Sådan kan det også gå

Kamikaze’s Findus Fy fik jeg hjem efter 5 år hos køber. Der var INTET skidt ved omplaceringen…han var passet til mange UG’er og så fin så fin.Blot ville han servicerer købers fertile hunmisser da hun siden hen (læs: efter købet af Findus der var kælemis og kastreret) blev opdrætter…d.v.s. han markerede og ofte MEGET uheldige steder. OG så var han ikke verdensmester i at lide nogle af de dyr hun efterfølgende fik.
Nok om det…jeg købte ham tilbage og velvidende han havde et ikke optimalt tandkød. Mener også han 1 gang havde fået brændt tandkød og mener bestemt også han flere gange hafde fået antibiotika. Så selv de ligefrem “lommer” han havde ved de bagerste kondtænder da han bar omkring halvandet år.
Jeg fik han for halvandet år siden i nyvaccineret stand så han blev ikke vaccineret da mine andre dyr blev, og fik derved ikke sundhedstjekket (en forglemmelse dengang). Men lige efter han var kommet her fik jeg hans tænder undersøgt og ved røntgenundersøgelse kunne man se 1 kindtand havde FORL. Den blev fjernet.
IDAG da han blev tjekket var hele hans MUND SÅ fin…ikke det mindste end ikke en lillebitte mikroskopisk lyserød streg om tandhalsene.
Hans tandkød er så flot…og jeg er SÅ glad.
Så faktum er jeg har 13 Maine Coons og INGEN af den har det mindste med tænderne. Jo Beloki har tandsten men de bliver fjernet når han nu alligevel skal i narkose fordi kronjuvelerne skal ryge. Han har været fertil i næsten 8 år…langt længere end de fleste. Hvem ville ikke have tandsten efter 8 år uden en tandbørste :tihi:
NÅR mange siger Maine Coons har tandproblemer, så er det ikke her.
Beklager det måske kan lyde pralende, men lige nu kan jeg ikke vippes af pinden…læs: jeg er bare SÅ glad :wehu:…ikke mindst set i lyset dyrene bliver 1 år ældre hvert år og alderen sætter jo sine tegn OGSÅ på vore dyr

Skønt Brita :thumbup:
Vores 3 sorte sager har også fine bisser, men de er selvfølgelig ikke så gamle endnu.

Brita, jeg kan sør’me godt forstå din glæde, så pral du bare!
Jeg tror helt bestemt, kyllerne gør meget for tænder og tandkød. Jeg har 7-9-13 heller ikke tandproblemer på mine. Og så praler jeg også: Sidst jeg fik mine tjekket, var dyrlægens kommentar: Så flotte!

Gamle Musse, der blev 17 år, havde også fine tænder lige til det sidste, men jeg har en idé om, at stress kan være medvirkende til dårligt tandkød og tænder.

PS: Også Mandy (min hund) på 15 år har ifølge dyrlægen tænder som en unghund, men hun får også store kødben 1-2 gange om ugen.

Jeg er overbevist om der både er genetik OG miljø inde over. Genetikken er en naturlig faktor og miljøet iform af som du selv skriver menukortet OG stress.
Så er spørgsmålet blot…hvormeget genetikken fylder og hvor meget miljøet. For er genetikken tilstrækkelig skidt så nytter det ikke noget miljøet er godt.
Jeg syntes jeg kan se en form for logik eller hvad man nu kan kalde det. Jo yngre desto mere skidt. De gamle der får tandproblemer har jo så også fået mange år på en god måde.
Men det er som med så maget andet…diabetes, hcm og noget nær alt…jo tidlig man får det desto mere noget møj er det…både fordi man så skal slås mod det OG fordi det ofte ses i en tidlig alder, at det udarter sig hurtigt.
Jeg ville ønske man kunne lave perfekte dyr, men det er utopi…men bare man så i det mindste kunne lave dyr der ikke havde smerter og som i det mindste blev 10 år.:bebe:

Mine to MCoer fra Kamikaze har heller intet fejlet siden de kom for snart 4 år siden - når de kommer til dyrlægen til tjek, siger han (i spøg) og hvem er det nu du er? til dem:-)

Men de er naturligvis heller ikke så gamle, men det er da dejligt læse dette, for det lover på at de vil fortsætte sådan:-)

Tara har haft øremider fra Maggie, men det hører ikke ind under genetik:-) Det var ejerens skyld, at Tara fik det - jeg burde have fået Maggie behandlet før hun gik ind. Det lærte jeg af.

Men ellers intet - stort tillykke med det flotte resultat.
(også til dig Mega - flot I går op i dette, for dårlige tænder giver køber og kat en masse kvaler)

KH