Skadet korsbånd - what to do?

Jeg er netop hjemkommet med Yawa, der i går kom hjem med en træls halten - så self. tog vi til dyrlæge i dag og de konstaterede at hun har ødelagt korsbåndet og eneste mulighed er enten operation eller aflivning…

Jeg synes beslutningen er enormt svær, da Yawa er UDEKAT - og nyder det i fulde drag. Her om sommeren er hun stort set altid ude og kommer ind for at sove og spise - men er altid i nærheden!

Hun HADER at blive lukket inde, og springer op for at åbne døre hvis der er lukkede døre…

Hvis jeg vælger operation, ville det betyder 6-8 ugers RO og bur - og jeg simpelthen SÅ meget i tvivl om, om jeg kan byde hende det… Havde det været Yrsa, havde det været lettere, da hun snildt ville kunne indfinde sig… Men Yawa - det tror jeg ikke…
Er det fair, at udsætte hende for op til 2 måneder hvor hun ikke må komme ud? Her i sommermånederne endda?
Vi har en uges ferie planlagt, og ville skulle finde pasning i den uge - ville nok være muligt, men det har jeg det heller ikke skide godt med…

Åh ha… ville jo gerne beholde hende - operationen har vidst ret gode prognoser også, så jeg ville nok kunne få en velfungerende Yawa ud af det i sidste ende - hvis ikke altså hun bliver mærket for meget af at være spærret inde…

Vi har ikke mulighed for at lave et værelse om til hende, hvor hun vllle kunne være uden at blive fristet til at hoppe i vindueskarme osv. - så hun ville skulle være i bur meget af tiden :frowning:

Hun er 7 så der er jo mange gode år i hende endnu - forhåbentligt…

Jeg indrømmer at jeg lige pt. hælder til aflivning, simpelthen pga. hendes sind - det ville være nær totur at holde hende inde i så lang tid og jeg er ikke sikker på jeg kan byde hende det…

Hvad tænker I? Har nogle herindefra erfaringer med operationer og lange perioder med ro til katten?

:kram:

Jeg har ingen erfaring med hverken udekatte eller operation. Men for en 3 år siden kom Jeppe tilskade med hans korsbånd, heldigvis knap så slemt som Yawa, vi kunne heller ikke lukke af og forhindre ham i ret meget. I stedet sikrede vi at han f.eks. kunne tage turen op i vinduet eller sengen i mindre skridt ved at bruge stole, kasser og hvad vi ellers kunne finde på og det lykkedes os at undgå, at han gjorde mere skade på det.

Det kan man self også - det jeg er mest bange for, er hendes frustation overfor at være lukket inde - hun er meget bestemt og rastløs når hun er inde i forbindelse med dyrlægebesøg f.eks. - og det er jo kun et halvt døgn… Jeg er ikke sikker på hun ville bruge sådanne foranstaltninger heller…

Pyh, den er svær. Jeg har hørt om nogle tilfælde, hvor man har forsøgt, og kattene så har revet det op undervejs, netop fordi de var for rastløse, og forsøgte for meget.

Netop det, jeg er så skide bange for - hendes sind er bare meget uafhængigt og frit - så det er svært at vide om frustrationerne ville være for meget…

Hej

Vi var igennem det med vores ene kat for 1 år siden. Han rev bagerste korsbåndet På højre bagben helt over, og det forreste korsbånd var også medtaget. Han blev opereret på Faxe dyrehospital. Han skulle være i bur i 6 uger.
Han er normalt indekat med adgang til stor løbegård og vi har fire andre katte.
Vi lånte et bur til hundehvalpe, lavede et tag med en plade og så indrettede vi med kattebakke, mad/vand-skål og madras/dyne. Det skete i Maj så der var også en varm periode i sigte og en ferie til Thailand.
Det gik over al forventning. Når han fik lov til at komme ud af buret i korte perioder var han i sele og kort snor, så han ikke kunne hoppe op på noget,
Han blev passet den sidste uge af min Mor der flyttede ind imens vi var på ferie.
Han er kommet sig fuldstændig og har ingen men i dag.

1 Synes om

Jeg har lige snakket med dyrlægen… Vi afleverer hende til operationen i morgen og så håber vi på det bedste - vi finder et bur hun kan være i, og så skal hun lære at gå i sele, så kan hun komme lidt ud - det gør hun i forvejen når vi er ved dyrlæge, så det tror vi godt hun kan :slight_smile:

6 Synes om