Sår det ikke får fred til at heles

Isis har fået et sår hun kradser op igen og igen, så det bliver større og større. Hver gang der kommer sår på, så kradser hun det op igen.
Det begyndte med et lille bitte sår efter en flåt, men er nu mange gange større, fordi hun ikke kan lade det være. Det sidder nemlig et sted hvor hun lige nøjagtig kan nå med bagpoten.
Hun er temmelig frygtelig hvad det mindste sår angår, for hun KAN bare ikke lade være med at kradse i det igen og igen, så det tager forever at få det til at hele igen :S
Der er ingen betændelse eller hævelse. og det ser rent og fint ud. Det ville helt sikkert hele i løbet af ganske kort tid, hvis bare hun kunne lade det være i fred. Dumme kræ… :argh:
Er der nogen der har et godt råd til hvad jeg kan gøre? :kryds:

Giv hende en sweater på? :tihi: Altså, hvis hun kradser på såret med bagpoten, så hjælper det i hvert fald ikke at give hende en krave på. :gruble:

Ja det ville jeg også have gjort, hvis ikke hun var udekat. Det tør jeg simpelthen ikke. Sæt hun kom til at sidde fast :blegne:
Og nej, jeg kan heller ikke lukke hende inde i den tid det tager at hele op. Det ville simpelthen være dyrplageri for hende :S

Måske en form for plaster?

Det må jeg indrømme jeg ikke lige kan se for mig :gruble: Nogen nærmere ideer til hvordan, hvad og hvorledes?

altså i sin tid da jeg havde hest kunne man få sårspray… måske det kan bruges til katte også??

Det kan man, kan se efter lidt google søgning. Man kan få noget der hedder KW sårspray, som skulle rense mindre sår, og fremme helingen. Gad vide om det også lindre kløen. Det er da værd at prøve. Ellers må jeg afsted til dyrlægen, og høre om han kan gøre noget.

Jeg tænker, at noget kløestillende salve måske kan hjælpe? Hvis problemet er startet med et flåtbid, er hun nok begyndt at kradse fordi det klør, og så er problemet bare blevet værre og værre.

Evt. kunne du overveje at udstyre hende med Softpaws plastikdutter på den pote, hun bruger til at kradse sig med, indtil såret er helet op? Hvis du er til den slags, selvfølgelig. :tihi:

[QUOTE=Cecilie;1247736]Jeg tænker, at noget kløestillende salve måske kan hjælpe? Hvis problemet er startet med et flåtbid, er hun nok begyndt at kradse fordi det klør, og så er problemet bare blevet værre og værre.

Evt. kunne du overveje at udstyre hende med Softpaws plastikdutter på den pote, hun bruger til at kradse sig med, indtil såret er helet op? Hvis du er til den slags, selvfølgelig. :tihi:[/QUOTE]

Jamen ingen tvivl om at hun kradser i det fordi det klør. Og det gør det jo, når et sår er ved at heles. Så det er skruen uden ende, og såret bliver bare langsomt større og større.
Og nej! Hun får under ingen omstændigheder de der plastikdutter på. Hun ville jo risikere at fejle, hvis hun bliver nødt til at klatre op i et træ.

Det var også bare et forslag. Man behøver jo ikke bruge dem på alle poter, kun den hun bruger til at kradse med. Et åbent sår giver risiko for infektioner, så selv om det kan være frustrerende for hende at blive holdt indenfor eller få plastiskdutter på indtil såret er helet, kan det måske blive nødvendigt alligevel.

Nææ… Hmm…

Kan finde dette: http://www.netdyrlaege.dk/hest/tar-plaster-netdyrlaege

Men det forhindre hende ikke rigtigt i at kradse…

Måske vabelplaster? Men ved ikke om det kan sidde godt nok til at hun ikke kradser det af

Tag et smut forbi dr dyr og få en kløestillende binyrebarkhormonsprøjte.
Det er det eneste, som har hjulpet de gange Ting har slikket sig i stykker under bilkørsel… Stressen ved kørslen er væk, men kløen i sårene bliver ved og så fortsætter hun med at slikke og kratte, hvilket får sårene til at blive større og klø endnu mere osv osv osv
Prøv om ikke du kan holde hende inde i bare tre, fire dage, hvor du så giver hende en krave på, fx lavet af skaftet fra en gammel sok - det lavede vi i sin tid, da der gik hul på et vaccinationsæg på en af kattene… de der få dages ro fra kratteriet gjorde underværker i forhold til sårhelingen :slight_smile:

Det ville simpelthen være så synd for hende. Jeg har prøvet det en gang før og det er jeg ikke klar til at byde hende igen. Men jeg søgte lidt på det med det kløestillende salve, og fandt noget om en salve der hedder Viatop. Men det ser ikke ud til man kan få det mere. Jeg tror jeg ringer til dyrlægen i morgen og høre ham ad om der findes noget i den dur, jeg kan bruge til hende.

[QUOTE=PivC;1247739]Nææ… Hmm…

Kan finde dette: http://www.netdyrlaege.dk/hest/tar-plaster-netdyrlaege

Men det forhindre hende ikke rigtigt i at kradse…

Måske vabelplaster? Men ved ikke om det kan sidde godt nok til at hun ikke kradser det af[/QUOTE]

Tror ikke plaster af nogen art, ville sidde godt nok fast, til at forhindre hende i at kradse det af. Men jeg vil prøve at finde ud af noget kløestillende af en art.

[QUOTE=Ann K;1247740]Tag et smut forbi dr dyr og få en kløestillende binyrebarkhormonsprøjte.
Det er det eneste, som har hjulpet de gange Ting har slikket sig i stykker under bilkørsel… Stressen ved kørslen er væk, men kløen i sårene bliver ved og så fortsætter hun med at slikke og kratte, hvilket får sårene til at blive større og klø endnu mere osv osv osv
Prøv om ikke du kan holde hende inde i bare tre, fire dage, hvor du så giver hende en krave på, fx lavet af skaftet fra en gammel sok - det lavede vi i sin tid, da der gik hul på et vaccinationsæg på en af kattene… de der få dages ro fra kratteriet gjorde underværker i forhold til sårhelingen :)[/QUOTE]

Tak Ann. Jeg tager en snak med dyrlægen i morgen, og så tager jeg den derfra :smiley:

Hov jeg har helt glemt at opdatere denne tråd :ups:
Det endte med hun fik en penicillinkur og en kur med binyrebarkhormon. Det hjalp, og det er næsten væk nu :thumbup: