Sår og halt - hvad skal dyrlægen undersøge?

Ja, jeg havde jo nok ønsket, at vi lige kunne komme over den 1., inden Billy fejler noget igen…

Men nu har han altså anskaffet sig et sår på størrelse med en enkrone på den ene hofte, og han halter. Jeg så det i går og har snakket med vagtdyrlæge i dag og egen dyrlæge i dag, de mente begge, at jeg godt kunne se tiden an. Men nu er der gået et døgn, og han halter stadig, og det kan jeg ikke lide :frowning: Jeg synes ikke, at han skal blive ved med at halte, hvis det kun er et sår og almindeligt ondt. Når han tager et skridt, er det som om, han knækker, lige før han sætter poten. Hvad siger I, kan det være almindeligt ondt efter et slag, eller lyder det som om, der er mere?

Nå, men hvis det ikke er blevet meget bedre i morgen, må jeg jo afsted med ham i morgen tidlig. Jeg nægter at snuppe endnu en weekend med en kat, der er blevet halvt undersøgt af en dyrlæge, som synes, at jeg lige skal se tiden an, så… hvilke undersøgelser skal jeg bede om?

mvh. tina

Forhåbentlig ved dyrlægen det bedre end os andre :wink:
Men umiddelbart skal han jo vurdere om det blot er slaget eller om der kan være brækket noget, vil jeg tro.

Hvordan ser såret ud? Cirkelrundt, dybt ell. overfladisk?

Vivi, det håber jeg selvfølgelig også, at dyrlægen ved. Desværre er min oplevelse, at kattegale ofte ved bedre end dyrlægen, så derfor vil jeg gerne være klædt på :slight_smile:

Kan man vurdere, om noget er brækket uden at tage røntgen? Kan man vurdere, om der for eksempel er slået en flis af hoften uden røntgen?

mvh. tina

Mega, det er ovalt og forholdsvist overfladisk. Men han går ude, og jeg tænker, at hvis han er blevet ramt af en bil, kan han vel godt være hårdere ramt, end hvad såret antyder?

mvh. tina

Frygtemanden (min gamle kat) blev ramt af en bil, han haltede i en uge.
Men dyrlægen havde undersøgt ham, og der var intet brækket. Han fik smerte stillende, og haltede stadig.
Han blev vidst aldrig røgent. Og tror der muligvis har været noget mere galt. Måske længere oppe, så det ikke var benet som gjorde ondt.

Hvis det var mig, så ville jeg faktisk bede om røntgen i morgen (hvis altså han stadig halter, så at du tager ham til dyrlæge). Så ved I, hvad I har med at gøre. Et røntgen koster jo kun ~1000 kr., så hvis du i stedet lader være og ender med at komme igen, fordi det ikke bliver bedre, så æder flere konsultationer jo hurtigt de penge op. Og så ved man ligesom fra starten, om der er noget.

Og selvfølgelig også med undtagelse af, hvis der findes noget andet åbenlyst, der er årsag til halten. Men hvis det er sådan lidt øh-bøh, I er ikke rigtig sikre på, hvad det er, så ville jeg tage røntgen, for at have det på det rene.

Det kan vel ikke være en galning som har skudt efter ham?

Også min tanke, men havde såret så ikke været dybere og ikke forholdsvist overfladisk?

Jo det havde det jo nok.

Jeg tvivler på, at der er nogen, der har skudt. Vi bor meget tæt her, der ville være ringet 112 med det samme, hvis der lød skud. Såret synes jeg heller ikke tyder på det.

Tak for jeres bud, jeg er ret sikker på, at jeg tager afsted i morgen. Billy har lige opgivet at hoppe op på en 80 cm høj mur, og da trappegitteret var lukket, vadede han ned ad trappen igen. Han er altså orientaler, og alle hans mennesker var på den anden side!! Og jeg vil bede om røntgen.

Andre bud på ting, der skal kigges efter, modtages også gerne :slight_smile:

mvh. tina

Jeg ville helt sikkert også tage til dyrlæge i morgen og få ham røntgen.
Jeg har selv lige været det med lille Kalle.

Det er heller ikke til at gå weekenden i møde når man ikke ved hvad det er.
hilsen Lisbeth

Jeg ville også bede om røntgen, for at få en sikker diagnose fra start - eller helst afkræftning af, at noget alvorligt er galt.
Men såfremt der er noget at se på røntgen, så kan man også få startet den rigtige behandling fra starten af.

Såfremt det viser sig, at der er et brud eller knogleafsprængning og bruddet er lokaliseret i relation til hans sår - så skal du være sikker på at han bliver sat i antibiotika behandling, for så er der reelt tale om et åbent brud, og der SKAL gives infektionsprofylakse, for ellers er der risiko for infektion og i værste tilfælde knoglebetændelse.

Jeg håber han hurtigt er fit for fight igen :kram:

Det var godt, at vi kom afsted. Såret var dybere, end hvad jeg umiddelbart kunne se, og der var en “lomme” ind under huden. Dr. dyr mente ikke, det var nødvendigt med røntgen, men det blev taget, og det var ret fint, for det gav mig ro i sjælen - der var nemlig ikke noget at komme efter. Ej heller tegn på gigt eller andet. Da nu den dyrlægefjendske kat alligevel var blevet lagt ned til røntgen, fik han også lige ordnet bisser, og der røg de sidste tre fortænder i undermunden, som var løse.

Vi blev sendt hjem med smertestillende og Clavo…? (antibiotika) og besked om at holde såret åbent, hvis jeg kan.

Mange tak for jeres input :slight_smile:

mvh. tina

Dejligt at læse at der ikke vær brækket noget:-) håber han kommer sig snart.