Sår! Nogle gode råd?

Min kat har et sår bag øret. Det et på størrelse med en lille finger negl.
Men det er som om hver gang det kommer lidt skorpe på såret, kløer han det af.
Skal jeg rense det med noget? Eller putte noget på der kan hælpe? Eller skal jeg bare lade det være?

:slight_smile:

Et tilbagevendende sår ville jeg få dyrlægen til at undersøge.

Jeg læser det ikke som et sår der kommer igen, men “bare” som et sår der ikke vil læges fordi katten kradser i det? Lidt som det Delle har i nakken lige pt.

Jeg dupper hendes sår med klorexidin 2 gange om dagen for at holde det sådan rimelig rent. Og ellers gør jeg ikke noget ved det.

Hvis det ER et sår der kommer igen eller har været der meget længe (mere end uge uden at det tilsyneladende bli’r mindre) ville jeg gå til dyrlæge med det :slight_smile:

Når sår tørrer ud har de en tendens til at klø, når han så kradser skorpen af, ryger der noget af det nydannede væv med af også, og derfor virker helingsprocessen meget langsom.

Du kan evt præve at give lidt zinc-creme, man kan få variationer beregnet til dyr. (jeg bruger dem selv til småsår)
dette er med til at speede helingen op, holde såret fugtigt (dette øger også helingsprocessen, da cellerne arbejder hurtigere i et fugtigt, men ikke vådt miljø).
Jeg ville ikke rense det med noget, medmindre der rent faktisk er infektion, da mange rensemidler, ofte har en negativ effekt på helingen, og som jeg lige læser det, er det helingen der forstyrres af at han kradser, ikke pga infektion.
Dog være obs på om det bliver varmt, hævet og rødt udover lige i sårkanterne.

og så self lige et nyttigt link til mere viden:
http://www.netdyredoktor.dk/sw12365.asp