Sjælden race - korthårs somali!

:høhø:

Ret nuttet (vildt underdrevet)

:slight_smile:

Smelte smelte… hvor er de dog bedårende

ØJ hvor ser de frække - og nuttede - ud! :smelter:

Hvor er de fine. :hjerte:
Jeg formoder, overskriften betyder, at de er fra et aby/somali kryds? :wink:

Deres far er abyssinier og deres mor er somali - i.e. deres far er homozygot korthåret og deres mor er homozygot langhåret. Så killingerne er heterozygote for korthår og langhår ( i.e. korthårede men bærer langhår).

Nogen kalder dem for abyssiniervarianter - andre for abyssiniere…sådan lidt afhængig af hvordan man tænker :høhø:

Jeg troede, de ville blive betegnet somalier hhv. somalivarianter,
for er det ikke somali, der godt må blandes aby i - men ikke den omvendte vej? :?

Hvor er de nuttede :hjerte:
Spøger muligvis dumt nu :ups: men vil de så gå under betegnelsen huskat?
Eller er der specielle regler, når nu mor og fars racer ligger så tæt op ad hinanden? :slight_smile:

Somali og abyssinier er samme race men i to pelsvarianter.
Begge forældre er registrede og killingerne vil også blive registreret.
Siden det nok bliver i TICA så vil de blive registreret som abyssinier men med somali i stamtavlen. Hvis jeg registrede dem i CFA ville de blive registreret som somali men korthåret. Hvis jeg registrede dem i Felis Danica ( FIFe) så ville
de blive registreret som Abyssiniervarianter.

Aftalen med abyssinieropdrætterne er, at når man parrer aby til somali så er afkommet KUN til brug i somaliopdrættet - og derfor kaldes de af mange for KH Somali - fordi det er i somaliopdrættet de har relevans. Men da de ser fuldstændig ud som abyssinier så kan de udstilles i TICA/FIFe som abyssinier og derfor er der altså mange der gerne vil kalde dem for abyssinier eller abyssiniervarianter ( variant viser at der ligger somali bag).

Så - huskat er de altså ikke :klapper:

Tværtimod er de superflotte somalier - blot med meget kort pels:LOL:
I somaliopdrættet har de uvurderlig værdi - som kælekatte er de super velegnede - med somaliens flotte farve og sort og lækre silkebløde pels og abyens muskuløse balletdancer krop og det skønne temperament fra begge.

Og helt og aldeles racerene :tihi:

Tak for forklaringen - jeg synes nu stadig, det er lidt forvirrende, om end på et højere plan… :smiley:

Nej jeg mente bestemt heller ikke at de lignede huskatte :stuck_out_tongue:
Men nu blev jeg da klogere - var ikke klar over at det var samme race :slight_smile: Smukke er de! :hjerte:

Vi holder det forvirrende med vilje - det skal jo ikke være sådan at hvem som helst kan finde ud af det :lol:

Men hvis du tænker nærmere over det - så er det så men ikke så vanskeligt.

Abyssinieren er per definition en homozygot korthårskat ( i.e. korthårsgen på begge alleler ) og somalien er per definition en langhårskat ( i.e. langhårsgen på begge alleler). Når du blander de to så får du en korthårskat ( fordi korthår er dominant overfor langhår - dvs. at korthårsgenet behøver kun et gen for at komme til udtryk hvor langhårsgenet behøver to gen for at komme til udtryk).
Denne korthårskat vil bære gen for langhår - og da en abyssinier per definition jo er en korthårskat der IKKE bærer gen for langhår - så er denne korthårskat altså en korthåret somali ( pga langhårsgenet).

Føler du dig nu endnu mere forvirret ? :klapper:

:uha::uha::uha: ok jeg er vist nødt til snart at tage på et genetikkursus kan jeg hører…men jeg behøvver ikk noget kursus for at se at de er MEGA nuttede!!!:tihi:

Teresa, de er aldeles bedårende - også selvom de mangler pels:-)

Teresa - Hvor er de kære :slight_smile:

Der er et i Vejle d. 20.? :engel2:

Skønne uanset betegnelsen :hjerte::hjerte::hjerte:

[QUOTE=Eife;659868]

Der er et i Vejle d. 20.? :engel2:[/QUOTE]

Ja jeg ved det godt men jeg har ingen bil hjemme …ellers havde jeg meldt mig til!

Kæææææææære små misser :slight_smile:

Og nu sidder jeg og spekulerer på om der er noget jeg slet ikke har fattet så - for jeg synes ikke det er forvirrende :tihi:
Eller måske er det fordi jeg synes det lyder bekendt (SIA/OSH/OLH/BAL)

I hvertfald… hvor er de bare supersøde. Hvorfor ser aby og somali-killinger altid bare så FRÆKKE ud?

[QUOTE=Ann R;659998]Og nu sidder jeg og spekulerer på om der er noget jeg slet ikke har fattet så - for jeg synes ikke det er forvirrende :tihi:
Eller måske er det fordi jeg synes det lyder bekendt (SIA/OSH/OLH/BAL)
I hvertfald… hvor er de bare supersøde. Hvorfor ser aby og somali-killinger altid bare så FRÆKKE ud?[/QUOTE]

Det er ikke selve krydsningen, der forvirrer, for den kan jeg sagtens se formålet med.
Det er mere det med, om man skal kalde resultatet Abyssinier-varianter eller Somali-varianter.
Men det lader jo så også til, at de forskellige forbund også er lidt forvirrede, hvad det angår. :wink: