Skal indekatte der holdes sammen, være af samme køn?

Ja, som overskriften siger- skal indekatte der holdes sammen, være af samme køn? Jeg har ladet mig fortælle, at trods neutralisering vil han- og hunkatte begynde at slås når de kommer i puberteten/ bliver voksne, også selv om de er fra samme kuld og altid har været sammen og er neutraliseret?

De to vi gerne vil have er fra samme kuld og de holder tydeligtvis sammen “imod” de to andre i kuldet. Den ene er næsten med sikkerhed en han, den anden er der lidt tvivl om. De ville begge blive neutraliserede.

Jeg har 2 af hver og der er absolut ingen problemer :slight_smile: Jeg har nu heller aldrig hørt om et sådan problem.

Jeg har hørt det fra en veninde, som er katte-nørd og har haft indekatte de sidste 15 år. Pt har hun 6 hunner uden problemer, men hun siger, at hun aldrig har hørt om at det fungerer, med mindre de har adgang til udendørs eller bor i et stort hus.
Vi bor nemlig i lille lejlighed det næste ½-1 år indtil vi flytter til noget større og de killinger jeg har kig på er vist nok 1 han og 1 hun (hannen er jeg 99% sikker på, den anden er jeg i tvivl).

Jeg har to kastrerede hankatte og én fertil hunkat og det nærmeste, vi kommer slåskampe her i huset er som afslutning på en gang “jeg skal komme efter dig”. De varer ikke længe og afsluttes typisk med en god gang ørevask - hvis ikke opmærksomheden bliver afledt af en fugl undervejs :smiley:

Hvis deres temperamenter passer godt sammen og de er kastrerede, så er det lige meget.
Men hankatte og hunkatte leger altså ikke altid helt ens. Pigerne er mere fangelege hvor drengene er tumlelege, det er i hvert fald min erfaring :slight_smile:

Mit svar til det vil være “Absolut ikke!”

Det kommer ikke an på kattens køn, men an på kattens personlighed.

Der findes drenge der er vil vilde drengelege, og de vil ikke være smarte at putte sammen med små fine forsigtige prinsesser. der findes også store og rolige og forsigtige hanner, der absolut ikke bør sættes sammen med de vilde drenge-piger.

Det kommer helt an på kattens natur og personlighed. Jeg vil så sige at hvis man går efter racer, bør man nok lige læse op på noget racebeskrivelse også. Umiddelbart vil jeg eksempelvis ikke mene at en britte og en aby ville gå godt sammen, da abyen er alt for aktiv i forhold til, og ville kede sig uden en makker der kunne fræse med hele dagen :slight_smile:

For mig har det perfekte antal katte været 3. Hvis én kat vil lege, så har den altid 2 at vælge imellem. De to yngste plejer at fræse rundt sammen, og så kan den “gamle” vælge til og fra som det passer ham, uden at han bliver presset til det. Så der er altid en at lege eller putte med :slight_smile:

Mine missere er meget forskellige selvom de alle 3 er drenge og af samme race. Willow (den ældste) er til at vaske og putte - når han en sjælden gang leger er det meget voldsomme wrestle-ture på gulvet. Cheops (den mellemste) er meget blid og forsigtig. Han elsker at lege apportlege hvor der skal hentes ting, og så elsker han at putte og vaske og lege fangeleg. Deep (den mindste) elsker det hele! Han vil slås vildt og voldsomt, og han vil lege fangeleg og han vil vaske og vaskes, og putte - så alt afhængigt af hans behov har han sin bedstefar eller storebror han kan gå til - så jeg har fået skabt mig et lille perfekt 3-kløver. Jeg har været super heldig der.

Vivi herindefra har Deeps kuldsøster Queenie, og de er som to dråber vand (personlighedsmæssigt) af hvad jeg kan se. Hun er også det største kælehoved i verden når det kommer til mennesker, og hun elsker også fangelege og voldsomme slåskampe på gulvet med de andre.

Camilla herindefra (dkkorat) har masser af korater, og jeg vil sige som oftest er hendes hunkatte små prinsesser, men hendes kastrathun Diva er en rigtig frækkert der tonser rundt med deres fertile hunkat (der ikke er gammel nok til avl endnu) og deres store tunge kastrat (huskat) sigurd. Hun er en rigtig drengepige!

Så jeg vil anbefale dig at kigge godt på dem. Det der med slåskampe har jeg altså aldrig hørt om må jeg indrømme. De slås jo for sjov, og det kan godt se voldsomt ud og med lyd på og det hele, men mine bruger aldrig klør imod hinanden - det ER bare fis og ballade. De prøver kræfter med hinanden og muler hinanden og driller hinanden. Men det tror jeg ikke handler om køn. Det er bare deres måde at lege på :slight_smile:

Det vi selv observerede og det som sælger har observeret er, at de to vi vil have holder sammen og de er desuden de to roligeste i kuldet. Det var også det vi så- de to vi vil have var hele tiden lige i nærheden af hinanden og legede ikke så vildt som de to andre.

Vi har en han og hun - Ingen problemer :slight_smile: De er kun indekatte.

