Selvskadekatten

Så har vi lige været en tur nede for at bidrage til dyrlægens sommerferie, mig og Chili. Da hun fik en tand fjernet i marts, lovede jeg ellers både hende, mig selv og ikke mindst min bankkonto, at hun ikke skulle af sted igen før det årlige tjek i november. Men hvad gør man, når man har en kat, der begår skade på sig selv?

Jeg tror aldrig, at der har været et tidspunkt, siden hun fik diabetes, hvor hendes mave og hendes ben ikke har haft sår i større eller mindre grad. Som minimum er maven slikket helt bar, som det også kan ses på billedet. Men lige nu har hun altså nogle store sår på benet, og de vil ikke hele. Så dyrlægen ville gerne lige se hende i virkeligheden.

Han havde nu ikke flere gode idéer til, hvad vi kunne gøre ved det. Men jeg fik grønt lys til at give hende smertestillende, som jeg allerede på eget initiativ har gjort nogle dage. Jeg synes, det virker, som om det får hende til at falde lidt til ro og være mindre intenst optaget af sårene. Det slider voldsomt på mig, at hun har det sådan, når jeg ikke kan gøre noget for at hjælpe hende.

Men ros, fordi hun havde tabt sig 400 g, og fordi hun ser så godt ud, som hun gør med fin og blank pels, selv om hun har diabetes. Det er dyrlægen imponeret over. Det lyder ikke, som om han har de bedste erfaringer med kat og diabetes.

4 Synes om

Ej aws Chili stop nu med det slikken dig selv i stykker!

Hvor gammel er det nu Chili er?

Lille chili da :hjerte:
Nu spørger jeg måske dumt, men er hun undersøgt for urinvejsinfektion? Jeg ved ikke om der kan være en sammenhæng med diabetes, men jeg læste engang at urinvejsproblemer kan medføre hypersoignering af maven. Og det giver jo meget god mening, hvis der er smerter i området.

Chili er lige blevet 9. Det er såmænd ikke til at forstå :heart:

Ja, mange gange, og hun har en tendens til at få steril blærebetændelse. Kun dengang hendes diabetes stadig var ubehandlet, har der været bakterier involveret. Lige nu får hun for alle tilfældes skyld urinvejsfoder, og det er også derfor, jeg gerne har villet prøve at give hende smertestillende.

Men når det har været værst, har hun også haft udslæt i panden og store knopper i ørerne, og det har jo nok ikke noget med blæren at gøre. Til gengæld ved jeg, at @Trine s diabeteskat har udvist nogle af de samme symptomer med maven og ørerne, så jeg er overbevist om, det må have en sammenhæng med diabetes på en eller anden måde.

Desuden kunne noget tyde på, det er sæsonbetonet. Det var også værst om sommeren sidste år. I øvrigt har jeg også salve til at smøre hende med. Uden at jeg er helt overbevist om, at det hjælper.

2 Synes om

Hvor er det da træls :confused:

Jeg Googlede lige ‘kan diabetes give kløe’ og fandt det her

Diabetes kan medføre kløe i huden. Kløen kan opstå som følge af svampeinfektion, tør hud eller dårligt kredsløb. Kløe på underbenene skyldes ofte dårligt kredsløb. Hvis man oplever kløe, kan man som regel selv gøre meget for at behandle og lindre det.

Fra videnscenterfordiabetes.dk

Det handler om mennesker, men mon ikke det også kunne give det ved dyr :gruble:

1 Synes om

Stakkels Chili det må godt nok gøre ondt :slightly_frowning_face:

:kram: til jer begge

Med venlig hilsen beimis ejer

1 Synes om

Et greb i luften, nu du nævner sæsonbetonet: Har du overvejet at prøve med 1/4 Alnok til børn som et forsøg på at stoppe noget sæsonbetonet kløe? Det er ikke sikkert det virker, men det er ret billigt at afprøve, og i værste fald er det virkningsløst… Jeg har brugt det på en kat, der hvert forår fik noget underligt udslæt i ansigtet, som tydeligvis også var sæsonbetonet.
VH
Susanne

Lige præcis det med skinnebenssår - det snakkede vi faktisk om. Dyrlægen sagde, at det var det ikke. Da jeg jo var sådan en, der tænkte over tingene, synes han, han hellere måtte slå det fast. Man føler sig helt Münchhausen-agtig :klappe: Sårene er fine og lyserøde, så der er næppe noget i vejen med kredsløbet. Det sker vist heller ikke på samme måde med kat.

Jeg tror faktisk ikke, jeg har prøvet det til Chili. Jeg har på Asani en overgang, hvor han hostede og nyste en masse. Jeg tror ikke, det hjalp på ham, men det skal da ikke afholde mig fra at prøve med Chili. Men det skal lige koordineres, så jeg ikke prøver 117 ting på en gang. Lige nu prøver jeg at give hende noget smertestillende i en uges tid for at se, hvor meget det eventuelt kan hjælpe.

1 Synes om

Sikke noget med hende Chili - hun er da virkelig gået til den :worried: Sigga har helt rigtigt den samme tendens - og hendes mave er faktisk også mere bar end sædvanlig lige nu. Jeg synes dog ikke hendes normalt er sæsonbetonet…:

1 Synes om

Jeg ved heller ikke, om det er tilfældet med Chili. Det kan også være tilfældigt - og fordi jeg ikke helt kan huske, hvornår det har været værst. Det kan være, jeg skal give mig til at skrive dagbog over hende.

1 Synes om

Det tager lidt tid med alnok for at se effekt. Fik det til min kyllinge allergiker fordi hun fik kæmpe hævede områder ( et øre, en pote u name it) når det stak af.

Kan desværre ikke længere huske dosis, men at man bruger menneske i lav dosis, selvom det egentlig giver høj dosis til kat, da det ikke virker helt så godt- også derfor også nogle dage inden eventuel effekt.

En eller anden havde fundet et sted, hvor der stod, hvor stor dosis man skulle give til kat. Men jeg tror ikke, jeg kan finde indlægget igen. Søgefunktionen er ikke vildt fantastisk. Jeg fandt dog et indlæg, Susanne har skrevet til mig om Chili i 2019, hvor hun foreslår, at jeg prøver Alnok :slight_smile: Så nu kommer jeg i tvivl, om jeg har prøvet det. Men siden jeg ikke kan huske det, må jeg nok bare prøve igen.

1 Synes om

Er det fordi huden er tør, hun slikker sig?

Med venlig hilsen beimis ejer

Problemet er, at vi ikke rigtig ved præcis, hvorfor hun gør det. Og så er det jo svært at behandle. Vi prøver os lidt frem, men har indtil videre ikke fundet noget, der kan få hende til at stoppe adfærden.

1 Synes om

Okay :smil: hvor ville det være dejligt man bare en gang imellem kun snakke med katten bare lige 5 min. nu er jeg ikke dyrlæge.
Smider lige en bold op i luften op. Beimis havde været i slås kamp det blev en dyr :uha: påske. Nu er det Chili det drejer sig om vi glemmer beimis, men beimis havde haft dræn i poten, da den var ude, begyndt beimis at slikke så der blev hul, dyrlæge konstatere beimis har tør hud. Om det er alt det medicin , der havde det slået balancen i utur, eller det er noget med dræn er dyrlæge i tvivl om. Nu besøger jeg titter dyrlæge end læge, stoler mere på dyrlæge end læge. Vi prøver mange ting, skift af fodder, salve, skrab af hud send ind.
Jeg døjer selv med tør hud hvor der bliver hul. Bruger natur medicin, ander kalder det hokos pokus, det havde du dyrlægen bemærket, var jo der nogle gang :tihi: Men jeg fik styr på min, det så dyrlæge, spurgte til det imens, dyrlægen rykket hår ud over beimis på sig selv, og var på udlandske hjemmer sider og se hvad vi så skulle prøve, jeg siger så jeg smøre steder i piller, vi snakker lidt om det, og dyrlæge roder på nettet finder så en tysk -østrisk side hvor dyrlæge næver det jeg bruger, og arbejder med det godt nok til hunde, vi bliver enige om at prøve det, hjem smøre beimis ja det er feddet men i løbet af en 4 dage smurt en gang om aften og morgen gerne titter hvis jeg kan, er der hinde på sårene, så beimis har opgivet det. Om det er tilfældig eller det var sket alligevel tjaaa, nu smørre jeg tit hænder beimis sikker sommer tider så dem, og vil mere selv om jeg tager hænder væk

Tro jeg fik det hele skrevet med i forløbet, ellers spørg, når du har været det andet igemmem med Chili. Vi du prøve vil jeg gerne sende en par piller så du kan prøve det af, mest fordi hjælper det ikke, ikke grund til og købe det, fåes kun i store portioner, forstår også godt hvis du ikke tør gribe bolden :wink:

:kram: til Chili

Med venlig hilsen beimis ejer

Hvordan går den Chili galath? Han du bidraget mere til dyrelægens sommerferie?

Med venlig hilsen beimis

1 Synes om

Nej, ikke lige i de seneste dage :slight_smile:

Det går sådan nogenlunde med hende. Det er ikke rigtig godt, men det bliver det nok aldrig. Jeg tror dog, at hun har en lille smule glæde af, at jeg hver dag giver hende en halv Alnok.

Jeg kan se, jeg aldrig har svaret på dit indlæg ovenover. Det er da ikke særlig god stil :slight_smile: Men jeg kan godt huske indlægget og også, at jeg havde planer om at spørge, om det er piller eller creme? Du skriver, du smurte Beimis, men skriver også om piller?

Har du et navn på det?

1 Synes om

Det skal du ikke tænke på, har bare tænke på Chili om hun har det godt :blush:
Og spurgt bare derfor :ups:
Det er kapsler. Med olie i. Og prikker hul på dem og smøre med det. Det er borago
Vil du afprøve en gang står mit tilbud til rådighedhed jeg sender nogle du kan prøve
:slightly_smiling_face:

Med venlig hilsen beimis ejer

1 Synes om

Tak for info. Jeg havde KÆMPE hjulkrone ude i et af mine bede sidste år. Men den kan jo nok ikke bruges direkte :slight_smile:

Jeg kan se, man også kan få noget borago børnecreme. Det er ikke så dyrt, så det kunne man jo altid prøve. Det kan vel næppe gøre nogen skade:

2 Synes om

Ja det kan prøves :slightly_smiling_face: Den viste jeg ikke man kunne få

Med venlig hilsen beimis ejer