Så klikker vi

Nu er jeg begyndt at klikkertræne med Buster. Vi har lige haft den første “session”, hvor jeg havde et target han skulle dutte med næsen for at få klik og godbid.
Han fangede den ret hurtigt, og jeg tror vi klikkede ca. 15 gange. Så valgte jeg at stoppe, så Buster stadig synes det var sjovt. Har læst mig til at det er bedst på den måde, for hvis det er katten der først kører træt så mister den motivationen for klikkertræning.

Som det næste vil jeg have ham til at følge target rundt i stuen, for at udløse klik.

Har nogle af jer nogle gode træningsmomenter de vil dele med mig?
For jeg er lidt blank hvad angår ideer til den videre træning.

Jeg er i gang med at læse Karen Pryors bog om klikkertræning af katte, så får selvfølgelig også ideer derfra.

Jeg vil forsøge at bruge denne tråd som træningsdagbog så jeg kan se hvordan Buster og jeg gør fremskridt.

Du kan derfra lære katten af den f.eks. skal gøre det med poten og ikke snuden - og så derfra holde target på hånden, hvor den skal røre det med poten - og så til sidst røre hånden med poten uden target - og så har du en kat der kan high-5 :smiley: Og så til sidst med en kommando samtidig med at hånden præsenteres.
Husk altid at gå frem i et tempo der passer til katten (meget individuelt) - og et skridt tilbage hvis katten ikke lige fanger det næste trin efter et forsøg eller to.
Ellers synes jeg ofte man skal en del skridt tilbage, hvis katten først er blevet for forvirret :slight_smile:

Jako klarede at lære high-five (uden kommando) på 1-2 øvelsesgange :slight_smile:

Hvad bruger I som target?

Jeg bruger sådan en poseklemme som er åben, dvs den kan bevæge sig.
Jeg har læst mig til at i starten er det en god idé at target er noget der ikke ligger fremme, så katten kan få en oplevelse med ikke at blive belønnet ved at røre target.

Bøllemissen - I starten en pind hvor jeg havde sat en fjerbold på - nu har jeg så købt/fået sådan en targetstick, da jeg synes det er nemmere.
Ikke lige samme model som på billedet, men princippet er det samme :slight_smile:

Måske jeg skulle forsøge, om et af mine dovne kræ vil lære nogle gode trick :slight_smile:

Med en nysgerrig og legesyg killing finder jeg kliktræning meget spændende - det kunne være herligt om man kunne lærer sin misling nogle triks.

Men jeg aner absolut intet om kliktræning. Findes der mon nogle gode links? :slight_smile:

Knus Gitte

[quote=GSA;333780]Med en nysgerrig og legesyg killing finder jeg kliktræning meget spændende - det kunne være herligt om man kunne lærer sin misling nogle triks.

Men jeg aner absolut intet om kliktræning. Findes der mon nogle gode links? :slight_smile:

Knus Gitte[/quote]

Prøv at google det.
Ellers kan jeg varmt anbefale bogen Klikkertræning af katte af Karen Pryor.
Jeg har bare lånt den på biblioteket, men har set på nettet at den kan købes for 109 kr på engelsk. Den danske oversættelse var noget dyrere.

Så har vi lige taget en tur mere med klikkeren, og Buster har regnet ud at klik og godbid hænger sammen:tihi:
Nu har vi øver High Five, og det lykkedes også nogle gange.
Men da han begyndte bare at tigge godbidderne uden at ville noget, så blev der pakket sammen…

[quote=Eva K;333684]Du kan derfra lære katten af den f.eks. skal gøre det med poten og ikke snuden - og så derfra holde target på hånden, hvor den skal røre det med poten - og så til sidst røre hånden med poten uden target - og så har du en kat der kan high-5 :smiley: Og så til sidst med en kommando samtidig med at hånden præsenteres.
Husk altid at gå frem i et tempo der passer til katten (meget individuelt) - og et skridt tilbage hvis katten ikke lige fanger det næste trin efter et forsøg eller to.
Ellers synes jeg ofte man skal en del skridt tilbage, hvis katten først er blevet for forvirret :slight_smile:
[/quote]Fnis - det var da en lang fremgangsmåde :p. Her tog jeg hånden op til high five - katten tog med det samme potten på hånden og så var det lært :tihi:

Den kat er ikke helt dum - Nuka.

Hun kan: sit, give pote, High 5 og dæk - dvs. jeg fik taget hende i et forkert sekund, så her er dæk = kast dig om på siden samtidig med du lægger dig ned -LOL

Jeg er ved at lære hende at hoppe op på komando.

Rikke - Nu er det jo også coons jeg har :smiley:
Men man kan måske også godt gøre det sådan. Nu startede jeg bare med at lære dem target uden at have yderlig idé om hvad jeg ville med det. Og fra jeg så fandt på det tog det en 5-10 forsøg inden det andet sad der. Men mine fanger altså ikke noget på bare én gang - jo Mea. Men hun kan ikke lokkes med godbider mere end 2-3 gange, så gider hun ikke mere… (Fnis, men så er det selvfølgelig også 2-3 ting hun kan lære pr. gang)

[quote=Eva K;333839]Rikke - Nu er det jo også coons jeg har :smiley:
Men man kan måske også godt gøre det sådan. Nu startede jeg bare med at lære dem target uden at have yderlig idé om hvad jeg ville med det. Og fra jeg så fandt på det tog det en 5-10 forsøg inden det andet sad der. Men mine fanger altså ikke noget på bare én gang - jo Mea. Men hun kan ikke lokkes med godbider mere end 2-3 gange, så gider hun ikke mere… (Fnis, men så er det selvfølgelig også 2-3 ting hun kan lære pr. gang)[/quote]At det var en stor tilfældighed at Nuka ramte det jeg ville i første forsøg - det snakker vi ikke om :tihi:.

Men ellers lærer hun faktisk hurtigt. Hun laver det max 5 gange så sidder det der - ja indtil nu altså :tihi:

Unni tager det lidt længre med. Mischa fatter nada!

Karen Pryor er god og Majken Lysholm Sten. Jeg har også beskrevet klikkertræning på min hjemmeside - Nemo og oprettet et par tråde om det herinde med links.

Spørg bare hvis der er noget - jeg har klikkertrænet katte i lidt over 6 år nu plus en masse andre arter. Den sværeste er - synes jeg - hunden:-)

MVH

Helle - Interessant. Hvorfor er hunden bedre end katten? :slight_smile:

Så har vi lige klikket lidt igen.
Gik lidt tilbage ift i aftes, for at være sikker på at han kan det med target.
Så vi øvede “pote mod target”, hvilket han ser ud til at have fattet nu.
Så nu skal vi øve “pote mod hånd” og ende med High Five…

Louise - Nice :smiley:

Hvad mener du med bedre? Jeg synes den er meget sværere at træne end katte… ikke bedre.

Så forstår ikke dit spørgsmål…

MVH

Helle - Det forstår jeg godt. Det er en fejl at der står bedre. Tanketorsk :slight_smile: Der skal selvfølgeligt stå sværere :slight_smile:

Så har vi lige klikket igen.
Denne gang uden target, men kun med min finger. Buster startede med at dutte næsen på, men der kom intet klik, så poten op på fingeren. Så kom der et klik og en godbid.
Efter at have gjort det et par gange prøvede vi high five, og den var han med på.
Jeg prøver at finde ord for de forskellige ting. High five er lige til, med de andre ting, der skal jeg lige finde nogle ord/kommandoer der kan bruges.
Vi lavede også “pote på Slavens knæ”, efter to eller tre klik var den også forstået.
Det med at der kommer godbidder den er han helt med på, så jeg har fanget hans interesse…

Der er flere årsager Eva. Et par af de mest iøjenfaldende er:

1)Hunde er mere signalfølsomme end katte og mere fokuseret på trænerens kropssprog
2)Hunde er mere madglade end de fleste katte, og mens det hos hunde er et kæmpeproblem at stå med godbidderne i den ene hånd, er de fleste katte total ligeglade med dette
3)Hunde kan modtage godbidder i længere tid af gangen end katte dvs træningssessionerne er derfor ofte længere med deraf mere tid til at klikke forkert flere gange.

Mange hundetrænere tror jeg joker, når jeg siger, at jeg opfatter hunden som et af de sværeste arter at træne, men jeg mener det virkelig. Første gang jeg fik en hund i hænderne gik ALT ovenstående galt. Katte er på sin vis nemmere at træne, men de har så andre udfordringer. Fx kræver de en god timing og en høj forstærkningsfrekvens hvergang og så har både Majken og jeg erfaret, at katte stort set ikke forstår signalet Fri… De er derfor svære at afslutte en session med - men dette er peanuts sammenlignet med de udfordringer der er ved hundene:-)

MVH