Skal jeg være bekymret?

Hej allesammen :slight_smile:

Jeg har over de sidste par uger observeret, at Ivan bliver mere og mere grov. Både over for Cleo og andre katte han møder udenfor.
Cleo kan ligge og sove lige så fint, og så pludselig springer Ivan på hende og går efter halsen. Han stopper ikke, selvom Cleo på ingen måde fortæller ham, at hun er med på den…

Udenfor jagter han hende rundt og overfalder hende igen. I aftes gik det også ud over en anden kat som han jagede ind i en hæk. Det lød ret voldsomt…

Både Cleo og Ivan er lidt over 1 år. De er neutraliserede begge to og der har ALDRIG været problemer før. De plejede at være bedste venner og lå helst og sov sammen i den ene side af sengen, og så kunne jeg lige få lov at klemme mig ned mellem dem:)
Nu sover Ivan inde i stuen, og Cleo søger tilflugt inde hos mig. Han har selv valgt, at han ikke gider være inde i soveværelset og har egentligt bare ladet ham blive derinde.

Kan ikke finde ud af hvorfor han har ændret adfærd så radikalt. Han plejede at være en rigtig tøs - bange for alt og holdt sig helst i mors skørter eller i nærheden… Nu kan der sagtens gå rigtig mange timer imellem jeg ser ham.

Er der nogle kloge hoveder, der evt. har oplevet lign. og kan berolige mig? Vil ikke have det skal ændre Cleo på nogen måde at hun bliver trynet sådan. Hun får aldrig rigtig sat sig i respekt overfor ham selvom hun prøver.

Er han bare kulret pga. sommeren eller kan der være en dybere liggende grund til det? Eller er det bare mig, der er for meget en hønemor??? :?

når katte ændrer så radikal adfærd, så er der ofte en grund der skal findes af dr.dyr

Prøv at tage Ivan til dyrlæge og få ham tjekket igennem. Det er muligt at han fejler et eller andet som du ikke kan se/føle og som får ham til at trække sig væk/blive aggressiv

det er i hvert fald første skridt for fejler Ivan noget er det sikkert noget du kan gøre noget ved og så normaliserer det sig.

Der er ingen grund til panik før du har været hos dr.dyr :slight_smile:

:kram:

Tak for svar :slight_smile: Tror også dyrlægen bliver næste skridt hvis han ikke falder lidt til ro snart…
Har prøvet at nusse ham rigtig meget i dag så han ihvertfald ikke føler sig forsømt og måske jaloux på Cleo…

Håber det bliver bedre, ellers er det planen de skal afsted til vaccination og check nu her alligevel, og så kan han jo lige checke :slight_smile:

jA, MIN UMIDDELBAR TANKE ER OGsÅ AT ET DYRLÆGE TJEK VILLE VÆRE EN GOD TING.
kATTE JEG HAR HØRT OM DER BLEV PLUDELIGT AGREssIVE HAR OFTE HAFT sMERTER ELLER sVULsTER I HJERNEN…

Ups - sorry med caps lock - Mea stod i vejen for computerskærmen, men gider ikke lige skrive det om :slight_smile:

Dyrlæge først - ellers vil alle forslag være mislykkede og spild af tid.

Held og lykke:-)

MVH