Salg af killinger med defekter

Hvad gør i hvis i har en killing der har f.eks. patella, hjertefejl el. en anden medfødt defekt?

Grunden til at jeg spøger, er at jeg fornylig hørte om en opdrætter der har solgt en killing med en defekt til normalpris og har skrevet i kontrakten at hun ikke dækker noget mht. defekten, og jeg må indrømme at jeg blev sgu lidt forarget, jeg syntes at det er lidt at tage røven på køber.
Jeg husker selv da jeg i mit første kuld havde en killing med løse knæ led, den kom hjem til min ven at bo da dyrlægen på daværende tidspunkt ikke kunne sige om killingen ville få brug for en operation senere hen. Min ven og jeg lavede den aftale at han fik killingen gratis og hvis den så skulle opereres senere hen skulle han selv betale for det (dyrlægen havde sagt at det ville koste omkring 3000kr). Dette syntes jeg egentlig var meget fair.
Men det kan være at jeg er helt galt på den, så derfor vil jeg meget gerne hører hvad i syntes er rimeligt…

Hvorfor have ondt af en køber som går ind i sagen med åbne øjne.

De to killinger, jeg har haft, med bøjet sternum og fladbrystet, er først flyttet hjemmefra, når jeg har fornemmet, at de ikke ville få gener af disse ting senere i livet. Den første flyttede billigt sammen med sin søster - hun blev aflivet til blæreproblemer, søsteren lever i bedste velgående. Den anden flyttede til et kendt killingehjem til nedsat pris - hun bliver nu udstillet med succes:ok: Begge blev solgt steriliserede.

Det vil afhænge af defektens art, dyrlægens vurdering for fremtiden osv.

Jeg vil altid skrive ind i kontrakten, hvis katten “fejler noget” og også, hvor meget jeg har givet i afslag pga dette. Af den grund vil jeg heller ikke erstatte, hvis der skulle blive problemer med lige dén ting (netop derfor det skrives i kontrakten).

I den sag du omtaler, Julie, er det vel ikke værre end hvis normalprisen var det dobbelte og der var givet et stort nedslag? :wink:

Har jeg en killing som er så defekt at den vil få varige men med evt behandling til følge må den blive hjemme. Har den halefejl eller lignende harmløst sælges den som vanligt med fuld udredning af hvad det handler om.

Jeg ville aldrig sælge en defekt killing til normalpris og så skrive, at jeg ikke dækker noget med hensyn til defekten. Hvis jeg har givet nedslag pga. defekten, ville jeg til gengæld ikke dække yderligere.

Jeg havde en defekt killing i første kuld, som rent faktisk blev solgt til normalpris - fordi køber ikke ønskede et afslag - og det er så noteret i kontrakten, at køber ved salget var bekendt med defekten og også med, at han var kryptorchid. Det sidste fik hun så et afslag på, fordi min normalpris inkluderer kastration og det skulle hun så selv sørge for inden et vist tidspunkt. Indtil videre er det også den eneste ekstraudgift, hun har haft på ham, da hans defekt ikke er hæmmende i hverdagen og ikke er blevet forværret med tiden. Nærmest tværtimod.

Jamen det kan godt være at jeg er fjollet, men jeg ville bare ikke bryde mig om at sælge en killing til fuld pris hvis den havde en defekt, her mener jeg en større defekt som måske/måske ikke kræver operation senere hen, hvis det var en kælekat med haleknæk ville jeg ikke ændre på pris…

Jeg har jo netop nu en fladbrystet killing. Og er da begyndt at overveje hvordan kontrakten skal lyde.
Han rettede sig hurtigt og får næppe nogen men,ellers havde jeg beholdt ham.
Så mine overvejelser går også på nedslag i prisen eller anden kompensation,men ville da altid skrive det i kontrakten.

Tine

Hvor meget betyder det at en killing er fladbrystet? Er det ikke “bare” kosmetisk eller?

Det kommer an på, i hvor høj grad den er fladbrystet :slight_smile: Men dem, der overlever, har mig bekendt typisk ingen gener af det - udover det kosmetiske. Der er altid undtagelser og der er en del, der dør ret tidligt (enten af sig selv eller som bliver aflivet).

Hvornår kan man så med sikkerhed sige om de vil have gener af det eller ej? Kan man overhovedet på noget tidspunkt være sikker på det eller? :slight_smile: Tænk, jeg har aldrig hørt begrebet før, så nu må jeg hellere google lidt!

Allerførst: Jeg kan rigtig godt li’ din holdning :slight_smile:

Nu er jeg så nysgerrig: Tager folk her forskellige priser på en kælekat og en “udstillingskat”? (jeg ser bort fra en kat til avl for den er ofte dyrere, hvilket er normalt)

Jeg spørger fordi to af vores gamle katte, Jack og Basil, begge var “fejlkatte” - Basil havde haleknæk og Jack havde en sternumkrog du ku’ hænge overtøjet på L - og de var begge to “billigere” end ikke-fejlbehæftede killinger :slight_smile:

Ib var der så ikke rabat på, men hans haleknæk er også mikroskopisk (det er kun lige det yderste led af halen der bøjer lidt sjovt) - og han klarer sig forbavsende fint til udstillinger på trods af det :)’

Så selv har jeg prøvet lidt af hvert - nogle der var “sat ned” pga diverse småfejl (KUN kosmetiske) og en der ikke er :slight_smile: Så hvad er normen? :slight_smile:

Hvis de retter sig så meget, at brystkassen føles normal og ser normal ud, kan jeg ikke se, hvad det skulle give af gener.

Min defekte killing havde også en brystkassedefekt (som fladbrystethed er en del af) og selvom han ikke har rettet sig 100%, så har han aldrig haft gener af det. Hans ejer synes bare, det er sødt, at han ikke behøver dreje kroppen med, når han skal se, hvad der bag ham - han vipper bare hovedet bagover :wink:

Det vigtige er, at der er plads i brystkassen til at hjerte og lunger kan udvikle sig ordentligt. Aidan får måske/måske ikke gigtsmerter på et tidligere tidspunkt end ellers - men hvem kan sige, hvor tidligt eller sent han ville have fået det ellers? Jeg har haft en officielt helt rask kat, der fik konstateret gigt i albueleddet, før han var 2 år gammel.

Jeg havde en killing, hvor et røngtenbillede viste, at hans forben var “hjulede”, dvs. selve knoglen fra knæ til hæl ikke var lige.
Ham forærede jeg til køberen af hans kuldbror (begge kastrerede) med betingelsen, at jeg blev kontaktet, hvis det sidenhen gav problemer.
Det har det heldigvis ikke gjort.

Jeg ville ikke sælge en killing med en alvorlig “defekt”, men enten få den aflivet, hvis prognosen ikke var god, eller beholde den hjemme.

Jeg havde i mit ene kuld skovkatte killinger 2 killinger med meget svære defekte haler, de kunne have været bobtails næsten. De blev kastereret og kom til samme søde familie . De blev også skrevet i kontrakten at jeg ikke dækkkede evt. genere m.m der måtte komme pga. haledefekten da der allerede var givet kompensation i form af prisen, som var på hvad det kostede at neutralisere dem

[QUOTE=Mega;878389]
Jeg ville ikke sælge en killing med en alvorlig “defekt”, men enten få den aflivet, hvis prognosen ikke var god, eller beholde den hjemme.[/QUOTE]

Jeg har intet problem med at sælge/give en killing væk, der har en alvorlig defekt, hvis køber er velinformeret.

Jeg kan umiddelbart huske 2 killinger, hvor jeg har sat prisen ned:
En enekilling for en del år siden, der havde en skjoldbruskkirteldefekt. 12 uger gammel kunne han end ikke hoppe op i sofaen. Da først vi fandt ud af, hvad der var galt fik han medicin og voksede fint.
Han var reserveret allerede 1 uges tid gammel og jeg tog en snak med køber og de fik ham ganske gratis. Han fik nogle gode år hos dem, men havde desværre udviklet en stor kræsenhed, at det til sidst blev et problem for dem og han blev aflivet.

Den anden er ikke så mange år siden, sund og rask killing, hvor der skete “et eller andet” i forbindelse med neutraliseringen. I hvert fald var hun næsten helt lam da jeg fik hende hjem - det blev dog hurtigt bedre. Efter en lang snak med dyrlægen og fremtidsudsigten tog jeg fat i køber og tilbød at betale depositum retur og hun kunne købe andet sted - eller hun kunne få killingen til nedsat pris. Prognosen var, at hun aldrig ville komme sig 100%, men få ca 80% af “førligheden”. Køber valgte at få hende og hun lever den dag i dag - ganske fint og uden gene af sit handicap. Hun lander “sjovt” efter et spring, men ellers er der intet at se på hende.

Jeg har altid gjort opmærksom på småfejl = haleknæk , har solgt 2 som ikke kunne ses, men mærkes, - - og da det var til kælekatte, ingen afslag i prisen.
Jeg har også solgt en blå burmeserkilling med en stor hvid medallion,- også til kæl og uden afslag i prisen men den kunne selvfølgelig ikke bruges til udstilling!
Til opdræt har jeg kun solgt 2 killinger fra min kat, som havde en lille risiko for, at være bærer af HK- genet, som man dengang ikke kunne teste for, - begge opdrættere vidste om problemet ( den ene var selv “årsagen”;-). Hos mig er prisen den samme uanset hvad man vil bruge katten til, men, at jeg intet garranterer m. hensyn til udstilling og avl Jeg fortæller selvfølgelig gerne min egen mening om kattens formåen ud-i udstillings-junglen . Jeg forstår slet ikke , at man ikke gør opmærksom på de “fejl” man kender, da, det jo så står køber frit for, at købe alligevel, elle lade være
Cats og Conni

Omkring fladbrystethed vil jeg godt give mit besyv med, har nemlig haft den aldeles trælse oplevelse at have nogle stykker i min tid…

Uanset om de retter sig, er det min overbevisning at der KAN være noget indvendigt vi ikke kan garantere ikke giver problemer, de har trods alt været klemt omkring hjerte og lunger en periode.

Jeg har solgt disse katte til en symbolsk sum, og samtidig skrevet i kontrakten at jeg ikke garanterer for kattens fremtidige helse og evt. omkostninger og kattens levetid.

Heldigvis lever mine flade killinger så vidt jeg ved endnu, men de er så også omkring 6 år de ældste af dem.

KH
Linda

PS haleknæk eller “burmese-tip” giver jeg IKKE afslag på. Plejer at sige, at man ikke skal gi’ ekstra for den ekstra charme et knæk tit gi’r katten :slight_smile: :slight_smile:

Det kommer meget an på, hvad defekten går ud på. Hvis det er af kosmetisk art og på ingen måde generende for katte, så er det for mig en kælekat til samme pris som andre kælekatte. Jeg har (endnu) ikke haft en killing, som havde en defekt af mere alvorlig karakter, men jeg tænker, at jeg nok ville sætte prisen ned eller måske forære killingen til nogen, som ville tage sig kærligt af den - og bekoste evt. udgifter i forbindelse med defekten. Jeg har engang haft en killing med en øjencyste, men den blev opereret væk inden killingen flyttede, og jeg afholdt jo selv den ekstra udgift - den blev solgt til min normale kælekattepris. Mine købere bliver altid informeret om diverse “skønhedsfejl” eller fx et haleknæk. Køberne virker ligeglade med den slags mindre “fejl”. Bare killingen har et godt helbred :slight_smile:

Mette/Temple Bar: Hvor gammel er den killing/kat nu? :slight_smile: Er den blevet scannet e.l for at se hvordan hjerte og lunger ser ud eller er det ikke noget man gøre i den situation?

Linda: Hvor slemt ramt har dine killinger været?