Samejet hunkat

Vi var et par stykker som diskuterede avl igår med en hunkat som er samejet 2 persomer imellem.

Opdrætter A er i FD og opdrætter B er i TICA.

Hunkatten bor hos opdrætter A

Opdrætter A laver et kuld og alle killinger bliver registreret i FD
Opdætter B laver året efter kuld og alle killinger bliver kun registreret i TICA

Kunne der tænkes at der vil bliver problemer i forhold til FD ?

Hvis katten er ejet af en person, der er i FIFe, skal killingerne registreres der.

Det vil sige at opdrætterne i reglen kan lave en udstationeringsaftale/kontrakt efter opdrætter A har lavet kuld ?

Det er min tolkning, at så længe katten på nogen måde er ejet af en person, der er i FIFe, vil killingerne skulle registreres der.

Hvis du ønsker en officiel tolkning, så send en mail til din formand og spørg, hvordan du skal forholde dig. Jeg kan ikke huske, at vi har haft en lignende sag før.

[QUOTE=Catika;932478]Vi var et par stykker som diskuterede avl igår med en hunkat som er samejet 2 persomer imellem.

Opdrætter A er i FD og opdrætter B er i TICA.

Hunkatten bor hos opdrætter A

Opdrætter A laver et kuld og alle killinger bliver registreret i FD
Opdætter B laver året efter kuld og alle killinger bliver kun registreret i TICA

Kunne der tænkes at der vil bliver problemer i forhold til FD ?[/QUOTE]

Jeg vil tro, at man skal sørge for, at opdrætter A ejerskifter katten (dvs får lavet en transfer) inden opdrætter B skal have kuld. Så er der ikke tvivl om ejerforholdene. Hvis opdrætter A ejer katten, helt eller halvt, og opdrætter A er medlem af en FIFe-klub, så skal killingerne jo registreres i FIFe i henhold til reglerne.

Ja det diskuterede vi også, altså at der kunne laves en salgskontrakt/udstationeringsaftale efter opdrætter A har lavet kuld og ja, er enig i at katten skal ejerskiftes til opdrætter B i TICA :slight_smile:

Men er det moralsk rigtigt sådan at “blande” en kats killinger mellem 2 opdrættere i forskellige forbund ?, den er svær, synes jeg

Hvis moral ? Din, min eller andres ?

Så længe reglerne overholdes kan der vel ikke være problemer :slight_smile:

Jeg synes ikke et handler så meget om forbund, men personligt ville jeg nok aldrig dele en hunkat, tror jeg :gruble:
Det er meget lettere med en hankat :slight_smile:

Jeg synes ikke et handler så meget om forbund, men personligt ville jeg nok aldrig dele en hunkat, tror jeg :gruble:
Det er meget lettere med en hankat :slight_smile:

Nu er en af reglerne i Fife jo at hunkatte max må få 3 kuld i løbet af 24 mdr - for at beskytte hunkatten ( og jo jeg ved godt man kan omgå den regel ved papir fra en dyrlæge)

Hvordan moralsk rigtigt, eller for den sags skyld forkert? Hvis ikke FIFe havde den regel at kuld skulle registreres der først, så ville ingen tænke i moral eller andet, men bare konstatere at katten var samejet.

[QUOTE=Catika;932501]Hvis moral ? Din, min eller andres ?

Så længe reglerne overholdes kan der vel ikke være problemer :)[/QUOTE]

Her tænker jeg på, hvordan andre vil have det med den/de opdrættere, der samejer en kat og så i to forskellige forbund ?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;932502]Jeg synes ikke et handler så meget om forbund, men personligt ville jeg nok aldrig dele en hunkat, tror jeg :gruble:
Det er meget lettere med en hankat :-)[/QUOTE]

Ja det er nok lidt lettere med en hankat :slight_smile:

Ja i FIFé, men når hunkatten er ejerskiftet til TICA har FD jo ikke noget at skulle sige. Så reelt kan opdrætter A lave 3 kuld indenfor 24 mdr. og opdrætter B kan jo så lave et kuld et ½ år efter. Reglen er jo ikke brudt i FD, så her taler vi moral :cool2:

Jamen moralen i det er vel op til én selv, jeg ville moralsk set ikke have problemer med det så længe reglerne var overholdt :slight_smile:

De vil vel ikke have det anderledes end de har det med andre, som har en anden praksis end dem selv? :wink:

Tjah, folk kan jo få ondt i rumpetten over de særeste ting. Men jeg har svært ved at se nogen moralske problemer i konstruktionen. Jeg kan se en masse potentielle praktiske problemer, men moralsk kan jeg ikke se, hvad der skulle være i vejen. :?

Så længe de hverken generer mennesker eller katte, kan folk for min skyld gøre, hvad de vil.

MEN når man bevæger sig ud i et område, som er dårligt regeldækket, er der en øget risiko for konflikter, som ender med at slide på klubbernes bestyrelser. Og så har bestyrelserne mindre tid til at lave gode ting til nytte alle for de opdrættere, som ikke skaber unødige problemer.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;932571]Så længe de hverken generer mennesker eller katte, kan folk for min skyld gøre, hvad de vil.

MEN når man bevæger sig ud i et område, som er dårligt regeldækket, er der en øget risiko for konflikter, som ender med at slide på klubbernes bestyrelser. Og så har bestyrelserne mindre tid til at lave gode ting til nytte alle for de opdrættere, som ikke skaber unødige problemer.

vh

Andreas[/QUOTE]

Mener du dermed at man som FD opdrætter skal holde sig fra at samarbejde/sameje med en opdrætter i TICA fordi regelsættet ikke er dækket helt ind ?

Nu kan katten ikke ejerskiftes i FIFé, men det kan den jo i TICA og så er reglerne jo overholdt, ligegyldigt hvor katten bor. :slight_smile:

[QUOTE=Catika;932576]Mener du dermed at man som FD opdrætter skal holde sig fra at samarbejde/sameje med en opdrætter i TICA fordi regelsættet ikke er dækket helt ind ?

Nu kan katten ikke ejerskiftes i FIFé, men det kan den jo i TICA og så er reglerne jo overholdt, ligegyldigt hvor katten bor. :)[/QUOTE]

Men hvis den ikke kan ejerskiftes i FD, og vedkommende den bor hos er medlem af FD, er h*n så ikke forpligtet til at søge stamtavler i FD først?