Skal "Katteloven" eksistere i Danmark?

Ja, vi skal have en kattelov…men de ting du nævner er så slet ikke noget af det jeg ville se som værende nødvendigt i en lov…

[quote=pietzel;495648]Der findes ikke nogen speciel katte lov i Danmark. Jeg mener at det er på tide og vil her gerne tage det første skridt til at diskutere, hvad sådan en lov burde indeholde.

§ 1. Alle katte skal…[ol]
[li]…neutraliseres når de er imellem 5 og 6 måneder.[/li][/ol]Det vil da godt nok føre til, at kattene uddør i Danmark inden for en overskuelig årrække hvis ALLE katte skal neutraliseres,-))))))[ol]
[li]…være vaccineret imod kattesyge (parvovirus) katteinfluenza (herpes- og calicivirus) i 8-9 ugers alderen og igen 3-4 uger senere. Herefter holdes vaccinen ved lige efter behov.[/li][/ol]Det kan aldrig blive lovkrav efter min mening, da der i forvejen diskuteres mellem “pest og kolera” når man vaccinerer sine dyr…risikoen for at få alvorlige nyreskader eks. af vaccinationerne, skal opvejes mod risikoen for at katten virkelig får en af de sygdomme der vaccineres mod.

Jeg har udekatte og har aldrig fået vaccineret en kat gennem 50 år…og har aldrig oplevet nogen af de sygdomme og i øvrigt heller ikke FelV og FiV[ol]
[li]…være undersøgt af dyrlægen og befundet rask mindst én gang om året.[/li][/ol]Jeg synes den eksisterende dyreværnslov om, at man har pligt til at søge nødvendig dyrlægehjælp er ok…[ol]
[li]…have mindst 10 m3 boligareal i permanente boligsituationer.[/li][/ol]De der har kat på 10 m3 kan i hvert fald ikke tillade sig at være modstander af burhøns[ol]
[li]…aktiveres i mindst 15 min. dagligt i permanente boligsituationer.[/li][/ol]Hvis jeg skulle bestemme skulle kravene til kattes permanente bolig være af en sådan størrelse og beskaffenhed, at de havde mulighed for at aktivere sig selv.

[ol]
[li]…have en ansvarsforsikring.[/li][/ol]Man kan ikke ansvarsforsikre en kat…i øvrigt er det heller ikke nødvendigt, for man er ikke juridisk ansvarlig for de skader ens kat måtte lave…og det er man ikke fordi, katte har lov til, at gå frit rundt…og for at de ville kunne gøres ansvarlige for en skade, ville det kræve at katten er bevidst om, at den laver en skade…og det er den ikke…

§ 2. Avlskatte skal yderligere have stambog og må ikke avle med en kat uden stambog. Alt afkom skal yderligere forsynes med en stambog.

Sådan er det jo allerede inden for racekatteavl[/quote]

tzari

Ikke nu igen:
**Katte skal holdes på egen matrikel(allerede lovpligtigt

Nej, nej og atter nej…det er IKKE lovpligtigt :doh:

Hvad skal en kattelov indeholde…hvis jeg skulle bestemme var det noget med:

*Lovpligtig mærkning og registrering af kattene.

*At alle katte skal have udeadgang…som minimum til stor løbegård eller indhegnet have.

*Forbud mod permanent hold af katte i bure/volierer/kattehuse sådan a la dyr i zoo

[quote=Felis;495708]tzari

Ikke nu igen:
**Katte skal holdes på egen matrikel(allerede lovpligtigt

Nej, nej og atter nej…det er IKKE lovpligtigt[/quote]

Det kan godt være, det ikke er lovpligtigt at holde sin/e kat/te på egen matrikel på nuværende tidspunkt - men det bør det sandelig være. Det er katteejerens valg at have kat - det valg skal naboen ikke belemres med. Katten er ejerens ansvar - ikke naboens.

Ja, det er muligt, men derfor er det ikke korrekt at skrive det allerede er lovpligtigt

http://www.hegnsyn.dk/pdf/markfred.pdf så vidt jeg kan se skal ens husdyr holdes på egen matrikel. Katten bruges på gårde til at holde gnavere væk … så hvorfor er det ikke et husdyr når alle andre nytte/arbejds dyr er.

[FONT=Verdana][SIZE=2][LEFT]§ 1. [/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget.[/LEFT]
[/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2][LEFT]Stk. 2. [/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]Under husdyr henregnes pelsdyr, som er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner.
Såfremt et i fangenskab opdrættet pelsdyr undslipper og ikke indfanges inden 2 måneder,
anses det som vildt. Afkom, der følger moderdyret, er underkastet de for dette gældende[/LEFT]
bestemmelser
[/SIZE][/FONT][LEFT][SIZE=3][FONT=Verdana]
Kapitel IV
[/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]Ufredsbøder, uvane husdyr m.v.[/SIZE][/FONT][/LEFT]

[FONT=Verdana][SIZE=2]§ 13.
[/SIZE][/FONT]
[LEFT][FONT=Verdana][SIZE=2]Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt[/SIZE][/FONT]
[LEFT][SIZE=2][FONT=Verdana]optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.
[/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]§ 14. [/LEFT]
[/LEFT]
[/SIZE][/FONT]
[LEFT][FONT=Verdana][SIZE=2]Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte[/SIZE][/FONT]
[LEFT][SIZE=2][FONT=Verdana]har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er
ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den,
der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling
af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales
optagelsespenge eller ufredsbøder.
[/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]Stk. 2. [/LEFT]
[/LEFT]
[/SIZE][/FONT]
[LEFT][FONT=Verdana][SIZE=2]Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må[/SIZE][/FONT]
[LEFT][SIZE=2][FONT=Verdana]dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er
besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske
gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre[/LEFT]
husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
[/SIZE][/FONT]

[/LEFT]

tzari…at andre mennesker må indfange/optage fremmede katte, betyder IKKE at det er forbudt de render løs…men at det er på eget ansvar man lader dem rende løs.

Katte skal være nævnt i §1 i den lov du citerer fra, for at det er pligtigt at holde dem på egen grund, og det er de ikke:

Begrebet ”husdyr” er ikke nærmere defineret i lovens kapitel I.
I lovens § 1, stk. 2, fastslås det dog, at under begrebet ”husdyr” henregnes tillige pelsdyr, der er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner.
Begrebet ”husdyr” antages herudover almindeligvis foruden nyttedyr i landbruget, såsom heste, kvæg, svin, får, geder, fjerkræ, også at omfatte visse kæledyr, herunder ejerhunde og ejerkatte, jf. således også lovens § 14.

Citat clut… fra http://www.netpublikationer.dk/DFFE/.../chapter03.htm

Juristernes tolkning er, at når det kun “antages”, at ´"visse kæledyr, herunder ejerhunde og ejerkatte" er omfattet af lovens §1, så skal der falde en dom, der fastslår, at ´"visse kæledyr, herunder ejerhunde og ejerkatte" er at definere som husdyr og dermed omfattet af lovens § 1…eller en lovændring med en mere klar definition af hvilke dyr der er omfattet af loven

Og før det sker, så er katte og visse kæledyr ikke omfattet af den lov.
Derimod er der en lov specielt for hunde, der forskriver hvad der gælder for dem.

I den udforming Nej Tak.

…neutraliseres når de er imellem 5 og 6 måneder.
I princippet er vi enige
…være vaccineret imod kattesyge (parvovirus) katteinfluenza (herpes- og calicivirus) i 8-9 ugers alderen og igen 3-4 uger senere. Herefter holdes vaccinen ved lige efter behov.
Igen i princippet enige men hvem skulle kontroller det?
…være undersøgt af dyrlægen og befundet rask mindst én gang om året.
Skal jeg så aflive min hunkat :gruble: hun er i livslang behandling og derfor ikke helt rask :S
…have mindst 10 m3 boligareal i permanente boligsituationer.
At hver kat skulle have mindst 10 m3, så har jeg da “plads til” 3 katte mere.
Gud ved hvor de skulle være:gruble: oppe under loftet :gruble:
…aktiveres i mindst 15 min. dagligt i permanente boligsituationer.
At skulle aktiver min hunkat i 15 min dagligt ville være dyremishandling, hun vil ikke lege :S
…have en ansvarsforsikring.
Hvorfor i alverden skulle jeg dog have en ansvarforsikring :? Mine katte er udelukkende indekatte, så hvis de laver skade vil det kun gå ud over mig selv

[quote=Felis;495708]Ja, vi skal have en kattelov…men de ting du nævner er så slet ikke noget af det jeg ville se som værende nødvendigt i en lov…

Hvad skal en kattelov indeholde…hvis jeg skulle bestemme var det noget med:

*Lovpligtig mærkning og registrering af kattene.

*At alle katte skal have udeadgang…som minimum til stor løbegård eller indhegnet have.

*Forbud mod permanent hold af katte i bure/volierer/kattehuse sådan a la dyr i zoo[/quote]

Så vil det være slut for mennesker der bor i lejlighed at have kat, ved ikke lige hvordan de skal kunne få adgang til udelivet hvis ejerne feks bor på 4 sal.

[quote=pietzel;495648]
§ 1. Alle katte skal…
[LIST=1]
[li] …neutraliseres når de er imellem 5 og 6 måneder.
[/li][[/quote]

Vil bare lige nævne at denne ingen mening giver - på nogen måde. :slight_smile: Der er alt for store risici forbundet med at vente til katte er så store. :slight_smile: Hunnerne kan sagten både have været blevet dræftige og have født i den alder.

Mine katte er blevet neutraliseret når de var 12-13 uge gamle. :slight_smile: Killinger kommer sig i øvrigt også hurtigere efter operationen.

