Så lærte jeg da det... eller ;o)

Har siddet og kigget på en gammel tråd herinde, hvor der bla blev talt om farven på (sølv)briters øjne… blev lidt nysgerrig for at se om der var en standard, hvor det fremgik hvilke pelsfarver, der skal/kan have hvilke øjenfarver, så jeg forsøgte mig med en googlesøgning…
Et af resultaterne var dette som overhovedet ikke har noget med øjen- eller pelsfarve at gøre… men som er så tåbeligt, at det ikke engang er sjovt!
(Var jeg perser opdrætter, ville jeg skrige højt under læsningen - bare så perserfolket er advaret :tihi: )

Og så søger jeg videre efter det der med øjen- og pelsfarve… hvis nogen har et link, så vil jeg blive glad :slight_smile:

Det gjorde du nemlig - og det gjorde jeg så også … men hvad hylen er ‘pekerød’, og hvorfor findes den kulør mon ikke i ‘Skygget og røg gruppen’ :? -LOL

Btw - kan ikke lige komme på noget link, der fortæller hvilke øjenfarver der er tilladt/mulige - men for sølv er det grøn og orange/gul :slight_smile:

Tak for advarslen, jeg kigger ikke så.
Peke-rød, som I nævner, kan måske være en særlig variant af rød, som især ses på de miderne, meget fladsnudede persere, modsat den klassiske type.

Ann - Hvorfor kigger du ikke bare hos FIFe? Der kan du under standarden (af alle racerne i øvrigt) se hvilke øjenfarver der er tilladt til hvilke pelsfarver, eller misforstår jeg hvad du leder efter? :slight_smile:

Og mht linket: -what

Mon ikke de har misforstået noget ifht peke-face og så rød?

[quote=Eife;438216]Ann - Hvorfor kigger du ikke bare hos FIFe? Der kan du under standarden (af alle racerne i øvrigt) se hvilke øjenfarver der er tilladt til hvilke pelsfarver, eller misforstår jeg hvad du leder efter? :slight_smile:
[/quote]

Fordi jeg er doven :wink:
Det ville være så meget lettere, hvis der var en liste, hvor man uden at skulle rode rundt med en hel masse, bare kunne slå op …

Altså lidt i denne stil:
Sølv: Tabby;
Brite : sortsølv, grøn og kobber
rødsølv: ? og ?
Sølv: Non-agouti;
Brite: sortsmoke, ? og ?
Rødsølv, ? og ?

(? indikerer at jeg ikke ved hvilken øjenfarve, der er tilladt)

Eller sådan noget… der er sikkert en bedre måde at gøre det på :slight_smile:

Mirea… der er ikke noget grimt på den side… kun en hulens bunke forkerte oplysninger… bla en tidslinie, som er intet mindre end umulig… og så er der det der med farverne både røg, Kaliko og flerfarvede… jo, jo :smiley:
Det triste er jo at det er en side, som folk sikkert bruger og hvor de så får disse håbløse oplysninger…

Her er en lille forsmag på farver som vi jo alle kender… måske :øhmm:

Sølv og guld gruppen:
Persere i denne kategori, kan enten være chinchilla sølvfarvet, chinchilla guldfarvet, skygget guld eller skygget sølv. De kan have grønne eller blå-grønne øjne og et blødt mønster i deres pels.

(Og så må jeg indrømme, at jeg bare ikke orkede at undersøge, hvad der fx stod om skovkatten - det ville nok ødelægge mit ellers så gode humør -surrender )

Men altså, gutten må da alligevel undre sig over at en kat kan være ‘lille gnaver med blød pels guldfarvet’ … det er i hvert fald tydeligt at han ikke aner en hujende fjært om katte/farver osv., så jeg er helt sikker på, at han tror at chinchilla er det kære lille pelsdyr :tihi:

Men ok, google translator/babelfish eller hvad nu har da ikke levet forgæves!

[quote=MiSi;438212]Tak for advarslen, jeg kigger ikke så.
Peke-rød, som I nævner, kan måske være en særlig variant af rød, som især ses på de miderne, meget fladsnudede persere, modsat den klassiske type.[/quote]¨

Ja, nu blev jeg jo så nysgerrig at jeg googlede det, kunne jo godt se at den fantastiske tekst om Perseren var direkte oversat fra noget amerikansk …

Og altså, i CFA - gud bedre det - har de åbenbart godkendt en helt særlig variant af perseren med en ansigtsknoglestruktur, der er helt anderledes end sædvanlige perseres - noget med et ‘vandret knæk’ mellem det sædvanlige stop og pandeskallen :? - og altså kun i rød. Den skulle være sjælden, kun 98 registrerede siden 1958 … Tror da pokker, de er vel ellers dødfødte de fleste af dem - ja ja, jeg ved godt at jeg nok er lidt forudindtaget, men det lyder da som om de er deforme! Og så kan man jo spekulere på, om det er en defekt, der hænger sammen med O-genet …?

Nå, der er lidt lekture her: http://www.cfainc.org/breeds/profiles/articles/persian-solid.html#peke

[quote=Ann K;438254]
(Og så må jeg indrømme, at jeg bare ikke orkede at undersøge, hvad der fx stod om skovkatten - det ville nok ødelægge mit ellers så gode humør -surrender )[/quote]

Hi hi - jeg blev nærmere i bedre humør, synes det var hylende morsomt at læse! :thumbup: - det meste af det er jo trods alt det rene vrøvl og direkte uforståeligt, så jeg forventer at folk med interesse for racekatte vælger at søge oplysninger andre steder end dette sted - om ikke andet så for at forstå hvad det var, der stod der!

Jesus, til den variant!

:argh::doh::klapper: Så læste jeg alligevel hvad der stod om skovkatten…
Det kan da sagtens være at man har brugt en on-line-oversættelsesdims, men det hjælper jo ikke på at det som har stået oprindeligt også har været noget vrøvl! :rock:

Den der specielle røde perserafart… Er det ikke “bare” det som man altid har kaldt Peke-face-persians? Synes at huske noget om, at de netop altid var røde??? og at der vist ikke var så mange af dem… Betegnelsen er så (fejlagtigt) fulgt med da perserens ansigt blev mere og mere fladt…
Men jo det er skræmmende, at nogen organisation ligefrem vil anerkende sådan nogle misfostre!!! :thumbdown:
Havde man taget beskrivelsen og tilføjet, at sådan noget ville man ikke se, så havde jeg haft langt mere respekt for det…

British Grey - nu med øreflipper -engel

Ja, jeg kunne jo ikke lade være med at påpege at der var nogle fejl/misforståelser i det med perserne og opfordrede til at lade en perseropdrætter læse den igennem - og er nu blevet spurgt efter rettelser - nogen der har nogen? Jeg kan ikke alle deltaljerne for denne race, og vil nødigt skrive noget forkert? (I kan jo også bare selv skrive til siden hvis det er?)

Om Cornish Rex:
"de fryser hurtigt, og kan få hypertermi af at være ude om vinteren. "
(Dvs, de bliver overophedede udendørs? Skulle nok være hypotermi…)

“den blev parret med en Siameser, der herefter gav racen deres store buskede hale og store ører.”

Store buskede hale? Har Cornish Rex store buskede haler? Og de kommer af at blive parret med en siameser??

Hvor er jeg dog ked af at der ikke er en siam-beskrivelse. Jeg tror virkelig jeg kunne lære noget helt nyt! :wink:

Ann R -LOL

Jep, og lange runde hoveder :rock:

Camilla - Ja, den læste jeg godt også, så skøøønt… :smiley:

[quote=Ann K;438316]
Den der specielle røde perserafart… Er det ikke “bare” det som man altid har kaldt Peke-face-persians? Synes at huske noget om, at de netop altid var røde??? og at der vist ikke var så mange af dem… Betegnelsen er så (fejlagtigt) fulgt med da perserens ansigt blev mere og mere fladt…
Men jo det er skræmmende, at nogen organisation ligefrem vil anerkende sådan nogle misfostre!!! :thumbdown:
Havde man taget beskrivelsen og tilføjet, at sådan noget ville man ikke se, så havde jeg haft langt mere respekt for det…[/quote]

Jo, det er nok ‘bare’ dem - jeg vidste bare ikke at de kun var røde - det ved jeg så nu! Så lidt har jeg da rent faktisk lært af den fantastiske racebeskrivelse, altså når jeg googlede ved siden af :tihi:

Cornish rex… racen med bølger… nogle gange ligefrem krøller :klapper:
Læste også den med den buskede hale og hulkede næsten af grin…

Og så bedes i venligst bemærke at American Curls får hvalpe!

Eva… jeg tror at de fleste ville kunne rette og påpege fejlene i samtlige beskrivelser!
Især de totalt idiotiske…
Jeg ville være helt tryg ved at Camilla fx rettede beskrivelsen af Skovkatten - hun ville være sådan ca 100% mere nøjagtig end det vrøvl, der pt står! :smiley:

Peke-faced er simpelthen betegnelsen for ansigtet på en meget typet perser, altså ekstrem fladnude og har ikke noget med farven at gøre…de mere “liberale” udgaver, altså klassisk perser med næse kaldes doll-faced