Skal dette forstås som en protestbevægelse mod "stamtavlesnobberi"?

Fint nok, at man vil lave sit eget sociale netværk - hvis der er opbakning,
så er der jo et behov.

Der, hvor det hele skrider, er jo, når man modsiger sig selv, for så vidt
angår formålet med netværket - her tænker jeg især på udmeldingen om,
at man vil lave stamblade på kattene, som vel er et synonym for
stamtavle :høhø:

Udover at jeg synes, det er totalt komisk at ville opbygge et system
magen til det, man er modstander af :fnis:, så ærgrer det mig også, fordi
det mudrer billedet for kommende katteejere, at der pludselig skal være
klubber med stamtavler og klubber med stamblade.

Jeg har selv været der - meget, meget tæt på at købe “raceren maine
coon med stamblad” (det kostede mig et depositum), jeg var ikke klogere
på det tidspunkt. Der findes muligvis andre, der er lige så uvidende om
racerene katte, som jeg var, og som kommer til at købe noget andet, end
det de tror, de får. Og det kan vel ikke være i nogens interesse, uanset
om man er til stamtavle eller -blad.

Det virker mest som if you can’t join them, beat them…

Måske man skal fokusere på det positive i at starte en klub for ikke-registrerede “opdrættere/avlere”.
Lige nu er der ingen der har styr på noget som helst, sager om købte katte /killinger der er syge fra dårlige BYB-opdrættere kan der ikke gøres noget ved som det er nu. Er de seriøse nok i klubben må de jo sørge for at der kan gøres noget via love og regler de sætter op. Og finde medlemmer som kan rådgive omkring arvelighed, sygdom, killinger og “opdræt”, så der f.eks. ikke sælges, som set på et sådant opdræts hjemmeside, en rød hunkilling efter en blå hankat:)
Men hvis alt bare skal gå op i sjove konkurrencer og hyggelige møder/udstillinger er der jo ikke meget ide bag.
Men hvad vil de med papirer hvis de synes registrerede opdrættere er forkert på den?
Jeg tror problemet i bund og grund er at folk der opdrætter uden stamtavle ikke forstår pointen bag at være seriøs opdrætter. Det er jo ikke bare at have et stykke papir på sin kat, men at man forstår baggrunden for det man gør, forstår det genetiske projekt man har gang i, at sygdom og defekter er noget der dukker op før eller siden og at man lægger et stort arbejde i at komme rundt om/ undgå dette så vidt muligt i sit arbejde. Det er jo ikke bare at købe sig en hun og en han for at få søde killinger med pæne farver, selvom man da ofte kunne ønske sig det var så nemt:)

Marina

Min yndlingskat er min huskat. Men jeg har som Jane ønsket nogle bestemte karaktertræk i mine senere katte, og har derfor valgt stamtavle-katte, fremfor huskatte. Det giver en større garanti for at man får hvad man ønsker :slight_smile:

[quote=PiaH;432555]Jeg ved ikke lige hvad jeg skal mene om det.

Men jeg bliver sur når når der bliver sagt ægte om en stamtavlekat :doh:
[COLOR=Red]Alle katte er ÆGTE, men ikke alle har stamtavle, og dem med stamtavle kaldes racer og dem uden er ikke racerene.[/COLOR][/quote]

Hørt!
Jeg kunne ikke udtrykke det bedre selv.
:tak: for indsparket.

:slight_smile:

En kat er en kat… Lige meget, hvilken type kat det er, så er det stadig en kat

Forskellen er vel bare, hvilke holdninger der ligger bag det at havde kat.
Ikke at jeg mener at den ene type er bedre end en anden, men mere det at der er forskel på hvordan folk ønsker at holde kat.

Nogle har katte som et brugsdyr (fange mus), andre har den fordi den er billiger at udskifte end en hund (undskyld men den holdning har jeg hørt) og nogle fordi de virker beroligende, nogle fordi deres farve passer til møblerne, andre fordi de får selvskab og nogle har dem for at få liv og værdi i ens hverdag.

Tit er jeg ligeglad med om folk har blandingskatte, bare de passer godt på de dyr de har. De skal have respekt for dem og gør hvad de kan, for at dyrene får det bedst mulige liv.

Vi vælger alle vores katte, ud fra de værdier og holdninger vi hver især har. Derfor siger den annonce, mere omkring de holdninger og værdier personen der skriver den har. Vedkommende siger ikke at alle opdrætter er dårlige, men mere at den ikke ved hvorfor opdrættere bliver triste når de ser blandingskatte.

Jeg syndes der er meget snobberi indenfor katteverdenen (det er ikke jer jeg tænker på), så jeg syndes det er en god ide med et netværk som det her for dem som føler de har behov for det. :slight_smile:
Jeg har ofte følt mig nedladende behandlet fordi jeg har (ægte) manxkatte uden stamtavle.
Jeg vil til enhver tid holde fast i at jeg ikke har huskatte men manxkatte som kan føres 35 år tilbage med registrede forfædre uanset at jeg ikke har stamtavle på mine katte.

Det er så din ret at føle det og min ret at undres over, at du kalder forfædrene registrerede, når der ikke er stamtavler :slight_smile:

Det er nemlig det. Den med den almindelige kat kommer altid fra dem, der har en huskat, og jeg forstår ikke man betegner sin ven på den måde. Jeg ved ikke hvor tit jeg har hørt:
Gæst: Hvad er det for nogen?
Ann: Det er orientalere og siamesere…
Gæst: Nå… Ja, jeg har jo bare en almindelig huskat
Ann: Den er garanteret ikke spor almindelig! :slight_smile: De er allesammen små personligheder. Jeg tror ikke der findes en almindelig kat!
Gæst: Nåeh… nej… (kigger her skævt og tænker jeg er underlig g)

Jeg mener og føler at jeg har manxkatte selvom min opdrætter blev sur på Fife og de seneste år har lavet selvregistrering. Det er parat til at indsende til en anden klub/forbund end Fife hvis overskuddet en dag er der.
Jeg gider ikke mundhugges med nogen om hvilke katte jeg har. Derfor har jeg stor forståelse for at nogen føler et behov for et netværk som det omtalte her på FB.

Jamen man kan da til hver en tid fortælle om, hvilke katte man har og hvor ægte de er - problemet er bare, at man aldrig kan bevise det overfor andre, hvis man ikke har en stamtavle.

Er man godt tilfreds med det, er den jo ikke længere.

Men når jeg tænker på hvor mange hele, kvarte og alle mulige maine skovkatte, folk påstår at have, må jeg indrømme, at jeg ikke giver meget for den slags udtalelser - helt generelt.

Jeg gider ikke forsvare min holdning - den er vist kendt - jeg elsker katte.

Jeg har anmodet om medlemskab - for at få et nærmere på kig på medlemmerne og deres gøren og laden. Hvis de da vil have sådan en registreret fanden som mig med naturligvis:-)

Jeg blir nysgerrig, når jeg ser den slags her - og tænker: Gavner det kattens status i DK? Hvis ikke så er jeg imod.

Men jeg skal lige vide mere, før jeg kan bedømme det, så håber Togabell vil føje mig til
Er det ikke hvad jeg håber, så kvitter jeg blot medlemskab igen - jeg har ingen intentioner om at kæmpe med dem:-)

De skyder jo helt forbi

Men jeg har da nogle ting jeg gerne ville spørge dem om. Sådan i al ro og fordragelighed

MVH

[quote=Vivi_Fletcher;432644]Jamen man kan da til hver en tid fortælle om, hvilke katte man har og hvor ægte de er - problemet er bare, at man aldrig kan bevise det overfor andre, hvis man ikke har en stamtavle.

Er man godt tilfreds med det, er den jo ikke længere.

[/quote]
Det generer mig ikke at jeg ikke kan bevise det. Det har jeg ikke behov for. Men jeg er træt af at føle mig nedladende behandlet (især på Kattegalleri) når jeg siger jeg har manxkatte uden stamtavle. Jeg forstår ikke nogen skal trampe på mine følelser hver gang jeg stolt fortæller om mine manxkatte uden stamtavler. Og hvorfor mange elsker at fortælle mig at jeg “kun” har huskatte når jeg ved at jeg har racetypiske manxkatte og gerne vil fortælle om min race.
Derfor har jeg nu meldt mig ind i FB gruppen.

[quote=Sylvester;432648]Det generer mig ikke at jeg ikke kan bevise det. Det har jeg ikke behov for. Men jeg er træt af at føle mig nedladende behandlet (især på Kattegalleri) når jeg siger jeg har manxkatte uden stamtavle. Jeg forstår ikke nogen skal trampe på mine følelser hver gang jeg stolt fortæller om mine manxkatte uden stamtavler. Og hvorfor mange elsker at fortælle mig at jeg “kun” har huskatte når jeg ved at jeg har racetypiske manxkatte og gerne vil fortælle om min race.
Derfor har jeg nu meldt mig ind i FB gruppen.[/quote]

Men man kan jo vende det om og spørge, hvorfor det er vigtigt for dig, at fortælle de er racerene?
Hvis det var så vigtigt, ville du vel have valgt at købe nogle med stamtavle?
Hvorfor så ikke bare nyde de katte du har, uden at skelne til, hvad andre synes?

Jeg vil ikke forstyrre denne tråd mere ved at diskutere mine katte.
Jeg ville bare fortælle om min vinkel til emnet.:slight_smile:

[quote=Sylvester;432651]Jeg vil ikke forstyrre denne tråd mere ved at diskutere mine katte.
Jeg ville bare fortælle om min vinkel til emnet.:)[/quote]

Jeg synes absolut ikke det forstyrrer tråden - tværtimod.
Det kunne være vi andre netop kunne se det fra en anden vinkel :slight_smile:

faktisk synes jeg, at det er brevskriveren der har et mindreværds problem!!

Jeg kender ikke een eneste opdrætter, der mener, at deres katte er " mere værd" end en huskat, men kun bruger tavlerne til opdræt, og selvfølgelig på udstillinger!og ja, som Mette også skriver, er der flere af huskattene, der bliver nævnt som ½ burmeser, ½ aby, ½ main coon o.s.v. istedet for at være stolt af deres huskat!:?

tavle- Cats og Conni

Snob: Snob Definition & Meaning | Dictionary.com

Interessant er især: at snobbe op ad - og dermed på arrogant vis tilluske sig noget som man ikke har/er

I Himmerland kan vi ikke så flotte ord som snob, så vi kalder sårn en type for:

Æn skåldæn skiij i æn pjispåt

:slight_smile:

Og katte - dem kalder vi bar katte

Jeg er stolt af min huskat :slight_smile:

alle mine er bestemt også “bare katte”…der er så nogle jeg bruger i mit opdræt, men jeg elsker bestemt mine tavleløse katte lige så meget…det er jo ikke tavlen der gør det, men kattens personlighed.

Uden at vide, om det er det, der foregår her, så fik jeg alligevel den strøtanke at nogle gange lykkes det enkelte mennesker at brænde så mange broer bag sig, at de ikke KAN deltage i den organiserede kattesport og derfor er nødt til at forsøge sig med denne her slags “organisation”. Ved ikke hvem der står bag det, så jeg understreger at det er en strøtanke, ikke mere…
VH
Susanne