Sammnføring af 3 katte, 2 hunner og en han

VI står i en situation at vi måske skal overtage en 9 år gammel british shorthair dreng, han er vant til andre katte og skulle have et godt roligt sind.

Men sagen er den vi har 2 voksne hunkatte på 8 og 5 år og skal nu måske forsøge at sammenføre dem alle sammen og vi ønsker at gøre det bedst muligt og så det forhåbentlig kan lade sig gøre for dem at acceptere hinanden.

Vi har et 1 plans hus og har 2 værelser ud over soveværelset og tanken er den nye skal bo i kontoret den første tid og med en netdør for så de kan “møde” hinanden stille og roligt uden at kunne skade hinanden, men jeg læste døren ikke må være lukket da det kunne give utryghed? Den er jo nød til at være lukket om natten så der ikke sker noget.

Men hvad er jeres erfaringer? Hvordan griber vi det an?

Jeg har læst om felifriend og tænker at købe det hvis vi bliver enige om at vi skal overtage ham. Og så feliway i kontakterne.

Vi er indstillet på at de kan tage måneder før de måske acceptere hinanden men derfor skal sammenføringen jo stadig være så blid som muligt og så god at vhancen for de finder ro er størst

Jeg får sjældent killinger, men stort set altid voksne - 2- 6år.

Alle nye katte her starter i gæsteværelset. Bakke, vand, mad, kradsepost.

I døren er en krog.

  1. dag eller nat: døren er lukket
    så sættes krog på stort set resten af tiden hvor dør ikke er åben

Jeg vurdere. For det meste går der kun et døgn så er der åbnet. Så sætter jeg et trappegitter i døren og præcenter hundene. en af gangen.

Det kan tage måneder. Når hundene er accepteret så fjernes gitteret.

Men først flytter husets andre katte ind til den ny ankommende, og til sidst er den ny ankommende en del af flokken og går rundt oppe som nede som om den altid har boet her.

Men processen kan være frygteligt testende for ens tålmodighed.

Tænk sig så lang tid det kan tage og så en dag, så bor de her bare.

Jeg vil så sige at jeg aldrig har haft så stor harmoni mellem mine katte som efter jeg kun har et køn.

[QUOTE=catsanddogs;1265339]Jeg får sjældent killinger, men stort set altid voksne - 2- 6år.

Alle nye katte her starter i gæsteværelset. Bakke, vand, mad, kradsepost.

I døren er en krog.

  1. dag eller nat: døren er lukket
    så sættes krog på stort set resten af tiden hvor dør ikke er åben

Jeg vurdere. For det meste går der kun et døgn så er der åbnet. Så sætter jeg et trappegitter i døren og præcenter hundene. en af gangen.

Det kan tage måneder. Når hundene er accepteret så fjernes gitteret.

Men først flytter husets andre katte ind til den ny ankommende, og til sidst er den ny ankommende en del af flokken og går rundt oppe som nede som om den altid har boet her.

Men processen kan være frygteligt testende for ens tålmodighed.

Tænk sig så lang tid det kan tage og så en dag, så bor de her bare.

Jeg vil så sige at jeg aldrig har haft så stor harmoni mellem mine katte som efter jeg kun har et køn.[/QUOTE]

Tak for svar, vi har læst at når kattene skal lukkes sammen, altså den nye og de gamle så skal alle kattene holdes inde? Den nye får selvfølgelig ikke lov til at komme ud, men de gamle er udekatte for nu indtil vi har hegnet haven ind

Og skal den nye kat så bo inde på værelset i flere uger inden de bliver lukket sammen?

Nu er jeg hjemmegående så når jeg er hjemme skal jeg så lade døren stå på krog så hvis de gamle går forbi at de kan se hinanden?

Altså jeg ville sætte krog på efter max et døgn, så de kan se og snuse. Og så når det efter et døgns tid ser ud til de ikke slår hinanden ihjel åbne døren og lade dem om resten.

Mine er ikke fritgående så det har jeg ingen erfaring med

Men jeg ville have ekstra af alt vedr. mad, vand og bakker indtil de alle 3 hygger sammen. Husk det seriøst kan tage, mange, mange måneder

Jeg tror nok jeg vil råde dig til en netdør som bedste løsning. Krog kan sikkert osse være fint, men så har de ‘kun’ en sprække til at møde hinanden i, og det er jo sådan med både dyr …og vel osse mennesker, at lukkede rum kan være farlig. Så en netdør hvor de uden at kunne skade hinanden, kan lære hinanden at kende. Men du får sikkert brug for MASSER af tålmodighed, det kan tage lang tid. Jeg har selv british shorthair, og min erfaring er at det ikke er verdens letteste race at sammenføre …Briter er ikke vild med store forandringer, men når de først er faldet til, så har du verdens bedste kat, som bare ELSKER sine mennesker :slight_smile:

[QUOTE=catsanddogs;1265405]Altså jeg ville sætte krog på efter max et døgn, så de kan se og snuse. Og så når det efter et døgns tid ser ud til de ikke slår hinanden ihjel åbne døren og lade dem om resten.

Mine er ikke fritgående så det har jeg ingen erfaring med

Men jeg ville have ekstra af alt vedr. mad, vand og bakker indtil de alle 3 hygger sammen. Husk det seriøst kan tage, mange, mange måneder[/QUOTE]

Jeg tror altså det er for tidlig Rikke. Husk på det er voksne katte, og de kan meget let ryge i hovedet på hinanden, og hvis det sker, så bliver det for alvor svært. Jeg ville være helt enig med dig, hvis det var en killing som skulle ind i flokken, men her hvor det er to fast-tømret missepiger, og en ‘måske’ lidt nervøs brite-dreng. Jeg er ret sikker på at han vil have brug for mere tid.

måske Alice du så burde huske på jeg netop skriver jeg kun har erfaring med at sammenbringe voksne. Og så bekriver jeg den metode jeg bruger og som virker her. Men mine erfaringer med sammenføringer igennem 19 år tæller så åbenbart ikke så meget at jeg burde videregive dem?

Har jeg udtalt det er sådan det SKAL gøres?

Jeg ville personligt vælge at lade dem gå med netdør i længere tid, alt afhængig af, hvordan de reagerede.

Vi satte vores 2+1 voksne sammen efter en dag, men det var KUN fordi de kunne stå ret op og ned ad hinanden og spise. Når vi ikke var der blev de dog skilt :slight_smile:

Ja jeg ville holde dem inde et nogle dage når netdøren fjernes, ellers kan de ske de ikke vil komme hjem når nu deres hjem er blevet kapret af en fremmed.

[QUOTE=catsanddogs;1265420]måske Alice du så burde huske på jeg netop skriver jeg kun har erfaring med at sammenbringe voksne. Og så bekriver jeg den metode jeg bruger og som virker her. Men mine erfaringer med sammenføringer igennem 19 år tæller så åbenbart ikke så meget at jeg burde videregive dem?

Har jeg udtalt det er sådan det SKAL gøres?[/QUOTE]

Jeg har så heller ikke skrevet at DIN metode ikke dur, jeg kommer med mine meninger, og det er vel godt at få flere forskellige meninger / råd ?. Og vi skal huske INGEN katte er ens, og ikke to sammenføringer går nøjagtig ens. Så det der virker den ene gang, virker måske ikke næste gang. Og da jeg efterhånden har en vis erfaring med british shorthair, og deres til tider lidt forsigtige sind, så vil jeg da mene at det måske også er hensyn som vil være rart at vide på forhånd ?

Og det er så nødvendigt at stille spørgsmål ved min vidensdeling, fremfor at du videregiver din egen erfaring uden at tale nedsættende om min metode? Man kan nemlig godt have gavn af at høre manges erfaringer.

I min tid med både voksne han og hunkatte og flere forskellige racer har jeg aldrig haft en netdør til rådighed og har derfor ikke forudsætninger for at råde ang. sammenføring med netdør.

Men jeg har så heller ikke erfaring i stor stil med katte der slås…

Suma… min metode virker her i huset og det bliver der nok ikke lavet om på.

Hos os fungerer krog i døren også og det både når det gælder voksne og killinger. Og det er mange ms, det handler om. Lige fra Den mindste der så kunne klemme sig ud (Thildes Nessie) og som ræsede rundt blandt sine nye artsfæller da jeg kom herned i soveafdelingen og så kunne det være lige meget, fnis, for skal man generaliserer, så er det at…jo mindre en prut man er desto kortere tid. Er det en voksen tager vi AL den tid der skal til. Faktisk er det min opfattelse, en revne i døren er bedre fordi dyrenes nysgerrighed vækkes fremfor de kan se hele fjenden. For kan de det ser de også de dårlige tegn der uværeligt vil være i begyndelsen, så JA en krog og en revne i døren på 6-8 cm det virker HER

Ikke på nogen måde for at sige, at krog ikke virker hos dig :slight_smile:

Men her betød den, at Nobby stod og hvæsede konstant af det der han kunne lugte, men ikke se. Derfor flikkede vi en netdør sammen. Lige så snart han kunne se Muffe, så var der intet :slight_smile:

Så ja, det gælder vist om at prøve sig frem…

Alle sammenføringer er forskellige og ikke et råd er det rigtige set med mine øjne.

Sophie og Victoria, Sophie tolererede at hun var der, men ville ikke vide af hende før at der kom en tredie passemis ind i billedet. Herefter var de pludselig bedste venner.
Victoria og Charlie, Jeg snuser til dig og du knalder mig en og så er vi venner
Nunuu fik samme velkomst som Charlie. Charlie og Nunuu var begge så nye at de accepterede hinanden.

Victoria 9 år, Charlie 3 år og Nunuu 10 Mdr.

Vores sidste sammenføring var en voksen der skulle føres sammen med 4 andre voksne. Dette blev gjort med netdøre og bytten rundt på katte.

4 katte accepterede den nye på ca. 2 mdr.
Med den sidste tog det ca. 9 mdr før de kunne gå sammen. Dog stadig med en del hvæsen.
Nu er der gået 2 år og nu kan de putte sammen. Men det har taget meget lang tid.