Så lærte jeg da det... eller ;o)

Njah, det passer jo så ikke helt jf. CFA’s godkendte varianter :slight_smile: Jeg kendte godt betegnelsen peke faced, og troede også at det bare var en betegnelse for særligt flade ansigter.

Men jeg vidste ikke at CFA har godkendt en særlig Peke Faced Red variant af perseren, der ifølge beskrivelsen har en anden knoglestruktur i ansigtet end almindelige persere. Så den oprindelige betegnelse ‘Peke Faced’ har altså ikke været katte, der bare var ekstraordinært flade, men altså nogle katte, som havde en anden knoglestruktur og i øvrigt kun fandtes i rød!

Altså … jeg har da i hvert fald luret at de ikke har runde ører :høhø: - men det er vist også den eneste ‘alvorlige’ fejl jeg lurede i den racebeskrivelse, som er langt mere spiselig end de andre … At NFO så iht standarden ikke skal have mandelformede øjne og at der sikkert også er noget omkring dens historie, der ikke er helt korrekt, er IMO mindre vigtigt.

Ann det du efterlyser i dit første indlæg, kan du finde her :slight_smile:
http://www.bb-klubben.dk/WebPages/ContentManagment/ViewPage.aspx?pageid=33

Her kan du se de forskellige brite varianter, og under ‘bemærkninger’ hvilke øjenfarve de forskellige varianter har.

Ann, dammit! Du må ikke komme med den slags links, var da lige ved at få min morgen cola galt i halsen af grin! Ved da snart ikke, om man skal :klapper: eller :græde: over det, det er da helt ude i skoven…! Ka´ godt være “Google er din ven”, men googletranslation er da godt nok ikke :doh:
VH
Susanne

det her er en ‘peke-faced persian’. født i USA i 1959

de var kun godkendt i rød/rød tabby og vist kun i amerikanske klubber/forbund…de var ikke godkendte i GCCF…

dengang blev de betragtet som meget flade/kortnæsede, med ‘dybt’ stop, udstående øjne, kort snude med rynke/fordybning fra øje til mund, buet pande

af problemer med typen dengang nævnes høj dødelighed hos killinger, forskellige tand/kæbe problemer og vejrtrækningsproblemer

senere er betegnelsen brugt i forbindelse med de moderne typede perser katte - men sammenlignet med persere i dag er ‘peke-face’ jo slet ingen ting.

i øvrigt kommer navnet fra lighed med ‘pekingese dog’

her er et par ‘peke face’ mere

meget anderledes end de perser katte man typisk ser i dag…men disse katte er jo forløberen for de moderne typede perser katte man typisk ser i dag…

så jeg kan ikke forstå hvis man hidser sig op over disse katte (misfostre ?) - men ikke de perser katte man typisk ser i dag

nej - peke face er egentlig betegnelsen for en helt bestemt type/farve

de moderne meget typede katte er også kaldt peke-face, pig-face, extreme-type, american type, fladnæset ect - selv kalder jeg dem ‘moderne’

den oprindelige perser type - altså sådan som perser katten typisk så ud her i DK indtil 1980erne (med undtagelse af amerikanske show importer) - kaldes lidt forskelligt.

I Tyskland bliver denne type perser kaldt ‘Europæisk Perser’ eller ‘Perser mit Nase’. I USA ‘Doll Face Persian,’ ‘Old-style Persian’ og ‘Traditional Persian.’ I udlandet bruges også klassisk perser og traditionel perser. Herhjemme bruges ‘klassisk’, ‘gammeldags’, ‘ikke-typet’ perser eller bare ‘perser med næse’. Det er den samme type perser kat der er tale om.

Alle perser katte var ‘klassiske’ indtil for relativt nyligt i racens historie. Peke-face illustrere også dette, idet man fandt det nødvendigt at adskille disse mere typede katte fra hvad man på det tidspunkt anså for en korrekt typet perser…

[quote=Camischa;438366]Njah, det passer jo så ikke helt jf. CFA’s godkendte varianter :slight_smile: Jeg kendte godt betegnelsen peke faced, og troede også at det bare var en betegnelse for særligt flade ansigter.

Men jeg vidste ikke at CFA har godkendt en særlig Peke Faced Red variant af perseren, der ifølge beskrivelsen har en anden knoglestruktur i ansigtet end almindelige persere. Så den oprindelige betegnelse ‘Peke Faced’ har altså ikke været katte, der bare var ekstraordinært flade, men altså nogle katte, som havde en anden knoglestruktur og i øvrigt kun fandtes i rød![/quote]

Jeg ved ikke hvad CFA er, men det er den definition jeg altid har hørt om perserne og jeg fandt lige dette her…ved dog ikke hvor “videnskabelig” kilden er:

**let me first show you the difference between a doll face and peke face

doll face = these are persians with longer noses, smaller heads but still with the abundant coat. they may also be called traditional persians.

peke faced persians = these cats are those with flat faces that meet the breed standard. they have domed shaped skulls with strong jaws, cobby bodies. a nicely flat faced cat would have its nose in level with its eyes … often between the eyes. ****

http://www.philippinepetfinder.com/forum/viewtopic.php?f=20&t=32205

[quote=Felis;438509]Jeg ved ikke hvad CFA er, men det er den definition jeg altid har hørt om perserne og jeg fandt lige dette her…ved dog ikke hvor “videnskabelig” kilden er:

**let me first show you the difference between a doll face and peke face

doll face = these are persians with longer noses, smaller heads but still with the abundant coat. they may also be called traditional persians.

peke faced persians = these cats are those with flat faces that meet the breed standard. they have domed shaped skulls with strong jaws, cobby bodies. a nicely flat faced cat would have its nose in level with its eyes … often between the eyes. ****

http://www.philippinepetfinder.com/forum/viewtopic.php?f=20&t=32205[/quote]

CFA er Cat Fanciers’ Association:

http://www.cfainc.org/

‘The Cat Fanciers’ Association is a non-profit organization founded in 1906. The first cat shows licensed by CFA were held during 1906 - one in Buffalo and one in Detroit.’

lidt en ‘amerikansk’ version af europæiske FIFe og engleske GCCF - men geografiske grænser flyder jo eftersom der jo i dag er mange fra Europa der registrere i CFA

ovenstående citerede beskrivelser kunne jeg godt skrive en masse om…for mig bærer tekst præg af en der ikke kender sin race historie…

CFA er, som skrevet, Cat Fanciers’ Association, og det er dem, der har lavet standarden for Peke Faced Reds, så derfor hælder jeg lidt mere til deres definition :slight_smile: Men jeg er enig i, at de fleste - inkl. mig selv, indtil jeg googlede - nu til dags tror, at Peke Faced blot er betegnelsen for en ekstraordinært flad perser … men det er altså ikke rigtigt.

Jeg hidsede mig sådan set ikke op - og har ikke kaldt dem misfostre - men jeg konkluderede at det lød som om, at deres ansigtsknogler var deforme ud fra den racebeskrivelse, der er at finde på CFA.

Jeg er godt klar over, at der er sket rigtig meget med perseren siden 50’erne - det er der såmænd også bare på de 18 år jeg har været med i katteverdenen.

Bare lige for at få det på det rene :slight_smile:

[quote=Camischa;438798]Jeg hidsede mig sådan set ikke op - og har ikke kaldt dem misfostre - men jeg konkluderede at det lød som om, at deres ansigtsknogler var deforme ud fra den racebeskrivelse, der er at finde på CFA.

Jeg er godt klar over, at der er sket rigtig meget med perseren siden 50’erne - det er der såmænd også bare på de 18 år jeg har været med i katteverdenen.

Bare lige for at få det på det rene :)[/quote]

sådan var det ikke ment :slight_smile:

  • jeg syntes bare der er noget ironisk i at man (også dengang) og nu syntes nogle katte er deforme - når man ser hvad der så skete og hvordan peke face blev ‘overhalet inden om’ så at sige - og man intet har at bemærke om hvor langt ‘typningen’ er nået i dag - og hvordan det forsætter.

peke-face som beskrivelse for noget ekstremt hænger jo også ved fordi man dengang de kom frem anså dem for ekstreme…

og hvis man læser teksten på CFA’s hjemmeside skal den ses i sin historiske kontekst - prøv at læse den igen og se på fotos af peke face sammenlignet med en af de typiske perser katte på det tidspunkt - se foto nedenfor af CH Bruton Angelo, født 1969, UK

“Peke-faced reds should conform in color and general type to the standard for reds; however, allowances should be made for the slightly higher ears. The underlying bone structure of the head differs greatly from the standard Persian. [yep det kan jo ses at der er forskel i kraniet]
The nose should be depressed and indented between the eyes. [ja, bemærk forskel i næsens vinkel udad/opad, og dens højere placering]
The muzzle should be wrinkled. [ja, snuden er trykket ind]
There should be a horizontal break located between the usual nose break and the top dome of the head. [det mere høje, dybe og tydelige stop - altså overgang fra næseryg til panden]
This second break creates half-moon boning above the eyes and an additional horizontal indentation in the center of the forehead.” [det er den høje pande og der hvor panden går fra panden til toppen af kraniet. på den oprindelige type kan man se at der er den klare vinkel fra stoppet - og så en glidende overgang fra panden til toppen af kraniet. moderne katte idag har en mere flad og høj pande - men de har også den bratte overgang til toppen af kraniet så at sige.

Tak for den uddybende forklaring :thumbup: Men lige for at alle - inkl. tumper som mig - fatter det helt … vil det så sige, at alle de moderne persere i dag har denne kranie deformitet?

Jep, jeg er hylende nysgerrig, specielt fordi vi jo i burmeseren har oplevet kraniedefekter i forsøget på at få rundere og kortere hoveder, og der er givet blev brugt persere (exotics) og andre racer med perser/exo i anerne til at opnå dette. Det var i 70-80’erne, så det er altså ikke noget nyt fænomen, men kraniedefekterne spøger stadig.

Nu fandt jeg så lige i en lille bog om katte , en beskrivelse af en peke-face:

**Denne variant minder i høj grad om en pekingeser.
Det er en ren amerikansk udviklet variant.

TYPE: Minder om perseren. Næsen er ultrakort, snuden nærmest foldet og der er en markant rynke mellem øjnene.
PELS: Lang, tyk og overdådig.
FARVE: Rødtabby.

I England er der også fremavlet persere med meget fladt ansigt, de såkaldte “ultras”.
De minder om den amerikanske variant, men er i type ikke nær så udprægede.****

Og så er der et billede af en…den ser godt nok noget anderledes ud

Bogen er fra 1995, skrevet af Paddy Cutts: Katte, den nye udførlige opslagsbog

Jep Felis… det er så nogenlunde hvad jeg har fået at vide fra perseropdrættere…
Der er nemlig stor forskel på de flade ansigter man ser idag og så peke-face perseren…

[quote=Felis;439088]Nu fandt jeg så lige i en lille bog om katte , en beskrivelse af en peke-face:

**Denne variant minder i høj grad om en pekingeser.
Det er en ren amerikansk udviklet variant.

TYPE: Minder om perseren. Næsen er ultrakort, snuden nærmest foldet og der er en markant rynke mellem øjnene.
PELS: Lang, tyk og overdådig.
FARVE: Rødtabby.

I England er der også fremavlet persere med meget fladt ansigt, de såkaldte “ultras”.
De minder om den amerikanske variant, men er i type ikke nær så udprægede.****

Og så er der et billede af en…den ser godt nok noget anderledes ud

Bogen er fra 1995, skrevet af Paddy Cutts: Katte, den nye udførlige opslagsbog[/quote]

prøv at scan foto…

de fotos og de kilder jeg har brugt i ovenstående er:

jeanne ramsdale, persian cats, 1976 - jeanne ramsdale var stor sølv perser opdrætter i USA og anerkendt autoritet

grace pond, the complete cat encyclopeadia, 1972

grace pond er meget respekterende engelsk racekatte autoritet - dommer, opdrætter (perser) og forfatter. og i 40 år med at at arrangere udstillinger

http://www.nationalcatclub.co.uk/grace_pond.htm

[quote=Ann K;439089]Jep Felis… det er så nogenlunde hvad jeg har fået at vide fra perseropdrættere…
Der er nemlig stor forskel på de flade ansigter man ser idag og så peke-face perseren…[/quote]

ja, perser katte i dag er mere typede end de rigtige peke-face perser katte…perser katte i dag er mere flade i ansigtet, har højere sat næse/stop, kortere næse, større øjne, nogle med dråbeformede øjne i stedet for runde øjne, højere/fladere pande, mindre øre, der sidder længere ude på siden af hovedet…

og igen - ‘peke-face’ blev oprindeligt brugt som navn for en type perser man anså som anderledes - (‘ekstrem’) - og dette navn er så hængt ved i beskrivelsen af ekstreme perserkatte…

men den rigtige peke-face var ikke så ekstrem som det man så senere og det man typisk ser i dag

Her er hvad en dansk perser opdrætter Ellen Holm, Cosmos Persere, skriver om ‘peke-face’ i 1985:

Hele artiklen er vedhæftet - og er rigtig god og tankevækkende læsning…specielt her 25 år efter.

Havde man fulgt hendes opfordringer havde perser katten nok stadig været en stor race og ikke en race der i antal opdrættere og antal stambogsførte katte har været i frit fald siden begyndelsen af 1990’erne…

[quote=Camischa;438884]Tak for den uddybende forklaring :thumbup: Men lige for at alle - inkl. tumper som mig - fatter det helt … vil det så sige, at alle de moderne persere i dag har denne kranie deformitet?

Jep, jeg er hylende nysgerrig, specielt fordi vi jo i burmeseren har oplevet kraniedefekter i forsøget på at få rundere og kortere hoveder, og der er givet blev brugt persere (exotics) og andre racer med perser/exo i anerne til at opnå dette. Det var i 70-80’erne, så det er altså ikke noget nyt fænomen, men kraniedefekterne spøger stadig.[/quote]

så lærte jeg også lige noget :slight_smile: viste ikke at man havde taget exotic ind i burmeser…hvilke problemer fik burmeser katte ?

her kan du se eksempel på forskel i kranium på en moderne perser og en almindelig huskat…

selv mener jeg at man skal masse meget på med at ændre radikalt på noget så vigtigt som kranie-form…for der er jo så uendelig meget der er fin-tunet til at passe sammen helt perfekt over mange hundrede tusind af år…hele biologien og funktionaliteten. og det er jo kattene der betaler prisen…

Så fik jeg koblet scanneren til så jeg kan vise billedet, og man kan vist godt se, at det er en meget fladsnudet kat hvor næsen er trukket helt ind så der er furer ind ved øjenkrogen på katten…så jo, ekstrem er den bestemt