Skal jeg være bekymret?

de små blev 3 uger i søndags

vægten siger i dag 385g og 318g
fødselsvægten sagde 95g og 78g

racen er PER/EXO…

begge killinger er kvikke og vil gerne oooooopppppppppppppp når de hører min stemme…er begyndt at lege med fingre :slight_smile:
mormis får RC persian kitten/ RC persian…KMR og vand/A/D…ad libitum…
kan jeg gøre mere/andet ?
har ikke givet tilskud til de små og agter ikke at gøre det, da jeg jobber uregelmæssigt og ikke har mulighed for at fodre hver 4-6-8-time…jeg er de dage jeg jobber væk i 14 timer…så mormis SKAL passe de små…men kan jeg gøre noget for at hjælpe hende…hun er alene med de små i et rum for sig…(vores soveværelse)

Hej Bente

Næh, hvad skulle du da være bekymret for - det lyder da til at gå helt fint med dine killinger! En tommelfingerregel er, at de skal forøge deres vægt med fødselsvægten hver uge, og det passer fint med det de vejer nu :slight_smile:

Du kan starte på at fodre dem om en uges tid, det er dog ikke sikkert de gider at spise fast føde med det samme - men 4-ugers alderen er et meget godt tidspunkt at starte på. Indtil da ville jeg ikke give supplement af nogen art, med mindre der sker vægttab, så ville jeg selvfølgelig tilbyde noget tidligere.

den tommerfingerregel jeg har lært siger 100g pr uge…men igen de er jo fladnæser …og måske ikke lige så langt fremme i skoene som andre racer…men hvad ved jeg når det er mit første ægte kuld…

jeg har “heldigvis” kun vagt hver anden dag i næste uge…så jeg har planer om at starte stille og roligt op med KMR/A/D…til de små…heldigvis arbejder gamalen og jeg begger i skiftehold…så hvis jeg laver måltider parat til lige at varme i microen vil han meget gerne servere det…

Der er bestemt ikke grund til bekymring. Mormis passer dem jo fint, og de tager flot på.
Jeg er så den type, jo mindre jeg blander mig - jo bedre.:slight_smile:

Man kan ikke regne med den regel, der hedder 100 gram pr. uge. Nogen gange har mine killinger “kun” taget 50 gram på en uge - og de er alle vokset op til fine 3,5 - 5 kg’s katte.

Tak… af hjertet tak…men jeg vil jo mine kyllinger og mormis det bedste…
er glad for at læse at alt er ok…so far

Hov, glemte lige - når de nu begynder at spurte rundt, så kan vægtøgningen godt aftage lidt, fordi de jo brænder masser af krudt af :smiley:

Tak men nu er det jo fladnæser…de “spurter” sgutte ret langt…men de øver sig i at gå på alle 4 …det er ikke altid de skide bagben vil med…fnis

Ha, du vil måske blive overrasket over hvor meget fladnæser kan spurte - har selv set det, en gang :stuck_out_tongue: (alt er jo relativt, de spurter måske ikke så meget i forhold til aby/burmeserkillinger …) Men de skal selvfølgelig lige lære at styre alle benene først …

ja det er jo lige det med at styre bevægapparatet…de blev 3 uger i søndags…og ja hvad ved jeg, men jeg synes de følger godt nok med… i forhold til de huskattekuld jeg tidligere har haft…

åh fniiiiissss…
Jeg ser det for mig - skuer det grant - x antal fladsnudeversioner af Bambi på isen :tihi:

…og så er jeg forresten helt superglad for at se, at der er et opbakkende netværk udi opdræt af skønne fladsnuder! :tak:
De er så meget mere end div. fordomme :thumbup:

Så længe de bare tager på, så er det vel ok selvom de ikke er så store vægtsmæssigt?