Så kom ham - og sikke en spetakkle

Så fik vi endelig O’Mally hjem og sikke en spetakle! Nøj hvor kan Duchess larme. Hun har gået rundt i snart 14 timer og knorret af ham hver gang hun så ham. Men problemet er at hun følger efter ham, ikke omvendt - han er i grunden ret uinteresseret i hende. Problem nr. 1 hun er også i løbetid - så hendes humør svinger HELT vildt - det ene minut er hun super kærlig overfor os og ignorere ham fuldstændig og det næste minut så lægger hun ørene til siden og så knoooooooooooorer hun af ham. Det er jo heller ikke fordi han viser disrespekt - hver gang hun knorrer af ham, ligger han sig ned på siden og ser ynkeligt op på hende. Hun var også begyndt at ligge sig ned og vente til han kom forbi (dvs. inden for 3 meter af hende) så sprang hun frem og lappede ham en på hovedet, nogle gange med og nogle gange uden klørene fremme.

Men her til morgen skete der noget sjovt, han var hoppen op på et lille katte møbel vi havde fået af min moster, hvor han sad og gemte sig lidt og kiggede på hende, hun gik ind i stuen og skabte sig lidt, som de nu gør når de er i løb, og da hun ville gå ud i gangen igen overraskede han hende da hun kom rundt og hjørnet ved at væse, vise klør og knorre, hun blev så bange, og fik sådan en chok, og hun smed sig om på siden, og hun blev så sur på sig selv sammetidig at hun slog en koldbødt! -what Jeg var total i chok, efter hun havde slået koldbøtten og han forsat med at knorre af hende, så lagde hun sig ned på siden og begydnte at vridde sig kærligt rundt foran ham. -uha Jeg fatter da godt nok i den grad hat! Hvad skete der lige der. Nu følger hun ham stadig rundt, men hun har knap så travlt med at springe på ham og forsøge at slå ham - og hun knorre heller ikke helt så meget af ham som hun gjorde for blot 1 time siden. Hvad skete der lige???

-kittypushpull

Kan det passe at Duchess på snart 10 måneder er bange for en lille misser han på 12 uger?

nej jeg vil tro at hun ganske enkelt gør sig til overfor ham, hun er jo i løb og han er jo en han

Tja det kan godt ske - men han er jo kun 12 uger - han er vel ikke kønsmoden endnu. Han forstår slet ikke hvad der forgår når hun går rundt og skaber sig - han kigger på hende meget forvirret. he he

Skal jeg forvente at hun bliver ved med at hadde ham så meget? Bør man måske allerede nu tage det der felliway i brug?

Jeg har aldig før skulle sætte katte sammen sådan her hvor hunen er så besværlig!

Hun er ikke besværlig, men opfører sig blot som hendes hormoner byder hende at opfører sig.
Hvis det er et problem, skulle du tage og neutraliserer hende. Så vil hun med garanti falde en del til ro.
En meget stor del af vore fertile dyr’s adfærd skyldes alle de hormoner der racer rundt i kroppen på dem, og vi kan som ejere gøre vort ved at neutraliserer dem.
En af mine hunner kunne ikke i flokken og selvom hun er hjemmelavet og færdigtestet og liiige i en farve jeg er viiild med (blå non agouti), valgte jeg at neutraliserer hende fremfor at omplacerer hende.
At kunne beholde hende som kastrat ville jeg hellere end alt andet, og husk på det er VI der i stor udstrækning bestemmer hvordan vore dyr agerer ved holde dem fertile eller ej.
Brita -pote

Neutraliseres skal hun også på et tidspunkt, og det var på ingen måde min plan at vi skulle have ham hjem mens hun var i løb.

Men nu har du ham så hjemme og din hunkat går i løb og det vil hun blive ved med med jævne mellemrum, så længe hun er fertil… og hun er 10 måneder gammel! Hvorlænge vil du vente med at få hende steriliseret?

Hvis det er fordi det er dyrt at få steriliseret du ikke har fået det gjort, går du bare ned og får ham kastreret, det er meget billigere. Så kan du spare sammen til steriliseringen.
Bestil tid på mandag, det går hurtigere med hormonerne end du tror.

Det er nu ikke derfor - penge i dette hjem er ikke et problem - min grunde for at gøre eller ikke gøre noget for mine dyr vil ALDRIG være penge - hvis ikke jeg har råd til at gøre det rigtige for dem, så skal jeg ikke have dem.

Min grund er at jeg har truffet den beslutning at jeg gerne vil have et kuld killinger på Duchess inden hun bliver steraliseret.

Jeg ved godt der er sikkert en del herinde der er det imod fordi hun ikke er race kat med fine papir - jeg har hørt det før og behøver ikke høre det igen, det vil ikke ændre min holdning til det.
det er noget vi ha tænkt over længe. -felixsylvester

Jeg er nu ikke imod det fordi hun ikke er en raceren kat, men mere fordi intenaterne om få måneder BUUGNER af svigtede huskatte.
Hermed siger jeg IKKE de killinger din missepige får bliver nogle af dem, men FAKTUM ER der er ALT ALT for mange huskatte.
ALT for mange laver killinger uden et grundlag og mange flere knokler en hvis legemedsdel ud af buksnerne for at rydde op i overskuddet af killinger.
Er man itvivl så besøg et internat engang til september og NÅR kan står foran sådan en bette “mus” så kig den i øjnene og sig til den, at de killinger du laver ALDRIG vil ende hvor den er. KAN du gøre det OG vel og mærke holde det lovede, så gå hjem og lav killinger, men kan du ikke, så neutraliser’
Alt dette er skrevet udfra en almen betragtning, for jeg MÅ tilstå det efterhånden er håbløst.
Den romantiske drøm om killinger er noget fanden har skabt. ALT kan gå galt…kejsersnit, mormis der død, killinger der død, killinger der må aflives fordi sygdom opstår og sikkert et hav af andre ubehageligheder.
Jeg ved hvad jeg skriver om for jeg har prøvet det hele,…så jeg KAN forsikre for den romantiske del falmer i løbet at ingen tid.
Op hver 3. time for at holde liv i et kuld killinger.
Tage feriedage for at klare strabasserne
Ringe til dyrlægen klokken puha om natten eller midt i lørdagsaftensmaden. Søndag eftermiddag er også prøvet og så blev vi lige 6000 kr fattigere.
Jeg håber alt dette overvejes som muligheder før man tager billedet af et kuld bedårende mislinger frem på hjernebarken, for det første ER realitet…det sidste noget man kan håbe på.

Det handler ikke OM man har papir eller ej, men OM man kan sikre sine dyr.

Brita

Bravo -respekt kunne ikke have udtrykt det bedre selv

Men Britta, du siger at det ikke handler om papirene eller ej, men i bund og grund med den forklaring du giver bør INGEN få killinger på deres katte - for lige så vel som jeg ikke kan bevise og love at mine killinger ikke ender på et internat lige så vel kan en opdrætter vel heller ikke - eller hvad?

Som jeg sagde før så er det ikke en diskussion jeg gider tage en gang mere - for jeg har hørt den SÅ mange gange inde på kattegalleriet.

Jeg hverken søger eller beder om jeres accept for det valg jeg har taget - jeg stiller spørgsmål til situationen jeg står i, og tager de gåd i giver mig til mig, men forbeholder mig også retten til at sige at jeres ord ikke er lov.

Og derud over vil jeg gerne gøre sige at jeg mener ikke at i opdrættere behøver minde os om hele tiden hvor meget arbejde i gør for jeres opdræt - jeg ved godt hvor meget arbejde der ligger i det - og har repsekt for det arbejde I gør, men mener på ingen måde at det gør jer bedre katte ejere, eller giver jer ret til at bestemme fremtiden for andres katte.

Hvis ikke det er papirene der gør forskellen på en MCO(eller en hvilket som helst anden kat) og en huskat når det kommer til avl - hvad gør så?

Alle katte kan ende på et internat, ikke kun huskatte.

Jeg vil ikke have at du læser dette indlæg som at jeg er sur, tvær eller på anden måde har noget imod dig eller andre katte opdrættere for den sags skyld. Jeg gør bare opmærksom på min holdning lige så vel som du gjorde opmærksom på din. -kramer

TRO mig, jeg forstår godt din reaktion. Men når det er skrevet skal du også vide man kan gøre meget for ens mislinger IKKE ender bag tremmer på et internat. INGEN af mine killinger vil ende der, med mindre mine killingekøbere omgår den kontrakt de har skrevet under på og jeg tror næppe de vil omgå den, udfra det faktum de får pengene igen hvis de skal af med deres dyr.
DU KAN tro man som killingelaver (læg venligst mærke til jeg IKKE skriver opdrætter, for der er ingen forskel om man gør i papir eller ej…her handler det OM at gå linen ud eller ej) kan sikre sig sine killinger ikke ender der hvor de ikke skal.
De af mine 81 mislinger der bærer mit opdrætternavn…der er omplaceret har jeg i alle tilfælde været involveret og i de fleste tilfælde har jeg betalt for at få dem hjem igen.
DÈT er også noget man skal tænke over den dag man beslutter sig for ens missepige skal berige èn med et kuld mislinger PLUS alt andet (læs: dyrlægeregninger, bekymringer, manglende nattesøvn, tårer og selvfølgelig også glæde…for den skal også være der).
Der er SÅ meget der bliver fakta når man tager bestemmelsen og jeg mener faktisk seriøst man skal overveje OM man vil:
Betale for at få en killing hjem igen og eventuelt omplacerer den eller beholde den OGSÅ efter 5 år eller mere.
Stå op hver 2-3 time for at holde live i et kuld mislinger der er født for tidligt
Om man er klar til at hjælpe ens killingekøbere med meget…TRO MIG killingekøbere er krævende, og det tager tid, …tid man skal sætte af OG samtidig syntes det er det værd…og sjovt.
Om man har råd til at sørge for ens killinger ikke bliver misbrugt hos en kattehandler og her mener jeg de bliver neutraliseret
At de ER ejet af køber og her mener jeg de er øremærket OG lagt i register
At man vil bruge tiden på det OG pengene
Alt dette sikrer jo de ikke viderefører faktum AT der er alt alt for mange husmisser.
At så der findes katte med stamtavler der også kommer i klemme er sandt.
Så længe man ikke kan læse sine killingekøbere længere end til tænderne er intet 100 %, Men ved at gøre de ting (og mange menge flere jeg har opremset) sikrer man sig i en vis grad.
NÅR det hele begynder…læs: når man lader sin hunkat parre så er tidsrummet fra den dag til mislingerne flytter ca. lidt under et halvt år…men det er den korteste tid i det forløb der hedder, man står til regnskab for killingerne. Det gør man nemlig hele deres liv.
Jeg har det sidste halve år købt 3 af mine gamle killinger hjem (her var der dog intet der var skidt, blot kunne 1 af mine killnger ikke med flokken og de 2 andre var deres ejere blevet syge).
Man får, selvom man er indstillet på det OG har prøvet det før, flået op i sit følelsesregister og det er èn af mange ting man skal overveje FØR man lader sin hunkat parre.
VIL man gå linen ud eller ej, og vil man ikke det sidste så ER det man risikerer det er ens misling der stirrer på en inde fra burets bund på et internat.
Jeg ved jeg er irriterende, men jeg har ganske simpelthen set for mange svigtede misser i øjnene.
Og så ER faktum altså der ER for mange af slagsen og jeg ER nået kvalmegrænsen…beklager.
Lige i øjeblikket kommer en hunkat til min dør…hun er dejlig og jeg pilleroderager på hende hver dag. Hun er noget af det mest vedkommende og søde kat jeg længe har oplevet…et ordsprog siger…at gå ind i folk med træsko på, i hendes tilfælde vil jeg skrive at gå ind i folk med potesko på, for hun er så dejlig, men hun er også en svigtet kat som mange andre og hvem står nu med sorteper…det gør jeg og hvorfor JO fordi, jeg vil have hendes tiltro så jeg bedre kan hjælpe hende og den dag hun buler ud kommer hun til dyrlægen og bliver neutraliseret. Hårdt at mene, men hellere det end nogle killinger der går et lignende liv imøde og tænk om de ikke render ind i en som jeg. De penge det koster…hvem burde betale de…JA nemlig de der svigtede hende, men hvem er det. Så det bliver mig der skal betale ved kasse 1.
Godt jeg har en hittemissekonto -høhø
Jeg kunne ævle i timer…og hvorfor så det. Fordi vi har for mange husmisser og fordi jeg altså har tilgode at opleve en huskatteejer der laver huskattekillinger gør de tiltag der skal til.
Ikke nødvendigvis af ond tro, som oftest fordi man ikke ved, det der efter min mening skal til, for at gøre tingene optimalt, men det er også slemt nok endda.
Og så ville jeg ønske vore dyrlæger ville sænke prisen på neutraliseringer.
Så kunne de istedet hæve prisen på så meget andet som ikke er livsnødvendigt.
Ekesmpelvis når jeg vil have taget et røntgenbillede af mine dyrs hofter, når jeg vil have et scanningsbillede af mine dyrs hjerter og nyre…og og og
Det er i min vernde også livsnødvendigt, MEN ikke i samme stil som den lille “mus” der sidder og kigger på os fra den anden side af tremmerne på føromtalte internat.
Det ene er præventivt, det andet risikerer man at dø af…læs at blive indleveret for så at blive aflivet fordi man er i overskud
Nu skal jeg nok holde mund, for ellers bliver jeg for pinlig -shhhh
Brita -pote

Brita - jeg er VILD med dine holdninger. Én af grundene til at jeg ikke bliver opdrætter er, at jeg synes, der i forvejen er alt formange katte, som mangler et godt hjem . og alle vore 5 skønne katte er kastrater.

Brita,
lige på kornet - tak. Kunne være skrevet af mig, men sikkert ikke i lige så pæn en tone.

Hovedparten af internatskattene er ikke racekatte, det er de ikke fordi de fleste opdrættere via kontrakten har førsteret til katten i tilfælde af den skal omplaceres.

Jeg blev så glad Brita over dit engagerede indlæg, at jeg nu vil gå ud og pille ukrudt op, håber det lader sig pille op. -thumbs

Tak skal du ha’…men alt det du gør er nu meget mere end så mange gør der laver mislinger.
Det ER faktisk vigtigt at gøre sig klogere, for vore dyr er forfærdelige afhængige af os, og jo mere vi gør og jo mere vi lærer, desto mere rustet er vi, når det brænder på.
Og uanset hvad så vil det brænde på, på et tidspunkt, og jo flere dyr man har og jo mere man gør i (læs: bl.a. laver nye små liv) så er det SÅ vigtigt man har gjort sit forarbejde OG ikke mindst kender nogen der kan OG VIL hjælpe.
Brita

Jeg syntes det er fedt, hvis der er blor èn der er mere fænomæssig verbaliserende Læs. Taler lige frit fra leveren og andre organer.
Jeg får meget ofte skyld for at være lige lovlig firkantet. Det er jeg også, men jeg taler altid på vegne af dyrene OG fordi jeg efterhånden ser og hører så meget, jeg sommetider er ved at gå til over det.
At lave en kontrakt på en kat og dèt uagtet om den er en huskat, en raceren mis, en hittemis eller noget 4. BURDE være lovformligt.
Ikke at en sådan ikke kan omgåes, men jeg KAN love for den også kan laves så man ved alle ens mislinger kommer hjem igen.
Nogle tænker måske det er at sætte sig på ens killingekøbere, når der står i kontrakten, man som sælger har forkøbsret…jeg vælger at tænke, jeg hjælper, og jeg KAN forsikre for alle mine hjemkøbte mislinger’s ejere har følt jeg hjalp…og ingen sure miner…så er det optimalt.
Den sidstkøbte “mis” ligger lige inde og gasser sig på vores gæsteseng, og han kommer ikke andre steder. Det er han for dejlig til -høhø
At man så ender med at det loft (misseantalsmæssigt) man i sin tid gav sig, er overskredet med flere etager…dèt er en anden sag -shhhh
Men det er OGSÅ noget man skal tænke over, INDEN missepigen parres.
Brita
nb…du kan godt få min adresse…jeg har en del brændenælder i overskud, og flere bunker af de brune dimser der er omkring træernes blade (ved ikke hvad de hedder).
Men de er supergode at rulle sig i…så ligner man en kribinet…en stor pelset kribinet. Cedille er verdensmester i at være kribinet -rulleøjne

, y.*_Øøøælæyølpp’å’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’'æp]µ]q78jjjjjjjjjjjjjjjb9oqlæåøqåpæoæåååå+09o8imj

-jkk–
j

Det må så være kattesprog - fordi det var O’Mally’s svar på det he he

Brita jeg synes det er nogle fornuftige argumenter du giver - men lige så vel som den danske indvandre politik synes jeg ikke man kan skære alle over en kam.

Jeg fik lige læst dine sidste 2 indlæg - Jeg vil give dig ret i at det er fuldstændig at sælge en killing uden kontrakt, det er lige meget hvad det er for en killing.

Det har du ganske ret i. Det skal man ikke. Men så længe der sidder SÅ mange hittemisser og så længe der er så mange der er uansvarlige, så kan jeg ikke holde mund.
Mine betragtninger er generelle og det fordi man snart daglig læser/hører om mislinger der er kastet af alle mulige steder, om misser der er aflivet…sunde og velfungerende og om dyr der er i klemme af den ene eller anden grund.
Desuden fornemmer jeg ofte mange IKKE (efter min mening) har den fornødne viden etc. til at skulle lave nye liv.
Det ER et faktum huskatten laves i alt for stort et antal. Af samme grund er den ofte også gratis og vi ved jo udemærket godt hvad der KAN ske (læg mærke til jeg skriver KAN, for det sker heldigvis ikke altid) når noget er gratis.
Mine meget dyre mislinger bliver IKKE kastet af på en parkeringsplads, for HVIS mine købere skulle stå i den situation de skal af med missen, så får de pengene tilbage. SE så kan jeg føle mig sikker på mine mislinger IKKE ender bag de førnævnte tremmer. Men hvad skal man betale tilbage NÅR misling er gratis.
Man kan ikke gå ind i en butik og få blot en lille vingummibamse gratis , hvorfor pokker kan nogen så finde på at et levende væsen med en smertegrænse, med et behov og med et bankende hjerte skal være gratis.
Og så længe tingenes tilstande er sådan, så er der et overskud af katte…og vel og mærke huskatte fortrinsvis, for en racemis er ofte ikke gratis. Det handler om en holdningsændring og de med husmisser skal selv fatte hvad der skal til.
Jeg elsker husmissen ligeså meget som racemissen, men faktum er førstnævnte kan man få i nakken allevegne sidstnævnte som oftest koster en hulens masse penge og det er sidstnævnte der drager nytte af netop at have kostet penge.
Jeg græder indvendig over alle de dyr der er i overskud, over alle de dyr der aflives unødigt, over alle de sommerhuskatte der lades i stikken.
Og jeg græmmes over de mennesker der bærer skylden. Og det mest groteske er, lige netop de ikke føler skyld.
Alt dette er ikke noget der hidrører dig missepige…det er en generel betragtning og måske også et opråb til de der går rundt med en romantisk forestilling om et kuld mislinger …12 uger er lidt i de sammenhænge omend de kan være lange HVIS noget slemt pludselig opstår.
HVIS man er syg for at prøve at have små mislinger så gør istedet dèt, at man melder sig som mislingenusser eller endda plejefamilie. Så prøver man både tingene in real life, men man gør også et stykke præventivt stykke arbejde…og så er man pludselig èn af dagens helte.
Prøv det istedet…det er både godt for sjælen men også for dyrevelfærden
Brita -pote

JA, en kontrakt er et must…men i skrivende stund kan jeg faktisk ikke komme på nogen som helst udover mine hittemisser der sælges sådant.
Her er en hittemis nemlig lige så vigtig, lige så dyrebar og lige så dejlig som en af mine egne opdrættede mislinger. Forskellen er blot førstnævnte ikke er lavet af mig, men af nogle fæhoveder der IKKE er deres dyr værdige, hvorimod jeg som opdrætter gør min hobby færdig.
Jeg undlader lige at kalde dem for skaldyrshjerner, for det kan man blive bannet for [smilie=hate-tunz.gif] …ER sket -høhø men så fandt jeg dette forum -thumbs
Brita -pote