Siamesere - er der nogle ved dette?

Jeg kan læse flere steder, at siamesere er hurtige i udviklingen på flere punkter - de går ofte tidligt i løbetid, de kan lave små killinger tidligt (hanner) og killingerne får ofte øjne tidligt.

Jeg er nysgerrig på dem, fordi der jo er siam i vores, og fordi jeg bare elsker siam generelt:-)

Er der nogle, der ved hvorfor det er sådan? Eller er det en and?

Måske findes der ikke en forklaring… men jeg synes det er interessant.
Også at andre racer er langsommere…

KH

det er ikke en and s andre racer kan nu også være tidligt på den med at parre/ løbetid- men generelt er de altså tidligt ude.
ang øjne, så er de super hurtige- de første sprækker kommer allerede på dag 2 her i huset.
synes også de er slemme til at løbe hele året - put dem i en papkasse og de ville løbe alligevel. og de gør det gerne ofte - hver 14 dag. kender ikke mange som klarer den uden nogle piller ind imellem

Generelt er de slanke korthårsracer tidligt i udviklingen, så det gælder ikke kun siamesere.

Yeps, den er god nok :slight_smile:

Min lille pige i dette kuld, havde øjne på 2 dagen - og ja, jeg har linjer efter hunkatte der er gået i løb som 4 mdr. bl.a. af denne årsag, forsøger jeg at lade mine piger få kuld tidligt (ca. 1 år gamle) og så et enkelt eller et par få kuld hurtigt og så kastrerer jeg. Jeg ser ingen grund til at holde min piger fertile i årevis, hvor de er nødt til at gå på p-piller for ikke at blive skøre i hovedet af de mange løbetider.
Men selvfølgelig kan der være forskellige årsager til at holde piger fertile i længere tid - min Gaia skal f.eks. ikke kastreres endnu, hun har liget fået sit første kuld og jeg har planer om at hun skal have i al fald ét kuld mere, til næste år.

Men ja, korthårskattene er gennerelt hurtigt ude - min Europé fik jeg også parret da hun var ét år gammel og hun var også mere end klar på det tidspunkt.

/Mette

Spørg Lis om en abyhan på 5 mdr kan gøre en hunkat drægtig :lol:

Det kan en Korat hankat på 5mdr altså også:ok:

Min Sugieh var kun 4 mdr da hun løb for første gang… hendes killinger var 4 dage, da havde alle øjne. Rose har lige løbet første gang hun er 6 mdr… så ja de er i god tid :slight_smile:

Næhhh - han kunne gøre to hunkatte drægtige - morsomt, nope - lærerigt, ja :tihi:

Ozzy viser også flere og flere tegn på at han er MEGET klar til noget sjovt. Selvom Delle pt er på p-piller dufter hun tilsyneladende stadigvæk DEJLIGT at DAME, for når han kan komme til det står han med hovedet oppe i r*ven af hende og flehmer bagefter… Så der er vist to katte der meget snart skal en tur hen til Dr. Dyr L

Det er utroligt spændende synes jeg, for hvad mon det er der gør det ved de slanke racer? Og (mig bekendt) ikke ved MCO fx… Hvis nogle hører om hvorfor eller har nogle gode bud, så post det endelig. Det er mit lille nørde-gen, der har fået mig til at gå og tænke over, hvorfor det mon er sådan.

Når jeg nørder har det næsten altid lidt med domesticering at gøre også:-) Indrømmet - jeg har tænkt, at man ved at dyr, der domesticeres bliver mere fertile. Tag fx tamhunden. Ulve har en brunstperiode årligt - tæver af tamhundearten har 2 (minus basenji, der er en primitiv race og knap så demosticeret).

Nu er dette jo katte… men

Nogle af de racer I nævner her er blandt verdens første “racekatte” - hvor mennesker har blandet sig i parringer - ægyptere, Siamriget og … koraten har mig bekendt også haft en særstatus i dens land, som burmeseren har? Den er jeg lidt usikker på, men det ved du sikkert Camilla?

Med andre ord nogle af de første - og for abyen måske endda DEN første - racekatte i verden og dermed også blandt de første domesticerede - måske! Den sidste er jeg usikker på som påstand for det er rene gæt. Men det kunne måske være forklaringen.

Også på disse racers enorme tilpasningsevne sammen med mennesker - herunder deres sociale adfærd - hvis de er blandt de første domesticerede (her tænker jeg menneskelig selektion og ikke kun naturlig), så ville det kunne forklare rigtig meget i deres adfærd. Både den sociale adfærd over for artsfæller og mennesker samt øget fertilitet.

Men det er som sagt blot ET bud… Og et nørdet et jeg ved det:-)

Tak for supergode svar

PS plus øget evne til at afkode menneskers signaler og kropssprog og dermed kan de virke “nemmere at træne”… Hvilket alle med en slank kattetype nok vil mene at de er. for de opfanger dælme ting fra ejeren lynhurtigt og tager ved lære. Jeg plejer at sammenligne dem med katteverdens svar på en bordercollie:-)

Jeg tror det er et spørgsmål om vægt. Lette dyr er hurtige i alting - som regel.
Tunge dyr er langsommere og ofte “sløvere”.

Det er jo en af grundende til at det er så tåbeligt at f.eks. FIFe har lavet en regel om hvor mange kuld man må lave på en hunkat indenfor 2 år.
Har man f.eks. Britter - så kan jeg forestille mig at det er OK at gå langsomt i gang og holde pæne pauser mellem kuldene. Men har man en hunkat af de lette, slanke racer så er det ofte usundt at holde dem i pauser forlænge ( og kan være umuligt også).
Det samme gælder hankattene. De starter hurtigt og er ofte MEGET fertile og oppe og køre. Langt bedre at lave de kuld de skal have så hurtigt som muligt og så kastrere.

Det er sjældent man kan have sådan en hankat som kælekat samtidig med at den er fertil - og det gælder så men også mange hunkatte. Jeg kender hunkatte der strinter enten de er på p.piller eller ej.

Det kan være svært at forstå for dem der har de mere rolige og langsomme racer der er nemme at leve med som fertile.

Teresa

[QUOTE=Teresa Guldager;645832]Det samme gælder hankattene. De starter hurtigt og er ofte MEGET fertile og oppe og køre. Langt bedre at lave de kuld de skal have så hurtigt som muligt og så kastrere.
[/quote]
Ja, men det kan man jo også bare gøre - det blander FIFe sig jo ikke i.

Det kan være svært at forstå for dem der har de mere rolige og langsomme racer der er nemme at leve med som fertile.
Teresa

Jamen så enig da :slight_smile: Kender SÅ mange mennesker der er blevet overrasket over hvor strid ens søde lille birmadreng pludselig bliver som voksen. Nogle ting er man simpelthen nødt til at opleve for rigtigt at forstå det!
VH
Susanne

Gad vide hvor det er gået galt for mine kræ? :gruble:De har i al fald ikke hørt om “tunge racer” og “langsom udvikling” … Det er meget normalt at mine piger løber første gang som 6-7 mdr, og drengene er som ikke ældre før de mener sig i stand til at servicere damerne; Pinky var som kun lige knap 5 mdr da han forsøgte sig med en hun i løbetid!

Jeg oplever bestemt ikke mangel på fertilitet her, de er nok bare mindre territorielle, men ligefrem uden lyster ville da være en overdrivelse af dimensioner :tihi:

[QUOTE=En forhenværende bruger;645862]Gad vide hvor det er gået galt for mine kræ? :gruble:De har i al fald ikke hørt om “tunge racer” og “langsom udvikling” …
[/QUOTE]
Har du overhovedet vist dem instruktionsbogen? :høhø:

Det er meget normalt at mine piger løber første gang som 6-7 mdr, og drengene er som ikke ældre før de mener sig i stand til at servicere damerne; Pinky var som kun lige knap 5 mdr da han forsøgte sig med en hun i løbetid!

Lille Hanky Panky (SBI) ordnede sin første hunkat i en alder af 4 måneder - stik den! Han parrede hende flere gange, komplet med brøl og rul fra hunkattens side! Når han blev træt, smuttede han hen til sin mor og fik en pattetår og en middagslur :ok: Han skød dog ikke med skarpt i den alder - men det gjorde han, da han var 7 måneder! Men jeg havde nok også glemt at læse højt fra instruktionsbogen :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;645847]Ja, men det kan man jo også bare gøre - det blander FIFe sig jo ikke i.

VH
Susanne[/QUOTE]

Fuldstændig rigtigt - men om det er hanner eller hunner - så er det jo samme problem. Der er racer der er så
fertile og så besværlige ( for både ejer og katten selv) mens de er fertile, at det er langt sundere for dem
at lave nogle hurtige kuld og SÅ kastrere dem - end at trække det i “langdrag” som man måske kan med
en mere lavt gearet race.

Katte er jo forskellige og det er så vigtigt at man indser det og lader opdrætterne om at finde den rette løsning
på problemet.

Teresa

Måske er en af forskellene at der er racer som ikke bare parrer i en tidlig alder men også er fertile.

Jeg har haft to kuldsøskende der startede et kuld op mellem sig da de begge var knap 5 mdr. Det blev til et dyrlægebesøg
og kastration af begge - men det lærte mig en masse og siden da skiller vi hanner og hunner fra hinanden tidligt hvis
de ikke er kastrater, Heldigvis er det ikke normen - men det sker ofte nok at vi har disse killinge-løbetider til at vi
passer rigtig meget på.

Nu synes jeg så måske ikke lige at SBI hører til de tunge eller store racer - det er jo mest pels :klapper: og mon ikke Siameseren har lagt en del i dem ? :tihi:

Teresa

[QUOTE=Teresa Guldager;645869]Nu synes jeg så måske ikke lige at SBI hører til de tunge eller store racer - det er jo mest pels :klapper: og mon ikke Siameseren har lagt en del i dem ? :tihi:

Teresa[/QUOTE]
Tja, når jeg har stået med en fuldvoksen han på armen i 15 minutter til nominering, så synes jeg ikke ligefrem de tilhører de lette og elegante racer heller :slight_smile:
VH
Susanne

Mine NFO’er kommer også forholdsvis tidligt i løb første gang, omkring ved 6-7 mdr. alderen.

Det er min opfattelse, at NFO’en er længere tid om at komme i fuld kondition igen, efter et kuld killinger.
Derfor har jeg det ok med FIFés 24 mdr. regel.
Dog kunne jeg ikke forestille mig at trække 3 kuld indenfor 2 år på samme hunkat. 1 kuld pr. år pr. kat (max).

Hvor hurtigt er de slankere racer om at komme i kondition igen?
Har andre samme opfattelse … at de tungere racer er længere tid om at komme i kondition igen?
Hvis ja, har det mon så noget med kuldstørrelserne at gøre?

Edit - ser lige at I har vendt nogle af mine spørgsmål mens jeg skrev :slight_smile:

[QUOTE=Lindvig;645881]Mine NFO’er kommer også forholdsvis tidligt i løb første gang, omkring ved 6-7 mdr. tiden.

Det er min opfattelse, at NFO’en er længere tid om at komme i fuld kondition igen, efter et kuld killinger.
Derfor har jeg det ok med FIFés 24 mdr. regel.
Dog kunne jeg ikke forestille mig at trække 3 kuld indenfor 2 år på samme hunkat. 1 kuld pr. år pr. kat (max).

Hvor hurtigt er de slankere racer om at komme i kondition igen?
Har andre samme opfattelse … at de tungere racer er længere tid om at komme i kondition igen?
Hvis ja, har det mon så noget med kuldstørrelserne at gøre?[/QUOTE]

Langt de fleste af mine piger er i kondition uanset om de har kuld eller ej, og uanset hvor mange der så måtte være i kuldet. Jeg har en som faktisk trives bedst når hun er drægtig og har små, ikke at hun ligefrem lider ellers :wink: Hvis endelig der er synlige tegn hos en, er det som regel pelsen som filtrer fordi der er nogen der ælter rundt i den.