Senior tjek

Kræene runder de 10 år her til sommer og må vel efterhånden benævnes som et par velvoksne herrer :slight_smile:

Jeg skal snart have dem til sundhedstjek og evt vaccination. Men så er mit spørgsmål… Ville I fortsætte vaccination af 2 indekatte, der ikke kommer i andre hjem eller andre steder ud over dyrlæge? Har ikke haft dem i pension de sidste 6 år. De er vaccineret hvert år og de seneste år har de fået Purevax RCPCh. Jeg ved min dyrlæges holdning er, at de skal vaccineres hvert år resten af deres liv. Gucci er jo herpesbærer og får milde udbrud ved stress, men de går hurtigt over. Jeg ved ikke om det er derfor, at han anbefaler fortsat vaccination.

Sidste år fik jeg lavet blodprøve på dem (forebyggende plus stofskifte). Skal jeg få lavet dem igen?

Jeg mistænker at han vil anbefale tandrensning men udover det, er der heldigvis ingenting der tyder på, at der er problemer af nogen slags (synlige/mærkbare altså)

Jeg vil ikke vaccinere dem mod kattesyge mere. Katteinfluenza delen skulle ikke være så hård ved nyrerne, eller holde så længe, så den kan man bruge i stedet. Men jeg ville nok slet ikke vaccinere, eller hvis, så kun hvert 3.-4. år :slight_smile:

Tak Eva :wink: Og det vil ikke have nogen effekt på Gucci’s modstandskraft mod herpes udbrudene?

(Overvejer faktisk at tage ud til Finn denne gang. Ikke fordi jeg er utilfreds med Århus Dyrehospital - men I er så mange der snakker godt om Østergaard :))

[QUOTE=Marianne;1057378]Sidste år fik jeg lavet blodprøve på dem (forebyggende plus stofskifte). Skal jeg få lavet dem igen?
[/QUOTE]
Det er lidt en temperamentssag, men mine gammelmisser (+10 år) får altid lige lavet en gammelmandsprofil ved den årlige vaccination. Vi finder som regel aldrig rigtigt noget, men det er for at være lidt på forkant med f.eks. nedsat nyrefunktion.
Vi vaccinerer også konsekvent hvert år, fordi gamle individers immunforsvar er ringere end de midaldrenes. Men det er igen en temperamentssag - jeg synes ikke jeg nogensinde oplever sammenhængen mellem dårlige nyrer og for hyppig vaccination, så jeg vil hellere vaccinere for en sikkerheds skyld fordi jeg ved der skal mindre til for at blive syg af infektionssygdomme, når man kommer op i årene ligesom det kan være en del sværere at komme ovenpå igen (der er en grund til at ældre får tilbudt gratis influenza vaccine i Danmark!). Der er ikke noget sort/hvidt svar, men det er ofte godt at følge sin mavefornemmelse :wink:
VH
Susanne

[QUOTE=Marianne;1057407]Tak Eva :wink: Og det vil ikke have nogen effekt på Gucci’s modstandskraft mod herpes udbrudene?

(Overvejer faktisk at tage ud til Finn denne gang. Ikke fordi jeg er utilfreds med Århus Dyrehospital - men I er så mange der snakker godt om Østergaard :))[/QUOTE]

Netop pga Gucci’s herpes udbrud, så ville jeg nok vælge den løsning med kun katteinfluenza-delen :slight_smile:

Fordelen for dig ved Århus Dyrehospital kan jo så være at de kender dine katte gennem de sidste mange år, eller? :slight_smile:

[QUOTE=Susanne W;1057506]
Vi vaccinerer også konsekvent hvert år, fordi gamle individers immunforsvar er ringere end de midaldrenes. Men det er igen en temperamentssag - jeg synes ikke jeg nogensinde oplever sammenhængen mellem dårlige nyrer og for hyppig vaccination, så jeg vil hellere vaccinere for en sikkerheds skyld fordi jeg ved der skal mindre til for at blive syg af infektionssygdomme, når man kommer op i årene ligesom det kan være en del sværere at komme ovenpå igen (der er en grund til at ældre får tilbudt gratis influenza vaccine i Danmark!). Der er ikke noget sort/hvidt svar, men det er ofte godt at følge sin mavefornemmelse :wink:
VH
Susanne[/QUOTE]

Men du har jo også at noget anderledes kattehold end Marianne, der har to ældre indekatte, der ikke kommer i kontakt med andre katte eller har udskiftning af katte i gruppen? :slight_smile:

Der er ganske rigtigt betydeligt mere trafik i vores kattes liv end Mariannes :slight_smile: Men på erindringslisten står bl.a. et par indendørskatte i en 4. sals lejlighed, der faktisk fik kattesyge sandsynligvis pga. virus på ejeres fodtøj (eneste plausible forklaring), så det KAN gå galt selv i de mere stille eksistenser. De 2 katte var ikke vaccineret forddi risikoen vurderedes for lav, og i langt de fleste tilfælde vil det også stemme. Men en gang imellem gør det så ikke alligevel, og derfor er der ikke noget sort-hvidt svar på hvad man stiller op med den slags. Mavefornemmelsen er tit bedste vejledning.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1057557]Der er ganske rigtigt betydeligt mere trafik i vores kattes liv end Mariannes :slight_smile: Men på erindringslisten står bl.a. et par indendørskatte i en 4. sals lejlighed, der faktisk fik kattesyge sandsynligvis pga. virus på ejeres fodtøj (eneste plausible forklaring), så det KAN gå galt selv i de mere stille eksistenser. De 2 katte var ikke vaccineret forddi risikoen vurderedes for lav, og i langt de fleste tilfælde vil det også stemme. Men en gang imellem gør det så ikke alligevel, og derfor er der ikke noget sort-hvidt svar på hvad man stiller op med den slags. Mavefornemmelsen er tit bedste vejledning.
VH
Susanne[/QUOTE]

Ja, men kattesyge-delen af vaccinen skulle jo have en ret lang holdbarhed, og disse to katte er jo vaccineret (årligt?) gennem hele deres hjem?
Jeg ville heller ikke anbefale helt at undlade vaccine, bare fordi man har indekatte, men men at hyppigheden var mindre nødvendig dog :slight_smile:
Men helt enig, ingen situation er ens…

[QUOTE=Eife;1057552]
Men du har jo også at noget anderledes kattehold end Marianne, der har to ældre indekatte, der ikke kommer i kontakt med andre katte eller har udskiftning af katte i gruppen? :)[/QUOTE]

Enig…jeg stopper med at vaccinere når mine er 11-12 år gamle…de kommer heller ikke i kontakt med andre katte…jeg anser risikoen for at tage noget med hjem på skoene…for at være minimal. :kryds:

Men…jeg har tidligere, (i december 1990) haft en 11-årig kat med nedsat nyrefunktion, fodrede kun med k/d, før vaccinationen blev nyreværdi målt, de lå i toppen af normalområdet…daværende dyrlæge tilrådede vaccination…da vi kom hjem, slingrede katten ud af transportkassen…næste dag blev hun aflivet af samme dyrlæge pga totalt nyresvigt.

[QUOTE=Susanne W;1057506]Det er lidt en temperamentssag, men mine gammelmisser (+10 år) får altid lige lavet en gammelmandsprofil ved den årlige vaccination. Vi finder som regel aldrig rigtigt noget, men det er for at være lidt på forkant med f.eks. nedsat nyrefunktion.
VH
Susanne[/QUOTE]

Ja, det er rigtigt nok, at der altid vil være for/imod. Nyrene vil også være grund til jeg evt tilvælger blodprøven igen. Er det nødvendigt at vælge udvidet (med stofskifte) eller er det “nok” bare med en basis?

[QUOTE=Eife;1057552]Netop pga Gucci’s herpes udbrud, så ville jeg nok vælge den løsning med kun katteinfluenza-delen :slight_smile:

Fordelen for dig ved Århus Dyrehospital kan jo så være at de kender dine katte gennem de sidste mange år, eller? :slight_smile:

Men du har jo også at noget anderledes kattehold end Marianne, der har to ældre indekatte, der ikke kommer i kontakt med andre katte eller har udskiftning af katte i gruppen? :)[/QUOTE]

Jeg har været på Dyrehospitalet igennem de sidste 2 år - så jo, Lasse kender jo kattene. Men selv om jeg altid er blevet behandlet godt derude, er det jo også rart at kende til et alternativ i tilfælde af “hvad der nu kan ske”… Jeg overvejer begge steder i hvert fald :slight_smile:

Tak for tips med evt kun at vælge katteinfluenza-delen. Jeg vil jo beskytte dem bedst muligt, men især Gucci er jeg obs på pga hans herpes.

Indtil videre er der ikke sket udskiftning. Jeg kommer jo i nærheden af andre katte engang imellem, men det er absolut ikke ofte.

[QUOTE=Susanne W;1057557]Der er ganske rigtigt betydeligt mere trafik i vores kattes liv end Mariannes :slight_smile: Men på erindringslisten står bl.a. et par indendørskatte i en 4. sals lejlighed, der faktisk fik kattesyge sandsynligvis pga. virus på ejeres fodtøj (eneste plausible forklaring), så det KAN gå galt selv i de mere stille eksistenser. De 2 katte var ikke vaccineret forddi risikoen vurderedes for lav, og i langt de fleste tilfælde vil det også stemme. Men en gang imellem gør det så ikke alligevel, og derfor er der ikke noget sort-hvidt svar på hvad man stiller op med den slags. Mavefornemmelsen er tit bedste vejledning.
VH
Susanne[/QUOTE]

Hvordan smitter de forskellige virus jævnført med hvad vaccinerne indeholder? (altså bare sådan lidt kort fortalt). Er det mig, der kan bringe det ind i hjemmet via sko, hænder, tøj osv?

[QUOTE=Eife;1057559]Ja, men kattesyge-delen af vaccinen skulle jo have en ret lang holdbarhed, og disse to katte er jo vaccineret (årligt?) gennem hele deres hjem?
Jeg ville heller ikke anbefale helt at undlade vaccine, bare fordi man har indekatte, men men at hyppigheden var mindre nødvendig dog :slight_smile:
Men helt enig, ingen situation er ens…[/QUOTE]

Kattene er vaccineret årligt, ja. Jeg husker at sidste år, da jeg snakkede med Lasse om det, sagde han at enten skulle jeg vaccinere hvert år - ellers kunne jeg lige så godt lade være med at vaccinere overhovedet. Men om det er et “penge trick” eller om han netop mener, at der er risiko til trods for hvordan mit kattehold er, ved jeg selvfølgelig ikke.

[QUOTE=Sim-Sim;1057561]Enig…jeg stopper med at vaccinere når mine er 11-12 år gamle…de kommer heller ikke i kontakt med andre katte…jeg anser risikoen for at tage noget med hjem på skoene…for at være minimal. :kryds:

Men…jeg har tidligere, (i december 1990) haft en 11-årig kat med nedsat nyrefunktion, fodrede kun med k/d, før vaccinationen blev nyreværdi målt, de lå i toppen af normalområdet…daværende dyrlæge tilrådede vaccination…da vi kom hjem, slingrede katten ud af transportkassen…næste dag blev hun aflivet af samme dyrlæge pga totalt nyresvigt.[/QUOTE]

Føj, hvor ubehageligt :ked:

Mine 2 katte er dybt forelsket i deres helt nye dyrlæge! (De måtte rende rundt i et dejligt rum - sidde i vinduet og kigge på fugle OG på et af bordene stod der en skål med kattemad UDEN låg på! KATTE HIMMEL! Og én af sygeplejerskerne kom ind med godbidder). Masser kram, nus og markering og spinden - både på alt udstyr og på dr dyr og jeg.

2 katte, der ikke vaccineres i år efter enighed mellem dr dyr og jeg. 2 katte, der skal afleveres igen inden for en måneds tid til tandrens. 1 kat skal have rykket et par tænder ud - måske flere afhængig af røngten. Det her med tænderne vidste jeg godt. Eller i hvert fald at de skulle renses. At Balloo havde hul i en tand vidste jeg ikke - men heldigvis at de kan fjernes uden problemer. Håber bare at røngten viser at det kun er de to, der skal ud. Det er kindtænderne lige bag øverste hjørnetænder. Men NØJ, hvor har jeg dårlig samvittighed over for ham. Han har jo ikke kunnet sige at han har ondt - og han har opført sig fuldstændig som han plejer… Men sikke han trak sig, da dr dyr trykkede på hans tand/tandkød :ked:

1 kat, der måske skal have lavet blodprofil, da han har tabt sig MEGET. Jeg har kæmpet med hans vægt men at gå fra 4,8 i sept. 2012 til 3,8 i dag er liiiiige lidt for meget - eller… Der skal i hvert fald holdes øje. Den anden har tabt sig 300 g… Alt sammen pga foderomlægninger og masser af leg - og forhåbentlig ikke pga stofskifte problemer (dr dyr var forøvrigt HELT enig i vådt og råt frem for tørt)… Er SÅ glad for at Gucci har fået talje og har tabt sig. Og jeg vidste godt han havde tabt sig - men at det var så meget er jo en kæmpe overraskelse og jeg kan selvfølgelig ikke lade være med at blive lidt bekymret over det…

Nå ja, og så fik jeg lige en rundvisning i hospitalet og fik hilst på et par af de andre dyrlæger. Snak om at føle sig godt modtaget som ny kunde:)

Dejligt at Balloo & Gucci slap igennem synet uden de store bemærkninger.
Så er der nok mange gode kilometer tilbage i dem. :thumbup:

Tak skal du have Finn :slight_smile:

Det lyder da som en kattehimmel - hvor er den dejlige Dr. Dyr bosiddende? Hvis man da må lave reklame herinde.

Mine to kælepotter skal nemlig snart til helbredstjek og jeg har ikke fundet en Dr. Dyr som jeg har lyst til at tage hen til.

[QUOTE=HolmeInc;1080365]Det lyder da som en kattehimmel - hvor er den dejlige Dr. Dyr bosiddende? Hvis man da må lave reklame herinde.

Mine to kælepotter skal nemlig snart til helbredstjek og jeg har ikke fundet en Dr. Dyr som jeg har lyst til at tage hen til.[/QUOTE]

Hehe, det er Østergaards dyrehospital i Tranbjerg - og jeg er også bare rigtig glade for dem som dyrlæger, og ved at KiraV herinde er det samme :slight_smile:

Hihi, Tak Eva :slight_smile: