Sanabelle Dental - Hvor store kiks?

Jeg sidder og kigger på mad - Misserne her hjemme har brug for dental, jeg har kørt længe på den fra Royal Canin. Den skulle jeg stoppe med, pga. dyrlægen synes især Amidale bliver for fed. - Så i stedet skulle de have noget i vandet. Jeg synes ikke det er super til dem, så derfor overvejer jeg at starte op på Dental igen, men …

Nu ser jeg Sanabell har en dental, som jeg overvejer at prøve, da jeg helst vil helt væk fra Royal Canin. Men jeg aner ikke hvor store stykkerne er, så derfor tænkte jeg om nogle her inde brugte det, som kunne oplyse om det er små eller store kiks den laves i.

På forhånd tak for hjælpen! :thumbup:

Flere der har fodret med Sanabelle er gået væk fra det - kattene fik urinvejsproblemer.

Bruger det ikke selv - men hvad jeg haar læst

Okay, det lyder da ikke rart hvis det er tilfældet hos folk. :frowning:

Tak for svar!

Føj, forstår ikke at en dyrlæge kan få sig selv til at anbefale det der vandstads. Det er så afskyeligt et påfund, synes jeg.
Har du prøvet alternative metoder, f.eks. råfodring? Altså bare som bidrag…
Hvad med Hill’s t/d? Den er helt nede i 12% fedt - og den er vist ikke ligefrem en af de dårligst virkende, har jeg indtryk af. At jeg så ikke er sikker på, at disse kulhydratholdige fodermidler er den bedste slankekur er så lidt en anden side af sagen. Men t/d var i hvert fald populær hos min Amira, indtil hun blev allergisk overfor kylling.

[quote=pivnu;329650]Føj, forstår ikke at en dyrlæge kan få sig selv til at anbefale det der vandstads. Det er så afskyeligt et påfund, synes jeg.
Har du prøvet alternative metoder, f.eks. råfodring? Altså bare som bidrag…
Hvad med Hill’s t/d? Den er helt nede i 12% fedt - og den er vist ikke ligefrem en af de dårligst virkende, har jeg indtryk af. At jeg så ikke er sikker på, at disse kulhydratholdige fodermidler er den bedste slankekur er så lidt en anden side af sagen. Men t/d var i hvert fald populær hos min Amira, indtil hun blev allergisk overfor kylling.[/quote]

Hvorfor kan du ike forstå det? Hvad synes du der er galt med: Aquadent? - Jeg kendte det ikke så jeg kender ikke fordele eller ulemper ved det.

Råfodring kan jeg ikke bruge. Har brugt BARF på pigerne før hen, men måtte droppe det da den ene kasted eop konstant, og Amidale den tykke ikke gad det til sidst. - Så nu nøjes de med rå stykker kød.

Kender slet ike til Hills t/d, kunne sagtns være en mulighed. :slight_smile:

Jeg kunne også håbe at deres mad de får nu var nok. (Acana, Orijen og snart også Applaws) Men det er ikke just store kiks, så jeg tvivler lidt.

Tak for svar! :ok:

Tja, hvordan ville du selv have det med, at der var klorhexidin og sødestoffer i dit drikkevand? :slight_smile: Det anbefales jo heller ikke, at mennesker indtager klorhexidin dagligt. Og når nu katte i forvejen er småtdrikkende, så ville jeg ikke turde gøre forsøget.

Det var også bare lidt kødstykker, jeg tænkte på. Det er jo en ret effektiv tandbørste.

[quote=Kimilla;329662]Kender slet ike til Hills t/d, kunne sagtns være en mulighed. :slight_smile:

Jeg kunne også håbe at deres mad de får nu var nok. (Acana, Orijen og snart også Applaws) Men det er ikke just store kiks, så jeg tvivler lidt.[/quote]

t/d er en af varianterne af Hill’s dyrlægefoder.
Men har du observeret, at de decideret sluger krokkerne? Det var nemlig mit problem i sin tid, da min Amira havde dårligt tandkød som 6-måneders. Hun havde slugt sit killingefoder igennem længere tid.
Jeg har siden observeret, at krokketeformen har noget betydning for, om de tygges eller sluges. Ikke kun str.

[quote=pivnu;329682]Tja, hvordan ville du selv have det med, at der var klorhexidin og sødestoffer i dit drikkevand? :slight_smile: Det anbefales jo heller ikke, at mennesker indtager klorhexidin dagligt. Og når nu katte i forvejen er småtdrikkende, så ville jeg ikke turde gøre forsøget.

Det var også bare lidt kødstykker, jeg tænkte på. Det er jo en ret effektiv tandbørste.

t/d er en af varianterne af Hill’s dyrlægefoder.
Men har du observeret, at de decideret sluger krokkerne? Det var nemlig mit problem i sin tid, da min Amira havde dårligt tandkød som 6-måneders. Hun havde slugt sit killingefoder igennem længere tid.
Jeg har siden observeret, at krokketeformen har noget betydning for, om de tygges eller sluges. Ikke kun str.[/quote]

Selvfølgelig rigtig at det ikke er lækkert at skulle drikke klorhexidin, ingen tvivl om det. - Jeg fik også afvide af min dyrlæge at ikke alle ville drikke det . Jeg skulle starte langsomt op. Mine er dog ikke gået ra vandet pga. det er i, men de nyder det da næppe heller ikke. - Også derfor jeg gerne ville over på nooget dental tørfoder igen.

Det er ikke meget de tygger det de får nu. KUn dental jeg synes bliver tygget. Så hvis bare det de får nu var i store kiks, så tror jeg det var nok egentlig, men jeg ved det selvfølgelig ikke.

Indtil videre er Hill’s T/D det eneste tørfoder min Gizmo ikke kan sluge. Han har fået det i nu ca 1 1/2 år uden problemer, det har gjort at han nu kan “nøjes” med at få renset tænder 1 gang om året.
Før han kom på T/D skulle han have renset tænder ca med 2 - 3 mdr mellemrum

Det bedste er og bliver tandbørstning. En af mine killingekøbere der har fem katte (ikke alle fra mig) får en tur med en vatpind og klorhexidin HVER dag - jeg er imponeret:-)

Ja, en vatpind er så lille, at den vil de fleste katte finde sig i uden besvær :slight_smile:

Sanabell Dental er små… vi har nogle som “godbidder” ved træning fra zooplus. Man kan købe sådan nogle små miniposer. Så kan du da prøve om det er noget før du køber en pose…

Mine er helt vilde med det!

Jeg ved ikke noget om det med urinvejslidelserne i forbindelse med det foder.

Vores får Hills T/D til dagligt… det er kun 1 ud af 3 katte der tygger det men de er meget glade for det :slight_smile:

:S klorhexidin hvordan kan man finde på det :S

Det er til at rense sår med :S

Det er desinficerende og dermed med til at bekæmpe betændelsen i tandkødet.

Tæmderne bliver gule af det :S
Arme katte med den smag det har , kan godt forstå hvis de har kradset :S

[quote=skeem;330041]Tæmderne bliver gule af det :S
Arme katte med den smag det har , kan godt forstå hvis de har kradset :S[/quote]

Jeg bruger det selv på Sander (bl.a. efter anbefaling fra Jens Ruhnau) og hans tænder bliver ikke gule af det - og Kimillas katte har ikke fået klorhexidin, det var en af Lis’ killingekøbere, der brugte det.

Tak for svar alle sammen - Tror jeg vil droppe Sanabelle, og forsøge mig med T/D fra hills.

Og jeg tror faktisk som jeg husker det at der er klorhexidin i det Aquadent misserne får. De har fået det i godt 1 månede nu, så kan ikke udtale mig om de giver gule tænder.

Men vil gerne væk fra det. Så derfor jeg er på jagt efter en god dental kiks.

Nu har jeg prøvet at bestille Hills T/D til misserne, og så bliver Aquadent droppet igen. :slight_smile:

Tak for hjælpen alle sammen.

Tandbørstning med klorhexidin er alle tiders. Det er jo kun ganske kortvarigt. Jeg har haft skiftet imellem det og aloe vera tandpasta, da Amira havde behov for at få børstet tænder. Der findes jo klorhexidin til tandskyl i en mildere opløsning end til sårrens.
Men at putte det i drikkevandet bryder jeg mig ikke om. Katten skal jo ikke -indtage- klorhexidin. Og jeg ville ikke turde at risikere modstand mod at drikke vand. En anden betydelig forskel er, at det for en stor del er den mekaniske effekt ved tandbørstning, der gør en forskel. Men klorhexidin kan hjælpe med at dæmpe et rødt, betændt tandkød.