Siam/ori VS andre racer?

Nå fortæl mig det så…:slight_smile:

Hvordan trives de orientalske racer siameser, balineser, orientalsk kort og langhår med andre racer?

Har I erfaringer for, at de kan gå bedre sammen med nogle racer og er der racer, som de ikke kan gå sammen med overhovedet?

Jeg har læst op på katteracerne igen, og det slår mig, om disse racer har et lidt overdrevent ry som “mareridt af en kat” stadig og om de egentlig ikke er temmelig milde et eller andet sted.
Jeg har mødt en del efterhånden, og ja de er aktive, men det er Tip og Maggie også og Tara. Og de havde alle det mest elskelige sind over for mennesker og husets øvrige katte.

Men hvad siger erfaringerne fra fx opdrættere og ejere af flere racer?
Og er der nogle herinde med andre racer, som ALDRIG ville turde tage sådan en ind - af frygt for husets øvrige katte? Hvis ja - hvorfor?

MVH Helle

… med andre racer, det kommer nok an på hvilke andre racer.

Alle dem jeg kender der har aby og andre katte både siam, kort og langhår fortæller at abyen er den lille størrelsesmæssigt, men den der er øverst i hierakiet - og det er der jo en der skal være.

er

altså de er jo ikke frådende monstre s
kender flere der har dem blandet sammen med andre racer - og det går fint.
bare de kan ligge i en stor bunke- så er de lykkelige
tror egentlig de fleste kan sammen - men ville nok ikke blande en ældre adstadig hunkat med en hyper ori killing

Hvad med dem og MCO?

Coon (og skovkat) er i mine øjne nogle af de mest tilpasningsdygtige racer, der findes.
Det betyder, at jeg mener at de kan gå med de fleste andre racer i fred og fordragelighed - og meget ofte også at de tilpasser sig den anden races aktivitetniveau.
Jeg ville aldrig sætte siam/ori sammen med perser/exotic - der er alt for stor forskel på de to racers aktivitetniveau og generelle væremåde…
En siam er en aby med en veludviklet stopknap :slight_smile: Dvs at den er meget aktiv (og i modsætning til de fleste aby) højtråbende, men at den også er til det stile og rolige, en dejlig meget krævende puttegris! Du skal være sikker på at have en eller flere katte som gider at putte i bunke med en siam - de har behov for det!
Og tro mig… hvis nogensinde du får enten en siam eller en aby i huset, så vil du nok endelig forstå alle os, der siger at “livlig og aktiv race” er et definitionsspørgsmål!
Ingen får mig til at kalde mine skovsere for lade og dovne bæster - men når jeg sammenligner med de to aby’er jeg indtil nu har (haft), så vil jeg medgive at skovserne virker lidt “tunge i bagen”… også når de dyrker det mest heftige og voldsomme skovkattefrææææææææææs, de er i stand til! :slight_smile:

Jeg ville ikke være så bekymret ved at få en aktiv race, hvis der er flere andre katte i huset. Mon ikke, der ret ofte vil være en der gider lege :slight_smile:
Men som Ann skriver, ville jeg ikke vælge en Siam, hvis man ikke har en anden “bunkekat” i huset.
Og så skal man være forberedt på, at (jeg synes) de RÅWER konstant - i hvert fald dem jeg kender og det er jo også et af racens kendetegn. Andre mener så bare de snakker lidt -LOL

Flere har med held haft SIA/ORI sammen med NFO - hvordan det er med MCO, aner jeg ikke, da jeg ikke kender nogen med den kombination.
mvh Camilla

Tak for gode svar.

Tip elsker at putte med de andre. han er en ren klister kat - det samme er Maggie. De to store gider af og til - men mest med hinanden - og tit, så ligger alle fire sammen i en klump.

K

Denise har da mco og, er det ikke, somali? Kan være hun kan fortælle lidt om det?

Det kan jeg sikkert, hvad var spørgsmålet -LOL
Vores 2 gamle Somali og de 3 frække MCO går SÅ fint i spænd sammen. De sorte er så søde overfor de gamle, sikkert fordi det er de gamle der bestemmer. Quni prøver at hidse dem op til leg, og det lykkes tit, hvor enten Blonde eller Dino farer efter ham. Men de har aldrig været oppe og slås. Quini har højst fået et par på hovedet rimeligt fredsommeligt.
OM det er fordi de har Kamikaze blod de er så gode ved de gamle ved jeg ikke -wehu-wehu

Hehe, så kan man i hvert fald med mco og somali hjemme hos Denise :wink:

Jeg har orientaler i huset og jeg køber en birma om 1 eller 2 år som en kælebamse.

Jeg tror engang imellem at den orientalske race bliver misforstået. Jeg har ikke oplevet nogle orientaler med ens personlighed, hvilket i andre med andre racer sikkert heller ikke har med jeres race.

Hverken mig selv, eller mine 3 mentore har katte som råber eller larmer. Den eneste form for snak vi har med dem er den snak som vi selv får dem til. Vi snakker vitterlig med vores dyr og de svare på vores spørgsmål men det er et lavt og afdæmpet svar.
Men om en orientaler snakker meget er meget afhængig af det miljø den bor i. Jeg solgte en killing som ALDRIG havde sagt mjav hjemme ved mig, men da den flyttede havde den lange samtaler med de andre katte. Men som køberen sagde, så er det jo ikke råben men nærmer en menneske samtale de har.

Jeg tror at den orientalske race er meget tilpasning venlig overfor andre racer. Jeg ved faktisk at der er en orientaler opdrætter der har en perser og mener jeg også hun har maine coon eller/og sfinx som kælebamser. Og det går udmærket. Jeg er blevet spurgt om en orientaler kan gå sammen med andre racer og hver gang siger jeg at det kommer an på den begge kattes personlighed.

Jeg tror også at når man skal have en orientaler så skal man besøge mange opdrættere. De opdrætter jeg kender er meget dygtige, men der er meget forskel på hvor en orientaler kommer fra. Mine er f.eks. ikke voldsom gode klatre, de er nærmere lidt klodset. Og nogle vil nok kalde mine for kedelige orientaler da de ikke sover meget i klump eller sider oven på mine dører.

Men jeg tror at det miljø en orientaler flytter ind i er med til at give den karakter. Når mine killingekøber fortæller mig om killingen efter den er flyttet er den oftes blevet en anden, da den har tilpasset sig den flok den kommer i. Dette gælder mest killinger, da de søger en anden kat/menneske at spejle sig i.

Det er Heidi Tværmose som har en exotic og sfinx
Men der er en dansk dommer der opdrættere smukke orientaler. Hun har også en Maine coon. Og jeg kender 2 opdrættere af orientaler som har norsk skovkatte. Og en enkelt der har en bengal… og så er der en der har Europe… en svensker har også Russian Blue… og det var så lige det jeg lige kunne huske nu… og så er der en der har en huskat

Hæ, Line… du skulle prøve at have telefonsamtaler med min abys opdrætter… man er ikke i tvivl om at når der lyder en høj vrææææææææææææææææælen, så er det hendes Siam, som mener sig forfordelt på den ene eller anden måde :slight_smile: Ikke engang en løbsk abyhun kan lyde så krævende og HØJT -LOL
Ellers en vældig sød kat - men skal man have en, vil det nok være ganske klogt at være forberedt på deres snakken!

jamen det med deres snak er bare så underlig… for man ved aldrig om man får en kat der snakker eller ej… Min kastrat som jeg købte ved Anne K kunne ikke sige mjav før vi fik en fertil han… og hjemme ved mig er der kun larm når der er en kat i løbetid (men så tror folk også at vi har et spædbarn boende)

Og den eneste killing som snakkede mens jeg havde hende, stoppede da hun flyttede, mens hendes søster startede da hun flyttede… Så jeg tror meget det handler om hvor de flytter hen og om dem der har dem boende synes det er sjovt at de snakker for det lærer katten HURTIGT…

Og det kan man så også hos os - vores Somali kom først og MCO året efter . . . . og det er så 14 år siden - og det går stadig stygende - for ikke at sige over al forventning -tihi

[quote=line_refsgaard;79971]Det er Heidi Tværmose som har en exotic og sfinx
Men der er en dansk dommer der opdrættere smukke orientaler. Hun har også en Maine coon. Og jeg kender 2 opdrættere af orientaler som har norsk skovkatte. Og en enkelt der har en bengal… og så er der en der har Europe… en svensker har også Russian Blue… og det var så lige det jeg lige kunne huske nu… og så er der en der har en huskat[/quote]

Jep - og den danske dommer er Dorte Kaae . . . som opdrætter Siam og bl.a verdensvindere - opdrættet hedder Bellamis
Og ja - hun har en enkelt MCO - fik den i forbindelse med, at hun blev kat. 2-dommer :slight_smile:

Den kan jeg ikke lade vær med at grine af… for så er det en typisk siameser hun har…

Mine kræver vores opmærksomhed på andre måder. Mr strækker sig op af vores ben, Djintan hopper konsekvent op på vores skulder, Gaia kigger ondt på os til vi overgiver os, Tickie begynder bare at spinde og reagere vi ikke går hun, Chaos går også bare igang med motoren, Cassia skal vi bare hente for ellers passer hun sig selv og killingerne lusker bare rundt om vores ben…

Og hvis vi ikke opdager dem plejer de at bide i vores fod for så kan vi ikke andet end at opdage dem…

forresten Helle… Du er velkommen til at komme på besøg igen, hvis det er… Men jeg må heller fortælle dig jeg har 3 meget afslappede sort smokede piger til salg som er 18 uger…

her er du også velkommen til killingenus s
og den der snakker mest her i huset er faktisk min huskat.
støj niveauet er meget forskelligt !!! dog slår en sia ori i løb ALT- og sådan en har jeg lige nu.
sådan en som bimse (RIP) ævlede løs- og det samme gør birgittes bellamis pommery punch ( sort kastrat) hvorimod du aldrig får min havanna til at sige et kvæk på en udstilling. ingun fra balisia har en balineser kastrat nemus. når man kommer på besøg så skriger han af en indtil man tager ham op- utrolig så meget luft han har. og så er han bare skod kælen