Shrek's røngtenbilleder

Jeg troede egentlig jeg havde forstået hvad dr dyr viste mig på Shrek’s billeder om at hans lændevirvl er kollapset, men nu når Christian hos Magtor snakker mest om at Shrek’s korsben er voldsomt skævt.
Nu prøver jeg at lægge et par (jeg har flere) af Shrek’s røntenbilleder herind - jeg kan jo godt se der er noget helt galt. Men jeg er i tvivl om hvad er korsbenet(hvor sidder det :S) og hvordan kan jeg se at lændevirvlen er kollapset. Jeg er jo godt klar over I ikke er dyrlæger herinde, men nogen gange er nogen af jer jo altså lidt klogere

Korshvirvlerne sidder der mellem lændehvirvlerne og halehvivlerne. Torntappene der på er vokset sammen, og det der dem der danner korsbenet, som ligesom er det bagerste af bækkenet (os sacrum)
Og uden sådan at være spor god til at se noget på røntgenbilleder, så vil jeg tro at det er dem du ser der ved det første “hul” i bækkenet… :slight_smile: Og jeg synes godt de kunne se ud til at de er skæve…

Her er de på et en tegning af en hunds skelet

For mig ser det ud til, at der et problem begge steder. Der er en skævhed ved korsbenet, som så rettes op igen i lænden (eller i hvert fald går skævheden i lænden den modsatte vej af skævheden ved korsbenet).

Da Fanny som lille besluttede sig for at forsøge, om man kan springe fra brusestangen og over på brusehovedet (og vel at mærke blive siddende dér) var hun skæv i nakken den ene vej, skulderen den anden vej og bækkenet den første vej. Det kan altså sagtens lade sig gøre at være skæv i flere retninger på én gang.

(Fanny blev rettet af Lone, der har klinik i Birkerød og som har haft fingre i de fleste af mine katte mere end én gang :))

Her kan du se et røntgen billede af Diego til sammenligning i øvrigt…

Det han fejler på billedet er en brækket hofte, og så vidt jeg ved ingen skævheder…

Tak så har jeg vist forstået det korrekt. Og tak for billed og tegning .