Så brast drømmen!

Nu har mine Singapura i 6 år været uden arvelige sygdomme!:?

Ja, så naiv har jeg naturligvis ikke været, men kontakten med den engelske opdrætter af Mis Sophia ( en meget velrenomeret opdrætter i UK, har intet haft at fortælle, - altså før i går, hvor jeg fik mail, at hun sammen med 33 andre Singapura katte i UK havde fået resultatet af PKD –test,-- og at Mis Sophia evt. kunne være bærer!
Det er øv, da hun er mor til Skandinaviens eneste kuld, og gerne måtte blive det til det næste, - - samt at hun er mor til englefjæset, som nu skal testes! De skullebegge parres med KeKe vores kemisk kastrerede kat, - - som også skal testes
ØV, ØV nu skal der Zig-Zagges ved opdræt i en så lille race

Dårlig dag for Cats og Conni:trøste:

:kram:

Øv Conni - men vær nu alligevel lidt positiv - det er trods alt noget man kender til.

Og tro mig, der kommer mere fra sammen kant - til os alle …

cyperknus - jeg ved hvordan det er at være sårbar og sender dig en masse kram!

Conni, glæd dig over at det er noget, der let kan testes for. Det kunne have været meget værre. Godt nok træls, men trods alt stadig til at håndtere.
VH
Susanne

Man kan jo også vende det om og trøste sig med, at man nu kender til problemet og dermed har en mulighed for at løse det :slight_smile:

For der findes ingen racer/linier uden problemer - det er der alle vegne, det er kun et spørgsmål om at kende til dem.

[QUOTE=Susanne W;633282]Conni, glæd dig over at det er noget, der let kan testes for. Det kunne have været meget værre. Godt nok træls, men trods alt stadig til at håndtere.
VH
Susanne[/QUOTE]
Ja, Susanne Jeg kender problemerne fra Burmesernes GM2- tests, med Zig-Zag, - – men der er kun mig der har Singapura, så det er ikke let at Zig-Zagge

Men hvis nu vi får racen godkendt til næste år, så kunne der jo ske det positive, at der blev lidt flere af dem i løbet af få år, og så ville der blive lidt mere at vælge imellem… Lad os håbe det - i virkeligheden har problemet jo nok været der hele tiden, uden at man har vidst det. Forskellen er at nu ved I det - og på den lange bane er det ikke så værst. Men lige nu er det selvfølgelig… træls for nu at sige det på jysk :slight_smile:
VH
Susanne

Syntes dem jeg så på CFA udstillingen på Fyn kom fra Tyskland

øv for pokker - men det er jo rimelig overskueligt at avle sig ud af. Men formoder dog alligevel, at det må være noget sværere med en så lille race - eller?

Heidi

:trøster: Øv hvor trist Conni…:frowning: Gør mig ondt for dig :frowning:

Du skriver at Mis Sophia evt. kunne være bærer, og så er der vel også en mulighed for, at hun ikke er - eller hvad?

Men surt er det - øv. :frowning:

Se på det på den måde. Når du er den eneste der har racen i Danmark og du får ryddet bærerne fra har du styr på racens status i Danmark. De dyr du sælger til avl vil jo så være frie og du kan påvirke nye opdrættere til at vælge frie dyr til at parre dit opdræt med. Så priviligerede er vi ikke i andre racer. Der vil det kræve et større benarbejde eller ovenfra styrede testkrav for at finde hele racens status i Danmark. At få alle bærere ud af genpuljen vil højst sansynlig være en umulighed.

Conni,

Blander du ikke PKD (cystenyrer) og PK Def (anæmi) sammen.

http://www.langfordvets.co.uk/lab_pcr_singapura_pkdef.htm

Det skal du ikke gå i sort over. Jeg har flere bærere og arbejder fint med det. Har endda haft en positiv - vel vidende hun var positiv fik hun to kuld. Min dyrlæge holdt os i hånden under begge forløb. Hun er vel 8 år idag - har aldrig haft en eneste sygedag - og er til daglig berigelse for sin ejer i Ålborg - som naturligvis er bekendt med hendes status - som også ved hvor hun skal gå hen med kat og de udleverede papirer skulle …

Du kan læse mere pm PK def her

Som er dem jeg beriger med mine penge

Det kan kun være PKDef, idet Felin PKD1 jo nedarves dominant. Her tales om bærere, så jeg har hele tiden regnet med at det er PKDef, der er tale om? Og derfor er det (set herfra) ikke så slemt, for der kan jo ikke alene testes, der kan jo også bare parres bærer til ikke-bærer.
VH
Susanne