Hej
Min kat Victor døjer med noget skorpe agtigt på næsen. Har været til dyrlæge 2 gange inden for ca et halvt år, hvor han fik noget antibiotika hvorefter det gik væk. Nu er det kommet igen for 3. gang.
Skorpen kommer på næse tippen lige der hvor håret starter og efter en lille uge dækker det hele det øverste af næsetippen. Det ser ikke ud til at genere ham. Dyrlægen vidste ikke rigtigt hvad det var, men snakkede noget om at hun havde set det på hunde.
Er der nogen der har erfaring med det?
Altså hos hund har jeg set lignende, men ikke hos kat.
Vores hund havde hudmider, blev behandlet for det og så var det ligesom slut. Men vores hund kløede det lader det ikke til katten gør???
nu ved jeg ikke, hvilken race din kat er, el hvordan det ser ud , men hos bengaler findes der en sygdom der hedder ; Dry Nose Illness.
ved ikke om det kan være det, din kat lider af ? måske du lægge et billede ud, så vi kan se problemet…
Han er bare en ganske alm. huskat.
Vil prøve om jeg kan tage et billede af det og ligge det op.
Det ser ikke ud til at det klør.
har du set linket og set billeder af de syge næser ? ligner det ?
Hot spot?
nej det ser ikke sådan ud…
men sådan her
Nej, det ligner slet ikke, hvad jeg har set… Jeg har desværre ingen ide om, hvad det kan være…
Det ligner rigtig nok noget man ser hos hunde.
Vores breton havde det, og syntes ikke generet af det. Vi smurte det blot med nogetvfed creme en gang imellem, når det blev for tørt.
Ellers er mit bud at det er en hyperkeratose af en art, dvs en fortykkelse af huden… Det burde antibiotika dog ikke have effekt på. Jeg kan se om jeg kan finde noget om det i mine klinik bøger efter weekenden.
Altså… det er måske en tosset idé men … hvilken skags kattegrus bruger I? Det ligner nemlig lidt størknet bentonitstøv… det KUNNE være en kan der havde en uvane med at stikke næsen ned i posen med sand f. eks…
jeg har godt nok svær ved at se detaljerne på denne elendige putte jeg sidder ved her fra arbejdet, men når han har de sår, så prøv lige at lur på hans tunge, og se om papillerne er ødelagte samtidig…det kunne være Calicivirus…eller vores Yamina har grimme sår, når hun får hendes allergi udbrud
Hilsen Heidi og co.
gav ham i weekenden en kur mod lopper og øremider (stronghold) og det er ligesom om det har hjulpet lidt, så jeg er begyndt at hælde til at han er meget overfølsom overfor lopper.
Min den ene birmapige lider af samme problem. Hun er brun og næsen er derfor sort, og det er ligesom om der kommer et fortykket lag eller tørre skorper på næsetippen som også er helt sorte, og som man kan pille af - næsen bliver så helt lyserød (hudløs). Jeg fik noget salve at smøre med, men hun slikker det af, så det skal smøres meget ofte før det hjælper. Nu er jeg begyndt at smøre med vaseline i stedet for, og det hjælper faktisk bedre. Min dyrlæge kan ikke sige hvad det er, men siger også, at hun har set det på hunde, men at det ikke er kendt blandt katte. Jeg mistænkte på et tidspunkt, at hun fik en allergisk reakion overfor RC tørkosten, så jeg skiftede foderet ud - efter bare en uge var hendes næse fin. Det er dog kommet igen siden, men er hurtigt gået væk, efter jeg har smurt med vaseline. Så nu holder jeg øje og smører med det samme der er det mindste. Ingen af mine andre katte har problemet.
Hans næse er nu fin og pæn igen. Det hjalp åbenbart at give ham en loppekur, så han må være meget overfølsom over for alt der har med lopper at gøre…