Salg som enekat - skal jeg satse?

Jeg står i et kæmpe dilemma. Vi har de seneste 6 dage været i kontakt med en utrolig sød ældre pensioneret dame. Hun har for en måned siden mistet sin birma, og ønsker sig selfølig en anden.

Men men…jeg sælger normalt aldrig killinger ud til et liv alene. Damen har indhegnet sin have, hun har kradsetræer i hvert et rum, hun går hjemme hele dagen og svaner bare en lille ven. De kommer ofte børnebørn på besøg.

Der er mange positive ting ved køber, og jeg har en rigtig god opdrætterveninde som bor lige i nærheden, som kan træde til vis tingene driller. Hvis killingen skal derned og bo, kører jeg den selv og bliver der de første timer.

Normalt ville jeg som før nævnt sige blankt nej, men lige denne killing er lidt af en enspænder, forstået på den måde at han ikke hyler op hvis han ikke lige kan finde de andre katte eller et menneske…de andre unger, skriger jo bare de er palle alene i 5 minutter. Ham her går lidt sine egne veje, så derfor overvejer jeg om det kunne lade sig gøre.

Jeg skal tale med damen igen over middag…for hun SKAL være indforstået med at anskaffe sig en ven hvis han bliver for ensom, og der kender jeg endnu ikke hendes holdning.

Ozzy af mine killinger hyler også op hvis han ikke kan finde os. Jeg tager det som et tegn på at han er meget social, selvom han også godt kan tulle rundt for sig selv i lang tid ad gangen.

Alternativt kunne damen måske overveje at anskaffe sig en voksen birma, som måske ikke trives i sin flok og som hellere vil ud som feteret ene-sofakartoffel? Det plejer jeg at råde til, hvis folk kun vil have én kat. :slight_smile:

Hvad er årsagen til at hun kun vil have én kat?
Hvis det er økonomien - racekatte er jo oftest lidt dyrere i anskaffelse… så er der jo mange killinger på landets internater som savner et kærligt hjem :). Ellers må du jo bare overtale hende til 2 bimser i stedet :slight_smile:

Du kan tro jeg har tænkt tanken. Jeg er meget i tvivl…og er jeg det mindste i tvivl når jeg har talt med hende igen, så kommer tvivlen killingen til gode…og ikke køber.

[quote=Rita;202289]Hvad er årsagen til at hun kun vil have én kat?
Hvis det er økonomien - racekatte er jo oftest lidt dyrere i anskaffelse… så er der jo mange killinger på landets internater som savner et kærligt hjem :). Ellers må du jo bare overtale hende til 2 bimser i stedet :)[/quote]
De første mange samtaler har jeg brugt på at tale sygdomsforløbet igennem omkring hendes nu afdøde kat, og jeg startede med at henvise til en opdrætter jeg vidste havde en 10 mrd gammel bimse gående…men damen blev ved at ringe tilbage til mig, og vi taler rigtig godt sammen…så vi har slet ikke nået at tale alvorssnak endnu.

Uhhhhh Camilla, jeg kan ikke give dig et godt råd, da jeg ikke aner hvad jeg selv ville vælge, hvis jeg stod i din situation - Jeg sælger nemlig heller ikke killing som alene-kat.

Jeg ville bruge laaaaang tid på, at berette for køberen, hvor gavnligt det er for katte med en artsfælle …Fortæller samtidig, at mit råd ikke bliver givet, for at de SKAL købe to killinger af mig ( selvom jeg har stor rabat på killing nummer to ) jeg henviser gerne til kattehjem og internater.

Hvis jeg skulle sælge en killing som enekat, så ville jeg vælge som dig - Nemlig den killing som viser, at den ikke har den største kontaktbehov til de andre katte …Og som måske finder tilværelsen som enehersker perfekt.

