Så skal frimærket hegnes ind

Vi har en lille have som vi har besluttet at hegne ind så vi kan udnytte hele den lille have og ikke kun halvdelen hvori vi har bygget en slags bur som vi og kattene kan gå ud i, men det er så småt og vi synes det er synd at vi ikke udnytter hele haven og jeg vil også gerne kunne tørre tøj derude og plante nogle blomster.
Nå men vi har fundet ud af hvilken slags pæle og hegn vi vil bruge og hegnet skal være ca 1 meter højt, men hvor langt skal jeg mon banke pælene ned så de står solidt:? Pælene er 5 cm i diameter.
Oooog hvis der er nogle kloge havefolk derude… Hvilke blomster kan jeg plante i krukker som kattene kan tåle og som samtidig er super smukke :?
Tak for hjælpen :slight_smile:

Det må da være en fejl, ik’ ??

Lol jeg vidste at jeg ikke ville undgå at blive spurgt om det :tihi:
Det må kun være 1 meter højt for andelsforeningen. Mine drenge er altid under opsyn når de er udenfor og så har jeg aldrig set dem hoppe mere end 1/2 meter højt, man er jo Brite :stuck_out_tongue:

[quote=Celina;151917]Lol jeg vidste at jeg ikke ville undgå at blive spurgt om det :tihi:
Det må kun være 1 meter højt for andelsforeningen. Mine drenge er altid under opsyn når de er udenfor og så har jeg aldrig set dem hoppe mere end 1/2 meter højt, man er jo Brite :p[/quote]

Hmm … min brite klatrer i træer og sidder oppe på hustaget :cool:

Ja men bare rolig jeg er ansvarlig katteejer og har tænkt over tingene :ok:
Så tilbage til mit spørgsmål: Hvor langt skal pælene bankes ned? og Hvilke blomster kan jeg mon plante i krukker som kattene kan tåle, er flotte og kan tåle at overvintre udenfor :?

Jeg vil tro de skal min 30-40 cm i jorden, for at stå solidt. Mine rager ca 2 meter op og de er vist knap 1 meter nede (mener nemlig de blev købt i 3 m).

Skal du have strøm på?

Hej.

Her der noget jeg kan svare på :slight_smile:

Gammel tømrermester, tidligere katte-ejer og mor.

5 centimeter i diameter rådner meget hurtigt op - vælg en større standart.

De skal ca. 60 cm i jorden så unger der kravler op og voksne der læner sig op ad det ikke får det til at hælde.

Alt efter hvilken jordart I har skal I have lidt beton ned omkring (under jordoverfladen) - jeg ville altid gøre det under alle omstændigheder - af ovennævnte årsager… Så frem med spaden :wink:

Og den stoooore have-ejer her har aldrig set katte spise af hverken blomster eller andre planter de ikke kunne tåle.

Var det en hjælp?

K.h. Ane.

:):slight_smile:

Hvor dejligt med en lille udegård til jer og kattene.

Jeg ville plante :

Katteurt

Baldrian

Og så en sommerfuglebusk, de er smukke og lokker fine sommerfugle til - så har kattene lidt at beskæftige sig med.

-kitty-kitty-kitty

Mht, stolperne, så kan man få sådan nogen metal-sko til at skrue på - så rådner træet ikke i jorden.

Held og lykke med projektet, det bliver bare så dejligt for jer alle.

:wehu:

[quote=Therese;151980]:):slight_smile:

Hvor dejligt med en lille udegård til jer og kattene.

Jeg ville plante :

Katteurt

Baldrian

Og så en sommerfuglebusk, de er smukke og lokker fine sommerfugle til - så har kattene lidt at beskæftige sig med.

-kitty-kitty-kitty

Mht, stolperne, så kan man få sådan nogen metal-sko til at skrue på - så rådner træet ikke i jorden.

Held og lykke med projektet, det bliver bare så dejligt for jer alle.

:wehu:[/quote]

Åååååårh Therese…
:wehuu:
Den med - at sommerfuglebusken er smuk, er jeg enig i;
men jeg har skrottet mine - for sommerfuglene er ved at uddø herhjemme.

Sommerfuglene er for langsomme - og kattene fanger dem :frowning: :frowning:

En Dronningebusk er min yndlingsbusk med alle sine lyserøde blomster.
Stammen er lidt træagtig - så kattene kan kradse på den.
Det kan busken sagtens tåle…:slight_smile:

[quote=Mona Jensen;152011]Åååååårh Therese…
:wehuu:
Den med - at sommerfuglebusken er smuk, er jeg enig i;
men jeg har skrottet mine - for sommerfuglene er ved at uddø herhjemme.

Sommerfuglene er for langsomme - og kattene fanger dem :frowning: :frowning:

En Dronningebusk er min yndlingsbusk med alle sine lyserøde blomster.
Stammen er lidt træagtig - så kattene kan kradse på den.
Det kan busken sagtens tåle…:)[/quote]

:s:S

Er sommerfuglene ved at uddø ??

Det vidste jeg godt nok ikke - det er da trist.

Jeg kender godt en Dronningebusk, sådan én har jeg selv været ude og købe og plante i vores fælles gård - og ja, den er utroligt smuk.

:wehuu:

Enig.

Mindre blomstrende buske, stauder, og urter er både nemme at holde og blomsterne giver både skønhed og summende hygge… Ren terapi, for både mennesker og katte.

Er til gengæld ikke personligt vild med stolpesko (har selv hegn både med og uden) men det kommer helt klart an på den stil man har i haven.
Og man gør sig selv en tjeneste ved at give det lidt beton fra første færd under alle omstændigheder. Der er ikke noget mere træls end at skulle lave ting om, hvis det viser sig at det ikke holder det man har lavet.

… Og nåeh, ja 5 cm er bare meget småt. Jeg ved selvfølgelig ikke hvad det er for et hegn. Men, det lyder noget “snoldet” der skal jo, sandsynligvis, enten skruer eller søm i fra begge sider og det er meget at forlange af en lille pæl der så også skal holde et hegn bagefter.

OK, jeg er simpelthen nødt til at øve mig på det her. Forsøgte mig med citatsvar og det hele forsvandt vist ud i “cyperen”, det stoooore uvisse!.. Jaja

:):):slight_smile:

Bare rolig, jeg forstod præcis hvad du mener…:stuck_out_tongue:

Er sommerfuglene ved at uddø ??

Det vidste jeg godt nok ikke - det er da trist.

Jeg kender godt en Dronningebusk, sådan én har jeg selv været ude og købe og plante i vores fælles gård - og ja, den er utroligt smuk.

:wehuu:[/quote]

Ja…det er desværre rigtigt.
Der forsvinder mange arter hvert år :frowning: :frowning:

Bl.a. citronsommerfuglen er stært på retur.
Det skyldes alle sprøjtemidlerne - og sommerfuglen er ikke så robust -

[quote=Mona Jensen;152092]Ja…det er desværre rigtigt.
Der forsvinder mange arter hvert år :frowning: :frowning:

Bl.a. citronsommerfuglen er stært på retur.
Det skyldes alle sprøjtemidlerne - og sommerfuglen er ikke så robust -[/quote]

Jeg synes i skal komme en tur her til Thisted. Når det er sommer har vi sommerfugle af alle mulige og sjove arter.
Citronsommerfuglen, den lille forårsbebuder, ser vi mange af her omkring.
Jeg tror det er fordi vi ikke sprøjter, vi er ikke de store havemennesker, så mange ting får lov til at passe sig selv og det kan sommerfuglen, sammen med mange andre dyr og indsekter, godt lide.
Vi har en sommerfuglebusk i kattegården og det er altså ret begrænset hvad misserne kan nå at få fat i.
Jeg synes mere det er guldsmeden der er i faresonen. dem fanger de godt nok mange af.
Knus Elin

1000 tak for jeres svar :slight_smile:
Hegnet skal kun være ca 7 meter langt og det skal ikke kunne holde til at blive lænt op ad eller noget det skal bare ikke stå og “valse” hvis i forstår. Selve hegnet sætter vi på med klamper på pælene så der skal hverken bores eller noget i det.
Der skal ikke strøm i hegnet nej.
Hvad siger i til blomster som bonderoser og kornliljer :? Ville de være ok at plante :? Vi har også clematiser i haven men dem har jeg aldrig set dem spise af…

Elsker alle gamle blomstersorter. Husk at “blande” så du har blomster hele sommeren - eller flere gange om sommeren. Sommeren skulle helst ikke overstået på en uge :-)… Og bare rolig kattene spiser dem ikke.

Jeg ville i stedet for træpæle bruge stænger af metal, for træpælene kan kattene snildt klatre op ad. I kan binde nettet fast til stængerne med ståltråd.
Nettet skal I nu alligevel sætte lidt løst, for metallet trækker sig sammen i frostvejr, og så kan det gå i stykker.

Katte elsker at gemme sig under noget, så plant nogle stedsegrønne, blomstrende buske - der findes et utal af arter - og nogle store stedsegrønne græsser.

Held og lykke med projektet!

Hvordan mener du jeg skal “blande” ? Mener du forsk. sorter der blomstrer på forskellige tidspunkter? :?
Tak regnede heller ikke med at de ville spise dem. Og de er jo under opsyn.

[quote=Mega;152170]
Katte elsker at gemme sig under noget, så plant nogle stedsegrønne, blomstrende buske - der findes et utal af arter - og nogle store stedsegrønne græsser.

Held og lykke med projektet![/quote]

Hedder sorten “stedsegrønne buske” eller hvad skal jeg gå efter i planteland :? :tihi: Har du nogen forslag til nogle du synes er flotte :?

Uhh nu mangler vi bare lidt solskin altså -grrrierdumme
Glæder mig SÅ meget til at haven bliver færdig. Regner med at vi ordner den næste weekend igen :wehu:
Kender i nogle planter der klatrer som kan klarte op ad vores hegn som ikke er giftige for kattene :?