Siff er skidtmads :(

I vedhæftede pdf er gode råd til introduktion af ny kat.

Katte er jo territorial dyr - og en ny mis vil ofte blive set som konkurrent/trussel - og gammel mis kan blive stressede i den situation, da de ofte ikke er så stærke som unge katte og ikke på samme måde som unge katte kan finde fordele ved nye tilflytter. (eks som legekammerat)

Håber at Siff hurtigt får det bedre - jeg vil også anbefale at holde hende adskilt fra de andre til hun er helt rask - og derefter lave en meget langsom introduktion.

Stakkels bette Siff… Krydser poter for hende, så den baryl kan blive ordentligt indlemmet i familien :slight_smile:

Siff er kommet frem fra bag kommoden nu, og pupillerne er blevet lidt mindre, men hun snotter stadig lidt. Hendes vejrtrækning er ikke som sådan besværet i lungerne, det larmer bare lidt, fordi hun er lidt tilstoppet. Hun har spist lidt og drukket lidt, så synes der er en forbedring fra i går.
Hun ville ikke med i soveværelset :S - Så hun fik lov at løbe i kælderen igen i nat.

Så ville jeg personligt lade hende være og spare turen til dyrlæge :slight_smile: Bare hold øje med, at det går den rigtige vej og hun spiser og især drikker. Det lyder meget som calici og det tager op til ca 1 uge ialt.

God bedring med hende :kram:

God bedring til Siff :kram:

Vi har fået noget L-lysin med hjem fra Dr.dyr til mispigerne, men så vidt jeg kan læse, er det noget man giver forebyggende…? Jeg undrer mig lidt over, at manden ikke fik noget smertestillende med hjem? De mente også det enten var herpes eller calici, men vi kan ingen direkte sår se i munden på Siff. Det er så også nærved umuligt at få lov at kigge,selv med stor vold og magt.

Vi tvangsfordrer Siff med noget specialmad blandet op med vand til syge katte, men det er jo ikke meget vi får i hende. Vi gjorde det første gang i går, og det bliver kun til en enkelt te-skefuld. Vi vil så gøre det igen til eftermiddag og til aften. Jeg vil sende manden ned efter engangssprøjter, det er nok nemmere end en ske.

Alternativet er at få hende indlagt til noget IV drop. Problemet er jo, at vi ikke aner om hun drikker og spiser noget i løbet af dagen. Vi har jo 4-5 forskellig slags mad stående i alle hjørner. Hun savler lidt, så hun har helt sikkert ondt i halsen. Det ville stresse hende helt vildt at skulle indlægges, så vi er lidt i 7 sind.

Hun kan stadig kun trække vejret gennem næsen med larm på, og hun bevæger sig ikke så meget rundt.
Hun kom dog op under dynen i går aftes og puttede, og vi var jo ved at tude af glæde :ked:

Rosa er ikke helt så slemt ramt, men snotter dog. Hun spinder heller ikke = tydelig tegn på hun er skidt…

Fluxxie er sit sædvanlige helt ustyrlige jeg. Det er sgu lidt synd, at han ikke har nogen andre katte at lege med, men vi tager så ikke LIGE nogen flere katte ind nu. Jeg har et kort øjeblik tænkt over, om han ville have bedre af at komme ‘hjem’ igen, men jeg tænker slet ikke klart her, og jeg kan slet ikke se, hvad der ville være bedst for nogen som helst!
Jeg er bare ked ked ked :S

:trøste: Jeg håber, at alle jeres katte snart er ovenpå igen :hjerte:

Jeg kender jo ikke Siff, men du skriver at det ville stresse hende at blive indlagt. Det var jeg også sikker på var gældende for min Milou, men jeg må sige at jeg tog fejl. Selvfølgelig er det nok ikke sjovt at være indlagt, men hun havde det fint! Hun var sit sædvanlige glade selv da hun kom hjem efter to døgn, og hun havde været sød og kontaktsøgende på hospitalet.
Så jeg ville overveje igen at få hende indlagt, hvis jeg var dig. For hun lyder altså mere sløj end godt, er synes jeg. Det skal ikke meget til at dehydrere en kat, og jeg var overrasket over hvor dehydreret Milou var, og selv dyrlægen blev overrasket da hun fik tallene fra blodprøven der viste noget om hvor dehydreret hun havde været, for SÅ galt så det ikke ud når man bare så hende.

God bedring til begge to, og et :knuser: til dig, for det er ikke spor sjovt at have syge katte.

Hvis du kan give Siff lidt mad i en engangssprøjte, behøver du ikke være så bekymret. Så lidt som en teskefuld er i en kort periode nok til at holde systemet i gang, så hun ikke får fedtlever. Engangssprøjterne kan jo også bruges til at give vand med nogle gange om dagen, så I kan sikre jer, at hun ikke dehydrerer.

Jeg kan godt forstå, du er ked af det, men jeg er sikker på, den lille har bedst af at blive hos jer :slight_smile: I må jo lege lidt ekstra med ham, så længe de to andre er sløje. Og de skal nok blive friske igen, men det er altid lidt hårdt at se dem så sløje, når man nu ikke kan forklare dem, at det snart bliver bedre igen :trøste:

L-lysin virker kun forebyggende - hvis overhovedet.

Som Ingrid skriver er det fint nok hun spiser en lille smule :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1042596]L-lysin virker kun forebyggende - hvis overhovedet.

[/QUOTE]

Og jeg har aldrig hørt om, at det skulle have nogen virkning på calici (som det IMO lyder mere som end herpes).

Rigtig god bedring med begge d’damer :kram:

Det kan være en sej omgang at komme igen, men det skal nok lykkes :slight_smile:

Hvilken dyrlæge bruger du?
Med savlen og din formodning om, at hun har ondt i halsen, forstår jeg simpelthen ikke behandlingen.
Jeg ville forvente antibiotika (til at tage den sekundære infektion, der må forventes at være) og smertestillende, så den stakkels kat kan spise.
Hvis hun er dehydreret, så kan hun få væske nogle få timer hos dyrlægen. Det behøver ikke at være en længere indlæggelse, og i alm. konsultationstid koster det nogen gange ikke andet end selve den intravenøse behandling. Selv min mors fremmed-skeptiske huskat har fået sådan en behandling uden problemer, men den blev så også bedøvet. Det plejer mine egne ikke at blive.
Det er en god idé med engangssprøjterne, og så ville jeg tilbyde det flere gange om dagen. F.eks. hver anden time i al den tid, I er hjemme og vågne til at gøre det. Jeg har typisk oplevet, at når kattene først har fået lidt ned (og ikke har ondt!), så tager de rigtig gerne imod fra sprøjten!
L-lysin hjælper ikke en døjt uanset hvad det er, lige nu. Og vil aldrig gøre det, hvis der er tale om calici/halsbetændelse.

Kan man ikke pode en kat i halsen?? for der er jo ingen grund til at pumpe anibiotika i hende, hvis hun ikke har halsbetændelse…

og så stakkels jer, mon ikke det hele pludselig flasker sig…

En kat, der savler, må vel have en infektion i halsen eller på tungen.
Nu har jeg ikke prøvet andet, end at det var åbenlyst de gange, jeg har oplevet calici-symptomer og halsbetændelse (ikke samtidig, men på forskellige katte på forskellige tidspunkter), blot med et hurtigt kig fra dyrlægen - uden at jeg selv ville være i stand til at se nogen forskel :stuck_out_tongue:
Det er selvfølgelig 100% op til en dyrlæge at vurdere og diagnosticere. Men jeg ville forvente en anden behandling, og en god forklaring på hvordan og hvorledes.

[QUOTE=pivnu;1042636]En kat, der savler, må vel have en infektion i halsen eller på tungen.
Nu har jeg ikke prøvet andet, end at det var åbenlyst de gange, jeg har oplevet calici-symptomer og halsbetændelse (ikke samtidig, men på forskellige katte på forskellige tidspunkter), blot med et hurtigt kig fra dyrlægen - uden at jeg selv ville være i stand til at se nogen forskel :stuck_out_tongue:
Det er selvfølgelig 100% op til en dyrlæge at vurdere og diagnosticere. Men jeg ville forvente en anden behandling, og en god forklaring på hvordan og hvorledes.[/QUOTE]
Jeg bruger ABC dyrlægerne på østerbrogade. Det var min mand der var der, og han er altså nok ikke skidegod, til at forklare hvad vi mener der skal gøres… - Men jeg er da også lidt (læs meget) forundret over behandlingen. Hvis hun ikke helt af sig faktisk havde det bedre i dag, ville jeg have marcheret ned og fortalt hvad jeg synes. - Og hvorfor fanden giver de ham Llysin med :frowning:
Siff har dog her til formiddag helt SELV drukket vand, woohoo… Jeg krydser fingre for at hun er over det værste. NU skal vi så lige det samme igennem igen med Rosa.

Mon Fluxxiemanden også får det, eller har han bare været smittebærer?

Han har sandsynligvis bare været smittebærer :slight_smile:

Og så må jeg indrømme, at jeg er glad for at se, at det ikke er den samme dyrlæge, min killingekøber (som bor lige rundt om hjørnet fra jer) bruger - for jeg er ikke imponeret over behandlingen. Calici er “hverdagskost” for dyrlæger, så de burde have en mere målrettet behandling at give deres kunder. Det bør jo ikke være kunderne, der skal komme og fortælle dyrlægen, hvad der skal gøres - i hvert fald ikke med simple, rutinemæssige ting.

[QUOTE=HelleC74;1042640]Jeg bruger ABC dyrlægerne på østerbrogade.

Mon Fluxxiemanden også får det, eller har han bare været smittebærer?[/QUOTE]

Var jeg dig, ville jeg finde en anden dyrlæge - har I bil, så tag turen til Skovlunde :slight_smile:

Fluxie er sandsynligvis smittebæreren - har du spurgt hans opdrætter?

Kontakt dyrlægen og få en snak om hvad de har gjort/ vil gøre i forhold til kattene. Hvis ikke de har fået smertestillende, så bed om det. Spiseværgning og savlen tyder på de har smerter i hals eller svælg( du kan se om der er rødmen i svælget). Er de meget stoppede i næsen, kan det også gøre at de ikke spiser. Et “dampbad” (man sætter kat i transportkasse, sætter dampen udenfor lågen og tæppe/håndklæde over) er med til at løsne snottet.
Det kan være svært at vurdere om det er calici, herpes eller mycoplsma da symptomer(udover de typiske calici sår) på nogle punkter kan minde om hinanden og det sikreste er selvfølgelig at få testet.
Og ja, man kan sagtens overføre virus på hænder og tøj. Herpes tørrer hurtigt ud og smitter kun ved udbrud hvorimod Calici er næsten umuligt at undgå at sprede, det er en sejlivet virus der kan sidde længe i omgivelser og på hænder og tøj og katten er smittespreder i lang tid efter sygdom.

Marina

Vores gamle dyrlæge kom fra Skovlunde, men hun blev skudt :ked:Jeg må se om jeg ikke kan finde en dyrlæge der er bedre til katte ihvertfald! Jeg er da ikke meget for at gå derned igen, og jeg kan ikke tage selv køre bil i byen, så det skal helst være i rimelig afstand, gode bud modtages gerne.

Fluxie er sandsynligvis smittebæreren - har du spurgt hans opdrætter?
Ja hun siger at det afgjort er en mulighed, også fordi begge gamle katte nu har fået det, så er det ikke ‘bare’ pga stress. Det var dog kun sunde og friske og smukke katte hos opdrætter, selvom der var mange katte, så hvor Flux har samlet det op henne vides ikke.
Det er jo også ligemeget hvor det egentlig kommer fra, bare de overlever! (bare JEG overlever!) Jeg kan forstå det er en helt almindelig bivirkning ved sammenførsler.

[QUOTE=HelleC74;1042667] Ja hun siger at det afgjort er en mulighed, også fordi begge gamle katte nu har fået det, så er det ikke ‘bare’ pga stress. Det var dog kun sunde og friske og smukke katte hos opdrætter, selvom der var mange katte, så hvor Flux har samlet det op henne vides ikke.
Det er jo også ligemeget hvor det egentlig kommer fra, bare de overlever! (bare JEG overlever!) Jeg kan forstå det er en helt almindelig bivirkning ved sammenførsler.[/QUOTE]

Rigtigt mange katte i multikattehold har på et tidspunkt i deres liv calici/herpes uden at det betyder, at de dør/er syge og skal medicineres konstant.

Jeg ved, mange opdrættere er glade for www.husumdyreklinik.dk og andre opdrættere for www.fasanvejensdyreklinik.dk så hvis det kan passe med noget offentlig transport fra jer, er det måske en mulighed?