Held og lykke med din beslutning, jeg er sikker på, at du nok skal vælge rigtig :slight_smile:

[quote=Alice;202296]Uhhhhh Camilla, jeg kan ikke give dig et godt råd, da jeg ikke aner hvad jeg selv ville vælge, hvis jeg stod i din situation - Jeg sælger nemlig heller ikke killing som alene-kat.

Jeg ville bruge laaaaang tid på, at berette for køberen, hvor gavnligt det er for katte med en artsfælle …Fortæller samtidig, at mit råd ikke bliver givet, for at de SKAL købe to killinger af mig ( selvom jeg har stor rabat på killing nummer to ) jeg henviser gerne til kattehjem og internater.

Hvis jeg skulle sælge en killing som enekat, så ville jeg vælge som dig - Nemlig den killing som viser, at den ikke har den største kontaktbehov til de andre katte …Og som måske finder tilværelsen som enehersker perfekt.

Held og lykke med din beslutning, jeg er sikker på, at du nok skal vælge rigtig :-)[/quote]
Jeg skal vælge rigtigt…ærgeligt at jeg ikke har 2 killinger eller en kastrat hun kunne få med.

hvad siger din mavefornemmelse ???

Tro på din mavefornemmelse omkring killing og køber :), når alvorssnakken kommer, løser det hele sig helt sikkert - og så kan en bimse og en huskat jo være et rigtig godt alternativ til alenelivet, hvis ikke pengepungen kan magte 2 plyssede bimser.
2 killinger der leger sammen er dobbelt lykke for både kat og ejer - men det tror jeg bestemt ikke, vi to er uenige i :slight_smile:

Jeg forstår udemærket godt dit dilemma.
Men det er dig der kender psyken på din killing bedst, så det er jo dig der må lave den evigt svære vurdering.
Jeg ved ikke hvad jeg selv ville vælge, for jeg sælger jo normalt heller ikke til ene kat. men hvis det lige er katten der er til det og den helt rigtige køber, tja…

Jeg skal lige have alvorssnakken inden jeg kan afgøre det 100 %. men de samtaler jeg har haft med damen indtil nu, har afterladt et rigtigt godt indtryk af en meget ansvarlig dame, som lever og ånder for sin kat.

Selve hjemmet lyder perfekt, da jeg helst ser mine killinger få mulighed for at komme ud i løbegård eller lukket have. Og som før nævnt er drengen vi skal tale om en enspænder, som adskiller sig lidt fra normalt klæbrigt birmasind. Vi mopper ham lidt og spørger om han er sikker på han er ægte. -høhø

Giv mig en krystalkugle…:tihi:

:hjerte::hjerte::hjerte:

Jeg ville slet ikke være i tvivl :

Den gamle dame og en bimse lyder da bare som det bedste en killing kan få ??

:wehuu:

At få lov at være enekat og få al opmærksomheden kan da ikke være det værste liv for en kat ?

Som alle ved er Silke enekat, og hun mangler bestemt ikke noget - hun får al den opmærksomhed, nusseri, leg, sjov og ballade, aktivitet, stimuli osv - men selvfølgelig kan jeg ikke være som en anden kat for hende.

:inlove::inlove:

Jeg er spændt på at høre, hvad det ender med - og jeg hepper på den ældre dame…

:kryds::kryds::kryds:

Camilla - Når du nu snakker så godt med denne dame, kan du så ikke “tilfældigt” komme ind på, hvilke andre interesser hun har og dyrker?

Jeg kender nemlig en del enlige pensionister (med katte), og størstedelen af dem er ikke ret meget hjemme, men deltager i alle mulige arrangementer for at få samvær med andre mennesker.

Jeg ville ikke lade en killing komme ud som alene-kat - uanset hvad.
Insisterer hun på kun én kat, ville jeg være hende behjælpelig med at finde en voksen kat, der er vant til at være ene-kat. Der er nok af dem!

Camilla jeg har fået 2 henvendelser på mine killinger og begge var et liv som ene kat.
Jeg kunne ikke sige ja. De kommer fra et hjem hvor de er 4 søskende plus 3 voksne katte.

Hej Camilla

Hvis jeg stod i din situation ville jeg vægte højt hvor meget køber er hjemme hos katten. Tror godt en birma kan have et godt liv som enekat, hvis den får masser af kærlighed og menneskelig kontakt. Derudover ville jeg snakke med køber om, hvor vigtigt det er hun sørger for at aktivere og stimulere katten, når den ikke har en artsfælle, den kan lege med.

Venlig hilsen

Gitte

Nu ved jeg ikke noget om birmaer af egen erfaring. Jeg har kun hørt fra jer avlere, når I har snakket om, at birmaer ikke bør gå alene.
Men nu har jeg selv en race - Cornish Rex - der er berygtet for ikke at må gå alene. Og ja, jeg har kun den ene! Jeg må kun have een for boligforeningen.
Det er altså en helt utroligt dejlig, nem, omgængelig, menneskesocial, glad og afbalanceret lille kat. Jeg er studerende på videregående uddannelse, og det gør, at jeg ikke har ret mange timer, jeg rent faktisk skal møde op til, og derfor er jeg meget hjemme. Amira har vænnet sig til at sove på de tidspunkter, hvor vi kan risikere at være afsted begge to, så det vil også sige, at når jeg er hjemme hele dagen, så ser jeg ikke ret meget til hende hele formiddagen og henover frokost, og op af eftermiddagen, fordi hun ligger inde i sengen og bobler :wink: (altså, nogle gange bliver jeg også bare liggende, hihi).
Når hun er vågen får vi os nogle rigtig gode snakke, får nusset og spist… og når min kæreste kommer hjem, så kommer hun som oftest i legehumør, og bliver leget med. Vi sover alle tre mere eller mindre under dynen om natten.
Nu kommer jeg jo nok en dag til at skulle blive rigtig voksen ( :stuck_out_tongue: ) og have et arbejde, og så er planen også, at vi køber vores eget hus - og en kat mere. Men jeg er altså virkelig ikke i tvivl om, at Amira har et dejligt og indholdsrigt liv nu, selvom hun er alenekat.
I dag havde jeg hende med til dyrlæge, fordi hun virker lidt generet ved det ene øre, og det er som altid en dejlig oplevelse, hvor hun nærmest selv kravler i transporttasken, er super nysgerrig hos dyrlægen og altid tager livet meget let (hun er også sådan overfor gæster). Altså lige indtil dyrlægen blev for irriterende med drypperiet i ørene :wink: Så blev hun bare mega “mor-syg”.
Når nu du har et rigtig godt indtryk af denne dame, så er det altså også en måde at opleve en intuition. Nogle gange skal man ikke være så principfast. Men du skal selvfølgelig sikre dig, at hun ikke har en masse interesser udenfor hjemmet, som andre har nævnt. Den dame må da være super entusiastisk, hvis hun har indhegnet have og kradsetrær i hele huset!

Skal lige spise, så skal jeg komme med en update :slight_smile:

Jeg synes det er ærgeligt hvis den killing - enspænder eller ej - skal bo alene med en (sød dog) dame.

Hendes hjem lyder dog til at være perfekt og hun selv en god slave - hun burde virkelig få 2 bimser :inlove: én fra dig og én et andet sted fra :smiley:

Ihh altså - det var jo MIG og Yrsa du skulle sælge ham til :wink: :wehuu:

Ej… Pjat. Ligesom de andre mener jeg du skal følge mavefornemmelsen og selvfølgelig fornuften. Hvis damen vitterligt er meget hjemme og du ellers vurderer at hun er den perfekte katte-mor så syntes jeg da helt klart det er et det værd.
Hvis Birma’er helst ikke skal være alene, så kunne du evt være behjælpelig med at finde en voksen kat - som andre og nævner.