Sille "lader" som om hun skal tisse?

Hejsa

Idag har Sille opført sig underligt. Det er nok startet igår, da alle kattene fik lidt rester af en rådyr steg efter aftensmaden. :ups:
Hér til morgen, kunne jeg se der var en (eller måske flere) der havde haft dårlig mave (og måske også noget opkast, er ikke helt sikker) i løbet af natten… :S

Sille sætter sig enten: på tæppet lige ude for kattebakken, på gulvmåtten foran døren, eller på gulvtæppet i soveværelset, og “lader” som om hun skal til at tisse eller lave… Men der kommer intet ud :?:?

Nu hér da jeg er gået i seng, kommer hun så op og tisser i sengen… :frowning:

For et par måneder siden havde hun et problem med at tisse i sengen, men det viste sig at være mangel på kattebakke…

Jeg er bare nervøs for at hun render i hele huset, og “lader” som om hun skal lave noget, eller måske prøver hun, men kan ikke få det ud?

Hvis jeg fanger hende i at sætte sig og “prøve” på et tæppe, flytter jeg hende i kattebakken, og der sidder hun så i ca ½ min, før hun hopper ud, og der er ikke kommet noget ud…

Hmm! :ked:

Det kunne godt lyde som en blærebetændelse.
Jeg ville kontakte dyrlægen i morgen tidlig.

Den eneste gang, jeg har oplevet en kat opføre sig sådan, havde hun blærebetændelse. - Så jeg er enig med Vivi.

Nu igen mens jeg har lagt i sengen i ca 10 min, har hun præsteret at tisse 4 små dråber (på dynen) på str med en 25 øre… Det er som om hun bare kommer op for at sætte sig og tisse, men samtidig lægger hun op til leg… Det er da for mærkeligt dette her?

Næh, jeg synes ikke det lyder specielt mærkeligt.
Har du nogensinde haft blærebetændelse selv? Man føler det som om man skal tisse konstant.
Hun vil sikkert gerne lege, men har så hele tiden denne fornemmelse.

[quote=Vivi_Fletcher;300446]Det kunne godt lyde som en blærebetændelse.
Jeg ville kontakte dyrlægen i morgen tidlig.[/quote]

Ja det var også det folk her på foraet gættede på sidst, jeg skrev herinde, men der var det jo bare mangel på kattebakke…

Hvordan får en kat egentlig blærebetændelse?

Hun er kun 16 uger gammel nu.

Lyder meget som en urinvejsinfektion, som skal behandles hurtigst muligt.

Det var nøjagtigt sådan min hunkat med blærebetændelse opførte sig en nat :wink: Hun kom til dyrlægen den næste morgen og fik udtaget en urinprøve, der viste infektion. Du bør uden tvivl besøge dyrlægen :slight_smile:

[quote=StarZoo;300463]Ja det var også det folk her på foraet gættede på sidst, jeg skrev herinde, men der var det jo bare mangel på kattebakke…
[/quote]

Fik du undersøgt en urinprøve dengang?

Jeg ville også tage til dyrlæge i morgen hvis jeg var dig. Nu har vi jo lige haft en kat som ikke kunne tisse :’( Og det KAN altså være super farligt… Og det er med at tage det inden det udvikler sig - ellers bliver det en endnu dyrere og smertefuld omgang.

Nu kan vi jo ikke se, hvordan det ser ud hjemme hos dig, kun gætte ud fra de symptomer, som du beskriver :slight_smile: Men det der lyder altså som en urinvejsinfektion, og sådan en skal man afsted til dr. dyr med snarest muligt. Nu HAR du jo fået løst manglende-kattebakke-situationen, så det burde det i hvert fald ikke være…

mvh. tina

Det KAN også være hun simpelthen bare søger opmærksomhed.

Vi har en kat som kan finde på at tisse forskellige steder hvis hun bliver sur eller ikke lige får sin vilje.

Okay tak for alle jeres svar… Efter jeg skrev indlægget, har hun plet tisset i sengen et par gange, altså 25-øre størrelse klatter, og det kunne måske godt tyde på det gjorde ondt at tisse? :frowning:

Baydana: Nej der blev ikke undersøgt urinprøve - dyrlægen mærkede hende på hendes mave og sagde der ikke var noget galt…

Jeg må prøve at komme til dyrlægen idag - det er bare lidt problematisk, da vores bil blev smadret (ikke totalskadet- den kan stadig køre) i en ulykke i fredags. Så skal også finde en mekaninker til den idag, for den er absolut ikke lovlig at køre i…

Ingen - heller ikke en dyrlæge - kan vurdere en eventuel urinvejsinfektion ved at mærke på maven :S Det kræver en urinprøve.

Ved at mærke på maven kan de mærke, om blæren er hård som en sten og det bliver den tilsidst, hvis katten slet ikke kan komme af med urinen. Men eftersom det er sidste stadie før det hele stopper til, er der altså ingen grund til at vente så længe.

Så afsted til dyrlægen idag og forlang, at der bliver taget urinprøve, som så skal testes for infektion.

Ja hun må vidst hellere til dr. dyr.
Hun har lige været på bakken, dér kom også kun en lille tissetår, men også en fin pølle… Så på den måde, kan man godt sige at det er anderledes nu, end det var sidst, for sidste gang hoppede hun dissideret op i sengen og tissede en kæmpe tår, hvor i mod nu, er det bitte små tissetåre ad gangen… Så måske gør det ondt :’(

Hvis hun har en infektion, så gør det ondt, når hun skal tisse, og for hende kommer det til at virke som om, at det gør ondt at gå på bakken, hvorfor hun gør det andre steder. Måske forsøger hun samtidig at gøre dig opmærksom på, at der er noget galt :wink:
Man kan også selv tage en urinprøve fra derhjemme, men så skal man have noget specielt plast-grus, som kan købes hos dyrlægen. Jeg har været hos dyrlægen adskillige gange med urinprøver, fordi det er den nemmeste måde at udelukke en årsag til tisseri. Det kan også være noget adfærdsmæssigt, er er årsag til det, men en undersøgelse af urinen er nemt overstået og infektion er let at behandle, hvis det er synderen.
Jeg har godt nok fortalt det mange gange, men gør det gerne igen, hvis det kan gøre en forskel for andre misser og deres ejer. Vi havde en ung huskat, som tissede rundt omkring, og alt tydede på adfærd. Vi prøvede nærmest ALT men uden effekt. Til sidst fik vi taget en urinprøve, som viste innfektion, men da var der gået alt for lang tid, så infektionen var blevet kronisk :frowning: Behandling havde ingen effekt, og vi måtte derfor lægge vores lille pige til at sove :græde: Hun nåede ikke engang at blive 3 år gammel-catsleep
Det kunne formentlig have været undgået, hvis vi havde været hurtigere ude med en urinprøve…

Jeg håber, at I finder en løsning for Sille, så I igen kan få en rolig hverdag uden disse bekymringer.

Jeg vil mene, at det er for sent at tage en prøve hjemme. For det første går katten ikke på bakken mere (hvor den skal aflevere prøven), for det andet tisser den meget småt og spørgsmålet er, om det er nok til en prøve. Endelig er dette her - som Temple Bar skriver - sidste stadie, før det hele stopper til. Når det sker, er katten færdig…

mvh. tina

Når blæren ikke tømmes står der urin i den - det kan gå i nyrene. Står der konstant urin i blæren er resultatet ofte at blæren mister sin elasticitet - det vil sige katten er ikke selv i stand til at holde på urinen.

Katten skal til dyrlæge NU

Jeg er helt enig i, at man på nuværende tidspunkt ikke skal bruge tid på at forsøge at få en prøve fra derhjemme, men det kan nogle gange være rart at vide, hvilke muligheder man har til en anden gang :wink:
Selvom katten tisser andre steder end bakken, så tisser de som regel også i bakken, så selvom den er urenlig, så kan man sagtens have held til at tage en prøve fra fra bakken.

Jeg faldt lige over denne tråd om Abaddons kat. Den er et meget langt argument for at tage sin kat til dyrlægen, når den viser de mindste tegn på urinvejsproblemer.

[ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=14443”]Kat der ikke kan tisse?? - De Kattegale Debatterer[/ame]

mvh. tina