Jeg har denne kat som jeg intet aner om på min pc for tiden, alene fordi den er SÅ smuk.
Så slog det mig: Er det en siameser eller en orientaler? Normalt ser jeg på øjenfarven når de er hvide, men denne er jo begge dele. Er der nogle, der kan opklare det, for nu tænker jeg på det hver gang jeg sidder ved min pc:-)
her er katten. håber ikke jeg bryder en lov ved at lægge en fremmeds kat ind. Jeg gør det KUN fordi den er en af de smukkeste skabninger jeg har set. Den ser helt overjordisk ud, så smuk er den. En stjerne-kat fra en fremmed planet.
Hvis det er nogen kat, så sig endelig til, så fjerner jeg ham (?) igen.
Da katten er odd-eyed vil jeg mene at der er tale om en hvid Orientaler…
Dette må ikke forveksles med en Foreign White, som genetisk er en siammasket kat dækket af hvid pels - denne er ALTID blåøjet.
De er (endnu) ikke godkendt i Fifé, men de findes i f.eks. Tica mf. - smuk kat som jeg ikke ser nogen grund til ikke er godkendt i Fifé
OT: Idag findes der ganske gode dna tests, som kan fastslå om katten har Sia blå øjne eller om der kan være tale om den blå som kan give døvhed. Det kán give anledning til lidt mere arbejde for opdrættere der vil lave hvide katte, men det lader til at kunne lade sig gøre for alle andre racer, så hvorfor ikke hos OSH/SIA?
Undskyld sidespringet
De er (endnu) ikke godkendt i Fifé, men de findes i f.eks. Tica mf. - smuk kat som jeg ikke ser nogen grund til ikke er godkendt i Fifé
OT: Idag findes der ganske gode dna tests, som kan fastslå om katten har Sia blå øjne eller om der kan være tale om den blå som kan give døvhed. Det kán give anledning til lidt mere arbejde for opdrættere der vil lave hvide katte, men det lader til at kunne lade sig gøre for alle andre racer, så hvorfor ikke hos OSH/SIA?
Undskyld sidespringet
/Mette[/quote]
Ikke helt Mette… i hvert fald for MCO og NFO er der fortsat en hel del døve killinger i kuldene med hvide killinger. UC. Davies har netop startet et projekt, hvor de vil forsøge at finde genet for døvhed hos de hvide katte, da man faktisk ikke rigtig ved, hvordan de to ting hænger sammen…
Men jo… da man idag kan teste for maskegenet hos katte, så vil det være let for siamopdrættere at identificere Foreign White - og få denne godkendt Også uden at det giver problemer med at den evt maskerer genet for døvhed.
(Damn - det her er svært at forklare på skrift! Jeg ved præcist hvad jeg vil sige, men formulere det forståeligt… narharjjj suk )
[quote=Ann K;257835]
Men jo… da man idag kan teste for maskegenet hos katte, så vil det være let for siamopdrættere at identificere Foreign White - og få denne godkendt [/quote]
Jamen, den hvide siameser/Foreign White er da allerede godkendt? :?
Som de andre skriver er det en odd-eyed orientaler. En smuk en endda.
[quote=Ann K;257835]Men jo… da man idag kan teste for maskegenet hos katte, så vil det være let for siamopdrættere at identificere Foreign White - og få denne godkendt Også uden at det giver problemer med at den evt maskerer genet for døvhed.
(Damn - det her er svært at forklare på skrift! Jeg ved præcist hvad jeg vil sige, men formulere det forståeligt… narharjjj suk )[/quote]
Hvis jeg valgte at parre Evita (foreign white) med en orientaler, kunne der komme både foreign white og hvide orientalere. Ubetinget vil alle med grønne øjne (og odd-eyed) være orientalere, men de blå øjede kan (så vidt jeg har forstået det) godtnok være balinesere (siamesere) men den blå øjenfarve kan komme fra et andet gen end maskegenet, og derfor kan jeg ikke umiddelbart sige, at en hvid blåøjet killing efter en FW og en ori er en genetisk masket FW… Giver det mening??
Men jeg har fået af vide af en FW opdrætter i Tyskland, at alle hvide OSH’er har en lille mørk plet i natten/på hovedet når de bliver født - SIA fødes jo helt hvide og på den måde er det ret nemt at vide
Men ellers er der jo altid dna testen.
Jeg ser stadig ikke det forfærdelige i hvide OSH’ere - hvad er forskellen på en hvid NFO og en hvid OSH? (jaja ud over det åbentlyse). Begge dele kan give døve killinger, men hvorfor er det at det er ok for NFO, MCO mv. men ikke for OSH?
[quote=Mette Mejdahl;257954]Korrekt - og jeg forstod det
Daaaaaaarjligt
Men jeg har fået af vide af en FW opdrætter i Tyskland, at alle hvide OSH’er har en lille mørk plet i natten/på hovedet når de bliver født - SIA fødes jo helt hvide og på den måde er det ret nemt at vide
Ved det ikke. Har jo ikke set en hvid orientaler baby
Men ellers er der jo altid dna testen.
Jeg ser stadig ikke det forfærdelige i hvide OSH’ere - hvad er forskellen på en hvid NFO og en hvid OSH? (jaja ud over det åbentlyse). Begge dele kan give døve killinger, men hvorfor er det at det er ok for NFO, MCO mv. men ikke for OSH?
/Mette[/quote]
Jeg kan heller ikke se forskellen i om det er en NFO/MCO eller en orientaler der er døv. Er den døv kan den jo ikke høre - og så er racen jo sk*** ligegyldig. Det jeg kan se kan gå hen og blive et problem er, hvis der kommer endnu en defekt ind i vores i forvejen lille (og efterhånden ramte) race. Så kan vi virkelig stå med et problem om et par generationer. Ved at holde foreign white fra orientalerne har man jo minimeret risikoen for døvheden ret så kraftigt + fjernet muligheden for at stå med en blåøjet “orientaler” (en hvid - blåøjet ikke genetisk siameser). En sådan kat kan jo virkelig lave ravage i siameser linjerne, for så er der jo mulighed for, at der kan komme maskede døve killinger - og det vil være enormt trist. Pt døjer vi ikke med døvhed inden for siameserne. Endnu en defekt kan ødelægge utrolig mange avlslinjer. Derfor tror jeg den hvide orientaler ikke er godkendt… Frygten for den bliver blandet med siameserne.
Ja, man skal altid passe på med opdræt. Og ja vi har en forholdsvis lille race, men der er altså en verden udenfor DK med opdræt at linier vi skal MEGET Meget langt tilbage for at finde i vores linier. Indavl er da et endnu større problem, syntes jeg. At “rene” sia opdrættere er så berøringsangste for at få fejlfarver ind, er synd. Idag kan man jo netop lave en gentest på sin kat INDEN man bruger den i avl, for at se hvilke genre der ligger i den. Og er der sølv/tabby/odd/eyed osv. er det jo én selv der har valget i at bruge den kat i avl.
[LEFT]Så jeg stemmer også for flere genpuljer i avlen, i form af oddeyed, sølv osv. i vores lille race, og så må man som opdrætter være meget mere ansvarlig og teste sine katte inden man bruger dem i avl, hvis man er i tvivl.
jeg ælsker ælsker ælsker oddies- da min første hus mis var en oddie- vidste i så tilgengæld at farven kan se ud på det billede jeg lægger ind. det er mega sjældent og har noget at gøre med pigment udviklingen i øjnene.
det kommer fra denne side http://cc.ysu.edu/~helorime/eyecol.html det er ikke det hele jeg lige fatter må jeg nok erkende- men lidt sejt at man ved at lave nok krumspring kan få en ori med blå øjneg også selvom den ikke kan bruges til noget og forøvrigt ser vildt sjov ud.