Sart Mave?

Nuller døjer med lidt splatter mave indimellem… Hvilket jo ret synd for hende, for hun skal ha vasket rumpe osv når det sker… :frowning: Jeg tror lidt hun har en sart mave… Hun får det samme tør og vådfoder som hun fik hos opdrætter… Jeg har så givet hende nogle godbider (Britcars 100% kød, som er tørret) og der har ikke været noget med kyllinge varianten… Købte så nogle med tun, og idag er hendes mave splatter igen… :S

Det er jo ikke fordi hun har grov ædt af dem… Tror hun har fået max 3 stk siden igår middag… Jeg giver hende et par godbider når jeg går, for ellers så sidder hun og kalder efter mig… Så arbejder med positiv forstærkning iform af at der sker noget godt når jeg går og når jeg kommer hjem igen (ordenlig nussetur :))

Så nu spørg jeg lige… Er der nogle af jeres katte, der godt kan tåle den ene variant af foder/godbider, men ikke en anden? Det er jo samme mærke… :gruble:

Hun er van til tun fra sin vådmad, og der er ingen ting…

Hun er frisk, spiser og drikker, leger og sover som hun plejer… Så er ikke bekymret… Bare undrende… :slight_smile:

Margrethe havde en laaaang periode hvor, hvis jeg så meget som tænkte på at give hende noget andet end hendes RC, så gik den gal med maven - både med splatter og opkast…

Hvis hun fungere fint på det vanlige tørfoder og vådfoder - så drop godbidderne(ihvertfald i en periode) …

[QUOTE=Margrethe;1028462]Margrethe havde en laaaang periode hvor, hvis jeg så meget som tænkte på at give hende noget andet end hendes RC, så gik den gal med maven - både med splatter og opkast…

Hvis hun fungere fint på det vanlige tørfoder og vådfoder - så drop godbidderne(ihvertfald i en periode) …[/QUOTE]

Det må jeg prøve… Må se om jeg kan give tørfoderet som godbider ved døren når jeg går så… :slight_smile: For ellers starter hun alle opgangens katte op, med sin klage sang… :tihi:

Hvad med at prøve godbidder af ren tørret kylling? Det er et stort hit herhjemme - også selv om deres vådmad faktisk er ren kylling også. :wink: Det er i hvertfald da skånsomt :ok:

Jamen godbider er lavet af 100% kyllinge kød, og 100% tun… :slight_smile: Kyllinge bidderne har hun ingen problemer med… Undrede mig bare over at hun sagtens kan spise tun vådmad, og ikke godbider lavet af tun :gruble:

Tjaaa… Jeg kan spise en liter yoghurt uden problemer, men drikker jeg et lille glas mælk, så kan du finde mig på tønden :wink:

Det er jo i bund og grund også det samme, bare behandlet forskelligt :slight_smile:

[QUOTE=PivC;1028485]Tjaaa… Jeg kan spise en liter yoghurt uden problemer, men drikker jeg et lille glas mælk, så kan du finde mig på tønden :wink:

Det er jo i bund og grund også det samme, bare behandlet forskelligt :)[/QUOTE]

haha det er akkurat samme respons jeg har på mælkeprodukter :wink:

Selv om hun får den samme mad, kan hun måske godt have lidt stressmave på grund af flytningen. Jeg er ikke i tvivl om, at hun har det godt hos dig :slight_smile: Men derfor kan det alligevel godt være stressende at finde sig til rette i nye omgivelser.

Hvis hun ingen problemer har, når hun bare får sit almindelige foder, så nøjes med at give hende det. Lad være med at udfordre og teste hendes mave. Giv hende nogle bidder tørfoder i stedet for godbidder, når du går. Selv om hun måske kan gå ind og tage det samme i en skål, så vil det sikkert alligevel være anderledes, når det kommer fra dig. Det er sådan, det foregår herhjemme for øjeblikket efter et halvt år med dårlige maver og til sidst voldsom opkast. Ingen godbidder eller andet end deres almindelige mad. Er der noget, de skal belønnes for, så får de tørfoder, og det kan de fint stilles tilfreds med.

[QUOTE=PivC;1028485]Tjaaa… Jeg kan spise en liter yoghurt uden problemer, men drikker jeg et lille glas mælk, så kan du finde mig på tønden :wink:

Det er jo i bund og grund også det samme, bare behandlet forskelligt :)[/QUOTE]

nah, ikke helt :wink:
Det du reagerer på er laktosen i mælk = mælkesukker. Når man syrner mælkeprodukter omdanner man netop mælkesukkeret.

Men et tørret produkt skulle jo stadig indeholde det samme, bare minus vandet. Det er ikke noget der er omdannet. Nå, det er ikke alt man forstår. Hmmm - tun… Tun er jo berygtet for at kunne indeholde histamin, der giver noget der ligner en allergisk reaktion. Måske når man tørrer det koncentrationen så stiger til noget der kan give symptomer? :gruble:

Jah har prøvet noget lignende med Hector og Royal Canin foderet.
Fellinis mave kan klare hvad som helst - der har aldrig været problemer - men Hectors mave kan ikke lide den variant af RC, der er LAVET til sarte maver. Maine Coon og Maine coon Kitten og Hair & Skin fungerer de erimod godt på

[QUOTE=galath;1028490]Selv om hun får den samme mad, kan hun måske godt have lidt stressmave på grund af flytningen. Jeg er ikke i tvivl om, at hun har det godt hos dig :slight_smile: Men derfor kan det alligevel godt være stressende at finde sig til rette i nye omgivelser.

Hvis hun ingen problemer har, når hun bare får sit almindelige foder, så nøjes med at give hende det. Lad være med at udfordre og teste hendes mave. Giv hende nogle bidder tørfoder i stedet for godbidder, når du går. Selv om hun måske kan gå ind og tage det samme i en skål, så vil det sikkert alligevel være anderledes, når det kommer fra dig. Det er sådan, det foregår herhjemme for øjeblikket efter et halvt år med dårlige maver og til sidst voldsom opkast. Ingen godbidder eller andet end deres almindelige mad. Er der noget, de skal belønnes for, så får de tørfoder, og det kan de fint stilles tilfreds med.[/QUOTE]

Men nu har hun jo været her i snart en måned… Burde hun så stadig ha stressmave fra flytningen? :gruble: For det har jo ikke set sådan ud hele tiden… Hun har skam haft fast afføring… Jeg prøvede idag med at give et par tørfoder piller istedet for godbider… Det var hun ikke tilfreds med :tihi: Men kyllinge godbiderne reagere hun ikke på… Men venter lige til hendes mave er helt iorden, med at give hende noget… Det er halvt splat, halvt fast idag…

[QUOTE=Ann R;1028520]nah, ikke helt :wink:
Det du reagerer på er laktosen i mælk = mælkesukker. Når man syrner mælkeprodukter omdanner man netop mælkesukkeret.

Men et tørret produkt skulle jo stadig indeholde det samme, bare minus vandet. Det er ikke noget der er omdannet. Nå, det er ikke alt man forstår. Hmmm - tun… Tun er jo berygtet for at kunne indeholde histamin, der giver noget der ligner en allergisk reaktion. Måske når man tørrer det koncentrationen så stiger til noget der kan give symptomer? :gruble:[/QUOTE]

Hmm… Tja det kunne da være… For hun kan sagtens tåle det våde… Der er ingen problemer… Hun har ikke ikk problemer med en halv reje fra min mad… Jeg tror jeg holder mig fra de tun godbider…
Hun virker ikke til at have ondt i maven eller noget… Hun hopper glad rundt (så meget som nu en Ragdoll gør :tihi:), og er som hun plejer…

[QUOTE=Ann R;1028520]nah, ikke helt :wink:
Det du reagerer på er laktosen i mælk = mælkesukker. Når man syrner mælkeprodukter omdanner man netop mælkesukkeret.

Men et tørret produkt skulle jo stadig indeholde det samme, bare minus vandet. Det er ikke noget der er omdannet. Nå, det er ikke alt man forstår. Hmmm - tun… Tun er jo berygtet for at kunne indeholde histamin, der giver noget der ligner en allergisk reaktion. Måske når man tørrer det koncentrationen så stiger til noget der kan give symptomer? :gruble:[/QUOTE]

For mig at se modsiger du dig selv lidt…

Mælkeprodukter behandlet forskelliget = tåle/ikke tåle
Tun behandlet forskelligt = tåle/ikke tåle

Hvordan kan det ikke være det samme??

      • Updated - - -

[QUOTE=Maria-Amalie;1028760]Men nu har hun jo været her i snart en måned… Burde hun så stadig ha stressmave fra flytningen? :gruble: For det har jo ikke set sådan ud hele tiden… Hun har skam haft fast afføring… Jeg prøvede idag med at give et par tørfoder piller istedet for godbider… Det var hun ikke tilfreds med :tihi: Men kyllinge godbiderne reagere hun ikke på… Men venter lige til hendes mave er helt iorden, med at give hende noget… Det er halvt splat, halvt fast idag…

Hmm… Tja det kunne da være… For hun kan sagtens tåle det våde… Der er ingen problemer… Hun har ikke ikk problemer med en halv reje fra min mad… Jeg tror jeg holder mig fra de tun godbider…
Hun virker ikke til at have ondt i maven eller noget… Hun hopper glad rundt (så meget som nu en Ragdoll gør :tihi:), og er som hun plejer…[/QUOTE]

Jeg ville vente lidt længere end til den lige er ok - giv den lidt tid til at “falde til”(altså maven).

Hvorfor er det hun få godbidder når du går?

[QUOTE=Margrethe;1028763]For mig at se modsiger du dig selv lidt…

Mælkeprodukter behandlet forskelliget = tåle/ikke tåle
Tun behandlet forskelligt = tåle/ikke tåle

Hvordan kan det ikke være det samme??
[/QUOTE]

Fordi surmælk produkterne er omdannede. Mælkesukkeret, der er det, der giver problemet, er i princippet væk når du syrner mælk. Hvis du skulle lave en sammenligning der holdt, skulle det vel være med tørmælk/mælkepulver, ikke surmælk :slight_smile:

Tunen har bare mistet sit vandindhold, alle andre dele er der stadig i samme form.

[QUOTE=Margrethe;1028763]For mig at se modsiger du dig selv lidt…

Mælkeprodukter behandlet forskelliget = tåle/ikke tåle
Tun behandlet forskelligt = tåle/ikke tåle

Hvordan kan det ikke være det samme??

      • Updated - - -

Jeg ville vente lidt længere end til den lige er ok - giv den lidt tid til at “falde til”(altså maven).

Hvorfor er det hun få godbidder når du går?[/QUOTE]

Det gør hun fordi ellers så sidder hun og kalder på mig… Og starter alle opgangens katte op… :tihi: Så sidder de der og miaver gemmen brevsprækken alle sammen… :høhø: Så vi øver med positiv forstærkning (altså at der sker noget godt når jeg går), og så en kæmpe nussetur når jeg kommer hjem igen :slight_smile:

Okay jamen hvis det virker så er det jo perfekt…

(jeg bruger selv aldrig godbidder - jeg bryder mig generelt ikke om dyr som tigger :wink: )

[QUOTE=Margrethe;1028834]Okay jamen hvis det virker så er det jo perfekt…

(jeg bruger selv aldrig godbidder - jeg bryder mig generelt ikke om dyr som tigger :wink: )[/QUOTE]

Det gør det nemlig :slight_smile: Hun tigger nu ikk… Ikke så meget ihvertfald… :tihi:

Fnis :høhø:

Med stressmave mener jeg bare, at hun måske er mere følsom over for selv små ændringer. I hvert fald synes jeg, du skal undgå at eksperimentere og så i et godt stykke tid holde dig til det foder - og kyllingegodbidder - som du ved, hun kan tåle.

Enig. Creamy er også sådan en kat. Skånekost, ingen foderændringer og Aloe Vera i forsigtige mængder - det plejer at hjælpe her :slight_smile:

Maven er helt normal igen :slight_smile: Så jeg holder mig langt væk fra de tun godbider, og så står den kun på kyllinge godbider når jeg går… :slight_smile:
Tusinde tak for hjælpen… (Nuller takker også… Hun er bestemt ikke fan af at blive vasket i rumpen… :tihi:)