Skal jeg klippe hende

Min Meela venter killinger, dag 63 er den 30 juli. Hun har dog utrolig meget pels på maven og jeg kan godt frygte at det kan blive svært for killinger at finde niplerne.

Skal jeg klippe hende på maven eller hvad gør i andre ??
billedet er taget d. 17

Var hun min kommende mormis havde jeg klippet hende :slight_smile:

Min Qalla havde også rigtig meget pels på maven da hun skulle føde, så jeg klippede hende et par dage før termin :slight_smile:

Min første tanke var også, at jeg bliver nød til at klippe hende.

Bruger du saks eller trimmer ??

Hun er desværre ikke så glad for pelsplejen, så det skulle helst være så nænsom som muligt.

Vær obs på at den megen pels som trodst alt bliver tilbage selv om du klipper hende ikke kager sammen så dutterne pludselig ikke er til at få ordentligt fat på for de små.

Det skal jeg nok være opmærksom på.

Jeg vil også råde dig til at klippe hende.
Det gør jeg selv med mine hunkatte.

I en stille stund, hvor jeg sidder og nusser hunkattens mave, har jeg en lille saks parat - en, to, tre og så er der frigjort dutter til de kommende killinger.

Held og lykke med fødslen og killingerne :slight_smile:

[quote=Jeanette;411167]Min første tanke var også, at jeg bliver nød til at klippe hende.

Bruger du saks eller trimmer ??

Hun er desværre ikke så glad for pelsplejen, så det skulle helst være så nænsom som muligt.[/quote]

Saks, jeg har ikke en trimmer der er beregnet til dyrehår.

Hvis du bruger trimmer så pas på hendes dutter.

Jeg ville så IKKE klippe hende (har aldrig gjort det selv).

Hunkatten slikker selv pelsen “flad” omkring patterne, og hvis pelsen er fjernet, kan killingerne let lave rifter i den tynde hud, når de ælter, for de kan jo ikke trække kløerne ind.

Det vil så gøre ondt på hunkatten, når killingerne fortsat ælter i rifterne, og det KAN resultere i, at hunkatte ikke vil amme dem. Desuden kan der opstå betændelse.

[quote=Mega;411333]Jeg ville så IKKE klippe hende (har aldrig gjort det selv).

Hunkatten slikker selv pelsen “flad” omkring patterne, og hvis pelsen er fjernet, kan killingerne let lave rifter i den tynde hud, når de ælter, for de kan jo ikke trække kløerne ind.

Det vil så gøre ondt på hunkatten, når killingerne fortsat ælter i rifterne, og det KAN resultere i, at hunkatte ikke vil amme dem. Desuden kan der opstå betændelse.[/quote]

Nu har jeg så aldrig klippet pelsen af helt ind til huden, det er vel omkring
½ cm. pels tilbage, så der er ikke noget bare hud der kan laves rifter i :slight_smile:

Jeg har aldrig klippet pelsen af omkring spisekammeret.
Og jeg har flere som har meget stor pels.

Pelsen forsvinder selv så de små sagtens kan komme til. :slight_smile:
Hilsen Lisbeth

Der er jo altid flere meninger om en sag, men da Meela er meget ked af pelsplejen, vil jeg vente og se tiden an. Hun har nogle store flotte nipler, så der burde ikke være problemer i den retning.

Killingerne bliver jo vejet ved fødslen og hver dag de første uger, så der er det jo også hurtigt at se om der er noget galt.

Du skal også holde øje med om pelsen omkring hendes
dutter filtrer sammen,

Det er ikke ret længe siden jeg læste om at en mor mis
“manglede” en dut, fordi der simpelthen var blevet æltet
så meget at pelsen var filtret sammen hen over dutten.

Jeg skal nok holde godt øje med om pelsen filtre og er der tendens til at den vil filtre, så vil jeg heller ikke tøve med at klippe hende på mavsen.

Meela fødte i går aftes 4 killinger, de 3 af dem er ikke så store, men de virker nu kvikke nok.

Jeg har dagen igennem holdt øje med om de kunne finde rundt i alt den pels og min vurdering er at de kniber for de mindste.
Da jeg vejede dem her til aften, kunne jeg se at de havde tabt sig lidt og vi har derfor klippet hende på maven.