Jeg tror, alle jeg kender, der har katte, har nogle af hvert køn - også dem kun med indekatte. Der er ingen slåskampe. :slight_smile:

Tak for jeres svar :tak:

Kun i leg. :slight_smile:

Intet seriøst. :slight_smile:

Men ja, der er forskel i lege-måden. Bernie vil meget gerne tumle, hvilket gør at Freja hviner inden han nærmest har rørt hende. To sek. efter hun er flygtet fra Bernie, kan hun sagtens sidde og lure på ham og gøre udslag. :slight_smile:

Jeg har haft to neutralserede kuldsøskede - en han og en hun - gående sammen som indekatte i næsten 13 år uden det mindste problem.

Så jeg vil klart svare nej :slight_smile:

Jeg har 2 hus katte en han og en hun dem fik jeg samtidig de er bedste “venner” og ligner meget hinanden i deres væremåde. De elsker bla at ligge og dase sammen i deres hængekøje. Der ud over har jeg en norsk skovpige som kom til ½ år efter og hun går fint sammen med de 2 huskatte, dog ikke sådan at hun ligger i bunke med dem. Og så har jeg Njord, norsk skovdreng som kom til 2 år efter hus kattene. Han kan være en være bølle når det tar han. Han er på sin vis stille og rolig som de 3 andre men lige pludselig tager fanden ved ham og der går killinge kulder i ham. Nogle gange vil han så gerne ha at de andre er med på hans leg hvor han så får et potedask og et hvæs af hus han katten. Hus hun katten forlader hurtigt rummet som Njord befinder sig i når han får sine ture. Nuka min hun skov kat leger med et stykke af tiden og sætter der efter Njord på plads hvis han ikke stopper i tide. Jeg har aldrig oplevet “uvenskaber” i min lille flok.

jeg har 5 drenge og 2 piger og der er ikke det mindste :slight_smile: de bor sammen på 75 kvm og er meget glade sammen alle 7

Mine erfaringer kort:
Gia havde haft over 4 år som alenekat (neutr. hunkat).
Så flyttede Belle ind, meget stresset og mager mis på 2 år - bange for Gia.
Belle fik et nyt, meget roligt hjem hos den sødeste modne dame og stortrives.
Flere af mine kattekyndige venner advarede mig først, fordi 2 hunkatte sammen, det kan gå helt, helt galt. Det gjorde det sådan set ikke, Gia var venligt nysgerrig, Belle kunne bare ikke kapere nogen andre dyr dengang.

Leise, dengang 8-årig ny-neutraliseret avlshan, flyttede ind til Gia helt uden problemer.
Maf, ret lille MCO fra et ret fyldt, lille katteri, flyttede herind, og var også bange for fladsnudernes store, undrende øjne. Han flyttede derpå jubel-glad ind på en venindes arm, og havde det fint med hendes NFO-flok (tak!).

Så for mig at se handler det mindre om køn end om at ligne hinanden. Man vil gerne danne flok med nogen, man har noget til fælles med. En perser-opdrætter, jeg kender, sagde, at jeg nok skulle vælge tabby, fordi katte er “farve-racister” - det har jeg hørt sige om flere racer.
Men om det holder :?

Tusind tak for jeres input :tak:

Så tror jeg godt vi tør tage bror og søster- de er endda begge samme farve, tæt knyttet, de rolige i kuldet osv, så vi syntes det passede så fint, men så blev jeg jo vældig i tvivl, da det lød på min veninde som om det slet ikke ville kunne lade sig gøre…

jeg har to hanner og en hun, alle neutraliserede og der er intet mellem dem :slight_smile:

Katze - Det kan sagtens lade sig gøre, så længe man bare er opmærksom på at temperamentet passer sammen.
Jeg holder så på at det er nemmere at finde det mellem to af samme køn, men absolut ikke det eneste der duer :slight_smile:

Jeg har Valentin (en drengekastrat), Medea (en pigekastrat) og Coco (en ung “intakt” pige) :tihi:

Det fungerer fint. Valentin og Coco er rigtig glade for hinanden. Valentin og Medea har det også fint sammen, men sommetider synes Medea vist han er lidt for voldsom :ups: Det tog lidt længere tid med Coco og Medea at blive gode venner. Der var lidt “bitching” i starten, med hvæssen og knurren - men det er ikke slemt mere. De kan sagtens hygge sig sammen. Men ingen af mine katte slås for alvor, det er kun for sjov, og lige for at vise autoritet. Valentin er alfa-kat herhjemme :tihi:

Jeg vil ikke se så meget på, hvilken køn kattene har, men deres personlighed og på den måde finde et “match” :slight_smile:

Når det er killinger og man kigger efter et personligheds-match, ville I så ikke mene, at de to killinger vi har valgt, er et match? I og med de virker mere knyttede til hinanden end til de andre i kuldet og at de er de to roligeste?

Måske nok mest det faktum, at de begge er rolige :slight_smile: At to killinger er knyttet til hinanden betyder ikke, at de ikke ville kunne knytte sig ligeså meget til en anden killing, men at de begge er rolige af temperament gør, at de passer godt sammen, så hvis I vil vælge to fra det kuld, så synes jeg helt klart, I skal tage dem :slight_smile: