Skemalægger i leg?

Jeg har siddet og læst lidt på denne side:

Her har jeg læst at man helst skal lege 15 minutter ad gangen med sin kat, med mindre den selv afbryder legen tidligere.
Hvis man leger vildt i længere tid risikerer man at overstimulere katten, hvilket kan skabe en kat der angriber sine mennesker.

Så jeg vil gerne høre om i selv overholder de 15 minutter?
Har i legetøj liggende fremme hele tiden?
Jeg overvejer om det måske var en idé at sætte 15 minutter af hver dag til intens leg, med Victor, hvor jeg ikke besvarer sms’er, eller holder øje med computeren osv.
15 minutter der alene må bruges på leg med katten. Så ved jeg ikke om man efter de 15 minutter bør ligge alt hans legetøj ind i katte-skabet? Han har jo nogle bolde der er ganske ufarlige for ham at lege med uden opsyn, men kunne godt tænke mig at høre lidt om hvordan I aktiverer jeres katte, og om hvor meget I tænker over at få det gjort?
Springer i over nogle dage, eller er det et vigtigt ritual for Jer, at katten dagligt får noget kvalitetstid, der særligt er centreret om den/deres lege-behov?

Jeg er opdraget til at hente DaBird’en på kommando - så det gør jeg da :smiley:

Det eneste skemalagte i min hverdag er min arbejdstid, bestemt ikke min tid med kattene :slight_smile:

[quote=Temple Bar;422015]Jeg er opdraget til at hente DaBird’en på kommando - så det gør jeg da :smiley:

Det eneste skemalagte i min hverdag er min arbejdstid, bestemt ikke min tid med kattene :)[/quote]

Hvad er en DaBird? :o

Jeg skal helt klart have mere legetøj til min søn, så jeg er meget nysgerrig efter hvad i andre har af sjove ting? :thumbup:

Vores har altis lidt fremme… Men Michael plejer at tage 10 mins leg med de små, mens jeg børster Isabella om aften… Hun gider nemlig ikke lege… :fin:

[quote=Simon;422017]Hvad er en DaBird? :o

Jeg skal helt klart have mere legetøj til min søn, så jeg er meget nysgerrig efter hvad i andre har af sjove ting? :thumbup:[/quote]

http://mollie-m.dk/?id=302156&catalogue_selected=143716_15086#143716

Man kan så få forskelligt tilbehør/vedhæng til den, så man kan variere :slight_smile:

[quote=Temple Bar;422020]http://mollie-m.dk/?id=302156&catalogue_selected=143716_15086#143716

Man kan så få forskelligt tilbehør/vedhæng til den, så man kan variere :)[/quote]
Victor har en drillepind :slight_smile: Er det ikke ca. det samme?

Det kunne man godt tro, men nej, det synes jeg ikke, det er og det tror jeg, de fleste vil sige efter at have prøvet begge dele :slight_smile:

Hehe nej så kan det da godt være at jeg skal have sådan en på et tidspunkt :slight_smile:

Den skulle minde mere om en rigtig fugl i måden den bevæger sig på, så derfor skulle det gøre det mere virkeligt for kattene… Nogle katte går også virkelig helt amok på dem :tihi:

De dage hvor jeg syntes jeg har haft for lidt tid til mine bamser har jeg overvejet at indføre 15 min. (spørg mig ikke hvorfor jeg altid har tænkt 15 min.) til hver enkelt af dem til nus og leg.

Det bliver dog kun ved tanken, for virkeligheden er at når jeg leger med den ene kommer de tre andre og vil lege med, og tja at lukke de tre væk for at lege med den ene giver jo ikke rigtig mening.

Til det du skriver med at mere end 15 min. intensiv leg kan stresse katten, aner jeg intet om, idet mine ikke gider lege så længe af gangen og selv siger fra inden.

Jeg har fire bamser, fordi jeg ikke syntes en kat skal være alene i mange timer hver dag imens jeg er på arbejde, men hvor meget de leger med hinanden når jeg er væk ved jeg ikke men de har altid legetøj der ligger fremme. Tror ikke det stresser dem overhovedet.

Nej jeg skemalægger ikke kvalitetstid med kattene, det kommer egetlig helt af sig selv.
En Dabird er nærmest en dusk fjer sat på et fluefiskerspil, således at når man svinger den i luften bevæger den sig naturligt og minder faktisk om en skadet fugl. Den kan som regel få selv den tungeste hankastrat til at flyve og man bliver overrasket over hvor meget “fang og dræb” instinkt, der er i kattene…

Jeg har selv lige bestilt nogle refills til min, og jeg forventer, at det kan få pulsen op på “Mr Too Big Boy” her i huset :stuck_out_tongue:

Mine to ældste er ikke så legesyge, så der timer jeg ikke legen. Artos på den anden side kan godt blive lidt “damp-barn” hvis han ikke bliver stimuleret. Hos ham timer jeg legen til præcis 15 minutter, hvis det er længere bliver han “mærkelig” (læs: overstimuleret og endnu mere hyper). Hvis vi leger i kortere tid, så bliver han ved med at plage om at lege efterfølgende. Tror det kommer meget an på kattens personlighed hvilken løsning er bedst :slight_smile:

Emil og jeg klikkertræner næsten dagligt engang mellem18 og 19 - så det er blevet lidt skemalagt - han minder mig tit selv om det hvis jeg har travlt med andre ting (men altså - han bliver også trænet på en del af sin mad-ration - så det er nok derfor han ber om det :høhø:).

Med Emma er det ikke så skemalagt - jeg leger når hun ber om det - det kan hun gøre ret højlydt - så kalder hun inde fra kammeret og så skal vi lege ‘hent snoren fra hylden’ hvor hun ‘jager’ en snor op på en hylde og så bringer den ned til mig.

Misserne har altid noget legetøj liggende fremme - så tager de nogle gange selv en omgang med det - og nogle gange leger jeg så med - det må gerne være lidt spontant synes jeg :slight_smile:

Vi har også en da-bird der var et STORT hit da den ankom. Og en af mine veninder har også en til sin lidt yngre kat og er nødt at gemme den væk når de ikke leger da katten ellers vil vikle sig ind i den af bar begejstring :thumbup:

Hej igen :slight_smile:

Jeg er dog helt enig med Nemo i at det er en god ide at skemalægge leg hvis man ikke rigtigt synes man får beskæftiget sig nok mad katten dagligt - efter et stykke tid bliver det jo så en naturlig del af dagligdagen og bare hyggeligt :slight_smile:

Nej, de er så fast integreret en del af min dagligdag at det sker helt automatisk :slight_smile:

Nogle har jo også stor glæde af en laserpointer - jeg har ikke selv prøvet det, for jeg tror især den ene af mine vil blive helt bims af at jage en prik, som ikke kan fanges :tihi:

[quote=Simon;422011]Så jeg vil gerne høre om i selv overholder de 15 minutter?
[/quote]

Hvis noget er skemalagt her, er det kattene, der har lagt skemaet.
Jeg skal spørge dem og vende tilbage … :wink:

NP