Så fik de små en løbegård

Nu fik vi endelig taget os sammen til at få banket en løbegård sammen til de kære vappere.

Gordon står bag den lukkede dør og kigger underligt på, hvad det nu skal gøre godt for :tihi:

Her ses længden af løbegården. Selve løbegården er 5,80 x ca 3 meter så mon ikke de kan få fornøjelse af den. Når alle misserne så ikke er ude kan de benytte den nye samt den gamle løbegård + udestuen, hvilket vil sige små 14 x 3 meter. Desuden kan de snilt være ude begge to selvom hun er i løbetid. Der kan nemlig lukkes af så de ikke kan komme ind til hinanden :rock:

Hegnet går ikke helt op til toppen, men skulle min lille udbryder dronning mod forventning finde på at kravle over, er der mulighed for at forhøje. Desuden er der gravet hegn ca 40 cm. ned og der er sat et ekstra hegn på forneden så hun kommer med garanti heller ikke ud denne vej.

Hun skal dælme være dygtig hvis hun hopper over dette

Alle planterne bliver flyttet når de snart afblomstrer, og så vil vil lægge en række fliser langs yderkanten af hegnet.

Jeg håber godtnok de bliver tilfredse med at de kan være ude, når vi arbejder :kryds:

Der står de jo fint. :thumbup:

Skønne vovser. :wehuu::wehuu:

Vi har hele haven hegnet ind med hegn på 120 cm.
Det har virket i 2 år, men forleden stod Biva så og hyggede sig i naboens have. -what
Har været rundt og kigge og fjerne evt. helligdage, men har altså ikke fundet ud af, hvor hun evt. var smuttet ud eller om hun er hoppet over havelågen.
Anyway- hun har ikke været ude siden, så håber det var det. :kryds:

hvor er det fint lavet !!! :slight_smile:

Det ser virkelig godt ud!

Rigtig flot gård!

Den er super fin og hvis de store hunde kan hoppe over, ja så er det bare godt gået!!

Tør du godt lade dem være ude når i ikke er hjemme? - jeg tænker om de kunne blive stjålet eller andet?!

Ja det er ikke noget problem herude på bøhlandet. Vi har en del naboer der går hjemme - 2 til den side løbegården er - så vi er slet ikke bekymret. Desuden er der flere der har deres hunde i løbegårde når de ikke er hjemme.

[quote=Anne K;184523]Hun skal dælme være dygtig hvis hun hopper over dette

[/quote]

Det ser rigtig godt ud…
Men jeg er ked af at sige det… Hvis først hun er hoppet en gang, så vil hun med sikkerhed gøre det igen!

I rigtig mange år kunne vi holde Sif i baghaven med kun et lillebitte sølle hundehegn på ca 40 cm højde!
Sif var selv ca 65 cm høj og dertil trænet redningshund - hun kunne GÅ over de der 40 cm :tihi: Men hun gjorde det aldrig, for hun måtte ikke…selv når Jan og jeg gik og arbejde med haven på den anden side af hegnet blev Sif bag hegnet… jeg har set hende fuldstændigt rasende gøende af ræven, der tullede rundt mindre end fem meter fra de 40 cm hegn - Sif blev bag det!!!
Det varede i ca 6 år - og så fik Jan en dag ondt af sin vappe, der tålmodigt stod og holdt øje med ham, mens han gravede bed på stykket langs huset… Han kaldte Sif til sig - og lydig som hun var hoppede hun pænt over de 40 cm hegn uden anstrengelser… noget vi jo udmærket vidste hun kunne…
Stor fejl! Nej - faktisk en kæmpefejl!!!
Efter den dag hoppede Sif glad og gerne over hegnet på alle tider af døgnet - ikke godt, når der kom folk ind af haveågen og lige pludselig stod ansigt til ansigt med vores store (glade) hund… nogle glemte faktisk at lukke havelågen når de spurtede ud igen!!! -høhø
Vi byggede naturligvis hegnet højere… først 1.20 cm - Sif hoppede over… så 1.50 m - Sif hoppede over… så 1.70 m - nu skulle Sif i det mindste klatre over!.. Først da vi var oppe i en højde af ca 2.2 m opgav vi totalt - og erkendte at Sif altså sikkert ville klatre over hvad som helst uanset højden…
Vores løsning blev noget så simpelt at flytte hegnet ca 3 meter længere ind mod baghaven (så var tørrepladsen også lidt bedre sikret mod hundehår) og sætte et helt almindeligt pænt forhavestakit på ca 1.2 m højde op…
OG ALDRIG NOGENSINDE LADE SIF FÅ LOV AT HOPPE OVER DET NYE HEGN!!! :smiley: Skulle hun ind på den anden side, blev hun pænt lukket ind via lågen i stakittet!
Så, hvis først hunden har fået lært sig at den kan komme over et sted… jamen så vil den gøre det - uanset besværet!
Lige pt har vi problemet med Nanna… der flere steder i vores baghave kan smutte gennem huller under hækken ind til naboen… og derfra har fri og uhindret adgang ud til vores vej og motorvejsbyggeriet -what
Det er vel unødvendigt at sige, at Nanna aldrig er i baghaven uden at være fastgjort i tøjrline… vi tør simpelthen ikke andet!!! Det kræver kun ca 2 sekunders uopmærksomhed før hun er væk - og måske er slået ihjel eller skyld i en frygtelig ulykke på motorvejen…
Og JA - selvfølgelig har vi da lukket hullerne efterhånden som vi finder dem!!! Det er bare lidt frustrerende at have lukket 6 huller og tro at nu er den hellige grav velforvaret… for at blive mødt af en glad lille vapper på fortovet, når man er på vej ind i naboens have, for lige at se til sikringen af det sidste hul!!! :S Det betyder at der er mindst endnu et uopdaget hul… et eller andet sted… som Nanna kender…

[quote=Ann K;185279]Det ser rigtig godt ud…
Men jeg er ked af at sige det… Hvis først hun er hoppet en gang, så vil hun med sikkerhed gøre det igen!

I rigtig mange år kunne vi holde Sif i baghaven med kun et lillebitte sølle hundehegn på ca 40 cm højde!
Sif var selv ca 65 cm høj og dertil trænet redningshund - hun kunne GÅ over de der 40 cm :tihi: Men hun gjorde det aldrig, for hun måtte ikke…selv når Jan og jeg gik og arbejde med haven på den anden side af hegnet blev Sif bag hegnet… jeg har set hende fuldstændigt rasende gøende af ræven, der tullede rundt mindre end fem meter fra de 40 cm hegn - Sif blev bag det!!!
Det varede i ca 6 år - og så fik Jan en dag ondt af sin vappe, der tålmodigt stod og holdt øje med ham, mens han gravede bed på stykket langs huset… Han kaldte Sif til sig - og lydig som hun var hoppede hun pænt over de 40 cm hegn uden anstrengelser… noget vi jo udmærket vidste hun kunne…
Stor fejl! Nej - faktisk en kæmpefejl!!!
Efter den dag hoppede Sif glad og gerne over hegnet på alle tider af døgnet - ikke godt, når der kom folk ind af haveågen og lige pludselig stod ansigt til ansigt med vores store (glade) hund… nogle glemte faktisk at lukke havelågen når de spurtede ud igen!!! -høhø
Vi byggede naturligvis hegnet højere… først 1.20 cm - Sif hoppede over… så 1.50 m - Sif hoppede over… så 1.70 m - nu skulle Sif i det mindste klatre over!.. Først da vi var oppe i en højde af ca 2.2 m opgav vi totalt - og erkendte at Sif altså sikkert ville klatre over hvad som helst uanset højden…
Vores løsning blev noget så simpelt at flytte hegnet ca 3 meter længere ind mod baghaven (så var tørrepladsen også lidt bedre sikret mod hundehår) og sætte et helt almindeligt pænt forhavestakit på ca 1.2 m højde op…
OG ALDRIG NOGENSINDE LADE SIF FÅ LOV AT HOPPE OVER DET NYE HEGN!!! :smiley: Skulle hun ind på den anden side, blev hun pænt lukket ind via lågen i stakittet!
Så, hvis først hunden har fået lært sig at den kan komme over et sted… jamen så vil den gøre det - uanset besværet!
Lige pt har vi problemet med Nanna… der flere steder i vores baghave kan smutte gennem huller under hækken ind til naboen… og derfra har fri og uhindret adgang ud til vores vej og motorvejsbyggeriet -what
Det er vel unødvendigt at sige, at Nanna aldrig er i baghaven uden at være fastgjort i tøjrline… vi tør simpelthen ikke andet!!! Det kræver kun ca 2 sekunders uopmærksomhed før hun er væk - og måske er slået ihjel eller skyld i en frygtelig ulykke på motorvejen…
Og JA - selvfølgelig har vi da lukket hullerne efterhånden som vi finder dem!!! Det er bare lidt frustrerende at have lukket 6 huller og tro at nu er den hellige grav velforvaret… for at blive mødt af en glad lille vapper på fortovet, når man er på vej ind i naboens have, for lige at se til sikringen af det sidste hul!!! :S Det betyder at der er mindst endnu et uopdaget hul… et eller andet sted… som Nanna kender…[/quote]

-LOL -LOL Jeg elsker simpelthen den måde du fortæller på Ann. Det skal du altså ha’ en kæmpe tak for.

Da Gordons opdrætter passede hende og Gordon i 2 dage, var hun lukket i en løbegård med et lavt hegn (den forreste løbegård tror jeg nok). Det hoppede damen da vældigt over. Det næste var noget højere og det hoppede hun også over. Den sidste løbegård blev hun i, for der var hegnet 1.40 og det er derfor jeg håber :kryds: hun bliver inde. Ellers må vi lægge fliser i hele lortet og sætte tag på -høhø