Ser denne killing OK ud?

Nogle bekendte af mig har - trods mine forsøg på vejledning - guhjælpemig købt en killing via DBA :argh:
De henter så killingen, når den er ca 12-14 uger, den er åbenbart ene-killing, men både misse-mor og -far tager sig godt af den iflg fotos.
Jeg studser lidt, når jeg ser dette foto, killingen ser ud til at have lidt snask ved øjne og næse:

Bør jeg være bekymret?
De bor i Nordsjælland, og køber den for 500,- af en dame med mange forskellige dyr.
Som sagt, jeg har forsøgt at råde til KV og Inges, men forgæves :S

Det ved øjnene er ikke værre end det, Sander typisk render rundt med - og som ses meget tydeligt på lyse katte. Næsen kan være bussemænd, heller ikke nødvendigvis noget sygdomstegn.

Svært at sige - nu ville jeg aldrig købe sådan en kat sådan et sted… - den er også alene kat og det præger den jo også skal de huske på - men snasken kan sagtens skyldes, at den er lys og det derfor er lettere at se end på en farvet kat

Billedet ville ikke bekymre mig.

Jeg går ud fra at billedet er taget nogen tid før de har fået killingen for ellers ville jeg være bekymret fordi den ser ung ud.

Den ser nuttet og buttet ud - hvor gammel er den? Øjenfarven er svær at bedømme… Den smule “snask” i øjne og næse er ikke nødvendigvis bekymrende - det ser ikke ud til at være betændt eller løbe konstant. Rens det med en våd vattot eller fjern det med en finger (de er som regel lige ved hånden), og observer om hvor hurtigt det kommer igen.
Jeg ville under alle omstændigheder få den sundhedsundersøgt og vaccineret hos dyrlægen, inden jeg tog den ind i huset - neutraliseres skal den vel også.

De får som sagt først killingen hjem, når den er gammel nok, vist ca 1. juli. Ellers ved jeg desværre ikke nærmere.
Tusind tak for jeres kommentarer :slight_smile:

Da Pinky (Heartbreaker) var lille kunne jeg ikke bestille andet end at rendse hans næse for skidt og møg, fordi den er lys, og han havde den i ALT!
Det samme var også tilfældet ved hans øjenkroge, og det er det stadig, nu hvor han er knap 10 mdr. gammel. Det er dog ikke så slemt som da han var lille killing, for nysgerrighedsniveauet er ikke på så højt blus mere.

Så skulle I prøve at have små hvide bimsebørn…her ses søvn og bussemænd meget tydeligt, og jeg renser stort set deres små fjæser hver dag.

Fin lyserød killing…han ser skøn ud.

Ja, det ligner også det jeg ofte kan se på mine katte med rød og/eller hvid i ansigtet.
Den ser fin og velnæret ud.

Nej jeg ville ikke være bekymret for det omrking øjne og næse. Det synes jeg tit killinger har, men som forsvinder når de er blevet lidt større :slight_smile:

Hvad er der galt i at købe en kat på DBA?

Jeg synes killingen ser sund og veltilpas ud.

Jamen, er det ikke det der auktionsnoget, som beskrevet på www.kattehandel.dk?
http://www.kattehandel.dk/taenk.htm nævner det som i den (mere eller mindre) suspekte afdeling for handel med katte, så vidt jeg forstår det.
Det er jo ikke en kommode, vi taler om :slight_smile:

Personligt ville jeg synes, at hvis man skal have huskat, så var det mere på sin plads at få en kat fra KV eller Inges kattehjem, der er jo også killinger.

Som tilføjelse: Og når det ikke ser slemmere ud ville jeg ikke være bekymret. Det ville være noget andet hvis øjnene decideret løb og katten evt nøs meget :slight_smile:

Nej, dba.dk er bare en annonceside. Det er qxl der er auktion.
Der er mange suspekte på dba, men der er også en del helt almindelige mennesker der har sat deres kuld killinger til salg på dba :slight_smile:

[quote=Eva K;182671]Nej, dba.dk er bare en annonceside. Det er qxl der er auktion.
Der er mange suspekte på dba, men der er også en del helt almindelige mennesker der har sat deres kuld killinger til salg på dba :)[/quote]

Helt enig - som med så meget andet skal man selvfølgelig tænke sig godt om, bruge sin sunde fornuft og stole på sin intuition/mavefornemmelse :slight_smile: Men det gælder jo også når man køber killing/kat ved en opdrætter…

Maj-Britt - Lige præcis :slight_smile:

[quote=MiSi;182666]
Personligt ville jeg synes, at hvis man skal have huskat, så var det mere på sin plads at få en kat fra KV eller Inges kattehjem, der er jo også killinger.[/quote]

Jeg synes killingen ser ok ud.

Og det jeg fornemmer der går dig mest på, er faktisk, at de har købt en killing et andet sted end hvor du synes de skulle :stuck_out_tongue:

Hvor det er på sin plads at købe kat, må folk altså selv vurdere.

M.h.t. internater kan der siges både for og imod…men så ville denne her måske ikke få et hjem.

Og m.h.t. den blå avis, så er det ikke ensbetydende med noget suspekt at købe en kat der…der er skam også opdrættere der annoncerer stamtavlekillinger til salg :stuck_out_tongue:

Var lige inde og se dba side, og lige nu er det Jyrak der har annonce derinde, men jeg ved at Racekatten også har haft annonce tidligere.

Dba er også et sted jeg ville kunne finde på at annoncere, når jeg igen skal have killinger.

/Dorte

Killingen ser da fin ud, og det snask den har ved øjnene ak ja det snask fjerner jeg hver dag fra min kastrat Henry som også er creme som killingen :stuck_out_tongue:

Som andre er kommet ind på så lægger man mere mærke til det på katte som har lys farve :smiley:

Nårh en sød killing, han ser da skøn ud :slight_smile: