Sindsyge katte :)

For sa*** hvor kan sådan to katte altså lave ballade :slight_smile:
Her de sidste par måneder har de ikke lyttet til hvad jeg siger, overhovedet.
Lige meget hvor meget jeg prøver, så kan jeg ikke få dem til at stoppe med at være oppe på køkken bordet. Jeg gør som i hele tiden har sagt, med bare at tage dem og flytte dem, og så rose dem, når de IKKE er deroppe :slight_smile: og det er tydeligt at de godt ved de ikke må være deroppe, for så snart jeg rejser mig fra sofaen, så ryger de ned igen.
Kan det være fordi de mangler plads? at min lejlighed alligevel ikke er stor nok?
Udover det, så indenfor de sidste 3 nætter har de ødelagt 2 tlf opladere, 1 headset til mobil, og opladeren til min computer, og der har ellers aldrig været problemer med at de bed i ledninger, men lige her de sidste nætter har de så gjort det.
Kan det være hvis de løber tør for mad i løbet af natten, at de så er så utålmodige at de går efter noget andet at gnave i?

Håber i har nogle gode råd, det plejer i jo at have :wink:

det med at bide ledninger over, kan kureres med Go’negl smurt på en lækker, fristende ledning.

du har fået teenagere i huset kan jeg læse -LOL

det med bordene kan du næppe gøre ret meget ved, men jeg kan fortælle at peberrod og kamfer er noget de kære små har respekt for…

ledninger er når de keder sig… lad være med at smide de ødelagte opladere ect ud… lad dem have dem at lege med - så freder du resten af ledningerne i huset… og så smør enten citron eller det der man bruger til folk der bider negle… (det lugter mindre slemt end kamfer og peberrod)

Hvd er det der frister dem på køkenbordet ? normalt er katte kun spændende steder og hvis de vender tilbage må der være noget sjovt deroppe… find grunden… :slight_smile:

Dine to små pelskugler har bare nået lømmelalderen - Jeg har selv to på 10 måneder, og de er godt nok osse lidt af en prøvelse :slight_smile:

At de springer op på køkkenbordet bliver nok det værste at afvænne dem med, for en kats natur er at springe i højder …Så jeg tror ikke dine to gør det for at være uartige, jeg tror de følger deres naturlige instinkter.

Når man har ungkatte i huset, så vænner man sig hurtig til, at pakke alt det væk, man ikke ønsker ødelagt …Vores oplader er kun fremme, når vi selv er til stede - Andre ledninger og kabler er gemt i kabelskjulere.

Et godt råd til nattero …Sørg for at fodre dine katte godt til natten. Et godt solidt måltid får dem til at slå mave i timevis - Vores katte får deres rå kød eller fisk lige før sengetid, og de spiser sig så mætte, at de vælter om på siden, og bare sover igennem :slight_smile:

Du kan osse aktivere dem lidt ekstra inden du går i seng …Krøl en stykke staniol til en kugle, og kast rundt med den …Katte er faktisk ret gode til at apportere.

Og husk så ! …det er kun sunde, raske og glade katte som kan lave ballade :slight_smile:

Jeg har opgivet det med staniol da jeg opdagede at de bed små stumper af og spise det.

Så kan jeg godt forstå du har opgivet det …Ingen af mine bider stykker af, og de synes sådan en staniolkugle er verdens bedste legetøj :-). Jeg har til gengæld en bold med de bløde pigge/lameller på, dem bider mine katte i, og det er bestemt heller ikke godt at få ned i maven …Så klart at man lige skal holde øje, og kun give sådan noget legetøj, når man kan holde obs på dem.

Citronlugt hader de - brug opvask med citronduft, hvis du selv kan holde det ud. Så slutter du opvasken med at tørre bordet over med en svamp vredet op i en god sjat opvask og vand, og bingo!

Har de kradsetræ(er), hvor de kan hoppe i højden?
Det kan tage noget af de.
Hav evt en masse ting stående på køkkenbordet. Mine 2 hopper ikke op på spisebordet, hvis det er “fyldt”. Men de er jo også persere :tihi:

Jeg ville stor-aktivere dem om aftenen, og derpå fodre dem godt af.
Mine går gerne hen og spiser lidt, når de har leget godt.
Hvis dine kan lide vådfoder eller anden mad, så er det oplagt at give :slight_smile:
Få om muligt fat i en DaBird, en CatCatcher, eller bare en CatDancer.
Bl.a. AnnK har nogle helt vidunderlige “knitrebolde” af stift “sølvpapir”, som mine er ellevilde med. Det kunne være en erstatning for staniolkugler, hvis kattene bider stykker af dem.

Og du beskriver meget godt en af grundene til, at jeg selv har valgt at overtage voksne katte :slight_smile:

Den der med først at fodre dem inden jeg går i seng, bliver lidt svært.
For de bliver rigtig fornærmet hvis jeg ikke kommer og fylder mad op når de nu lige synes at de altså skal have noget mad, og så laver de da først ballade :slight_smile:
Har prøvet at give dem forskellige ting som “slik”, bl.a. lidt tun, rejer osv. de spiser lige en lille smule, og så går de over til deres tørfodder og så er det det :slight_smile:

Og nu har jeg så de sidste par dage også haft pakket alle ledninger og andre ting væk, som de muligvis kunne finde på at lege lidt med :slight_smile:

Men jeg skal gerne prøve den der med at aktivere dem lidt ekstra, lidt tid inden jeg smutter i seng.

Og nej, jeg har ikke sådan et stort kradsetræ (desværre), da jeg simpelthen ikke kan se hvor jeg skal stille det. Men jeg er dog igang med at prøve at finde et der lige akkurat kan stå ude i gangen, men det er lidt svært at finde :slight_smile:

tror de har snøret dig … undskyld :sorry: men de har fundet ud af at de får deres vilje hvis de er vedholdende nok :slight_smile:

  1. find noget vådmad de er HELT vilde med… feline porta, applaws, almo nature… whatever - bare de er vilde med det…
  2. sæt “hylder” op på væggene som de kan gå på… og læg noget tæppe på så de ikke er glatte… jo mere de kan komme i højden jo bedre… også selv om de skal gå på væggene så at sige…
  3. få fat i nogle aktivitet-brædder til foder - der er indtil flere gode herinde… der er sikkert mange der kan vise dig eksempler… og så prøv at lægge “thrive” godbidder i…

og 4 - og den ALLERVIGTIGSTE!!! du må aldrig never ever lade dem diktere hvornår hvad skal ske… aldrig fodre på samme klokkeslet, aldrig give godbider på bestemte tidspunkter ect… og aldrig nogensinde åbne døren for en miauwende missekat hvis du vil have den skal blive ude…

har du givet efter har de vundet… hold fast… det er hårdt, det skærer i hjertet, man er verdens vÆRSTE missefar… men du får aldrig fred hvis du giver dig blot en gang…

[quote=Battlestar;360758]tror de har snøret dig … undskyld :sorry: men de har fundet ud af at de får deres vilje hvis de er vedholdende nok :slight_smile:

  1. find noget vådmad de er HELT vilde med… feline porta, applaws, almo nature… whatever - bare de er vilde med det…
  2. sæt “hylder” op på væggene som de kan gå på… og læg noget tæppe på så de ikke er glatte… jo mere de kan komme i højden jo bedre… også selv om de skal gå på væggene så at sige…
  3. få fat i nogle aktivitet-brædder til foder - der er indtil flere gode herinde… der er sikkert mange der kan vise dig eksempler… og så prøv at lægge “thrive” godbidder i…

og 4 - og den ALLERVIGTIGSTE!!! du må aldrig never ever lade dem diktere hvornår hvad skal ske… aldrig fodre på samme klokkeslet, aldrig give godbider på bestemte tidspunkter ect… og aldrig nogensinde åbne døren for en miauwende missekat hvis du vil have den skal blive ude…

har du givet efter har de vundet… hold fast… det er hårdt, det skærer i hjertet, man er verdens vÆRSTE missefar… men du får aldrig fred hvis du giver dig blot en gang…[/quote]Man tror, at man opdrager sine katte, men nej… :ups:

Og det værste er faktisk, at de lærer af hinanden, hvad det angår!

[quote=Battlestar;360758]tror de har snøret dig … undskyld :sorry: men de har fundet ud af at de får deres vilje hvis de er vedholdende nok :slight_smile:

  1. find noget vådmad de er HELT vilde med… feline porta, applaws, almo nature… whatever - bare de er vilde med det…
  2. sæt “hylder” op på væggene som de kan gå på… og læg noget tæppe på så de ikke er glatte… jo mere de kan komme i højden jo bedre… også selv om de skal gå på væggene så at sige…
  3. få fat i nogle aktivitet-brædder til foder - der er indtil flere gode herinde… der er sikkert mange der kan vise dig eksempler… og så prøv at lægge “thrive” godbidder i…

og 4 - og den ALLERVIGTIGSTE!!! du må aldrig never ever lade dem diktere hvornår hvad skal ske… aldrig fodre på samme klokkeslet, aldrig give godbider på bestemte tidspunkter ect… og aldrig nogensinde åbne døren for en miauwende missekat hvis du vil have den skal blive ude…

har du givet efter har de vundet… hold fast… det er hårdt, det skærer i hjertet, man er verdens vÆRSTE missefar… men du får aldrig fred hvis du giver dig blot en gang…[/quote]

Eller inde for den sags skyld… :S
Det havde vi et kæmpe hyr med sidste forår… Det kræver standhaftighed, når man først har ladet katten vinde/bestemme i en periode… Men det KAN altså lade sig gøre…

Jeg plejer også gerne at vente med at fodre dem. Så når jeg ser at katte-skålen er tom, og de begynder på at miauwe om mad, så trækker jeg den gerne lidt tid, før jeg fylder op… og hvis jeg kan time det uden de skal vente alt for længe, så laver jeg mad til mig selv, og spiser det, før jeg giver dem mad :slight_smile: problemet er bare, at hvis der ikke er mere mad om natten mens jeg sover, så er det de går efter ledninger osv. Og der kan jeg af gode grunde ikke fjerne dem :slight_smile:

og det de synes åbenbart at det er rigtig sjovt at kradse på toilet døren, når jeg er derude, men jeg holder altid døren lukket, og sørger for at de ikke kommer ind, når jeg går ud.

Og ja, som sagt så er jeg igang med at prøve at finde et “tårn” som jeg kan have stående ude i gangen, hvor jeg overvejer at stille maden deroppe på, så de er nødt til at kæmpe en smule for deres mad, men det er endnu ikke lykkedes at finde et der passer i størrelsen :slight_smile:

[quote=NicolaiSolberg;360748]Den der med først at fodre dem inden jeg går i seng, bliver lidt svært.
For de bliver rigtig fornærmet hvis jeg ikke kommer og fylder mad op når de nu lige synes at de altså skal have noget mad, og så laver de da først ballade :slight_smile:

så går de over til deres tørfodder og så er det det :slight_smile:

Og nej, jeg har ikke sådan et stort kradsetræ (desværre), da jeg simpelthen ikke kan se hvor jeg skal stille det. [/quote]

Det lyder lidt som min Gia, hun vil slet ikke have andet end sit tørfoder. Hun kan lide flere slags, men der er nogle klare favoritter, og så nogle slags, som hun ikke vil spise. Jeg har aldrig været standhaftig mht kun at servere een slags foder, som jeg mener er det rigtige for hende, hvis hun ikke kan lide det. Jeg tænker mig “den omvendte verden” - at Gia kun ville give mig rå selleri. Slankende, sundt - og jeg hader selleri, det er det værste, jeg ved.
Så her står der skåle fremme flere steder, med flere slags tørkost, og ikke blandet sammen. Alt er smagstestet af kattene før stor-indkøb.
Må jeg foreslå noget: Hvis du ved, at der er en bestemt slags tørkost, som de er helt vilde med, så giv den kun som belønning. Du nævner, at du hælder op og fodrer, er det i afmålte portioner? Hvis det er pga deres vægt, så kan det være bedre at vælge et mere magert foder og lade det stå frit fremme, gerne på klatrepladser også.
Ligesom det er smart at have frugt og grønt snacks tilgængeligt hele tiden… og spise lidt, men tit - begge råd gives til trinde mennesker, og tænk, det virker også for katte :slight_smile:

Mht klatretræ: Et helt enkelt, såkaldt “galoptræ” kan være sagen - højt og smalt. Der findes også høje, smalle kradsetræer, men de kan være svære at finde. Mener at AnnK havde nogen :?

Eller server helt frisk tørkost inden sengetid - det er lækrest. Hvad giver du dem af foder?

[quote=Battlestar;360758]
3. få fat i nogle aktivitet-brædder til foder - der er indtil flere gode herinde… der er sikkert mange der kan vise dig eksempler… og så prøv at lægge “thrive” godbidder i…

og 4 - og den ALLERVIGTIGSTE!!! du må aldrig never ever lade dem diktere hvornår hvad skal ske… aldrig fodre på samme klokkeslet, aldrig give godbider på bestemte tidspunkter ect… og aldrig nogensinde åbne døren for en miauwende missekat hvis du vil have den skal blive ude… [/quote]

:høhø: Masser af gode ideer - for det er jo rigtigt, det er vores egen skyld. Jeg kommer om ved det ved at give fri adgang til ret sundt tørfoder, som de kan lide - jeg tager ikke kampen.
Leise ved godt, at hvis han skruer charmeblikket på, når jeg går i køkkenet, så under jeg også ham en god portion vådmad eller en klat smør. Han skal da også have noget lækkert :ups:

Men så er han jo også bare een bette klejn exo og ikke 6 ellevilde coons… Som korat-Camilla ynder at sige: “Ja, men du har persere! Det er noget andet med persere!” Det har hun jo nok ret i :tihi:

Har en vand pistol kattene får her hjemme hvis de er på borderne… Nu behøver jeg bare at pege og knipse af dem - og så ved de godt at det er ned.
Hvis de er i køkkenet på bordet Ig jeg er i stuen og råber ned, så hører jeg 3
bump (har 3 katte)

Jeg fik et godt råd, som jeg gerne giver videre mht kat væk fra borde: Katte kan ikke lide citron, så smør citronsaft på flader, der kan tåle det, eller vask bordet med vand og opvask med citrus"duft" (kan ikke selv klare den der kunstige rengørings-citrus-stank).

[quote=Alice;360567]
Og husk så ! …det er kun sunde, raske og glade katte som kan lave ballade :-)[/quote]

Hahahah!!! Den sætning kører på repeat i mit hoved når 10 mdrs Teddy tager den fra rum til rum, væg til væg, gulv til loft og bord til bord. I øjeblikket er han langt mere bavian end han er kat… Kun genkendelig som kat på mijau’et… Som til gengæld også er der 89% af tiden… :stuck_out_tongue:

Årh ja… Dejlige teenagere… :yah: