Se li'e denne kat1

jeg er med på et forum “Rarecat breeders” og i går var denne lille smukling på,- med flgn tekst:

Here’s a recent pic taken in Nepal of an Original wild/ feral blue Aby-my friend who took it said all the cat in this very isolated village looked just like this-same color.Since the British Blue Shorthair has a B Blood problem,and so do Abys,and other English Breeds,makes one wonder if the B blood came in with the Indian cats…

Attachment(s) from Lynn Schafer-Russell

Cats og Conni

Meget spændende billede :slight_smile:

Ørerne er vist ikke helt standard aby-størrelse.

utrolig smuk kat og interessant historie…

her er i øvrigt fotos af aby’er - før og nu

de ældre fotos er af Sally Anne Thompson og vel fra fra 60’erne og 70’erne - eks katten der sidder på græs først anden række (gr ch chota-li russet eller gr ch chota-li flair) og her er ørerne jo ikke så store/‘åbne for neden’ som man ser på nogle abyer i dag

Abyssinieren er jo en gammel race og i 60’erne og 70’erne var det moderne med det look, som er på billederne. men hvis man går længere tilbage, minder de faktisk mere om de aby’er vi ser i dag, så vi har ikke fjernet os fra den oprindelige abyssinier - vi er nærmere kommet tættere på den.

Den tidligste identificerbare abyssinier findes på Leidens Zoologiske Museum i Holland. Denne vildtfarvede tickede kat blev opkøbt omkring 1834-1836. Den ligner da mere vores nutidige aby’er end den ligner dem fra 60’erne og 70’erne.

P.S. Chota-Li Flair er forresten født i 1968 og er datter af Chota-Li Russet som er født i 1967. Hun er datter af Chota-Li R.S.T.som er fra 1966 og var en ægte matador-han. Ejeren af Chota-Li katteriet var Edna Fields, som også var aktiv CFA-dommer helt frem til 2002.

Hej Helle. Hvor har du dog fundet det gode billede af Leiden-abyssinieren?
Da jeg ledte for et par år siden kunne jeg kun finde mindre udgaver, som.f.eks. denne lille (spejlvendte!), som dog også har et gnidret frontal-billede med. :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;599536]Hej Helle. Hvor har du dog fundet det gode billede af Leiden-abyssinieren?
Da jeg ledte for et par år siden kunne jeg kun finde mindre udgaver, som.f.eks. denne lille (spejlvendte!), som dog også har et gnidret frontal-billede med. :)[/QUOTE]

Øhh… Fisk… Jeg kan ikke huske det, men jeg har billedet liggende inde på http://abyssinier.dk

OK - tak, Det er jo også en rigtig god side at kunne henvise til med så mange gode billeder samlet på et sted. :slight_smile: