Så sidder jeg her igen

Klokken er 4 om natten og jeg burde ligge og sove lige nu, men endnu engang har min kat bevist at hun bestemmer sengetiderne :frowning: Måske er der en ekspert eller to herinde der kan hjælpe mig?

Hun er en almindelig huskat på lidt over et år, og jeg har haft hende i godt et halvt år nu. Oprindeligt fik jeg hende fra et internat men jeg aner ikke hvor længe hun har været der eller hvor hun var før.

Hun er en rigtig nysgerrig og enormt legesyg kat, men er samtidig enormt bange for fremmede og ja oven i købet også mig nogle gange. Det er min første kat, men selvom jeg som regel går i skole til hverdag, har jeg gjort alt hvad jeg kan for at finde tid til at lege/kæle med hende.
Men det øjeblik mit hovede rammer puden, er det som om hun kører op i et helt andet gear og begynder enten at “angribe” mine hænder/fødder hvis jeg så meget som bevæger dem en centimeter, eller fare rundt i lejligheden som en gal. Og det er uanset om jeg har leget med hende hele dagen eller ej.

Hun er indekat og har så vidt jeg ved altid været det.

Hjælp!

Jeg har en hellig birma som er inde/ude-kat.Han er ved at drive mig til vanvid i perioder,fordi han vil lukkes ind og ud konstant natten igennem.

Det eneste der hjælper,er at jeg bruger ørepropper,så opgiver han rimelig hurtigt og ligger sig til at sove.

Tine

Det du oplever (som irriterende) er et skumringstids-tosseanfald.

Hvis hun kun er et år gammel, er hun jo stadig en ung kat. Og ideelt, så mangler hun en anden kat at sponse rundt med og lege med, i stedet for dine fødder. Så hvis hun ikke er vokset op i hel isolation fra andre katte vil hun sikkert være glad for at få en katteven at dele sine skumringstidstosseanfald med.

Hold fødderne indenfor dynen om natten, det med at fange tæer er en typisk katteting, og noget, som viser at hun mangler en levende ven som kan lege med hende på hendes præmisser, hvilket betyder at spæne rundt når lyset går fra tændt til slukket og omvendt, og en hvis hud kan tåle kattekløer (en kats hud er meget meget tykkere end menneskers hud.

Indtil hun får en ven at lege med, kan du evt. klippe hendes kløer, så du ikke får rifter på fusserne. Her er en tråd om kattekløer.

Som også sagt ovenfor er den bedste måde at få hende til at holde op med de natlige løjer at ignorere hende FULDTSÆNDIGT! Pak dig godt ind i dynen, så hverken fingre eller tæer stikker ud (skønt at få den besked når det er ved at være sommer :høhø:) og lad hende gå bezerk på ‘dynepølsen’ (=dig pakket ind i dynen). Hun holder ikke op på en nat, og heller ikke på to, og vil endda med stor sandsynlighed prøve hårdere en tid. Men hvis hun SLET ikke får noget ud af det vil hun til sidst holde op (det KAN tage et par uger - hun er jo ung og frisk :))med meget stor sandsynlighed.

Du kan jo evt. også lukke døren til soveværelset? Så vil hun nok kradse på den og miave en tid, men her gælder samme regler - IGNORER hende.

Sørg desuden for at hun har masser af spændende legetøj et andet sted end soveværelset at kaste sig over. Du kan jo evt. også gemme noget af hendes madration og putte i en aktivitetsbold (The Catmosphere) er rigtig god - og igen - placere den langt fra soveværelset.

Det var i hvert fald et par forslag :slight_smile:

Først og fremmest vil jeg sige at jeg føler med dig :tihi: for jeg var nøjagtig ude for det samme da jeg kun havde Liam… Li så snart lyset blev slukket og jeg lagde mig til rette, så var Han pludselig frisk…

halvanden måned efter fik han en legekammerat på samme alder som han selv var… Nu er det bare dobbelt så meget larm og jeg vågner flere gange om natten… nogen gange er jeg ved at blive sindssyg…

Men som de andre siger, så er hun stadig ung:)

Mange tak for alle de gode (og hurtige:O) svar!

Jeg bor i øjeblikket i en 2-værelses med sammenhængende stue og soveværelse, så det eneste sted jeg kan lukke hende hen, er mit lillebitte køkken og det syntes jeg næsten er synd.

Af samme grund syntes jeg heller ikke at jeg vil anskaffe mig en kat til… to katte på 50 kvm bliver simpelthen for meget :wink: Desuden kommer hun vist heller ikke så godt ud af det med andre dyr.
Jeg tror jeg prøver det der med at ignorere hende, så håber jeg det virker.

Mange tak!

50kvm er rigelig plads til to katte - især hvis hjemmet indrettes lidt på det med huler og hylder i højden (fx et klatremiljø).

Rigtig meget held og lykke med det :kryds: Lad os høre hvordan det går :slight_smile:

held og lykke med planen :slight_smile: jeg :kryds:

en tommelfinger regel siger 10 kvm pr kat… jeg har 7 på 75 kvm… det går super… jeg har indrettet hele hjemmet i højden til misserne… vægge, krademiljøer, skabe ect…

hvor vi lever på kvm lever katte på kbm :slight_smile: så du har meget mere plads en du tror

[quote=Battlestar;383750]held og lykke med planen :slight_smile: jeg :kryds:

en tommelfinger regel siger 10 kvm pr kat… jeg har 7 på 75 kvm… det går super… jeg har indrettet hele hjemmet i højden til misserne… vægge, krademiljøer, skabe ect…

hvor vi lever på kvm lever katte på kbm :slight_smile: så du har meget mere plads en du tror[/quote]

Jeg har 118 kvm - så har jeg altså plads til 11,8 katte??
Sejt, skal lige informere manden!!!

Men for at være alvorlig: Vi har en missepige, der også er ret aktiv når vi skal sove. Vi leger hende altid lidt træt, og når hun står i vores seng og ælter i dynen, presser min mand hende lige så stille ned mod dynen - så ligger hun hos ham og spinder og savler. Efter en tid hopper hun enten ned eller sover… Men hun er også lidt ældre end 1 år…

[quote=En forhenværende brugers_DK;383652]Mange tak for alle de gode (og hurtige:O) svar!

Jeg bor i øjeblikket i en 2-værelses med sammenhængende stue og soveværelse, så det eneste sted jeg kan lukke hende hen, er mit lillebitte køkken og det syntes jeg næsten er synd.

Af samme grund syntes jeg heller ikke at jeg vil anskaffe mig en kat til… to katte på 50 kvm bliver simpelthen for meget :wink: Desuden kommer hun vist heller ikke så godt ud af det med andre dyr.
Jeg tror jeg prøver det der med at ignorere hende, så håber jeg det virker.

Mange tak![/quote]To velfungerende katte “fylder” meget mindre end een frustreret, som ikke får afløb for sin energi og slåsserbehov. Dyreinternaterne anbefaler også to katte, hvis de skal være indekatte.

Hvordan ved du at hun ikke kommer godt ud af det med andre dyr? Hun er da alt for ung til at have været blevet underlig endnu.

Katte er jo ikke ligesom hunde, som tager logrende imod alle og enhver, katte skal se nye an i noget tid. Men hvis man er obs på at finde to katte som har gode forudsætninger for at kunne fungere sammen i f.eks. størrelse og temperament, kan to katte have kæmpe enorm glæde af hinanden.

Traditionelt tror danskere jo at ‘katte sgu er sin egen’ som de berømte (fordømte) digt siger, men katte er altså super sociale, og elsker at ligge i bunke og slikke hinanden, og nusse og spinde. Hvis du ikke har prøvet at have to katte sammen før, og du blot har oplevet at hun hvæste af et fremmed dyr, som du passede engang el. lign. eller fordi du engang havde hende med til dyrlægen og hun ikke kunne lide de andre katte i venteværelset. Så synes jeg altså ikke du skal begrunde dit valg om at hun skal være alenekat på det. For det er helt normal katteadfærd.

Det synes jeg også er en rigtig god ide - at tage en ordentlig lege omgang med damen inden du selv går i seng - måske en halv times tid inden, så hun også får tid til at få ro på sig igen. Det kan jo blive et aften ritual - først leg og så FRED OG RO :slight_smile: Hvad enten frøkenen mener det eller ej :høhø:

Ekspert er jeg desværre ikke, men jeg er katteslave til fire stk. så lidt erfaring har jeg da.

Det første jeg vil forslå dig er at lære din kat at tæer ikke er legetøj.

Sæt dig ned med en håndfuld godbidere, når du har fået kattens opmærksomhed, vipper du kort med tæerne, så kort at din kat ikke reagerer på det. Giv den en godbid og ros den. Vip nu med tæerne igen og lige så snart katten “angriber” siger du nej og flytter den. Dette gentages og tilsidt lærer katten at det ikke er legetøj.

Mine killinger har altid ville lege med mig om natten, også selv om der var andre katte til rådighed. Det har jeg løst ved faste ritualer omkring sengetid, nemlig at jeg lige kæler for dem kort, når de kommer op i sengen og derefter lader de mig være. Dette lærte de ved, at jeg fra starten valgte x antal minutter til kæl og derefter “trykkede” jeg dem ned mod dynen og bare holdt min hånd på dem. Som Lone også fortæller så lå de kort og spandt og så blev det for kedeligt og de faldt i søvn eller gik. Mine lærte det i løbet af den første uge, fordi det var et fast ritual.

Held og lykke med det.

[quote=Mai;384056]

Mine killinger har altid ville lege med mig om natten, også selv om der var andre katte til rådighed. [/quote]

Enig. Lege med tæer-problemet må håndteres separat fra et ellers generelt aktiverings- og socialt underskud. At få en katteven mere vil ikke forhindre mis i at lege med tæer, hvis den ikke har lært at lade være med det. (Det kunne vist misforstås i det første jeg skrev her i tråden).

Iøvrigt: Jeg ville så bare overhoevedet ikke kunne lukke min katte udenfor et rum og så bare høre på den jamre sig, hvis det er var en alenekat. Det ville jeg slet ikke have hjerte til. … :S

Prøv at søg på Bølle (tråden er lavet af brugeren Bølle-missen) og sove. Jeg ved at Louise også havde meget store problemer med sin Bølle der vækkede dem om natten. Men fik det løst via konsekvens.

Dvs. IGNORER katten hver gang den forsøger at vække dig, så den kan lære ikke at få noget ud af det. Og som du kan læse i Louises tråd, så kan de godt blive temmelige umulige inden de giver op.
Og så en nr. 2 kat til at underholde. Jeg havde selv min voksne pige da vi flyttede i lejlighed, og hun kedede sig også når jeg havde været på arbejde. Det hjalp utroligt meget at få nr 2. Jeg boede i øvrigt på 45 kvm i en 1 værelses. Og jeg brugte min udstue til at lukke dem ud i (nok tilsvarende dit køkken)) uden kvaler :slight_smile: De havde jo hinanden

Sheer.

Mit indlæg var ikke myntet på at dit kunne misforståes :). Jeg undrede mig bare over at der tales om at pakke tæerne ind i dynen, for hvem beholder dem der under søvnen???

Katte har nu engang et jagtinstinkt og de skal jo lære at ikke alt er et “bytte” :høhø:

Hvorvidt katten har et aktiverings- eller socialt underskud, syntes jeg ikke at man kan udlede af at den vil lege om natten, da katte fra naturens side er nattedyr, og det kræver tilvænning at ændre deres naturlige rytme til vores dagsrytme. Det værste er nok at Andreas står op ad sengen, når han bliver vækket af hans kat, for det signalere jo ikke overfor katten at det er “sovetid” tværdig imod.

Så Andreas, sov rævesøvn om natten frem for at gå på kattegale.:tihi:

[quote=Mai;384535]Sheer.

Jeg undrede mig bare over at der tales om at pakke tæerne ind i dynen, for hvem beholder dem der under søvnen???

… Det værste er nok at Andreas står op ad sengen, når han bliver vækket af hans kat, for det signalere jo ikke overfor katten at det er “sovetid” tværdig imod.

Så Andreas, sov rævesøvn om natten frem for at gå på kattegale.:tihi:[/quote]

Ja - de er jo rigtigt at tæerne bliver ‘pakket ud igen’ når man først er faldet i søvn :høhø: Så her er det nemlig rigtigt at når missepigen så midt om natten springer på dem må man prøve at lade være med at udstøde et skrig og reagere (nok RET svært :S - men man må prøve). For det er nemlig ganske rigtigt at det at Andreas står op viser jo missepigen at det VIRKER at være aktiv om natten og forstyrre far der sover - så står han op og så er der selskab! Så helt enig i rævesøvnen et stykke tid! Og netop som Efie siger - det vil nok blive en del værre før hun finder ud af at det ikke virker mere :argh:

…det er jo så dejligt med de små katte og alle deres spilopper :høhø:

[quote=Ayoe;384570]Ja - de er jo rigtigt at tæerne bliver ‘pakket ud igen’ når man først er faldet i søvn :høhø: Så her er det nemlig rigtigt at når missepigen så midt om natten springer på dem må man prøve at lade være med at udstøde et skrig og reagere (nok RET svært :S - men man må prøve). For det er nemlig ganske rigtigt at det at Andreas står op viser jo missepigen at det VIRKER at være aktiv om natten og forstyrre far der sover - så står han op og så er der selskab! Så helt enig i rævesøvnen et stykke tid! Og netop som Efie siger - det vil nok blive en del værre før hun finder ud af at det ikke virker mere :argh:
…det er jo så dejligt med de små katte og alle deres spilopper :høhø:[/quote]

Jeg vil godt se den person der kan bliver vækket midt nat ved sylespidse tænder og klør i tæerne, som kan undlade at skrige :tihi:. Jeg vil hyle som bare pokker. (Hvorfor flimmer den tegneserie med katten der vækker sin ejer foran mine øjne lige nu???-LOL)

Nej undskyld Andreas - det er ikke noget at spøge med. Føler virkelig med dig, for intet er værre end ikke at få sin søvn, men igen både du og katten skal “opdrages” til at om natten sover man. :slight_smile: Håber du har fået en god nats søvn.

[quote=Mai;384577]Jeg vil godt se den person der kan bliver vækket midt nat ved sylespidse tænder og klør i tæerne, som kan undlade at skrige :tihi:. Jeg vil hyle som bare pokker. (Hvorfor flimmer den tegneserie med katten der vækker sin ejer foran mine øjne lige nu???-LOL)
[/quote]

Jeg foreslog det jo også selv tidligere i tråden (dynepølsen… :høhø:) men kan nemlig også godt se at man jo ligesom pakker sig selv UD af dynen når man først sover - da specielt her om sommeren.

Og ja - Simon’s Cat er pludselig meget frisk i erindringen :yah:

Men Andreas må jo vise sig som en mand og bide skrigene i sig når missepigen napper ham i tæerne om natten :høhø: