Sammenføring

hej alle.

min kat er tre år og savner selskab så nu har jeg fået overbevidst min mand om at det er en god ide at få en ven til hende :wehuu:

hun er steriliseret, men ikke vandt til andre katte, da hun har boet her alene med os. vi har planlagt at familieforøgelsen skal ske til sommer hvor jeg har lang ferie, og derfor god tid til introduktionen

nu vil jeg så høre om i har nole gode råd i forhold til sammenføring?
hvilke forberedelser skal jeg gøre mig?
skal det være en killing, ungkat eller voksen for at få det bedste resultat?

de skulle jo gerne blive rigtig glade for hinanden.

på forhånd tak

Helt klart en killing, synes jeg :slight_smile:

Det går normalt nemmere mellem en killing og en voksen kat end mellem to voksne katte :slight_smile:
Mht forberedelser så skal du lære dig selv at sidde på dine hænder :wink: Forstået som at det bedste ved sådan en sammenførsel er hvis menneskerne blander sig udenom og lader kattene klare det selv. Medmindre der flyder blod og hårtotterne flyver, men at din dame f.eks. giver den nye mis et par daps på hovedet er helt normalt og ikke noget man skal skælde ud over eller reagere på.
Vær forberedt på et par dage til ugers hvæs og knurren, så plejer de som regel at hav fundet ud af det. (Du kan dog risikere det aldrig bliver godt, men det sker ikke så ofte). Vælg din nummer to kat så den har temperament der passer til din nuværende :slight_smile:

[quote=helenemw;366200]hej alle.

min kat er tre år og savner selskab så nu har jeg fået overbevidst min mand om at det er en god ide at få en ven til hende :wehuu:

[/quote]

:høhø::høhø:

Jaja, sikke en måde at udtrykke, at DU vil ha’ en kat mere…og så skurrer det lidt, at manden har skullet overtales…katte bør kun anskaffes af lyst fra alle familimedlemmer og ikke grundet overtalelse og velvilje :rock:

Og jeg tvivler på, at din alenekat på tre år savner selskab af en anden kat…nærmere det modsatte, og især når hun ikke er vant til andre katte.
Og for de fleste katte er det noget af en nød at sluge, pludselig at skulle dele sit hjem og territorium med en anden kat…

I øvrigt er der ingenting der bekræfter, at det er et savn for en kat at være alenekat, hvis den er velfungerende.

Det eneste tilfælde hvor man ved, at det er gavnligt at anskaffe endnu en kat, det er hvis en alenekat lider af den adfærdsforstyrrelse der kaldes play-agression.

http://www.netdyredoktor.dk/sw1308.asp

Men når nu du har bestemt, at du vil ha’ en kat mere, så bør du vælge en killing.

Alle velfungerende katte bør være mere tolerante overfor en killing, hvorfor det måske vil være nemmere at sammenføre den med alenekatten.

Naboen har en voksen kat som han har haft holdt inde det første stykke tid af des liv og som nu kommer ud - det er helt tydeligt at den har savnet selskab af andre artsfæller og er meget kontaktsøgende og legesyg overfor de andre katte (bla. mine) i området…
Så jeg tror nu godt på det.
Jeg fik i øvrigt først en selskabskat til Mea da hun var 2½ år - det var også absolut en stor succes :wink:

jeg har hele tiden gerne ville have to katte, det har bare taget min mand tre år at indse at katte er det dejligste i verden :wink: den skal nok få masser af kærlighed fra ham også :wink:
jeg spørger også fordi jeg har læst forskellige ting forskelllige steder. de fleste bøger/sider er enige om at det er nemmest med en killing. men bliver de nogensinde perlevenner?
et sted stod der at de to katte ville få det bedre sammen hvis det var en ung/voksen kat, fordi den “gamle” kat så ikke behøvede at “udholde” en legesyg killing. og at de ville være på samme “niveau”. det gør ikke noget for mig at sammen føringen tager lidt længere tid hvis de så får mere glæde af hinanden.

er der nogen der har nogen erfaringer?

[quote=helenemw;366281]jeg har hele tiden gerne ville have to katte, det har bare taget min mand tre år at indse at katte er det dejligste i verden :wink: den skal nok få masser af kærlighed fra ham også :wink:
jeg spørger også fordi jeg har læst forskellige ting forskelllige steder. de fleste bøger/sider er enige om at det er nemmest med en killing. men bliver de nogensinde perlevenner?
et sted stod der at de to katte ville få det bedre sammen hvis det var en ung/voksen kat, fordi den “gamle” kat så ikke behøvede at “udholde” en legesyg killing. og at de ville være på samme “niveau”. det gør ikke noget for mig at sammen føringen tager lidt længere tid hvis de så får mere glæde af hinanden.

er der nogen der har nogen erfaringer?[/quote]

det kommer helt an på hvad din nuværende kat gider stå model til…

hvis det er en fiks lille sag der flyver rundt og er frisk - så er en killing nok det den har temperament til… ellers vil en jævnaldrende muligvis være sagen…

normalt har katte nemmere ved at acceptere killinger - men igen - det kommer an på om din nuværende kat er frisk på en teenager i huset :slight_smile:

og bare rolig - min mand skulle også overtales til nr 3+4 … og nr 5+6 var han helt indstillet på… og gæt hvem der foreslog nr 7

så jo - mange mænd skal lige se lyset…

[quote=helenemw;366281]j
jeg spørger også fordi jeg har læst forskellige ting forskelllige steder. de fleste bøger/sider er enige om at det er nemmest med en killing. men bliver de nogensinde perlevenner?
et sted stod der at de to katte ville få det bedre sammen hvis det var en ung/voksen kat, fordi den “gamle” kat så ikke behøvede at “udholde” en legesyg killing. og at de ville være på samme “niveau”. det gør ikke noget for mig at sammen føringen tager lidt længere tid hvis de så får mere glæde af hinanden.[/quote]

Om de bliver perlevenner afhænger ikke af om det er en killing eller en voksen, men om kattene har nogenlunde ens temperament.
Jeg går ud fra det er en huskat du har? De spænder jo enormt, hvad temperament angår. Det første du skal, er at observere om din nuværende kat er aktiv, middel, sløv.
Så skal du gå efter at finde en kat, med et tilsvarende temperament. Det giver størst sandsynlighed for, at de vil blive rigtig glade for hinanden :slight_smile:

Vi har lige sammenført en killing med vore 2 år gamle hunkat. Killingen er valgt på hans rolige, blide temperament, fordi vi netop ikke ville stresse Freja mere end højest nødvendigt. :slight_smile:
Vi er på dag 4 i sammenføringen og i morges duttede de igen næser i meget længere tid end de har gjort de sidste par dage. :slight_smile:
Er sikker på de nok skal blive fine venner.

min voksne kat er en huskat. hendes mor er hellig birma og faderen er ukendt(nok en alm. huskat). (jeg synes hun har mange birma træk. bort set fra at hun ikke snakker ret meget)

hun er middel aktiv (svært at vurdere, hun er min første kat) hun tager nogle vilde ture og farer gennem hele lejligheden (hvis man kan sætte af på min fod er det extra godt) hun er stadig legesyg, men i kortere tid ad gangen (ca. 1/2 time ad gangen, så en lur/nussetur og så lege igen.

hun er lidt en bangebuks. hun løber så snart jeg sætter hånden på kosteskaftet. og mine rotter er hun også bange for så snart de kommer tæt på.

hun er udpræget min kat. hun er reserveret over for gæster og holder sig mest væk fra dem (ikke mig, dvs hun gemmer sig ikke, eller går i et andet rum)

min mand kan tåles og må gerne nusse hende hvis jeg er optaget.

hun er en vasker, hun ville gerne slikke på mig hele dagen hvis jeg gav hende lov, så det ville være super hvis den nye kat kunne tage min plads der. (min sarte hud kan ikke holde til en vedholdende kattetunge)

nogen gode ideer til race/alder?

jeg har tænkt på; ragdoll/norsk skovkat/burmeser/huskat.

(udseendet betyder ikke ret meget, men katten skal kunne være indekat)

Alle racekatte og en hel del huskatte kan være indekatte.

Jeg synes det lyder som om hun er rimelig aktiv. Jeg har abyssinier, der er en aktiv race, de er nu heller ikke aktive længere tid ad gangen - og elsker også at nusse og ligge i arm.

Af de racer du har nævnt, er der fx ret stor forskel på ragdoll og burmeser. En ragdoll er en meget stille kat og burmeseren er meget aktiv.

Du skal i første omgang overveje, om du ønsker pelspleje? Gør du ikke det, skal du vælge en korthårskat.
Jeg vil tro du skal vælge en race, der ikke er alt for stille.

Se evt. om disse tre ungdyr kunne være noget: [ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=16111”]Europé ungdyr[/ame]

De er nogle skønne tingester, og de kommer som færdig pakke. Dvs. du intet skal ud og bruge mht. vacciner, mærkning eller kastrering :slight_smile:

vi kan først tage katten hjem til juli/august. der har vi både god tid og overskud til en ordentlig velkomst:velkommen:

nu har jeg trimmet alle race-beskrivelser på alle sider jeg kunne finde og fundet frem til nogle muligheder:
devon rex
balineser
burmeser
hellig birma (som hendes mor)

nogen af dem der lyder helt hen i vejret?
(så stop mig nu:p)

Jeg tror jeg ville overveje en lidt roligere race end flere af dem er (som jeg har indtryk), da du også skal huske at om 2 år er sådan en stadig meget aktiv, hvor din pige måske er gået lidt ned i tempo. Vælger du en roligere race nu, så vil de nok passe bedre sammen når de bliver ældre :slight_smile:

det er selvfølgelig rigtigt nok… men vil det ikke være sådan, lige meget hvilken race jeg vælger? der vil jo stadig være 3 års forskel…
(findes der nogle racer der er sådan midt imellem, ikke dovendyr, men heller ikke hænger i gardinerne som 5 årig?) - der står kun meget korte og generelle ting i racebeskrivelserne rundt omkring(det er klart der er variation)

og er der så stor forskel på aktivitets niveauerne racerne imellem?
det er temmelig uoverskueligt når man er helt grøn som jeg:confused:

Helene - Jeg fik to af samme race med 1 års mellemrum. Der er nu sådan at den yngste keder sig lidt, da den ældste ikke længere gider lege heelt så meget som for 1 år siden. Endvidere har jeg også mor og datter, hvor der er to år imellem. Da datteren var omkring 2 år og modere 4 år, gad moderen heller ikke lege så ofte længere som datteren gad, og datteren var derfor rigtig glad for den hittekilling havde boende omkring det tidspunkt :slight_smile:
Mht. aktivitets niveau indimellem så vil jeg foreslå europé, men udover maine coon er det også den race jeg kender bedst. Lav evt. en ny tråd hvor du spørger til hvilke racer folk vil mene passer til den kat du har (og så beskriv hvordan hun er) :slight_smile:

[quote=helenemw;366709]vi kan først tage katten hjem til juli/august. der har vi både god tid og overskud til en ordentlig velkomst:velkommen:
[/quote]

Vælger du en killing, tager det ikke mere end en weekend - og jo før du får en ny, des hurtigere får din gamle kat glæde af den nye :slight_smile:
(altså uden at forjage dig :tihi:)

Både med Nunuu og Charlie som var genbrugskatte havde jeg intet problem. Til gengæld var Sophie ikke imponeret da vi fik Victoria som killing.

Jeg er sikker på at hver situation er forskellig eller også har jeg blot været utrolig heldig :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;367002]Vælger du en killing, tager det ikke mere end en weekend - og jo før du får en ny, des hurtigere får din gamle kat glæde af den nye :slight_smile:
(altså uden at forjage dig :tihi:)[/quote]
den er jeg helt med på og hvis jeg kunne hentede jeg en killing idag (jeg kan jo næsten ikke vente, især ikke efter jeg har været rundt på nettet og kigge opdrættere og killinger:savle:)

men vores liv bliver lidt hektisk det næste stykke tid og det forvirrer nok min “gamle” mis så rigeligt :S

så vi væbner os med tålmodighed
og tak for svarene :wink: