Rynke, min kære Rynke

:):):slight_smile:

Her har jeg købt økologiske pellets og økologiske fibre til Rynke - for at han skal komme godt og sundt igennem vinteren uden sine elskede mælkebøtter.

:slight_smile:

Men vil han spise det ??

NOPE !

:slight_smile:

Jeg er på et skildpaddeforum også - og har i dag fået at vide, at jeg bare skal holde ud - han kan sagtens leve i op til en MÅNED !? uden mad.

:slight_smile:

Det har jeg slet ikke system til at gennemføre - jeg faster ham i forvejen onsdag og søndag - for at han ikke skal vokse for hurtigt - det har han ikke godt af.

:slight_smile:

Men de dage er det med IKKE at nærme sig hans hus - for så kommer han SPÆNENDE hen til mig og ser længselsfuldt på mig med sine sorte perleøjne - han ELSKER mad !

:slight_smile:

Kan du ikke bare give ham salat og grøntsager at spise, det må da smage lige så godt som mælkebøtter.
Min far havde en skilpadde da jeg var barn, han havde haft den i ca 30 år. Og jeg kan huske at den ligesom gik i hi i vinteren. Så hvad jeg ved så kan de holde ret lang tid uden mad, hvis de vel og mærket går i hi.

Ja jeg tænkte også om han ikke kan få salat?

[COLOR=black]Min far havde en skilpadde da jeg var barn, han havde haft den i ca 30 år. Og jeg kan huske at den ligesom gik i hi i vinteren. Så hvad jeg ved så kan de holde ret lang tid uden mad, hvis de vel og mærket går i hi.[/COLOR][/quote]

:):slight_smile:

I dag er det en højere videnskab at holde en skildpadde…

Salat og grøntsager indeholder slet ikke nok fibre - så det er ikke god mad for ham.

:slight_smile:

I gamle dage gik en skildpadde rundt på gulvet og levede ganske fint med det :slight_smile: - i dag bor de i fine terrarier med lys og varme og kalk og vitaminer og fiberrig kost.

:slight_smile:

Min skildpadde skal ikke overvintre - og tak for det !

:slight_smile:

For hvis de skal i dvale, skal man gradvist sænke temperaturen i deres hus - deres tarm skal tømmes - og så skal de pakkes ned i en dertil indrettet kasse med en nøje overvåget temperatur - eller lægges i grøntsagsskuffen i et køleskab.

:slight_smile:

Og så sover de ellers lykkeligt i mange måneder…

:slight_smile:

Hvor det lyder sødt når du fortæller at han kommer SPÆNENDE:tihi:
En Spænende skildpadde.:høhø:

Jeg kan godt forstå at du lister forbi ham onsdag og søndag.

De er nu sjove sådan nogle skildpadder.
Jeg har selv haft både vandskildpadder og landskildpadder da jeg var barn.

Jeg kunne også godt tænke mig at få til vores vandbassin, de er nu så hyggelige de “skiller”
Hilsen Lisbeth

[quote=Coon Danica;310303]Hvor det lyder sødt når du fortæller at han kommer SPÆNENDE:tihi:
En Spænende skildpadde.:høhø:

Jeg kan godt forstå at du lister forbi ham onsdag og søndag.

De er nu sjove sådan nogle skildpadder.
Jeg har selv haft både vandskildpadder og landskildpadder da jeg var barn.

Jeg kunne også godt tænke mig at få til vores vandbassin, de er nu så hyggelige de “skiller”
Hilsen Lisbeth[/quote]

:):slight_smile:

Tro mig, han SPÆNER… :høhø:

Jeg skal prøve om jeg kan finde et videoklip med en skildpadde i løb - de kan løbe stærkt !

:slight_smile:

Ja, Lisbeth - køb nogen skiller - de er bare så dejlige.

:hjerte:

[quote=Therese;310305]:):slight_smile:

Tro mig, han SPÆNER… :høhø:

Jeg skal prøve om jeg kan finde et videoklip med en skildpadde i løb - de kan løbe stærkt !

:slight_smile:

Ja, Lisbeth - køb nogen skiller - de er bare så dejlige.

:hjerte:[/quote]

Ja jeg ville gerne se dem løbe, de er herlige.

Ja jeg er også fristet til at købe nogle skiller, men jeg ved ikke rigtig om de skal ind for at overvintre, men mener at der er nogle som kan klare vores vintre.

[quote=Coon Danica;310328]Ja jeg ville gerne se dem løbe, de er herlige.

Ja jeg er også fristet til at købe nogle skiller, men jeg ved ikke rigtig om de skal ind for at overvintre, men mener at der er nogle som kan klare vores vintre.[/quote]

:?:?

Jeg må melde pas på det med vandskiller - men prøv evt. at se her - det er en kæmpe god side, som jeg bruger til at blive klogere på Rynke og hans behov :

www.krybdyrforum.dk

:inlove:

:høhø::høhø::høhø:

Så er der skildpadde-ræs :

[ame=“- YouTube”]YouTube- Run Turtle Run[/ame]

:hjerte:

Og kat og skildpadde :

[ame=“- YouTube”]YouTube- cat VS. turtle[/ame]

:høhø::høhø::høhø:

Jeg må melde pas på det med vandskiller - men prøv evt. at se her - det er en kæmpe god side, som jeg bruger til at blive klogere på Rynke og hans behov :

www.krybdyrforum.dk

:inlove:[/quote]
Den side blev lige føjet til foretrukne, så kan jeg kigge lidt nærmere på om der måske er nogle som kan være her.

:ok::ok:

Godt… husk at dele det med MIG, hvis du får nogen - jeg elsker padder…

:hjerte::hjerte:

Dejlige film.
Hvor er den sød den men kattene og skildpadden, der er der godt nok fart på skildpadden.
Den er vist lidt drillesyg den “skille”

For nogle år siden da vi var i Zoo i København hørte vi pludselig en meget mærkelig lyd, vi kunne slet ikke forstå hvad det var.
Det blev ved og ved.
Pludselig ser vi noget meget sjovt, og det gik altså ikke hurtigt:tihi:
Det var to skildpadder som parrede-what, de store skildpadder som de havde engang.
Jeg ved ikke om de har dem mere, mener at de blev stjålet for nogle år siden.

[quote=Coon Danica;310353]Dejlige film.
Hvor er den sød den men kattene og skildpadden, der er der godt nok fart på skildpadden.
Den er vist lidt drillesyg den “skille”

For nogle år siden da vi var i Zoo i København hørte vi pludselig en meget mærkelig lyd, vi kunne slet ikke forstå hvad det var.
Det blev ved og ved.
Pludselig ser vi noget meget sjovt, og det gik altså ikke hurtigt:tihi:
Det var to skildpadder som parrede-what, de store skildpadder som de havde engang.
Jeg ved ikke om de har dem mere, mener at de blev stjålet for nogle år siden.[/quote]

:høhø::høhø::høhø:

Ja, de kan spæne når de vil…

Jeg har set/hørt et par skildpadder parre sig… og det gik godt nok ikke særlig diskret for sig - sådan en han kan brøle næsten lisså højt som en kronhjort !

:tihi::tihi::tihi:

Hvis du har lyst til at genopfriske synet :p- kan du se det her - en SUVERÆN hjemmeside om landskildpadder :

Ja det lød nærmest som en kronhjort, utroligt at de kan sige sådanne lyde.

Jeg fik også lige set dit link og fik også set de græske lansskildpadder, det var sådan en jeg havde.
Jeg syntes det var så sjovt når den spiste, b.la tomater eller jordbær eller lignende så smaskede den og den lille dejlige tunge den stak bare ud af munden, ja man blev næsten helt lækkersulten af at se den spise.

Mine vandskildpadder var rødørede sumpskildpadder.
Det er mange år siden, jeg var kun barn dengang og allerede dyretosset hi hi
Jeg drømmer nu om at få et par skildpadder ud i dammen til karperne også.
Må se om jeg kan finde nogle…

Min datter vil så gerne have en skildpadde, men jeg holder hende hen ved at sige hun skal læse en hel masse om dem inden. Så forhåbentlig har hun fået den rigtige alder inden. :tihi:

:hjerte::hjerte::hjerte:

Giv dog det stakkels barn en padde - men husk bare at fortælle hende at det IKKE er et kæledyr - den har det bedst med at have fred og ro i sit terrarie - så mister hun nok lysten.

:høhø:

Giv dog det stakkels barn en padde - men husk bare at fortælle hende at det IKKE er et kæledyr - den har det bedst med at have fred og ro i sit terrarie - så mister hun nok lysten.

:høhø:[/quote]

Ahhhhh hun er kun 4 år, så det får hun vist lidt svært ved, ikke at forstå, men at overholde. Så vi venter, og så har hun forhåbentlig glemt det til den tid når hun har lært at læse. :høhø:

:wehuu::wehuu:

Nårh, sådan en lille skat - ja, hun glemmer det nok snart igen…

[quote=Therese;310275]:):):slight_smile:

Her har jeg købt økologiske pellets og økologiske fibre til Rynke - for at han skal komme godt og sundt igennem vinteren uden sine elskede mælkebøtter.

:slight_smile:

Men vil han spise det ??

NOPE !

:slight_smile:

Jeg er på et skildpaddeforum også - og har i dag fået at vide, at jeg bare skal holde ud - han kan sagtens leve i op til en MÅNED !? uden mad.

:slight_smile:

Det har jeg slet ikke system til at gennemføre - jeg faster ham i forvejen onsdag og søndag - for at han ikke skal vokse for hurtigt - det har han ikke godt af.

:slight_smile:

Men de dage er det med IKKE at nærme sig hans hus - for så kommer han SPÆNENDE hen til mig og ser længselsfuldt på mig med sine sorte perleøjne - han ELSKER mad !

:slight_smile:[/quote]

Ih…hvor han altså smuk. :inlove:

Har du planer om små Rynke-børn.
Er Rynke en kvindepadde eller en mandepadde.

Min Thorvald sov et par måneder om vinteren.
Hvad med Rynke.
Havde han slet ikke tænkt sig at gå i hi?

Nåååååhhhhh !!!

Cats og Conni