Skal man betale skat af kontanthjælp?

En ven af mig er så uheldig at hun skal på kontanthjælp og vi har sidddet og regnet lidt på det og hvis hun melder sig ud af fagforeningen og opsiger sit internet har hun lige råd til at betale de faste udgifter. Men så kom jeg lige i tanke om at vi slet ikke har regnet med at hun skal betale skat af de 9200 kr man får på kontanthjælp - og så spørger jeg nok lidt dumt skal hun betale skat af kontanthjælpen? Hvis hun skal så er hun godt nok ude og skide.

Ja det skal hun. :slight_smile:

Tak Natascha.
Den var straks være. Hun snakkede noget om at opsige sine forsikringer hvis det var så vel, men hun har jo stadivæk ikke penge til mad. Der må virkelig være mennekser der lever på fattig grænsen når de får kontanthjælp.

Ja, da, det skal hun da. Og det ekstra tilskud man kan få som eneforsørger lyder til allerede er indregnet. Så nej, der er ikke meget tilbage til at man kan få ordentlig mad på bordet hver dag.
Så hun kan godt begynde at se sig om efter lidt ekstra indtjening :smiley:
Marina

Ja, det skal hun, men, så der er ikke meget tilbage, men hun kan søge ekstra forhøjet boligsikring.
Men det kommer an på så meget, om hun kan får det… det tør jeg ikke love, da det kommer an på så meget

9200 kr lyder også af meget, når det er faste udgifter, kan hun ikke finde noget billigere at bo i

Det er før skat

Hun sidder desværre i eget hus. Banken vil ikke indfrie det sidste friværdi da de er bange for hun ikke kan betale tilbage på kontanthjælp (det har de jo sikkert ret i) ellers skulle hun jo ha levet af det i starten.

Hun sidder godt og vel for 4500 i husleje.

ja, når hun har “mursten” skal hun æde dem først…

Kontanthjælp kan man hverken leve eller dø af.

Hun er syg. Hun er for syg til at komme i arbejds prøvning, for syg til skåne job, men ikke syg nok til pension.

vil sige at kontant hjælp ikke er nogen dans på roser!
Jeg fik udbetalt 5000 kroner
det skulle række til:
Husleje: 2300 kroner
Telefon: 400 kroner
Kattemad + grus: 500 kroner
forsikringer: 100 kroner
Lån: 750 kroner
Fitness: 200 kroner

Tja gæt selv hvor mange penge jeg havde til mad.

Mener ikke jeg betalte fuld skat, for mit skattekort var 2000 kroner mindre efter 4 måneder på kontanthjælp

Det kan godt være det lyder lidt mærkeligt det her, men søg job i hjemmeplejen eller på plejehjem, jeg ved vi altid mangler hos os og man kan tit komme op på fuld tid også som ufaglært og det er da bedre ind kontant hjælp.
Håber det kan hjælpe hende lidt. For det er godt nok ike mange penge.

Jeg mener det blev nævnt hun var for syg :S Så er det jo ikke nemt at søge job!
Min mor var i samme sitation, indtil hun blev anerkendt til førtidspensionist.

Hun havde 3300 at bruge om måneden på sig selv og 2 børn. Synes det er svineri!
Der gik 10 år før hendes sag gik igennem! 10 år hvor hun skulle vænne og drej hver krone. Og efter jeg selv var på kontanthjælp, kan jeg kun bekræfte at man sgu ikke får NOGET SOM HELST forærende af kommunen.

Nej man får ikke i overflod, men man får dog noget… at man har “sat sig for hårdt” det skal kommunen vel ikke betale…

hvis hun er syg, skal hun vel på sygedagpenge og ikke på kontant hjælp? Det var jeg da og det giver lidt mere. Men igen er ikke inde i de regler.

Synes ikke jeg havde sat mig hårdt, men mener måske en kontanthjælp burde yde lidt mere end en SU :smiley:

man kan desværre kun være på sygedagpenge i 52 uger, det kan så forlænges i 2 x 26 uger hvis der er chance for at man kan omskoles/uddannes så man kan komme i arbejde igen.
det er nok ikke nogen dans på roser at være på kontanthjælp, men man må jo sætte tæring efter næring.
jeg har selv stået i den situation at være tæt på at ryge på kontanthjælp og fik regnet mig frem til at det lige kunne hænge sammen hvis jeg ændrede på nogle ting.

Jeg har også været meget tæt på at ryge på kontant hjælp… jeg ville være gået helt i stå hvis det var sket, da jeg har været vant til at have en del mere at leve for… men man må passe bedre på hvad man køber…

jeg har været på sygedag penge i 2 år… men heldigvis fået førtidspention, efter jeg blev kørt ned…