Skal han brække sig?

Victor spiste et eller andet her før mens jeg snakkede i telefon.
Jeg nåede ikke at se hvad det var, men forsøgte at åbne hans mund, da det så ud som om at det var noget der var besværligt at sluge.

Der var intet at se, men nu går han rundt og siger lyde og smasker med tungen stikkende ud ad munden og forpoterne op til munden, som om han er klar til at fjerne det der evt. kommer ud, men der kommer bare ikke noget ud.

Er det typiske bræk-lyde, eller har han fået noget galt i halsen? Han har ikke vejrtræknings-problemer, men jeg er bekymret, da jeg aldrig har oplevet hvordan det ser ud når han brækker sig.

Min værste frygt er at det måske er noget plastik fra en cigaret-pakke han har fået slugt.

Hvad skal jeg gøre?

Er du HELT sikker på, du ikke kan se noget? Det med forpoterne er et klassisk tegn på, at katten tror, den kan få fat i noget og få det væk - og det kan være møgsvært at hjælpe dem, fordi de nogengange går i panik over ikke at kunne.

har lige tjekket ham endnu engang. Der er ikke noget at se. Det er lidt svært at se helt ned i halsen, for han stritter meget imod, og hans tunge kommer i vejen når han laver synke-bevægelser.

det skal lige siges at han ikke virker som om han panikker. Lige nu ligger han på bordet, og han har også lige gået fredeligt rundt. Men han laver bare lyde med 1-2 minutters mellemrum, hvor tungen som sagt kommer ret langt ud ad munden på ham, mens han bruger poterne.

Jeg er temmelig sikker på, at han har slugt et eller andet, som har været ubehageligt at få gennem mund og svælg.

I første omgang ville jeg dog nøjes med at observere ham, for det kan jo gå godt og glide direkte igennem systemet uden besvær :kryds::kryds:

Det tyder på, at han prøver at kaste det op igen, men at det ikke vil op.

Måske lidt kattemalt kan få det til at glide lettere?

Er du meget bekymret så ring til vagtdyrlægen og spørg hvad du skal holde øje med. Men ja, smaskelyde er nok tegn på at han har kvalme. Mine smasker i hvert fald inden de kaster hårboller op.

[quote=Temple Bar;459585]Jeg er temmelig sikker på, at han har slugt et eller andet, som har været ubehageligt at få gennem mund og svælg.

I første omgang ville jeg dog nøjes med at observere ham, for det kan jo gå godt og glide direkte igennem systemet uden besvær :kryds::kryds:[/quote]

Jeg HÅBER du har ret. Lige nu ofører han sig ret normalt. Han har lige været på bakken og lave nummer 2 og han har faktisk også netop været ovre og spise noget tørfoder, men han siger STADIGVÆK lyde.

Men så længe han ikke panikker, mener du ikke at jeg skal gøre andet end at observere?

Nej, så længe han ikke panikker - eller på den anden side bliver sløv og apatisk - så er der IMO gode chancer for, at det glider igennem :slight_smile:

Jeg spekulerer på, om der er en dyrlæge i nærheden af dig, der ikke går på Københavns Dyrehospital i sin vagtordning :gruble:Din egen gør nemlig med rimelig sikkerhed og så får du ikke fat i en dyrlæge, men kun en veterinærsygeplejerske, der giver dig en tid på klinikken (i Valby vel at mærke).

Du har vel ikke en plante han kan have tygget i/evt spist som har givet ham en meget bitter smag i munden? Kan der være tale om et insekt af en eller anden art?

Min Charlie tyggede i en plante og da jeg ringede til dyrlægen og forklarede hvad det var bad han mig komme med det samme da han ellers kunne risikere at svælget lukkede.

Det er ikke fortalt for at skræmme dig, men for at fortælle hvor alvorlig det kan være :slight_smile:

[quote=Temple Bar;459591]Nej, så længe han ikke panikker - eller på den anden side bliver sløv og apatisk - så er der IMO gode chancer for, at det glider igennem :slight_smile:

Jeg spekulerer på, om der er en dyrlæge i nærheden af dig, der ikke går på Københavns Dyrehospital i sin vagtordning :gruble:Din egen gør nemlig med rimelig sikkerhed og så får du ikke fat i en dyrlæge, men kun en veterinærsygeplejerske, der giver dig en tid på klinikken (i Valby vel at mærke).[/quote]

Det vagt-nummer min dyrlæge har givet mig, hedder Frederiksborg Dyrlægevagt.

Så tror ikke den går til Kbh?

[quote=Simon;459594]Det vagt-nummer min dyrlæge har givet mig, hedder Frederiksborg Dyrlægevagt.

Så tror ikke den går til Kbh?[/quote]

Jo, det kan den sagtens :(. Din dyrlæge var i hvert fald tidligere (og eftersom de så vidt jeg ved ikke er blevet skilt er hun det sikkert stadig) i samme dyrlægevagt som min dyrlæge - og den går i 98% af tilfældene til Københavns Dyrehospital hver aften efter kl. 22 og hele weekenden.

[quote=birtheras;459592]Du har vel ikke en plante han kan have tygget i/evt spist som har givet ham en meget bitter smag i munden? Kan der være tale om et insekt af en eller anden art?

Min Charlie tyggede i en plante og da jeg ringede til dyrlægen og forklarede hvad det var bad han mig komme med det samme da han ellers kunne risikere at svælget lukkede.

Det er ikke fortalt for at skræmme dig, men for at fortælle hvor alvorlig det kan være :)[/quote]

Nååh nej jeg skaffede mig af med alle planter allerede før jeg fik Victor, fordi jeg før victor havde en undulat, som elskede at hade planter, så det kan ikke have været en plante.

Ja det kan faktisk godt være at du har ret. Men min bekymring er ved at falde nu, eftersom han smasker mindre og mindre.

Så håber jeg bare at det er noget der kan komme igennem systemet uden problemer :kryds:

Men det undrer mig at han spiste tørfoder, hvis han havde kvalme? Eller i det hele taget følte at han havde noget galt i halsen.

Det kunne godt tyde på, at det ikke har været så slemt endda, for normal reaktion på kvalme er at gå fra maden :slight_smile:

Hold øje med ham noget tid endnu.

[quote=Temple Bar;459605]Det kunne godt tyde på, at det ikke har været så slemt endda, for normal reaktion på kvalme er at gå fra maden :slight_smile:

Hold øje med ham noget tid endnu.[/quote]

Det skal jeg gøre :slight_smile:

Men tusind tak for de hurtige svar :slight_smile:
Det er sgu det bedste når man er forskrækket/bekymret.

Hvordan går det nu med Victor Simon ??

Simon, jeg håber, han har fået det bedre. At han spiser er heldigvis et godt tegn…

Han er vist kommet over det nu :slight_smile:

Han smasker slet ikke mere, men jeg håber det kommer ud af den anden ende uden at lave ravage.

Han fik en tørret sild tidligere på aftenen og dem spiser han som regl over flere omgange. Det kan sagtens have været dén han har spist og glemt at tygge den ordentligt, så det er ikke sikkert at der er noget farligt i hans mave :slight_smile:

[quote=Simon;459645]Han er vist kommet over det nu :slight_smile:

Han smasker slet ikke mere, men jeg håber det kommer ud af den anden ende uden at lave ravage.

Han fik en tørret sild tidligere på aftenen og dem spiser han som regl over flere omgange. Det kan sagtens have været dén han har spist og glemt at tygge den ordentligt, så det er ikke sikkert at der er noget farligt i hans mave :)[/quote]

Det var dejligt at høre… Så må du lige holde øje med om der bliver problemer, når han skal lave nummer 2…