Så skal Fenris kastreres imorgen

Jeg synes det er synd at holde ham fertil længere. Han er alt for stresset nu. Han render forvirret rundt og mjaver efter hunkatte. Og han tisser i vores senge. Så han har kun begrænset adgang til vores hus. Det kan jeg ikke li. Så imorgen skal det være. Hvordan har I oplevet jeres hankatte efter kastrationen?

Meget med forskel!
Fertile avlshanner (MCO) vågnede op af narkosen og var med det samme kastrater med stort K (strintede ikke siden).
En unghan (MCO), der aldrig havde parret, strintede godt en måneds tid efter og prøvede at parre. Så holdt han op med det pjat.
Generelt vil jeg sige, at dem, der har fortsat med at strinte, har været huskatte, der for øvrigt blev kastreret tidligt,
MEN dette kan også have at gøre med behov for at markere sig i flokken, skønt jeg ikke har kunnet se hvorfor, da de var bittesmå, da de ankom og fungerede fint med de andre katte.

Mine er stort set stoppet med at være hankatte i løbet af 1-2 uger…men jeg må indrømme at jeg de sidste par gange har fået givet dem lidt promon samtidig for at få hormonresterne helt i ro, og det har givet drengene ro fra 1 dag.

Promon hvad er det? Fenris er lige kørt til dyrlægen nu. Det var nu lidt hårdt. Og så havde man sådan lidt den der følelse, at det er lidt en skam. For han er bare så flot. Men jeg synes det ville være synd at holde ham fertil længere. Han stessede alt for meget. Så nu er tiden til han bliver en kælemis. Der kommer allerede nogen og hilser på ham i weekenden. Jeg har haft en del der er int i ham. Uden børn og med en legekammerat til ham. Jeg ville nu gerne selv have ham som kælemis. Men han kan bare ikke li små børn. De gør ham utryg. Han tør slet ikke komme op i vores stue når den yngste er hjemme. Så er det bedre der er andre der får glæde af ham. Og han kan føle sig tryg i hans nye hjem.

Promon - er det ikke p-piller?? Mener jeg har haft hunkatte på enten promon eller perlutex. Dog syntes jeg det skabte splid i flokken. Nogen gange var promon bedre, andre gange perlutex.

Men der findes måske også noget andet ‘promon’ til hankatte, eller måske har promon andre funktioner også:?:slight_smile:

Håber din lille dreng snart er frisk igen og at kastrationen går som en leg:)

[QUOTE=Helene;571349]Promon - er det ikke p-piller?? Mener jeg har haft hunkatte på enten promon eller perlutex. Dog syntes jeg det skabte splid i flokken. Nogen gange var promon bedre, andre gange perlutex.

Men der findes måske også noget andet ‘promon’ til hankatte, eller måske har promon andre funktioner også:?:slight_smile:

Håber din lille dreng snart er frisk igen og at kastrationen går som en leg:)[/QUOTE]

Når man giver drenge lidt promon, er det som en enkelt injektion. Tænker måske dosis er mere koncentreret end en p pille ?

[QUOTE=Chicabee;571361]Når man giver drenge lidt promon, er det som en enkelt injektion. Tænker måske dosis er mere koncentreret end en p pille ?[/QUOTE]Jaaaa, måske, må indrømme jeg ikke kender til promon til hankatte, men synes da det er drøn genialt hvis det virker!:ok:

Det er ikke noget man skal kaste om sig med…vores får det kun ifb med kastration og kun denne ene gang. Men kender flere der bruger det jævnligt til at dæmpe fertile hanner lidt ned.

Måske jeg lige skulle høre dyrelægen om det, når jeg henter ham. Er spændt på hvordan han har det. Han ville absolut ikke i transportkassen da vi skulle afsted. Måtte have hjælp af manden, ellers kunne jeg ikke få ham i! Han er jo en stor stærk bamse. Er der ikke noget med, at de bliver større efter de bliver kastreret? Jeg ved de har større tendens til overvægt. Men vokser de mere?

Ja heldigvis vokser de selvom de bliver kastreret - bare tænk på alle de killinger der bliver neutraliseret når de er omkring 12 uger - de vokser da heldigvis videre og bliver store dejlige katte.:slight_smile:

Men jow, der er tendens til overvægt (siges der), men jeg har så aldrig haft en overvægtig kat…så jeg ved ikke helt hvorfor nogen bliver det:?
Og mine katte har altid haft fri adgang til foderet osv, men altså ingen overvægt af den grund.

Hehe ja selvfølgelig vokser killingerne. Men Fenris er jo en fuldvoksen han. Jeg mener bare at have hørt, at nogen bliver større efter en kastration.

Tiden snegler sig afsted… Skal hente ham om 2½ time.

Hvis katten er blevet kønsmoden, når den kastreres, bliver den ikke større, end den normalt ville blive.
Det er de tidligt neutraliserede katte, der som regel bliver det, især mere højbenede.

Kønshormonet lægger nemlig en dæmper på væksthormonet og det er en viden, man også bruger (i hvert fald brugte tidligere), hvis et barn tegnede til at blive enten meget kort eller meget højt. (Kan måles via røngtenfoto af håndens knogler).
Så det meget lille barns indtrædelse af pubertet blev udskudt (så det kunne vokse mere), mens det høje barns blev fremskudt ved hjælp af hormoner.

[QUOTE=DK-Sacredbeauty;571391]Hehe ja selvfølgelig vokser killingerne. Men Fenris er jo en fuldvoksen han. Jeg mener bare at have hørt, at nogen bliver større efter en kastration.

Tiden snegler sig afsted… Skal hente ham om 2½ time.[/QUOTE]Nåååååå på dén lumske måde:tihi:

Troede du mente om de ville stå helt i stampe…

Som tommelfinger regl siger man at katten indenfor relativt kort tid vil øge vægten med ca 500 gram, hvilket også er min egen erfaring med voksne katte der bliver neutraliseret.