Sammenføring der ikke gik efter planen

Den 23 December ankom min datter og svigersøn sammen med deres to fertile misser hos os i sommerhuset. Det er meningen at misserne skal blive hos os til efter nytår da deres forældre skal til Dubai.

Vi havde egentlig regnet med at det nok skulle gå da Duchess, Victoria og Charlie kender hinanden fra tidligere, men sådanne skulle det ikke gå.

Da de kom ind af døren begyndte Duchess at knurre allerede mens hun var i kassen. Det gik ikke bedre efter at hun blev lukket ud. Hun fortsatte med at knurre og hvæse af både mennesker og dyr.

Mally blev i kassen og nægtede at komme ud og først da nysgerrige Nunuu besluttede sig for at besøge ham inde i kassen kom han ud. Så langt så godt. Egentlig ikke så slemt at det gjorde noget, der var jo ingen der fløj i hovedet på hinanden.

I aftenens forløb fulgte Nunuu tæt efter Mally som pludselig satte sig på bagen, strakte sig og lød som et tågehorn. Det fortsatte han så med hver gang han nærmede sig en anden kat også hans egen sambo Duchess.

Da sengetid ankom var vi alle enige om at det nok skulle gå, men næste morgen var billedet et andet. Nunuu var ikke nysgerrig mere, nærmest bange. Det samme gjalt for Victoria. Jeg har ikke hørt nogen kamp eller noget om natten, men et eller andet må være sket.

I løbet af den 24 om dagen var der egentlig stille og rolig, men om eftermiddagen ved 16 tiden angreb Duchess Victoria. Charlie var lynhurtig og blandede sig og fik afværget det værste, men lille Victoria var tydelig chokeret og meget stresset. Efter at vi fik hende beroliget mærkede vi at hun fortsat var meget urolig, så vi besluttede at hun skulle opholde sig i soveværelset med mad, vand og toilet så hun kunne slappe af.

Resten af aftenen forløb rolig og om natten havde vi vores 3 misser i soveværelset med lukket dør så de kunne få ro.

Om morgenen den 25 sidder vi stille og spiser morgenmad. Charlie kommer gående og pludselig hoppe Duchess frem og markere over for ham, men han svare lynhurtig tilbage og Duchess trækker sig. Charlie fortsætter sin gang mod køkkenet og nu blander Mally sig og følger efter.

Finn tager Charlie op og pludselig forsøger Mally et angreb på Charlie som heldigvis bliver undværget ved at Finn får ham løftet højre op så det går kun ud over Finns bukser.

Min datter tager Mally og lukker ham ind i deres soveværelse og Finn sætter Charlie ned på gulvet igen. Lidt efter går han på toilet og som et lyn er Duchess der og skaber sig helt vildt og forsøger at forhindre ham i at komme ud af kassen igen.

Det var dråben. Misserne kan desværre ikke blive her til efter Nytår men må tage hjem og så besøger vi dem et par gange om dagen og sørger for dem i deres eget hjem.

Det er ikke den optimale løsning, men mine misser skal ikke stresses så meget fordi at to hysteriske misser der ikke kan opføre sig ordentlig.

En god ting er der dog kommet ud af det. Min datter har besluttet at NU skal begge hendes misser neutraliseres, for den opførsel kan hun ikke være med til.

Æv da … men det er nu ikke sikkert det er fordi kattene er fertile.
Sammensætning af voksne katte kan tage ugevis, så jeg ville aldrig gøre det medmindre det skulle være for resten af livet.
Jeg er helt sikker på, at kattene egentlig også helst vil blive i eget hjem og bare have besøg :slight_smile:

Ja, det er jeg skam også godt klar over, men vi havde jo håbet at de kunne være sammen uden den store ballade. :slight_smile:

Meget enig med Vivi…
Jeg ville simpelthen ikke turde at sætte to voksne katte ind i min flok samtidig - trods at jeg altså plejer at sætte katte sammen uden særligt mange ceremonier.
Der ville blive alt for stor risiko for at kattene netop teamer op og begynder at angribe hinanden :frowning:
Jeg har en veninde, som netop har måtte tage to voksne ind i hendes flok, og hun brugte netop den der lidt langsomme metde… hen over en uge blev kattene introducerede for hinanden… og idag omgås alle som om de to nye da altid har boet i hendes hjem.
Men - hun gjorde det egentlig kun, fordi hun var klar over, at hun sikkert ville blive nødt til at have kattene i et ikke nærmere bestemt tidsrum!
Havde de skulle afsted igen efter kort tid, så var de blevet holdt i soveværelset og uden kontakt med hendes øvrige katte…

Synd at det skulle gå sådan Birthe… men egentlig ikke så særligt overraskende!
Og som Vivi siger… jeg tror ikke at det vil hjælpe at kastrere kattene… Alle har allerede fået nogle grimme oplevelser med hinanden - og den slags glemmes ikke, desværre…

Kære Birthe…

Det er min erfaring;
at kattene bliver roligere, når de er neutraliserede.

Temperamentet bliver givet bedre.
De har også lettere ved at acceptere andre katte.-lovelove-lovelove

Så held og lykke både til dig og din datter.
Og selvfølgelig misserne.:inlove:
Mange gode jule-hilsner
Mona

[quote=Ann K;87439]
Og som Vivi siger… jeg tror ikke at det vil hjælpe at kastrere kattene… Alle har allerede fået nogle grimme oplevelser med hinanden - og den slags glemmes ikke, desværre…[/quote]

Jeg må også sige, at jeg ville heller ikke have turde det og slet ikke for et par dages skyld. Chancen for de ikke ville komme overens, den er langt større end at de ville, desværre.
Neutraliserede eller ej, vil de færreste voksne katte finde sig i nye beboere, og slet ikke flere af gangen, men derfor vil jeg stadig synes det var en god ide at kattene blev neutraliseret. :slight_smile:

KH

Sofie

Tak igen for jeres svar. :slight_smile:

Nu er det jo sådanne at Duchess har været gæst i vores hus før og har gået fint sammen med Victoria og Charlie. Det var tilbage i Marts månede og der var ingenting.

Hyssen er 1.5 år og Mally er 9 mdr, ikke meget mere end en stor killing vil jeg syntes.

Jeg håber at de bliver mere rolige når de bliver neutraliserede, men næste gang vi prøver at få dem til at kunne lide hinanden prøver vi en anden fremgangsmåde med en af gangen. Går det ikke må vi blot acceptere at selvom vi voksne godt kan lide at være sammen, så er det samme ikke gældende for vores misser :ups:

Hvor godt det går afhænger også af alder - de små accepteres som regel godt.

Voksne katte skal man ikke bare sætte sammen - frygtelig stressende for all parter

I er gået for hurtig frem = fiasko:-)

Voksne katte er anderledes at føre sammen end killinger. En fertil kat på ni mdr regnes i min verden ikke for en stor killing. Det samme gælder derfor denne kat.

I har gjort jer en erfaring:-)
Godt Charlie ikke kom til skade! (haha) nej spøg til side:-) Godt ingen kom til skade

MVH Helle

Ærgerligt det ikke gik, men det er ikke to hysteriske misser, derimod to bange katte der pludselig skulle tage stilling til en hel masse på andre kattes terrietorium. Selvfølgelig kan det føles sådan når man lige står i situationen, men igen, kattene reagerer instinktivt, ikke fordi de “ikke kan opføre sig ordentligt”.
Næste gang skal I gå meget langsomt til værks, skaden er sket og det kræver masser af tålmodighed at ændre mønstret, i det hele taget at sammenføre voksne katte, især når der er flere katte involveret.

Marina

Det kan man bare ik over så kort tid, med voksne fertile katte.
Jo med Ragdolls -love

Kattene havde det bedre hjemme. Nu risikerer i en masse “følgesygdomme” grundet denne sammenføring.

Held & Lykke i det nye år :slight_smile:

Ja vi må tage tingene som de kommer. Der er jo heller ikke nogen der siger at de skal kunne være sammen, men det ville have være rart hvis det var tilfældet.

[quote=Raggie;87539]Det kan man bare ik over så kort tid, med voksne fertile katte.
Jo med Ragdolls -love

Kattene havde det bedre hjemme. Nu risikerer i en masse “følgesygdomme” grundet denne sammenføring.

Held & Lykke i det nye år :)[/quote]

Tak

[quote=Ann K;87439]Meget enig med Vivi…
Jeg ville simpelthen ikke turde at sætte to voksne katte ind i min flok samtidig - trods at jeg altså plejer at sætte katte sammen uden særligt mange ceremonier.
Der ville blive alt for stor risiko for at kattene netop teamer op og begynder at angribe hinanden :frowning:
Jeg har en veninde, som netop har måtte tage to voksne ind i hendes flok, og hun brugte netop den der lidt langsomme metde… hen over en uge blev kattene introducerede for hinanden… og idag omgås alle som om de to nye da altid har boet i hendes hjem.
Men - hun gjorde det egentlig kun, fordi hun var klar over, at hun sikkert ville blive nødt til at have kattene i et ikke nærmere bestemt tidsrum!
Havde de skulle afsted igen efter kort tid, så var de blevet holdt i soveværelset og uden kontakt med hendes øvrige katte…

Og som Vivi siger… jeg tror ikke at det vil hjælpe at kastrere kattene… Alle har allerede fået nogle grimme oplevelser med hinanden - og den slags glemmes ikke, desværre…[/quote]

Ja jeg kunne heller aldrig drømme om at sætte voksne katte sammen hvis det kun er for en kortere periode, det giver jo en masse unødig stress pga hierakiet som de “gamle” er vant til og det de “nye” er vant til, jeg er så temmelig overbevist om at uanset om de er fertile eller ej så er der jo en der er højere end en anden i hierakiet og killinger har bare NOGET nemmere ved at underordne sig under et allerede eksisterende hieraki.

Birthe har kastrater…:wehuu:

Jeg har kastrater.
Jeg har altid haft katrater.

Jeg har aldrig oplevet et hieraki - aldrig.

Om det så er p.g.a, at jeg kun har kastrater.
Det har jeg ingen erfaring med;

men men et hieraki findes ikke nødvendigvis blandt kattene :inlove:

Mange venlige hilsner
Mona

jeg har så mest erfaring med fertile katte, eller katte på p-piller så jeg har altid oplevet hieraki…men det var der altså også med de to hankatte jeg havde da jeg var 13 og de var begge kastrater…ved så ikke om de så var undtagelsen der bekræfter reglen, skal jeg ikke gøre mig klog på gg

De fleste af misserne kendte jo hinanden men det virkede ikke.

Nu er min datters misser hjemme i deres hus og vi besøger dem to gange om dagen. Mine misser er glade og deres misser er glade når vi kommer og besøger dem.

Jeg mener stadig at Dyssen er en hysse :tihi: men jeg håber for dem selv at det kommer til at blive bedre når hun bliver neutraliseret. Det er jo ikke sådanne at det kun er mine misser hun bliver tosset på.

Jeg har kastrater - de har bestemt et hieraki.

Ærgeligt det gik sådan Birthe. Men ren nysgerrighed - Hvorfor ville du/I sammenføre dem? :slight_smile:

Fordi vi skulle passe dem i en uge Eva. Syntes det ville være dejligt hvis misserne kunne være her i huset sammen med vores i stedet for at være hjemme alene.

Det gik så desværre ikke men vi har så besøgt dem hver dag og sørget godt for dem.

Ah okay. Tak for dit svar.