Screening for HCM, PKD og HD

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor gamle jeres avlskatte er, når de testes for HCM, PKD og HD? Og hvor hyppigt gentager I scanninger og tests -shhhh

Skal der en specialuddannet dyrlæge til at udføre en kardiologisk ultralydsscanning? Og hvem vil I i givet fald anbefale? [smilie=hate-smile.gif]

Hej De anbefaler at man scanner når katten er min. 1 år. Vi har selv Ragdolls og får scannet på Landbohøjskolen i Kbh. det koster 612 kr. for både HCM og PKD.
Der står en del info på http://www.pawpeds.com/ om helbredsprogrammer på bl.a MCO.

I Jylland er det Mette Rønn Landbo fra Aalborg Dyrehospital og en af dyrlægerne på Bygholm Dyrehospital i Horsens som er HCM certificeret. Jeg ved at Gråsten Dyrehospital også har en dyrlæge der scanner, men mener ikke han er certificeret. Og ellers kan folkene på LIFE ( tidligere KVL) varmt anbefales.
Hankatte vælger jeg at scanne fra 1 årsalderen og hunkattene inden de kommer i avl. Dvs. har jeg mistanke om at der ligger HCM i familien, venter jeg med at parre til resultatet kan være mere sikkert. Desværre er det jo en lunefuld sygdom.
PKD testen kan DNA testes, hvilket giver et mere sikkert svar her og nu.
HD røntgen kan tages fra katten er udvokset ca. ved 1 års alderen. Hvis din egen dyrlæge tager billederne og ikke er erfaren på området er det en god ide at personen rådfører sig med en der er kendt med HD hos katte og vant til at “læse” billederne og placere status på hofterne. Her kan LIFE såvidt jeg ved være til nytte igen og ellers dyrlæge Stig Feldballe på Skovlunde Dyreklinik samt Aalborg Dyrehospital som jeg selv har brugt til mine.

Marina

Jeg har MCO og jeg HCM scanner DNA tester PKD og HD.

DNA laver vi når de er killinger, Scanning HCM, PKD og Røntgen HD laver vi ca 1 år og alt efter resultaterne igen efter 1 eller 2 år.

Ja det skal være autoriserede der skal gøre det, vi bruger fremover KVL men før i tiden brugte vi Ulrik og Skovlunde, men det er blevet for dyrt så nu er det KVL. -høhø

Tak… jeg havde slet ikke set er der var en liste over autoriserede dyrlæger på pawpeds -thumbs

Kan test og scanning for PKD og røntgen af hofter tages hos egen dyrlæge? Eller taler vi også her om en autoriseret?

Er en ekkokardiografi ikke mere sikker end DNA test for MyBPC 3? Det synes jeg nemlig at ha’ hørt. Eller hvad er din erfaring -pote -pote -pote

Mine persere er DNA PKD testet, jeg gjorde det selv og sendte efter anvisning prøverne til USA, 3 uger efter havde jeg svar på mail som kunne printes ud og få dage efter fik jeg tilsendt fine farvede certifikater. Jeg ved dog at foældredyrene til mine er testet (nogle scannet) og derfor ville jeg være nu alligevel “ofre” pengene til test, jeg er glad for min beslutning, hellere være 100% sikker.
Da min dyrlæge anskaffede sig scanningsudstyr fik jeg lov at få mine misser scannet gratis, dog uden at få parir på deres status, men ved den lejlighed blev PKD i meget meget mild grad opdaget hos en hitteperser jeg har. Så nu holdes der øje med hende, hun er omkring 5 år og har heldigvis kun en lille bitte cyste på den ene nyrebark, så vi håber ikke det udvikler sig.

PKD kan en ‘almindelig’ dyrlæge godt scanne for, men der er en del i landet, som er certificeret til det, så jeg ville foretrække en af dem.
PKD skal der kun testes for én gang i kattens liv, for hvis den er negativ, så er den negativ.
Scanning er først helt sikker ved 1-års alderen.

Scanning er dog ved, at være gammeldags, og de fleste bruger DNA, som skulle være mere sikkert - det kan gøres hos dyrlægen ved en blodprøve, der sendes til et laboratorium i udlandet - for det meste Tyskland. Eller man kan selv gøre det hjemme, ved at tage et ‘skrab’ med en vatpind i kattens mund, og sende til det laboratorium, man har bestilt test-kittet fra.
DNA-test kan foretages allerede i killinge-stadiet.

med chance for at få røven på komedie---- hvorfor teste mco for pkd- er det ikke persernes sygdom ?
eller sov jeg i timen sidst jyraks konsulent holdt foredrag ?(kan vel tænkes !)

Jeg kender flere tilfælde af MCO og NFO, der måtte aflives pga. det.

Fandt i øvrigt dette link: http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm? … p=2&menu=9

Sederes katten vil et HD-røntgenfoto forøvrigt altid give et bedre billede og dermed en bedre vurdering.
Christian Mogensen fortalte mig forøvrigt engang, jeg besøgte ham med mine dyr, at de største cyster i nyre han havde lokaliseret via screening havde siddet på en MCO. Dermed siger hverken han eller jeg det ER et MCO-problem…nok mere det er en defekt alle kan bære og udvikle. INGEN skal føle sig sikre som med så meget andet og derfor ER det altså en glimrende ide at bruge lige de 10-12 minutter mere …når nu dyret alligevel ligger på scanningsbordet.
Ydermere kan en nyre også fejle andet så det ER en god idè at se den på en skærm.
Selvom de to jeg fik scannet sidste gang ikke fik scannet deres nyre SÅ VAR det en forglemmelse for jeg kan altså godt lide at se mine dyrs nyre og ikke mindst dyrlægen som så kan komme med en proff. vurdering.
Brita

Jeg kender flere tilfælde af MCO og NFO, der måtte aflives pga. det.

Fandt i øvrigt dette link: http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm? … p=2&menu=9[/quote]

PKD er en nyresygdom som perserne for en del år siden havde mange tilfælde af, perseropdrættere gjorde en kæmpe indsats plus at forskerne idag er kommet langt kan man holde PKD ude af avlen.

At teste MCO for PKD er vel en smags sag, der var for en del år siden nogle MCO der fik konstateret PKD. Men PKD har aldrig haft samme omfang for avlen hos MCO som den fik for Perserne i sin tid.[/quote:1gx3538q]

Da jeg ikke er opdrætter, kan jeg ikke vurdere behovet for at teste f.eks. MCO avlsdyr for PKD. Og jeg har slet ikke nok viden omkring det med avl. Bare lige tilføjelsen med at jeg desværre kender opdrættere, som har måttet aflive MCO og NFO pga. det.

Men hvis katten skal sederes til både HCM, røntgen og blodprøver kan man så få “hele pakken” for HCM, HD og PKD hos fx. Christian Mogensen?

Og iøvrigt tak for alle jeres meget brugbare svar -thumbs

-muhaha -muhaha
Hey
Du stikker hovedet ind i et mine fældt af holdninger og fordomme.
Sådan som jeg ser det, så er scanning for HCM den eneste metode til at her og nu udelukke HCM. Dna- testen er stadig kun under udvikling. Og Negative katte kan stadig få eller have HCM og Hetro/homo kan være fri for hcm.
Som finger regl bør man scanne hvert år og slutte ved 6-7 år for at være sikker.
Men de fleste vil nok, scanne en avl kat et par gange i løbet af den liv. Igen afhænger det af hvor langtid du har din avlskat.

Vi bruger Jørgen Kock KVL. Kattene bliver scannet et år gamle, og igen ved ved 3-4 års alderen. Da vores opdræt er bygget på en pige linje, så har vi ofte:
Stam mor med
første generation hendes døtre
Børnebørn
Og nu snart oldebørn.
Det har været utroligt spændende.
Det samme med vores dreng Jazz som vi nu også har samme med.
Så Jazz med
direkte afkom fra ham, børnebørn og olde børn.
Så vi får et utroligt billed, af vores linjer. Samt det at vi ofte holder vores avlskatte længe er med til at give os et billed. men igen ingen garantier.
Jeg oplevet har Hcm ikke bare er sådan at komme af med. Det at købe katte fra linjer hvor begge eller flere generationer scanner fri giver ingen garantier for at Killingen /katten ikke udvikler hcm.
Ang. PKD. Så er det utroligt få MCO linjer hvor det ligger, OG det er mistanke for indblanding af perser i disse linjer, men mund det er realistisk at tror at maine coonen fra tideres morgen er en ren race… [smilie=hate-smile.gif] En lille tanke er nok at der i maine coon er en stor sammenblanding af mange racer. Og at da katten kom til DK. for mer end 25 år siden, er blevet mixet med lidt forskelligt.
Og stadig vil blive nu hedder det bare foundation.

HD. tja der ville jeg klart igen gå efter en rutineret dyrlæge samt sende det til den svenske dyrlæge der sidder og vurderer dem. Det er vist en ret subjektiv vurdering, så det kræver en vis rutine at få ordentlige billed.

Bare min holdning.
Hilsen Pia -engel

Ingen mås på komedie her sveske.

Man ser en øget hyppighed af cyster i nyrerne PKD. Årsagen er, at man hos Maine Coon har linier, hvor der er blandet Perser kat ind, og man har derved fået PKD indenfor hos Maine Coon

Mine dyr (minus en der ikke var samarbejdsvillig) er alle blevet scannet uden at være sederet (bedøvet)…OG jeg MÅ tilstå jeg er dybt over hvad vore dyr finder sig i.
Jeg er helt sikker på Christian Mogensen vil lave en samlet pakke til dig Helen…og du er i gode hænder ved at vælge ham. Han har scannet mine dyr flere gange og han er altid sød, faglig og giver den tid der skal til.
Grunden til jeg valgte KVL denne gang var såmænd blot fordi jeg ville prøve noget nyt OG fordi jeg skulle til Sjælland med en hittemis (som nu bor i Rødover).
Og Sara Granström som denne gang scannede er også SÅ sød og god ved dyrene og hendes faglighed er til et 12-tal. Og tiden hun tager, er også i hendes tilfælde så man KUN kan være tilfreds.
Hvilket sted du vælger er egentlig ligegyldig…det er oplysningerne du skal bruge som et redskab og en rettesnor for hvad du vil gøre i fremtiden.
Et testresultat er nemlig en vejviser for hvad du gør i og hvor du vil hen med dit opdræt.
OG udfra de resultater, skal du så tage de beslutninger, du mener er bedst og hvad du mener er dit ansvar.

Men er det så netop ikke en god idé at gøre det? Så det ikke kommer til at have det omfang det havde hos perserne? -tænkekitty

Sparhawk - Jamen nu var der f.eks. en der nævnet (i en anden tråd) at hun tilfældigvis også havde ladet hendes mco’er teste for PKD da de alligevel skulle skannes for et-eller-andet-andet, og der var 2 ud af 4 mco med pkd! Så det tyder jo på at der stadig ér en del katte med pkd?

Og alt efter populariteten af linien der røg en perser ind i, så kan det jo være mange, mange katte der er afkommere af den linie.

Altså mit argument er at når det nu er så nemt at teste med, når man tester for det andet, hvorfor så argumentere for ikke at gøre det?