Seletræning og gode seler?

[QUOTE=FinnFrode;908954]Nu vi alligevel er ved emnet, så lad mig gentage, at hvis man begynder at gå tur med sin kat, så skal man altså være indstillet på at fortsætte med det i hele kattens levetid - eller i hvert fald indtil man kan tilbyde en anden mulighed som f.eks. indhegnet have.

Det er synd at give katten en fornøjelse, som man tager fra den igen, bare fordi man selv bliver træt af det. Hvis katten først er blevet vænnet til sin daglige tur, så er det hver dag og i alt slags vejr, hvis den vil.
Hvad det kan indebære, viser dette billede med al tydelighed: :høhø:

[/QUOTE]

det er bare så dejligt et billede :slight_smile: !
jeg er også indstillet på at skulle gå med ham i alt slags vejr. har hund i forvejen, og der er det jo det samme :smiley: jeg synes nu også det forskellige slags vejr har sin charme, så det gør mig intet! :slight_smile:

[QUOTE=Chalotteg;908961]jo selvfølgelig har den stadig sin bakke… tænkte bare hvis den nu blev vant til at tisse alle mulige steder udenfor :slight_smile:
mine har så desværre ikke adgang til løbegård :([/QUOTE]

Det tror jeg altså ikke du skal være bange for. Katte der normalt er friløbere, tisser jo heller ikke inden for, med mindre de er blevet lukket inde i et rum uden bakke i længere tid. Så længe katten har sin bakke vil den altid bruge den, medmindre der er noget andet i vejen. De er jo heldigvis meget renlige:)

så må jeg igang med træningen. hvilken sele vil i anbefale til en kat der er bygget som en orientaler? :slight_smile: altså meget slank og lang.

Sådan en kat har jeg aldrig haft - de er mere af kuffertfacon (kort og tyk):stuck_out_tongue:

[QUOTE=Chalotteg;908961]jo selvfølgelig har den stadig sin bakke… tænkte bare hvis den nu blev vant til at tisse alle mulige steder udenfor :slight_smile:
mine har så desværre ikke adgang til løbegård :([/QUOTE]

Jeg tror din kat stadigvæk vil foretrække at bruge sin egen bakke. Snehvide skal være meget trængende for at tisset ude, for en rigtig dame som hende kan jo ikke sætte sig i vejkanten. :høhø:

Hun dog godt en sjælden gang finde på lige at placere 2-3 dråber på et velvalgt sted undervejs for at fortælle. at her styrer hun altså, men det er noget helt andet. Indenfor har hun ikke behov for at markere sig på den måde. Og når hun lukker op i bakken, er det altså ikke bare nogle få dråber… :wink:

[QUOTE=Chalotteg;908962]det er bare så dejligt et billede :slight_smile: !
jeg er også indstillet på at skulle gå med ham i alt slags vejr. har hund i forvejen, og der er det jo det samme :smiley: jeg synes nu også det forskellige slags vejr har sin charme, så det gør mig intet! :)[/QUOTE]

Tak, Charlotteg. Jeg nævner det også bare for at minde folk om, at det ikke altid er lige sjovt. Men langt de fleste gange er det da heldigvis en fornøjelse at komme ud og se verden gennem kattens øjne.
Rags skal dog ikke lære det, for jeg har altså i tid til to gange 45 minutter hver dag… :slight_smile:

Jeg har købt to Come With Me seler for et par uger siden. Dem er vi rigtig glade for. :slight_smile: Kattene bevæger sig helt ubesværet i dem og hopper op og ned fra ting.

Før det havde vi vesten fra zooplus (Link), men den duede bare slet ikke til mine katte. De var meget begrænsede af selen og så var det irriterende, at den lukkede med velcro, for kattenes lange hår satte sig fast i det.

Når de får selen på, kan de godt té sig lidt. Ligger sig ned og ruller om på siden og sådan, men så snart jeg åbner døren og de kan komme ud, så er dét glemt. Så har de slet ikke tid til at tænke over selen, for det er meget mere spændende at komme ud og snuse omkring. :slight_smile:

Come-with-Me-sele… str M :wink:
Den fungerer i hvert fald vældig fint til Trekkies Cornish Rex - og mere laaang, slaaaank katterace, skal man vist lede længe efter :slight_smile:

Jeg har aldrig oplevet Basil hverken tisse eller noget udenfor. Og han var tit ude på LANGE ture.

MHT “hver dag”… så kom Basil ud når vejret var til det og jeg havde tid. Somme tider sad han da og vrælede så godt han ku L) ved døren selv på frostdage, for for ham var solskin = udevejr. Men han havde jo så heller ikke så meget pels som Snehvide. Og man var ikke i tvivl hvis det var for koldt til ham, så satte han sig bare ned og rystede!

Så ja… ideelet set “hver dag” men i al fald nogle katte kan godt nøjes med mindre. Adelie har ikke plaget om at komme ud siden den dag jeg tog billederne af hende - men nu blev hun også vældig forskrækket af en nabo der var så ubetænksom at komme ud af sin dør! så hun har faktisk ikke været udenfor siden.

[QUOTE=Blabl;909021]Jeg har købt to Come With Me seler for et par uger siden. Dem er vi rigtig glade for. :slight_smile: Kattene bevæger sig helt ubesværet i dem og hopper op og ned fra ting.

Før det havde vi vesten fra zooplus (Link), men den duede bare slet ikke til mine katte. De var meget begrænsede af selen og så var det irriterende, at den lukkede med velcro, for kattenes lange hår satte sig fast i det.

Når de får selen på, kan de godt té sig lidt. Ligger sig ned og ruller om på siden og sådan, men så snart jeg åbner døren og de kan komme ud, så er dét glemt. Så har de slet ikke tid til at tænke over selen, for det er meget mere spændende at komme ud og snuse omkring. :)[/QUOTE]

Jeg prøver i første omgang Snehvides gamle sele og ellers tror jeg, jeg vil forsøge mig med en Come With Me sele :slight_smile: Det lyder virkelig til at folk har gode erfaringer med dem!