Sigga har sukkersyge :-(

Tak for alle de søde beskeder. Det er dejligt med nogen der forstår, hvor ked af det, man kan blive over en syg kat. Heldigvis ser jeg verden lidt lysere i dag. Dyrlægen var rigtig sød i går og lærte mig at stikke Sigga og hvad jeg skal gøre, hvis hun skulle få insulinchok. Og jeg kan kontakte hende i weekenden, hvis der bliver noget, jeg er i tvivl om. Jeg gav Sigga hendes første stik i morges, og vi klarede det begge fint. Heldigvis havde jec i forvejen startet med zylkene, så hun har lidt ekstra robusthed at stå imod med midt i alt det nye. Så nu håber jeg bare, at vi får styr på hendes blodsukker og finder den rette dosis, så hun kan have det godt længe endnu.

Det bliver hurtigt en vane - også for katten. Hvilken insulin får Sigga?

Hvor højt var hendes blodsukker? Det er muligt er det ikke voldsomt højt at fodre sig ud af det

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1215394]Det bliver hurtigt en vane - også for katten. Hvilken insulin får Sigga?

Hvor højt var hendes blodsukker? Det er muligt er det ikke voldsomt højt at fodre sig ud af det[/QUOTE]

Lis kom mig i forkøbet - jeg skulle også til at spørge til insulin og blodsukker…

Hendes fructosamin var 940, ca. 3 gange over max tilladte. Så dyrlægen mente det var for højt til at vi kunne fodre os ud af det. Og derudover har hun jo begyndende nyre-problemer, så hun skal sandsynligvis på nyre-diæter på et tidspunkt. Hun får Insulatard og er startet meget lavt med 2 enh. 2 gange dagligt - og så trapper vi gradvist op til det passer.

Skal du så også selv måle hendes blodsukker løbende?

Til at starte med skal jeg ikke. Hun får bare en fast dosis, og så ser vi hvordan det går.

Vi har nu overstået tredje stik. Det er lidt sværere nu, hvor hun har luret, hvad der kommer. Og det gør ondt i hjertet på mig, når hun bagefter kigger på mig, som om jeg har forrådt hende:ked:. Men vi øver os, og jeg håber vi begge vænner os til det. Og at hun ikke bliver bange for mig eller kommer til at tage afstand.

[QUOTE=Trine;1215490]Til at starte med skal jeg ikke. Hun får bare en fast dosis, og så ser vi hvordan det går.

Vi har nu overstået tredje stik. Det er lidt sværere nu, hvor hun har luret, hvad der kommer. Og det gør ondt i hjertet på mig, når hun bagefter kigger på mig, som om jeg har forrådt hende:ked:. Men vi øver os, og jeg håber vi begge vænner os til det. Og at hun ikke bliver bange for mig eller kommer til at tage afstand.[/QUOTE]

:kram:

Min insulinkat hopper selv på bordet når det er stikketid. Hvad for nogle nåle bruger du? Jeg bruger nogen der ser sådan ud - nemt og behageligt, sidstnævnte tror jeg for som sagt hun kommer selv.

Jeg købte en børnepen (bruger ampuller) den kan give halve enheder og har hukommelse. Som du kan se kan nålene fås i forskellig længde og tykkelse

Jeg ved godt det ikke er det samme, men her har vi succes med at give Muffe rå mængder af vådfoder og godbidder, når han skal børstes. Han HADER det ellers og vil ikke have fjernet knuder, men han kommer altid, når kæresten kalder på ham ved børstetid :slight_smile:

Så måske nogle fantastiske godbidder til hende? Går ud fra, at hun gerne må få af de sunde, selvom hun har sukkersyge…

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1215524]Min insulinkat hopper selv på bordet når det er stikketid. Hvad for nogle nåle bruger du? Jeg bruger nogen der ser sådan ud - nemt og behageligt, sidstnævnte tror jeg for som sagt hun kommer selv.

Jeg købte en børnepen (bruger ampuller) den kan give halve enheder og har hukommelse. Som du kan se kan nålene fås i forskellig længde og tykkelse[/QUOTE]

Nålen er samme slags og ret lille. Pennen ser anderledes ud og har indbygget insulin til 1 måneds tid. Stikket her til aften gik lidt bedre. Men det gør da lidt ondt på hende. Reagerer din kat slet ikke?

[QUOTE=Lykke;1215561]Jeg ved godt det ikke er det samme, men her har vi succes med at give Muffe rå mængder af vådfoder og godbidder, når han skal børstes. Han HADER det ellers og vil ikke have fjernet knuder, men han kommer altid, når kæresten kalder på ham ved børstetid :slight_smile:

Så måske nogle fantastiske godbidder til hende? Går ud fra, at hun gerne må få af de sunde, selvom hun har sukkersyge…[/QUOTE]

Hun får et par godbidder før og efter (dreamies), men hun må ikke få ret mange. Desværre er hun jo lidt kræsen, så det kan være svært at finde “fantastiske” godbidder. Men hvad tænker du på, når du skriver “de sunde”? Og er der andre, der hsr gode forslag til godbidder, som er ok for en kat med diabetes?

Hvor tit skifter du nål? :slight_smile:
Mht. godbidder uden at have helt styr på det, kunne Cosmo tørret kylling vel være ok at give hende? :slight_smile:

[QUOTE=Kimilla;1215626]Hvor tit skifter du nål? :slight_smile:
Mht. godbidder uden at have helt styr på det, kunne Cosmo tørret kylling vel være ok at give hende? :)[/QUOTE]

Jeg bruger en ny nål hver gang:-) Hun plejer ikke at være vild med tørret kød, men det er da forsøget værd. Tak:-)

Med sunde tænker jeg Cosma og andet tørret kød… Her i huset er tun versionen et klart hit!

Hvis du vil prøve lidt sender jeg gerne et par stykker af hver slags :slight_smile:

Ok, så er det ikke en sløv nål som driller. :slight_smile: Jeg er sikker på at som tiden går, så vil hun reagere mindre og mindre, til sidst vil hun ikke registrer det :slight_smile:

[QUOTE=Trine;1215490]Til at starte med skal jeg ikke. Hun får bare en fast dosis, og så ser vi hvordan det går.

Vi har nu overstået tredje stik. Det er lidt sværere nu, hvor hun har luret, hvad der kommer. Og det gør ondt i hjertet på mig, når hun bagefter kigger på mig, som om jeg har forrådt hende:ked:. Men vi øver os, og jeg håber vi begge vænner os til det. Og at hun ikke bliver bange for mig eller kommer til at tage afstand.[/QUOTE]

Du må ikke have ondt af hende. Du gør, hvad du skal gøre, så hurtigt og så roligt som muligt, og bagefter er alt, som det plejer at være. Det er overstået på sekunder, og hvis du ikke lader dig mærke med det, skal hun også nok vænne sig til det.

Du har ret. Jeg har jo aldrig dårlig samvittighed over at klippe hendes kløer, og det kan hun dæleme heller ikke lide! Jeg må prøve at føle - eller i hvert fald signalere- at insulinen er en selvfølgelighed. Tak:-)

[QUOTE=Lykke;1215642]Med sunde tænker jeg Cosma og andet tørret kød… Her i huset er tun versionen et klart hit!

Hvis du vil prøve lidt sender jeg gerne et par stykker af hver slags :)[/QUOTE]

Lykke, du er da bare den sødeste:-) Jeg vil meget gerne prøve et par stykker - og jeg betaler gerne for både snacks og porto. Jeg sender lige en pb med adressen. Tak:-)

Har hun fået lov til selv at undersøge insulinpennen?
Buster sætter pris på at snuse til pennen, og sætte duftmærker på den…

Jeg ved godt, det er nemt for mig at sige. Jeg skal jo ikke stikke nogen. Dog tror jeg ikke, det ville gøre nogen forskel for Chili, om hun skulle stikkes eller have dryppet øjne, som hun får lige nu. Nøj, hun vil bare heller ikke, og når jeg slipper hende, farer hun af sted og gemmer sig. I 30-60 sekunder, og så er det overstået :slight_smile: