Så er der dømt fri jagt

Ifølge Ekstrabladet og Bolius.dk - så er det fuldt lovligt at skyde naboens fritgående kat :uha:

Man kan jo godt være bange for, hvad sådan en artikel kan sætte igang :doh: :dokdok::gal:

RED: Heldigvis (hvis man kan bruge det ord i denne kedelige sammenhæng), så går de lidt mere i detaljer på Bolius, så man får lidt flere ord med fra Dyrenes Beskyttelse der; Må naboen skyde din kat? Hvad er reglerne for løse katte og hunde?

Nu har lovgivningen jo været sådan i flere år, så jeg tror ikke at artiklen gør den store forskel

Altså man kan da blive lidt nervøs, hvis der evt. er mange som læser overskriften uden at nærstudere artiklen… :blegne:

Allerede andet afsnit i Ekstra Bladets artikel er et problem :frowning: Det er ikke lovligt at skyde med noget som helst skarpt tæt på beboelse - og heller ikke lovligt for hvem som helst at skyde med noget som helst skarpt nogen steder.

Men det er jo klassisk Ekstrablads journalistik :frowning:

En vigtig detalje; man må ikke dræbe/aflive et dyr med mindre man er dyrlæge eller jæger; altså uddannet til - på forsvarlig vis - at tage livet af dyret. Det synes jeg godt lige, at de kunne have ulejliget sig med at skrive. Det eliminerer formentlig antallet en hel del eftersom jeg tror, at det er de færreste, der vælger at indfange og køre til en dyrlæge og bruge 800 kr. på det!

Synes godt nok også ekstra bladet løber med en halv vind , hvor der manler mange grundlæggende oplysninger , som man skal have jagt tegn og ect.
Men igen igen handler det om Ser /læser tal. :frowning:

Og så må man håber at ikke for mange tåber springer med på vågnen ang det de læser ,og bruger det som undskyldning for lige at skyde naboens kat .

Ja jægere har jo ingen “magt” i byen - for jægere må ikke skyde med skarpt i 300m fra bymæssig bebyggelse og 100m fra sommerhusområde!
så her skal man bo på landet for at kunne “ringe til en (jæger-)ven” - og selv ude på landet må man jo altså ikke skyde inden for 25 m fra huset!..

så vil man “fjerne” naboens kat fra ens matrikel, med døden til følge, så koster det jo altså en dyrlægeregning, medmindre man selv er dyrlæge…

Og derfor læser jeg af princip aldrig Ekstra bladet… eller BT for den sags skyld.

Det ville i øvrigt have være klædeligt, om der nederst i artiklen, hvor der står:
Se hvordan du gør haven utiltrækkende for katte her til højre for artiklen
istedet havde stået:
[B]Se hvordan du indhegner din have og holder din kat på din egen grund

[/B]Tjah, man kan ikke forvente andet fra den kant…

Jeg skriver til dem, for det er jo en fordrejning af sandheden. I øvrigt, skriver jeg også til Kattens Værn, for deres “råd” mangler et vigtigt punkt “Opsøg kattens ejer og bed denne holde katten inde eller i en indhegnet have”.

Jeg bliver vred fordi mine dyr går inde, men det betyder sandelig ikke, at de ikke ved at uheld kan smutte ud! Og er der så fri jagt?
Gu er der ej - og stakkels den jæger, dyrlæge eller hvad pokker vedkommende er! der begår den fejl at tro det!

Så det her tager jeg aktion på, for nu er det altså nok med al den skriveri om skyden katte i den avis

MVH