[quote=Simon;495693]Det er ikke bevist at den virker i 2 år.
Det er kun for hunde man har dokumenteret dette, så derfor anbefales det at man vaccinerer en gang årligt.[/quote]

Jo det er det - der kan på den fuldt vaccinerede kat: 12 og 16 uger og året efter - måles 100% antistoffer efter vaccinen - det kan der læses om her, og det er minimun varighed:
http://www.dvmvac.com/FVTypes.shtml

Det er helt normalt der varer læææænge før Danmark følger med …

Ja, vi skal have en kattelov, men ikke i dén udformning :slight_smile:

[quote=Simon;495693]Det er ikke bevist at den virker i 2 år.
Det er kun for hunde man har dokumenteret dette, så derfor anbefales det at man vaccinerer en gang årligt.[/quote]

Der er ganske rigtigt mange dyrlæger, der anbefaler årlig vaccine - også til indekatte … men hvorfor mon :muhaha:
Kigger du på producentens anbefalinger, dækker de fleste af vaccinerne faktisk i 2 år.

Derudover kan man i høj grad diskutere behovet for vaccination af 2 kælekatte i en lejlighed, der aldrig har kontakt med andre katte.

Enig :slight_smile:

ja nemlig :wink:

:thumbdown::thumbdown::thumbdown::thumbdown:

tak for l*rt - bare stempel os som dårlige katteejere, fordi vi holder kattene inde :thumbdown:

men så fik vi da din holdning om indekatte og deres ejere på det rene :thumbdown:

Det var da en lidt underlig holdning at have til det, synes jeg…
Men hvis vi vender den om, er det så ikke mere uansvarligt at have katte udenfor? Jeg mener at det jo er ejernes ansvar at katten har det godt, ved at de er uden for kan man resikere at den ligger et sted i nabolaget og lider fordi unge knægte har skudt med haglgevær efter den, eller at den ligger splattet midt over ude på vejen, eller at folk har mishandlet og lukket den inde i en kælder uden at give den mad i flere uger, så den til sidst sulter ihjel???

Ja undskyld mig, men jeg synes jeg er en god katte ejer, jeg bor i en 4 værelses lejlighed på 2 sal, her er masser af plads til Cigurd og han stortrives, selvom at jeg i dine øjne er en dårlig katteejere fordi jeg bor i lejlighed og fordi Cigurd ikke kan komme uden for , og resikere at ligge splattet ud på vejen!

[quote=Vivi_Fletcher;495745]Der er ganske rigtigt mange dyrlæger, der anbefaler årlig vaccine - også til indekatte … men hvorfor mon :muhaha:
Kigger du på producentens anbefalinger, dækker de fleste af vaccinerne faktisk i 2 år.

Derudover kan man i høj grad diskutere behovet for vaccination af 2 kælekatte i en lejlighed, der aldrig har kontakt med andre katte.[/quote]

Jeg smider endnu engang :stuck_out_tongue: det brev en stor gruppe engelske dyrlæger skrev til deres vet. blad i 2004



for os der har lidt svært ved sådan en lang smøre - og så på engelsk - kunne vi ikke få kort dansk referat? :ups:

Vaccine ER en god ting, men lige som med næsten alt andet, er for meget af noget godt = med noget skidt, jeg mener ikke at vi har set så mange tilfælde af VAS (= cancer i/ved vaccinationssted) som man ser i USA, der har man lavet en fast “protokol” over hvor, hvilke vacciner skal gives, og det er typisk bagben og halerod for så kan man nemmere amputere, hvis der skulle opstå VAS, alene det meget store antal VAS-katte, gør at man bestemt ikke bør vaccinere mere end højst nødvendigt.

Jeg har ikke så meget respekt for de dyrlæger der fastholder årlig vaccination, min opfattelse er at de tænker med pengepungen fremfor fornuft/viden :frowning:

Jeg orker ikke at oversætte det hele, men har taget nogle få punkter som falder mig i øjnene :slight_smile:

vaccination er en medicinering som både kan hjælpe og skade

ingen vaccine er altid sikker

human vaccinationer indikere at immunitet fra vacc. er utrolig langtidsvirkende, i mange tilfælde livslang

booster vacc. bør kun gives hvert 3’de år

hvalpe/killinger bør ikke vacc. før efter 8’de uge

og til slut
den ed vi har taget siger "at hjælpe, eller i det mindste IKKE at gøre skade

tak for l*rt - bare stempel os som dårlige katteejere, fordi vi holder kattene inde :thumbdown:

men så fik vi da din holdning om indekatte og deres ejere på det rene :thumbdown:[/quote]

Denne holdning fra Felis overrasker mig nu ikke, den har været årsag til mange sammenstød imellem os to, i efterhånden mange år - Jeg kan kun igen konstatere at Felis ikke aner en døjt om feks. racekatte …Hvor kunne det dog være ønskeligt at man havde bare en micro viden om det man påstår og udtaler sig om ?