Sakset fra PsykologNyt - god og dårlig sladder - noget at tænke over?

Jeg synes, dette giver stof til eftertanke…

Uddrag fra PsykologNyt

God og dårlig sladder

At sladre betyder, at to mennesker taler om en tredje, som ikke er til stede, og der ligger gode og nyttige informationer i al sladder. Men der er forskel på den gode og den dårlige sladder.

Det afgørende er ikke kun formålet – hvad vi vil med sladderen – men også konteksten. - Den gode sladder bidrager til, at vi kan hjælpe hinanden og vise omsorg og interesse for hinanden. Den dårlige eller negative sladder er noget, vi i høj grad indlader os på for at dæmpe vores egen angst og usikkerhed. Er en person usikker på en social relation, er dårlig sladder en måde at sikre relationen på. Ved at fortælle noget dårligt om en anden kan der måske skabes en fælles holdning til, at ”det er da også for galt” – han eller hun er ikke en af os. Derfor er sladder også et meget afgørende element i mobning.

  • Sladder lever af at blive ”luftet” – hvis den ikke bliver fortalt videre, så dør den. Man skal huske på, at hvis der sladres om andre, bliver der nok også sladret om én selv.

Alle mennesker har et valg om, hvorvidt de vil være en del
af en dårlig sladderkultur eller ej. Men det kan kræve stort
selvværd og råstyrke at sige fra.
Man skal kunne tro på, at man ikke slår sine relationer
ihjel ved at sige fra. Når man får fortalt dårlig sladder, kan man
stille og roligt sige til den, der fortæller, at det vil man ikke
høre på.!!!

SÅ HER MED SAGT" DET VIL JEG IKKE HØRER PÅ"

Men jeg tror nu stadig at der skulle have stået “HØRE PÅ” til sidst i teksten.

Åh Gud. Ordet “høre”'s bøjning, synes jeg at jeg har oplevet fejl af før i PsykologNyt, iøvrigt.

hahahahahah! (Det må bladet altså gøre bedre?!)

På ingen måde ny viden - men ja, det skal ALLE tænke på. ALLE uden undtagelse :slight_smile:

Sladder er en vigtig “social lim” der styrker vores fællesskabsfølelse, men ondsindet sladder, der har til formål at nedgøre den der sladres om, kan vi vist hurtigt blive enige om ikke bør luftes blandt fornuftige mennesker :ok:

Når det så er sagt, så tror at de fleste af os har gjort os skyldige i det, på et eller andet tidspunkt :ups: , men nogle mennesker dyrker det jo nærmest som en dyd…:frowning: Den slags mennesker gør man vist bedst i at holde sig fra :uha: